Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:52

Ik geloof niet in god en dus ook niet in de duivel en hemel en hel. Naar mijn mening is dit concept in het leven geroepen om mensen in het gareel te houden.
Regeringen en wetboeken (en het daarbij behorende justitieel apparaat) bestonden allemaal nog niet. Moord, berovingen en verkrachtingen zouden de orde van de dag zijn geweest, dus is er maar zoiets bedacht; als mensen in een almachtig iemand geloven die de macht heeft om jou naar de hemel te sturen (eternal bliss) of naar de hel (eternal damnation), dan zijn zij eerder geneigd om elkaar met rust te laten.

Ik ben dan ook hartstochtelijk aanhanger van de evolutieleer en het survival of the fittest idee. Dat laatste is dus NIET het recht van de sterkste (zoals veel mensen denken), maar betekend dus het recht van de meest aangepaste; diegene die zich het best kan aanpassen aan de omstandigheden overleeft....en dat hoeft niet de sterkste te zijn. Erg irritant als mensen dat idee verkeerd uitleggen.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:52

geerke schreef:
nee ik geloof niet...waarom niet?Omdat we volgens mij gewoon van een andere planeet komen en dat goden kosmonauten waren(zie boek)Maar dat is mijn mening.
Verder prima voor iedereen die wel in god gelooft.Als ze daar hoop en geluk uit weten te halen is dat mooi toch?Als ik maar niet hoef :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erich_von_D%C3%A4niken

Nee, dit geloof ik ook niet. Er is bewezen dat alleen op onze planeet leven mogelijk is, van welke planeet zouden we dan in hemels naam af moeten komen? Sorry maar dit is ook iets wat verzonnen is en waar mensen weer in geloven, geloof me, woorden kunnen je manipuleren en je zo ver krijgen dat je alles geloofd wat er staat.[/quote]

Mag ik vragen wat jou bron hiervan is? Want volgens mij is leven op andere planeten zeker mogelijk.

Ik geloof zelf overigens niet in een god[/quote]

Ik kijk heel vaak documentaire's over het ontstaan van onze aarde en het heelal eromheen, ze hebben al zoveel onderzoeken gedaan dingen bestudeert, er wordt niet letterlijk gezegd dat alleen de aarde leven bevat. Dus ik kan me uiteraard vergissen. Maar ik wil ermee zeggen dat als er wezens zouden zijn die van een andere planeet zouden komen waarom dit nooit bewezen is? en als wij werkelijk van een andere planeet zouden komen, dan zouden we toch wel iets weten over die planeet? het is zo moeilijk allemaal, ik geloof best dat er leven KAN zijn buiten onze aarde maar leven ontstaat toch alleen vanuit een dag ritme dus een zon en een maan die je nodig hebt om het leven mogelijk te maken, dingen te laten groeien, de planeet op te warmen. En hoe ver ik het weet is er geen andere zon in ons heelal ontdekt/gevonden. Het kan indd zo zijn zoals iemand anders hier zegt in het topic dat we de rest van het heelal nog niet eens hebben ontdekt dat het miljarden km groot en lang is. Dat is ook iets om over na te denken ja!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:54

Ik geloof niet dat er een god is, absoluut niet. Natuur en wetenschap zijn mijn 'goden' bij wijze van. Heb me wel in geloof verdiept, ervoor opengesteld door mee te gaan naar bijeenkomsten etc. Maar mijn conclusie blijft hetzelfde: Er bestaat geen god en ik heb ook geen 'respect' voor mensen die wel geloven. Ik ga ze niet vol uitschelden o.i.d. , maar ik vind ze wel per definitie de meest naïeve, onwillende, koppige en gewoon meest idiote mensen die er bestaan. Ik heb veel christelijke vrienden waar ik prima mee om ga, prima mensen, maar wel ook al het bovenstaande. Als je anno 2014 nog steeds in the Magic Man gelooft, ben je gewoon een beetje een gekkie.

Let wel, dit is puur mijn eerlijke, sociaal onverantwoorde mening. Voel je dus als gelovige niet aangevallen.

