Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jillsil schreef:Als Mark Rutte of wie dan ook, in een satirische programma belachelijk wordt gemaakt staan er ook niet opeens 2 mensen met een paar geweren om een redactie dood te schieten. Tuurlijk kun je er mensen mee kwetsen maar het doodschieten van andere mensen gaat mij veel te ver!!
Je kunt en mag tegenwoordig niks meer zeggen van welk geloof dan ook of je moet al bang zijn. Ik las op Facebook een mooi stukje van iemand:
Ik geloof ik God en mijn beste vriend in Allah en mijn broertje geloofd in kabouters onder zijn bed. Toch zijn we dikke vrienden met elkaar want samen spelen is hetzelfde, of je nu in god, allah of kabouters geloofd.
Laat iedereen geloven in wat zij willen, maar val er een ander niet mee lastig. En satire? Ach, er is geen spreker die een zwijger kan overtreffen!
Gypsy schreef:Aha, Gelukkig ben ik niet de enige. Ik vroeg me toen ik vanmorgen de prent van het blad in de krant zag al af wat hier nu grappig aan is.
MariekeB schreef:Goof schreef:
Dat dus.
Ik denk dat alle ellende makkelijk voorkomen had kunnen worden en nog steeds voorkomen kan worden als men eens stopt met provoceren.
Pas je aan en houd het leuk voor alle partijen, dan is iedereen gelukkig.
Het zijn plaatjes..... in een klein niet veel gelezen tijdschriftje
Als een plaatje al extreem uitdagen is.......
Dus als ik het ergens niet mee eens ben dan mag ik wel een terroristische aanslag plegen, maar een cartoon maken .. dat mag niet dat is provoceren ...
nine1987 schreef:Jillsil schreef:Als Mark Rutte of wie dan ook, in een satirische programma belachelijk wordt gemaakt staan er ook niet opeens 2 mensen met een paar geweren om een redactie dood te schieten. Tuurlijk kun je er mensen mee kwetsen maar het doodschieten van andere mensen gaat mij veel te ver!!
Je kunt en mag tegenwoordig niks meer zeggen van welk geloof dan ook of je moet al bang zijn. Ik las op Facebook een mooi stukje van iemand:
Ik geloof ik God en mijn beste vriend in Allah en mijn broertje geloofd in kabouters onder zijn bed. Toch zijn we dikke vrienden met elkaar want samen spelen is hetzelfde, of je nu in god, allah of kabouters geloofd.
Laat iedereen geloven in wat zij willen, maar val er een ander niet mee lastig. En satire? Ach, er is geen spreker die een zwijger kan overtreffen!
Niet? Waarom is rutte (en een zekere blonde meneer) dan zo zwaar beveiligd?
karuna schreef:Dat krijg je de vraag wanneer is het nog satire wanneer provocatie?
Ik heb zo het vermoeden als we hier in nederland iedere dag een dergelijke tekening zouden maken over het christelijke geloof dat er op een gegeven moment een wet komt dat dat niet meer mag gebeuren. Wij hebbben tot voor kort zelfs een wet gehad dat godslastering verboden was bij de wet zelfs. En ik herrinner me nog een boekverbranding nog niet zo heel lang geleden van een fanatieke Veenendaalse dominee die openbaar boeken is gaan verbranden omdat daar dingen instonden die God zou afkeuren.
De aanslagen zijn helaas gepleegd in mijn ogen door juist niet goed moslims. Een goede aanhanger gebruikt geen geweld, alleen juist die extremisten zijn volledig gehersenspoeld door een paar fanatieke leiders en kunnen niet anders dan denken in geweld helaas. Zoals op meer plekken in de wereld het geval is.
karuna schreef:Ik ben nog steeds van mening als je maar hard genoeg en lang genoeg duwt zelfs de meest vredelievende persoon gaat reageren. En als terugduwen niet helpt en het duwen wordt erger dan ga je vanzelf slaan.
Maaike_Indy schreef:Van oorsprong is satire bedoeld om met humor kritiek te geven op de maatschappij. Kritiek is iets heel anders als moedwillig en structureel mensen beledigen. Daarin overschrijd Charlie Hebdo in mijn ogen grenzen.
Vrijheid van meningsuiting is een, maar sommige dingen zeg je gewoon niet. Niet omdat je er geen mening over mag hebben, maar omdat sommige meningen puur kwetsend zijn en niet meer bedoeld als maatschappij kritiek.
