Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
quartel schreef:Ik heb het artikel niet eens gelezen.......geen zin om energie in die onzin te duwen.
Daarnaast met alles wat achter de rug is krijg ik het ook niet meer gedaan dingen als dit te lezen.
Het is wel goed dat je er dit topic voor hebt gemaakt.......lef hebben maar ook goed.
Ik heb al te veel van deze ziekte mogen zien.....ik haat deze ziekte met alles wat ik in me heb.
Het moet gewoon bestreden worden totdat iedere vorm te genezen is...........
Fiffill schreef:Citaat:De dood die op dementie volgt, vindt hij een van de ergste ,,omdat je dan volledig gewist wordt." Ook orgaanfalen - zoals hart- of nierproblemen - is volgens hem geen goede dood. ,,Dan breng je veel te veel tijd door in het ziekenhuis en bij dokters.''
Ja... en met kanker niet dan??
Ketly schreef:Ik denk inderdaad dat het de omgeving nog veel meer pijn doet om iemand weg te zien kwijnen en te veranderen naar iemand die hij helemaal niet is, dan in één klap weg zijn en wetend dat diegene geen pijn heeft gehad. Ik kan me ook echt niet vinden in de mening dat kanker niet genezen moet worden, maar ik vind het wel verbazend dat er op een andere manier naar gekeken wordt dan altijd de afschuw voor de verschrikkelijkste ziekte die er is.
Citaat:Ook orgaanfalen - zoals hart- of nierproblemen - is volgens hem geen goede dood
Citaat:De man heeft ook nog een boodschap voor de medische wereld: ,,Stop met miljoenen te spenderen om kanker te genezen, waardoor we een veel ergere dood zullen sterven.''
geerke schreef:Het klinkt vreemd,maar ik ben het wel met de man eens....als je gewoon je niet laat behandelen,goede pijnbestrijding hebt.Hangt ook erg af van je leeftijd en de prognose.En ook het soort kanker.
Bestralingen/chemo's zijn niet echt een pretje.
kevertje04 schreef:geerke schreef:Het klinkt vreemd,maar ik ben het wel met de man eens....als je gewoon je niet laat behandelen,goede pijnbestrijding hebt.Hangt ook erg af van je leeftijd en de prognose.En ook het soort kanker.
Bestralingen/chemo's zijn niet echt een pretje.
Ja, als je het zo bekijkt. Met werkende pijnbestrijding en zonder lang, uitzichtloos behandelproject zou ik ook kanker kiezen boven een plotselinge dood. Afscheid nemen zou ik heel graag willen doen. Als beide opties gegarandeerd pijnloos zijn, zou ik wel voor kanker kiezen ja.
Jammer dat pijn bestrijden bij kanker heel moeilijk en vaak tevergeefs is.
geerke schreef:ja maar ik vraag af of de lijdensweg van kanker niet voornamelijk een lijdensweg is vanwege de kans op genezing dus het traject van behandelingen ingaan?
Komt het uberhaupt vaak voor dat iemand zich niet laat behandelen en gewoon de kanker de kanker laat?
geerke schreef:ja maar ik vraag af of de lijdensweg van kanker niet voornamelijk een lijdensweg is vanwege de kans op genezing dus het traject van behandelingen ingaan?
Komt het uberhaupt vaak voor dat iemand zich niet laat behandelen en gewoon de kanker de kanker laat?
Om een voorbeeld te noemen mijn tante.In juni vorig jaar overleden,na een kort ziektebed van enkele dagen op 86 jarige leeftijd.Zij had een tumor in haar buik,wilde geen verder onderzoek,geen operatie.Alleen pijnstilling.Zij werd magerder en steeds diarree,maar is gewoon thuis gestorven met mijn moeder en nichtje erbij.Tot op een week ervoor deed ze gewoon nog alles.
Misschien dat dit is wat die man bedoelt?Daarom kan ik mij er in vinden denk ik.
Jessix schreef:Het is zo'n slopende ziekte voor zowel de patient als de naaste omgeving dat je inderdaad wel heel bewust steeds meer afscheid gat nemen van het leven. Na een lang ziekbed ben je soms gewoon "opgelucht" dat iemand sterft, omdat het lijden dan voorbij is. Bedoelt hij dat? Dat het voor de nabestaanden daardoor beter te verwerken is dan dat je iemand plotseling verliest?
Ik heb beide meerdere keren van dichtbij meegemaakt en zou niet weten wat beter is. Voor degene die sterft denk ik een onverwachte/pijnloze dood. Althans, daar zou ik voor kiezen als ik de keus had... Voor de nabestaanden is dat inderdaad wel moeilijk, je hebt geen afscheid kunnen nemen.
Ik hoop in elk geval dat er ooit een dag komt waarop kanker wel te genezen is. En afscheid nemen zal altijd moeilijk zijn en blijven.
kevertje04 schreef:Ketly schreef:Ik denk inderdaad dat het de omgeving nog veel meer pijn doet om iemand weg te zien kwijnen en te veranderen naar iemand die hij helemaal niet is, dan in één klap weg zijn en wetend dat diegene geen pijn heeft gehad. Ik kan me ook echt niet vinden in de mening dat kanker niet genezen moet worden, maar ik vind het wel verbazend dat er op een andere manier naar gekeken wordt dan altijd de afschuw voor de verschrikkelijkste ziekte die er is.
Weten dat iemand niet heeft geleden en afscheid van iemand kunnen nemen/je kunnen voorbereiden op iemands overlijden zijn twee verschillende dingen.
Bij kanker lijdt die patiënt ontzettend, maar naarmate duidelijk wordt dat het ongeneeslijk is, kan er worden begonnen aan een proces van afscheid nemen door naasten.
Bij een plotselinge dood heeft diegene (misschien) geen pijn gehad, maar niemand heeft afscheid kunnen nemen of zich kunnen voorbereiden op het verlies. Ik krijg van dit artikel het idee dat de schrijver zich richt op de (verwerking van de) nabestaanden ipv op de lijdensweg van de patiënt.