Goyaja

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:57

Ik geloof dat God bestaat. Verder laat ik iedereen in zijn waarde die in Allah, Jaweh of in de bomengod gelooft.
Maar het feit dat al deze godsdiensten al honderden jaren op dezelfde manier verteld worden, zegt naar mijn idee ook wel iets...
Er is een reden dat deze godsdiensten niet zijn uitgestorven.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:57

om dan verder vraag 2 te beantwoorden; ik ben niet tegen geloven, wel ben ik tegen religie. Waarom? Religie heeft zoveel slechts op hun geweten; oorlogen, vervolgingen, heksenverbrandingen, verstotingen van andersdenkenden.
Dus ja ik ben tegen het overkoepelende orgaan genaamd religie. Geloof in god zelf heb ik niks op tegen. Soms ben ik wel eens jaloers zelfs op mensen die geloven en die rust en vrede kunnen halen uit het idee dat er een almachtig iemand op hun past. Moet toch heerlijk zijn dat je daar troost en hoop uit kunt halen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-01-15 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:58

KaylOdi schreef:
geerke schreef:
nee ik geloof niet...waarom niet?Omdat we volgens mij gewoon van een andere planeet komen en dat goden kosmonauten waren(zie boek)Maar dat is mijn mening.
Verder prima voor iedereen die wel in god gelooft.Als ze daar hoop en geluk uit weten te halen is dat mooi toch?Als ik maar niet hoef :D

Nee, dit geloof ik ook niet. Er is bewezen dat alleen op onze planeet leven mogelijk is, van welke planeet zouden we dan in hemels naam af moeten komen? Sorry maar dit is ook iets wat verzonnen is en waar mensen weer in geloven, geloof me, woorden kunnen je manipuleren en je zo ver krijgen dat je alles geloofd wat er staat.
Er is tot nu toe geen ander leven gevonden, dat wil niet zeggen dat het er niet is. :)[/quote]

Ja daar ben ik het wel met je over eens, het KAN zijn dat er nog ander leven is maar we weten het nog niet, maar goed het is mijn mening en overtuiging die zegt ik geloof niet in het feit dat 'de mens' van een andere planeet kwam.. respect voor ieders andere mening hierover natuurlijk.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:59

Ik geloof niet in god maar wel dat er iets is. Daarnaast laat ik mensen geloven. Zolang ze geloven is er hoop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:01

Er wordt verwacht(nee nog niet bewezen) dat er vele planeten zoals de aarde zijn of zijn geweest.
Er zijn zo vele zonnestelsels dat de kans dat er niet ook nog ergens anders een vorm van leven is erg klein wordt geacht.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:01

xxCYNNxx schreef:
om dan verder vraag 2 te beantwoorden; ik ben niet tegen geloven, wel ben ik tegen religie. Waarom? Religie heeft zoveel slechts op hun geweten; oorlogen, vervolgingen, heksenverbrandingen, verstotingen van andersdenkenden.
Dus ja ik ben tegen het overkoepelende orgaan genaamd religie. Geloof in god zelf heb ik niks op tegen. Soms ben ik wel eens jaloers zelfs op mensen die geloven en die rust en vrede kunnen halen uit het idee dat er een almachtig iemand op hun past.

ja, heel goed! mensen die een andere godsdienst hebben zien zich vaak anders als anderen en daar ontstaat vaak ruzie, oorlog enz. uit. ben het helemaal met je eens!

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:04

NatasjavE schreef:
Er wordt verwacht(nee nog niet bewezen) dat er vele planeten zoals de aarde zijn of zijn geweest.
Er zijn zo vele zonnestelsels dat de kans dat er niet ook nog ergens anders een vorm van leven is erg klein wordt geacht.

ja vandaar mijn geloof in evolutie, ik geloof namelijk wel dat mars of jupiter of de rest van de planeten misschien over miljarden of miljoenen jaren ook net zo als de aarde leven bevatten. Ik zou zelf wel graag willen ontdekken of er nog leven is buiten de aarde haha xP maarja dream on!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:08

BaileyMix schreef:
Ik geloof niet dat er een god is, absoluut niet. Natuur en wetenschap zijn mijn 'goden' bij wijze van. Heb me wel in geloof verdiept, ervoor opengesteld door mee te gaan naar bijeenkomsten etc. Maar mijn conclusie blijft hetzelfde: Er bestaat geen god en ik heb ook geen 'respect' voor mensen die wel geloven. Ik ga ze niet vol uitschelden o.i.d. , maar ik vind ze wel per definitie de meest naïeve, onwillende, koppige en gewoon meest idiote mensen die er bestaan. Ik heb veel christelijke vrienden waar ik prima mee om ga, prima mensen, maar wel ook al het bovenstaande. Als je anno 2014 nog steeds in the Magic Man gelooft, ben je gewoon een beetje een gekkie.