Eigen schuld dikke bult vind ik absoluut veel te ver gaan om te zeggen. Maar het hele "Je suis Charlie" gebeuren, daar kan ik echt niet bij. En wat me dan helemaal misselijk maakt is dat de Boko Haram 2000 mensen afslacht en dat daar geen hond voor de straat op gaat. Begrijp me goed, elk mensenleven is er een teveel. Maar bij Charlie staat heel Europa op straat terwijl de gebeurtenissen in Nigeria bijna geluidloos langs ons heen gaan.
Netje schreef:Gypsy schreef:Aha, Gelukkig ben ik niet de enige. Ik vroeg me toen ik vanmorgen de prent van het blad in de krant zag al af wat hier nu grappig aan is.
Hoe kun je nou een grappige voorkant maken als je halve redactie vermoord is?? Echt hoor, beetje nadenken...
Ik denk dat het in Nederland heel lastig is om een mening te hebben over Charlie Hebdo. Heb er zelf jaren gewoond en je moet gewoon snappen waar dit blad uit voortgekomen is. Het is heus niet alleen provoceren wat ze doen en al helemaal niet altijd of alleen over de Islam. Cartoons leggen de vinger op een zere plek en dat wordt dan vaak uitvergroot in een tekening. Niemand wordt gevraagd het leuk te vinden, niemand hoeft het te lezen. Als dit niet was gebeurd had niemand in Nederland ooit gehoord van dit blad, nu heeft men ineens een mening?? Om dan te zeggen: dit redt ze van faillissement maakt toch dat ik me een beetje misselijkmakend gevoel krijg. Ze hebben er toch niet om gevraagd? Dat deze uitgave speciaal is (zeker in Frankrijk) als 1e na deze gruweldaad, maakt dat hij uitkomt in een heel grote oplage, maar ik denk dat het hierna over een poosje weer teruggaat naar waar het was.
En als ik hierboven lees: eigen schuld. JEEEEEEEEEEEEZUS, we knallen 12 mensen neer en dan is het eigen schuld. Ik schaam me diep voor mensen die dit schrijven.
Dus ben ik het eens met de openingspost? Totaal niet. Het hoogste goed in onze beschaafde wereld is vrijheid van meningsuiting. Dát is het fundament van een democratisch principe. Laten we dat alsjeblieft niet vergeten.
ilayda schreef:Ik ben moslim en ben het helemaal eens met de openings post.
En keur het ook heel erg af wat er is gebeurd. Wat een paar anderen zeggen over dat het hun eigen schuld is ben ik het ook mee eens.
En ik denk dat weinig mensen kunnen begrijpen hoe heilig en speciaal de profeet is voor ons. Maar dan nog zou ik niemand neer schieten.
Mijn dochter bijvoorbeeld word al 3 jaar gepest op school, ben al vaak naar de juf geweest en een aantal keer de ouders aangesproken en de kinderen zelf. Maar het helpt niet. Ik zal eerlijk zijn ik heb zelfs op het punt gestaan om 1 van die ouders een x een goeie stoot te geven, uiteindelijk niet gedaan omdat het nu minder aan het worden is. Maar als jou kind elke dag huilend thuis komt word je gek want dat doet heel veel pijn.
Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde als bij die cartoons, veel moslims kwetst dit heel erg inclusief ik zelf. Alleen mijn keus en met vele anderen is, er gewoon niet naar kijken.
Maar er zijn een aantal op de wereld die dus dat soort dingen gaan doen. En dat je 1x zo een plaatje erin zet, oke.
Maar het blijven doen terwijl je weet dat dit kan gebeuren, ja.......
Tabaluga12 schreef:LadyMadonna schreef:Maar als haar kind gepest wordt vanwege haar geloof, mag zij dan ingrijpen?
Natuurlijk. Daar zijn genoeg legale wegen voor lijkt me.
ilayda schreef:Ze word niet gepest om haar geloof, ze word gepest door 2 meisjes met het zelfde geloof en de zelfde afkomst (Turks)
Maar als je al zo vaak heb geprobeerd om het op de normale manier op te lossen en het lukt niet, dan moet je iets anders gaan doen.
En dan heb ik het niet over mensen neer knallen, maar misschien heeft die krant al veel waarschuwingen gehad van moslims en klachten en ze gingen maar door en door. Dan nog mag je niemand afschieten. Maar je maakt daardoor wel mensen bozer en bozer