geen zorgtoeslag meer 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:24

Wat gek want ik kreeg gister een brief binnen dat mijn zorgtoeslag omhoog gaat *D

Rennie89

Re: geen zorgtoeslag meer 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 02:35

Waarom heb ik nog geen brief gehad -O-

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 02:41

Ik kreeg ook een brief. Ehhh ja... Ik ben ook geen Nederlands ingezetene meer :'). Vond het een beetje gek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 02:44

MarianneW schreef:
linnie050 schreef:
[NM] protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Er kan gestaakt worden als je het er niet mee eens bent.

Me oma zei het jaren terug al.
De rijken worden steeds rijker, de armen steeds armer
.

Beetje overtrokken, want de enige mensen die tekort worden, zijn de mensen die nog een redelijk loon hebben.
Voor ons is het ook jammer dat we het niet meer krijgen, maar ik bekijk het maar zo: al die jaren dat we het wel kregen, hadden we gewoon een extra luxe :)

Met een salaris verschil factor 200 tussen hoogste en laagste inkomens in bedrijven, etc. ook in de westerse wereld ( en die was na WOII ong. 12) klopt oma's observatie inderdaad.
Zulke grote verschillen zijn er al eerder geweest en die zijn door de rijken doelbewust bestreden omdat het voor henzelf gevaarlijk werd. Nu zien wij de mensen die in die top 1%(of zelfs top 10%) zitten niet meer, we weten vaak niet wie ze zijn, waar ze wonen, etc. er is dus geen doel meer om die frustratie op los te laten en daarmee geen motivatie om er iets aan te doen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:10

Ik doelde met mijn reactie niet op mensen die niet kúnnen werken.
Ik vind het goed dat die een redelijke uitkering krijgen.
Waar moeten ze anders van leven?
Met water en lucht red je het niet ;)

In sommige gevallen krijgen mensen met al hun toeslagen als ze niet werken bijna net zoveel als iemand die fulltime werkt.
Dát vind ik niet kunnen
Dan mist ook de prikkel om een baan te gaan zoeken.
Maar het gaat hier natuurlijk om de zorgtoeslag, dat is weer een ander iets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:14

WillBokkers schreef:
Dát vind ik niet kunnen

Onzin. Bovendien is het probleem niet dat er geen 'prikkels' zijn, maar dat er geen banen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:28

linnie050 schreef:
[NM] protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Er kan gestaakt worden als je het er niet mee eens bent.

Me oma zei het jaren terug al.
De rijken worden steeds rijker, de armen steeds armer.

Mijn opa (89 jaar) zegt juist dat het verschil vroeger veel groter was.
De armen hadden letterlijk niets.
Mijn opa is juist dankbaar dat er tegenwoordig water/elektra/verwarming enz is, alleen de eisen zijn hoger van de mensen.
Vroeger was je blij met 4 verschillende stoelen gedoneerd door familie en tegenwoordig wil iedereen een platte breedbeeld/auto en vindt men vakantie/dagje weg een levensbehoefte en is het erg dat ze dat niet kunnen.

De prioriteiten van veel mensen liggen anders dan 50 jaar geleden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:43

Brainless: als je kijkt naar rond de oorlog was het verschil inderdaad groter, en de armoede zeker ook.

Daarna is het allemaal veel kleiner geworden, en hebben de mensen het beter gekregen. Maar dat gaat in golven. De laatste tijd neemt het verschil tussen arm en rijk flink toe, en ook neemt de armoede weer toe. Er zijn wel degelijk mensen die nauwelijks hun verwarming kunnen betalen en niet meer voor hun eigen eten kunnen zorgen (zie de voedselbanken: teveel mensen die simpelweg niet meer kunnen rondkomen.)

De situatie is nog niet onhoudbaar, maar we zijn wel de fouten uit het verleden aan het herhalen. Elke keer wijzen de veranderingen in dezelfde richting: meer lasten en minder mogelijkheden voor mensen met lage en middeninkomens, meer werkloosheid en minder stabiliteit, en meer vrijheden en voordelen voor de hoogste inkomens en vermogens. Het gat wordt weer groter, en de uitgangspunten die we na de oorlog hebben genomen om de situatie voor iedereen goed te maken staan onder druk. Dat gaat niet om breedbeeldtv's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:12

Ik ga ook omhoog maar echt minimaal

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:26

ach ja, ik kreeg bericht dat ik volgend jaar weer de volle mep ging ontvangen terwijl ik weet dat dat niet het geval is, heb de hele bende stop gezet omdat ik het niet zie zitten om straks alles weer op te mogen hoesten zodra ze er eindelijk achter komen dat ze de boel weer eens niet op orde hebben
ik kijk wel uit :+
heb het geld wat ik van dit jaar nog terug mag gaan dokken ook al apart staan (halverwege het jaar samen gaan wonen met contract , woonde voor die tijd ook al op hetzelfde adres, dan mag je het eerste half jaar ook al terug betalen. )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:34

turtlelito schreef:
je moet:
een inkomen hebben in 2014 dat niet hoger is dan € 28.482 voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 37.145 (voor partners). Vanaf 2015 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 26.316 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van € 32.655