Let wel, dit is puur mijn eerlijke, sociaal onverantwoorde mening. Voel je dus als gelovige niet aangevallen.

En die weten dat jij ze naïef, onwillend, koppig en de meest idiote mensen van de wereld vindt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:09

Ik ben gelovig opgevoed, niet extreem of zo, maar toch. Maar door alle ellende die mensen elkaar uit naam van welke god dan ook aandoen, ben ik er een beetje op afgeknapt. Voor mij hoeft het allemaal niet meer zo.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:13

Brainless schreef:
BaileyMix schreef:

En die weten dat jij ze naïef, onwillend, koppig en de meest idiote mensen van de wereld vindt?

Ja, op het gebied van geloof wel. En omgekeerd vinden zij mij een goddeloze onverantwoordelijke slettebak :D Met genoeg eerlijkheid hoeft dat niet in de weg van een vriendschap te staan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:15

KaylOdi schreef:
geerke schreef:

Nee, dit geloof ik ook niet. Er is bewezen dat alleen op onze planeet leven mogelijk is, van welke planeet zouden we dan in hemels naam af moeten komen? Sorry maar dit is ook iets wat verzonnen is en waar mensen weer in geloven, geloof me, woorden kunnen je manipuleren en je zo ver krijgen dat je alles geloofd wat er staat.

Dat is knap! Je kan alleen bewijzen dat iets er wél is. Want als iets er niet is, weet je niet naar welke kenmerken je op zoek moet gaan, waardoor je geen gedegen onderzoek kan opbouwen. Daardoor zal je misschien wel kunnen concluderen dat iets er niet is met die bepaalde voorwaarden, maar indien er ook maar iets fout is in je voorwaarden, kan daarna bijvoorbeeld weer bewezen worden dat iets er wel is.

Bovendien zijn er sporen van bacteriën op Mars gevonden(Een planeet die ABSOLUUT niet aan onze 'voorwaarden' voor leven voldoet), verder lees ik vaak dat ze sporen van bacteriën of leven vinden, maar ik kan daar even geen voorbeeld van bedenken(waar ik 100% van zeker ben).

De kans dat leven bestaat is heel groot, relatief gezien. Bekijk dit filmpje eens wat in dit artikel staat:
http://www.iflscience.com/space/how-big ... e-universe

En dit gaat over het deel van het universum wat we KUNNEN ZIEN en ONDERZOCHT hebben. Er is nog zó'n enorm gedeelte van het universum wat we gewoon (nog) niet kunnen waarnemen. Bedenk je dan: Al was het ontstaan van leven een kans van 0,000000000000001, kijk hoeveel planeten er zijn. Dan is de kans juist enorm groot dat er een andere planeet is waar leven op is. Als zelfs op Mars ooit bacteriën geleefd hebben! En bedenk je dit: op de buitenkant van het ISS is leven gevonden wat afkomstig is van de aarde maar kan OVERLEVEN in een vacuüm voor bijna 20 jaar! Leven kan altijd een manier vinden om te overleven. Als je gaat kijken naar hoe een cel werkt, hoe genetische info wordt opgeslagen, alles is zit zó perfect en geniaal in elkaar. De informatie van je oogkleur, hoe lang je haren groeien op bepaalde plaatsen, hoe bloedcellen gemaakt moeten worden, hoe je nagels moeten groeien tot hoe je lichaam een antigen moet opruimen, zit opgeslagen in een héle kleine ruimte, even om het in perspectief te zetten:

Citaat:
0.1 nm (nanometer) diameter of a hydrogen atom
0.8 nm Amino Acid
2 nm Diameter of a DNA Alpha helix
4 nm Globular Protein
6 nm microfilaments
7 nm thickness cell membranes
20 nm Ribosome
25 nm Microtubule
30 nm Small virus (Picornaviruses)
30 nm Rhinoviruses
50 nm Nuclear pore
100 nm HIV
120 nm Large virus (Orthomyxoviruses, includes influenza virus)
150-250 nm Very large virus (Rhabdoviruses, Paramyxoviruses)
150-250 nm small bacteria such as Mycoplasma
200 nm Centriole
200 nm (200 to 500 nm) Lysosomes
200 nm (200 to 500 nm) Peroxisomes
800 nm giant virus Mimivirus
1 µm (micrometer)
(1 - 10 µm) the general sizes for Prokaryotes
1 µm Diameter of human nerve cell process
2 µm E.coli - a bacterium
3 µm Mitochondrion
5 µm length of chloroplast
6 µm (3 - 10 micrometers) the Nucleus
9 µm Human red blood cell
10 µm
(10 - 30 µm) Most Eukaryotic animal cells
(10 - 100 µm) Most Eukaryotic plant cells
90 µm small Amoeba
100 µm Human Egg
up to 160 µm Megakaryocyte
up to 500 µm giant bacterium Thiomargarita
up to 800 µm large Amoeba
1 mm (1 millimeter, 1/10th cm)
1 mm Diameter of the squid giant nerve cell
up to 40mm Diameter of giant amoeba Gromia Sphaerica
120 mm Diameter of an ostrich egg (a dinosaur egg was much larger)
3 meters Length of a nerve cell of giraffe's neck

Dit kan geen god hebben gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 15-01-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:15

Brainless schreef:
BaileyMix schreef:

ik respecteer ze wel, want ik vind het niet gek dat mensen bang en onzeker worden van het feit dat we ergens rondhangen in het universum, en dat ze zich vastklampen aan iets dat hen zekerheid geeft. Daarbij vind ik ze ook niet dom, niemand weet het, zelfs de slimste mens op aarde weet het niet, hoe moeten zij het dan weten? ik vind het goed dat mensen geloven in een zekere god, als hen dat op het rechte pad houdt. Wat mij wel stoort is elkaar zien en behandelen als een ongelijke omdat je toevallig een ander geloof hebt, of ergens niet in gelooft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:17

Ik denk dat religie (geloof in een god) meer ontstaan is uit de poging om het allemaal te omvatten. Ik kan er ook niet met mijn hoofd bij dat alles dat er is, mensen, alles wat we doen, wat er gebeurt, gewoon toeval is, nutteloos... Ik geloof dan weer niet in een god zoals religie hem of haar omschrijft overigens. Maar ik geloof ook niet dat er "niks" is. :) Maar elke god is er eentje gemaakt door mensen. Religie is gewoon een zoveelste manier om regels op te leggen, om macht uit te oefenen in mijn mening. :) Daar geloof ik niet in.

Ik geloof dat mensen vrij zijn om keuzes te maken, dat hetgeen dat de boel regelt (wat dat ook mag zijn) niet doet aan straffen of belonen. Ik denk ook niet dat "het" op ons zal lijken. Gek genoeg, ondanks dat ik de wereld niet kan bevatten zonder te geloven dat er "iets" is dat verantwoordelijk is voor het onstaan er van (let wel; voor het ontstaan, niet voor onze daden.) kan ik ironisch genoeg ook niet goed bevatten/uitleggen hoe ik dat "iets" dan zie... Het is meer een "energie" of meerder "wezens". Slechts één oppermachtig wezen geloof ik al helemaal niet in. :)

Maar ieder z'n meug. :)

Ik denk ook dat er leven is op andere planeten, dat wij ze niet kunnen vinden betekent niet dat ze er niet zijn. We zoeken dan ook alleen maar naar leven zoals onze definitie van "leven" ze weer geeft. Wie zegt dat die definitie niet te kort schiet. Feitelijk zoeken we gewoon naar soortgenoten, niet naar leven.
De diepste punten van de oceaan zijn ook nog lang niet allemaal verkent. De verste uiteinden van het heelal al zeker niet. Als die wezens slimmer zijn dan ons, dan zullen ze ons ook niet komen op zoeken (waarom zouden ze?)...
Mensen gaan er altijd maar van uit dat ze slimmer zijn... Misschien zijn we voor eventueel buitenaards leven wel hetzelfde als mieren. of muggen of... zowel kwa grootte, hoe ze tegenover ons staan als kwa intelligentie.
Dat wij als ras best arrogant zijn is gewoon een feit. Maar wie zegt niet dat die mieren ook heel wat van zichzelf denken? :) Die wezens waar wij op gaan staan en waarvan we wel in zien dat ze een zeker nut dienen maar dat is het dan ook... :)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:26