Als je dit verdient (of meer) en je gaat moeilijk doen over een 70 euro/m aan zorgtoeslag die je moet missen :=
Echt serieus, ga dan maar eens denken over wat echt armoede is. Enige dat ik lees in zulke reacties is een zeer verwend NL...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:45

WillBokkers schreef:
Ik doelde met mijn reactie niet op mensen die niet kúnnen werken.
Ik vind het goed dat die een redelijke uitkering krijgen.
Waar moeten ze anders van leven?
Met water en lucht red je het niet ;)

In sommige gevallen krijgen mensen met al hun toeslagen als ze niet werken bijna net zoveel als iemand die fulltime werkt.
Dát vind ik niet kunnen
Maar het gaat hier natuurlijk om de zorgtoeslag, dat is weer een ander iets.

In nog best wel veel gevallen hebben ze zelfs minder. Ze krijgen vaak hetzelfde loon, terwijl mensen met kinderen weer voor kinderopvang moeten zorgen. :n
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 17-12-14 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:02

Kreeg de afgelopen maanden al niks meer. Ben samen gaan wonen met me vriend en verdienen samen veel te veel dus kreeg een brief dat ik in 2015 ook niks krijg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:38

verootjoo schreef:
Ik doelde op het feit dat jij zei dat we in NL de beste zorg hebben. Die hebben we niet...

Niet meer. Dat hadden we wel.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:43

Ik krijg ook meer in 2015 als in 2014

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:45

Caily schreef:
turtlelito schreef:
je moet:
een inkomen hebben in 2014 dat niet hoger is dan € 28.482 voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 37.145 (voor partners). Vanaf 2015 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 26.316 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van € 32.655

Als je dit verdient (of meer) en je gaat moeilijk doen over een 70 euro/m aan zorgtoeslag die je moet missen :=
Echt serieus, ga dan maar eens denken over wat echt armoede is. Enige dat ik lees in zulke reacties is een zeer verwend NL...

€ 26.316 is echt wel weinig hoor. Dat gaat om een brutobedrag waar alles nog af moet. Daar hou je(gok ik een beetje) 20 duizend netto aan over?

Daar mag je dan al je vaste lasten van betalen, je natje en je droogje van betalen.

Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen.

Het zal wellicht geen armoede zijn. Maar alles behalve een vetpot. En dan ineens 70 euro missen...nou. Ik zou er ook van balen moet ik zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:48

Shadow0 schreef:
Daarna is het allemaal veel kleiner geworden, en hebben de mensen het beter gekregen. Maar dat gaat in golven. De laatste tijd neemt het verschil tussen arm en rijk flink toe, en ook neemt de armoede weer toe. Er zijn wel degelijk mensen die nauwelijks hun verwarming kunnen betalen en niet meer voor hun eigen eten kunnen zorgen (zie de voedselbanken: teveel mensen die simpelweg niet meer kunnen rondkomen.)

Ik spreek regelmatig huisartsen die patiënten hebben die de zorgverzekering niet meer kunnen betalen. Ook niet met de zorgtoeslag die ze nu krijgen.

Ik ken een huisarts die voor 1 of 2 patiënten de kleine preventieve dingetje gratis doet omdat als het iets groots word en de patiënt naar het ZH moet er een echt probleem is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:52

Caily schreef:

Het is vooral een heel instabiel systeem. De overheid kan van jaar op jaar zomaar even flinke gaten slaan in je begroting. En wat is het doel? 't Is net of we nu meedoen aan een wedstrijdje naar beneden, waarbij elke bezuiniging geoorloofd is, want het is altijd wel ergens nog erger. Dan stopt het pas als we een soort Bangladesh zijn ofzo?

Terwijl we ook de andere kant op kunnen redeneren: hoe maken we het voor ons land zo goed mogelijk, met fijne zorg en goed onderwijs en een prettig leven zonder al te veel instabiliteit voor iedereen. Uiteindelijk levert ons dat ook nog een stuk meer op. De concurrentie met Bangladesh gaan we toch niet winnen.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:06

NatasjavE schreef:
Caily schreef:

€ 26.316 is echt wel weinig hoor. Dat gaat om een brutobedrag waar alles nog af moet. Daar hou je(gok ik een beetje) 20 duizend netto aan over?

Daar mag je dan al je vaste lasten van betalen, je natje en je droogje van betalen.

Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen.

Het zal wellicht geen armoede zijn. Maar alles behalve een vetpot. En dan ineens 70 euro missen...nou. Ik zou er ook van balen moet ik zeggen.

Vraag het mezelf ook soms af hoe ik het doe maar heb kwa inkomsten per maand 700 euro. Daarvan woon ik op mezelf dus huur en alles en boodschappen. Daarnaast schoolgeld en boeken enzovoort. dus is maar 8400 euro per jaar inkomsten. Waar alles nog vanaf moet. Hou ongeveer 50 euro per maand over voor boodschappen. Maar het kan dus wel :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:13

Ik mag niet klagen wat betreft inkomsten, maar als ik alles op een rij zet wat ik aan vaste lasten moet betalen schrik ik toch. Ik probeer elke maand een stukje te sparen, maar dat wil gewoon niet altijd. En ook ik krijg geen tegemoetkoming in huur en zorgtoeslag.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:18

Caily schreef:
turtlelito schreef:
je moet:

Jij denkt dat dat veel is?
Ik krijg geen zorgtoeslag meer dit jaar omdat ik net boven het alleenstaanden salaris zit.
Daarvan kan ik het in mijn uppie net redden.
Leven is duur hoor, ook als je rustig aan doet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:21

WillBokkers schreef:
Het heeft er ook mee te maken dat de zorg op dit moment te veel kost en de kosten veel te hoog worden.
Uit eindelijk kan dat de kop van de samenleving kosten.
Dus moeten we meer zelf betalen.
Vervelend? Ja.
Schande? Nee, vind ik niet.

Edit: de reactie boven mij van chronisch zieke patiënten. Dat ben ik ook, en waarschijnlijk vind jij mijn reactie ook niet heel leuk.
Nederland kan beter de toeslagen voor de mensen die niet werken wat naar beneden gooien dan hoeven ze de zorg niet te korten.

Rijst bij mij de vraag waarom de reserves bij de zorgverzekeringen dan zo hebben kunnen groeien als de kosten zo gestegen zijn.... Die reserves worden opgebouwd met de winst over het verschil tussen kosten van de zorg en de inkomsten uit de premies lijkt mij...

Zie hier:
http://www.consumentenbond.nl/zorgverze ... zekeraars/
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-12-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:23

Shadow0 schreef:
WillBokkers schreef:
Dát vind ik niet kunnen

Onzin. Bovendien is het probleem niet dat er geen 'prikkels' zijn, maar dat er geen banen zijn.

En waarom moeten er dan weer zoveel mensen uit het buitenland gehaald worden om hier te werken?? Juist, net als in de jaren '60 de Turkse mensen hier naar toe werden gehaald omdat veel Nederlanders het vertikten om bepaalde werkzaamheden te doen zie je dat nu weer gebeuren. Mensen die echt niet kunnen werken, geen probleem, de rest, aanpakken en anders geen uitkering meer.
De zorg zou goedkoper kunnen als medicatie goedkoper word ingekocht, zal wel een heel systeem achter zitten maar sommige pillen hier kosten bvb 100 euro en in Spanje 10 euro.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:25

bigone schreef:
En waarom moeten er dan weer zoveel mensen uit het buitenland gehaald worden om hier te werken??

Nou ja, dat moet niet, maar veel werkgevers hebben geen zin zich aan de wet te houden (over minimumloon en behoorlijke arbeidsvoorwaarden) en hebben een manier gevonden die te omzeilen.

Dat lijkt me meer iets dat je de werkgevers aan kunt rekenen, die hier doelbewust wel de voordelen van Nederland willen hebben maar niet de nadelen, en die dus een probleem veroorzaken dat ze daarna niet willen oplossen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:35

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
En waarom moeten er dan weer zoveel mensen uit het buitenland gehaald worden om hier te werken??

Nou ja, dat moet niet, maar veel werkgevers hebben geen zin zich aan de wet te houden (over minimumloon en behoorlijke arbeidsvoorwaarden) en hebben een manier gevonden die te omzeilen.

Dat lijkt me meer iets dat je de werkgevers aan kunt rekenen, die hier doelbewust wel de voordelen van Nederland willen hebben maar niet de nadelen, en die dus een probleem veroorzaken dat ze daarna niet willen oplossen.

Is dat de fout van de werkgevers of de wet die dit toelaat? Wet omzeilen betekent immers dat er gaten in de wet zitten.
Ook bedrijven hebben het moeilijk tegenwoordig, dus proberen ze kosten te besparen, dit is een van de manieren hoe ze dit kunnen doen.

Wees eens eerlijk, als een brood bij de albert heijn een tientje kost en bij de lidl een euro, dan ga je toch ook naar de lidl?

Dus, dit problem moet wettelijk aangepakt worden, niet door af te geven op werkgevers die ook hun hoofd boven water willen houden.