Ayasha schreef:
Ik denk dat religie (geloof in een god) meer ontstaan is uit de poging om het allemaal te omvatten. Ik kan er ook niet met mijn hoofd bij dat alles dat er is, mensen, alles wat we doen, wat er gebeurt, gewoon toeval is, nutteloos... Ik geloof dan weer niet in een god zoals religie hem of haar omschrijft overigens. Maar ik geloof ook niet dat er "niks" is. :) Maar elke god is er eentje gemaakt door mensen. Religie is gewoon een zoveelste manier om regels op te leggen, om macht uit te oefenen in mijn mening. :) Daar geloof ik niet in.

Ik geloof dat mensen vrij zijn om keuzes te maken, dat hetgeen dat de boel regelt (wat dat ook mag zijn) niet doet aan straffen of belonen. Ik denk ook niet dat "het" op ons zal lijken. Gek genoeg, ondanks dat ik de wereld niet kan bevatten zonder te geloven dat er "iets" is dat verantwoordelijk is voor het onstaan er van (let wel; voor het ontstaan, niet voor onze daden.) kan ik ironisch genoeg ook niet goed bevatten/uitleggen hoe ik dat "iets" dan zie... Het is meer een "energie" of meerder "wezens". Slechts één oppermachtig wezen geloof ik al helemaal niet in. :)

Maar ieder z'n meug. :)

Ik denk ook dat er leven is op andere planeten, dat wij ze niet kunnen vinden betekent niet dat ze er niet zijn. We zoeken dan ook alleen maar naar leven zoals onze definitie van "leven" ze weer geeft. Wie zegt dat die definitie niet te kort schiet. Feitelijk zoeken we gewoon naar soortgenoten, niet naar leven.
De diepste punten van de oceaan zijn ook nog lang niet allemaal verkent. De verste uiteinden van het heelal al zeker niet. Als die wezens slimmer zijn dan ons, dan zullen ze ons ook niet komen op zoeken (waarom zouden ze?)...
Mensen gaan er altijd maar van uit dat ze slimmer zijn... Misschien zijn we voor eventueel buitenaards leven wel hetzelfde als mieren. of muggen of... zowel kwa grootte, hoe ze tegenover ons staan als kwa intelligentie.
Dat wij als ras best arrogant zijn is gewoon een feit. Maar wie zegt niet dat die mieren ook heel wat van zichzelf denken? :) Die wezens waar wij op gaan staan en waarvan we wel in zien dat ze een zeker nut dienen maar dat is het dan ook... :)

interessante inbreng, ik geloof ook zeker wel dat er leven mogelijk is buiten onze aarde, maar er wordt gewoon al jaren lang gezegd door veel mensen (niet allemaal) dat er alleen op aarde leven mogelijk is. waar ik op reageerde daar bedoelde ik meer mee dat ik er niet in geloof dat mensen van een andere planeet afkomstig zijn, want dan zouden we 'weten' dat er nog een planeet zou zijn waar leven mogelijk was al dan niet op onze manier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:32

Maar misschien hebben we al leven gevonden, hebben we gewoon niet de middelen of intelligentie om het te bevatten. :) Ik denk trouwens ook niet dat we ooit eerder op een andere planeet geweest zijn dan al bekent is. :+ Alsin; ik geloof niet dat we in een soort ark van noach van planeet X naar de aarde gekomen zijn. :D

Wetenschappers zijn verrassend kortzichtig (of ik weet gewoon niet genoeg.) soms. Ik vraag me af waarom we op zoek gaan naar leven zoals wij zelf... :) Niets geeft aan dat "leven" alleen kan zoals wij (integendeel, wij doen het vrij beroerd dus ik mag hopen dat wij niet de enige optie zijn.)

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:55

Ayasha schreef:
Maar misschien hebben we al leven gevonden, hebben we gewoon niet de middelen of intelligentie om het te bevatten. :) Ik denk trouwens ook niet dat we ooit eerder op een andere planeet geweest zijn dan al bekent is. :+ Alsin; ik geloof niet dat we in een soort ark van noach van planeet X naar de aarde gekomen zijn. :D

Wetenschappers zijn verrassend kortzichtig (of ik weet gewoon niet genoeg.) soms. Ik vraag me af waarom we op zoek gaan naar leven zoals wij zelf... :) Niets geeft aan dat "leven" alleen kan zoals wij (integendeel, wij doen het vrij beroerd dus ik mag hopen dat wij niet de enige optie zijn.)

Haha, nou niet ons ras helemaal denegreren he! Ik vind wetenschappers over het algemeen zeer intelligent maaaaar.. ze zijn indd wat kortzichtig en hun intelligentie is gebaseerd op een bepaald onderwerp

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:56

Ayasha schreef:

Omdat dat de enige manier is om het aantal mogelijkheden in te dammen. Verder wordt je ook beperkt omdat je niet weet waar je dan wél naar opzoek bent. Dan krijg je de problemen die ik in mijn eerste post beschrijf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:00

Maar daarmee kan je dus nooit met zekerheid zeggen dat je geen leven gevonden hebt. Je kan enkel zeggen dat je geen leven dat lijkt op het onze gevonden hebt. Kan nl best dat ze al heel veel leven gevonden hebben. :+

KaylIOdi; ik ben nooit het menselijke ras zijn (haar?) grootste fan geweest. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:05

Blue_Eyes schreef:
Overigens moet ik zeggen dat ik een OP met daarin 'mijn mening... blijft nog even geheim' wel een beetje flauw vind. Beetje 'ik pak popcorn en cola en gooi de knuppel in het hoenderhok'.

idd goed omschreven je was me voor daarom ga ik hier niet reageren als je zelf je mening geheim houdt :D !

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:07

Ik ben gelovig opgevoed maar ik geloof zelf niet.. Waarom? Geen idee eigenlijk maar deze quote van Russell heeft mij wel aan het denken gezet.. En ik ben het eigenlijk wel met hem eens.

Citaat:
zou stellen dat er tussen de Aarde en Mars een porseleinen theepot in een ellipsvormige baan rond de zon draait, dan zou niemand het tegendeel kunnen bewijzen als ik er bij zou zeggen dat de theepot te klein is om gezien te worden, zelfs als onze sterkste telescopen gebruikt zouden worden. Als ik dan zou zeggen dat, aangezien het tegendeel van mijn stelling niet bewezen kan worden, het een ontolereerbare miskenning van het menselijk verstand zou zijn om aan mijn stelling te twijfelen, dan zou iedereen me voor gek verklaren. Maar als het bestaan van deze theepot erkend zou worden in antieke boeken, wanneer het elke zondag als de heilige waarheid wordt aangeleerd en de hersenen van kinderen ermee op school geïndoctrineerd zouden worden, dan zou afzien van geloof in zijn bestaan een teken van excentriciteit worden en zou iemand die twijfelt in een verlicht tijdperk naar een psychiater worden gestuurd, of in een eerdere tijd aan de Inquisitie uigeleverd worden.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 14:13

Ayasha schreef:
Maar daarmee kan je dus nooit met zekerheid zeggen dat je geen leven gevonden hebt. Je kan enkel zeggen dat je geen leven dat lijkt op het onze gevonden hebt. Kan nl best dat ze al heel veel leven gevonden hebben. :+

KaylIOdi; ik ben nooit het menselijke ras zijn (haar?) grootste fan geweest. :)

we noemen het gewoon lekker onzijdig.. HET xP haha.. Nou ik sta er nog wel eens versteld van wat we tegenover 10 geleden bijv. Nu allemaal kunnen.. ik geloof er niet in dat we dom zijn. Maar ik snap je beredenering!! Heb wel vaak het idee dat wij "het mensenras" dom worden gehouden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:14

Ayasha schreef:

Bedoel je met 'leven zoals wijzelf' mensen, zoogdieren? Want dat is namelijk niet zo. Wetenschappers zijn op zoek naar elke vorm van leven. Uiteraard wel zoals wij die herkennen, anders is het moeilijk zoeken want dat kennen we dus niet :+ Maar water, koolstofatomen, etc etc. zijn al genoeg om wetenschappers tot een jubelen te brengen :))