vanaf september 2015 geen wilde circusdieren meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:07

Ketly schreef:
voor een paard veranderd er niet veel.

Behalve dat er mensen bovenop zitten te klotsen en paarden allerlei oefeningen forceren te doen die in de ogen van het paard waarschijnlijk zinloos zijn (onnodig energie verspillen).

Daar maak ik me zelf ook schuldig aan, dus tsja. Ik vind het dan wat hypocriet om een dompteur te veroordelen die een tijger traint. Die tijger is immers ook geen wild dier, die is met de hand door mensen groot gebracht (want ander kun je ze niet trainen).

Je kan de vergelijking overtrokken vinden, maar voor hetzelfde geldt is de wereld over 10 jaar super diervriendelijk en pro-biologisch ingestelt en wordt paardrijden ook verboden. ;)

Anoniem

Re: vanaf september 2015 geen wilde circusdieren meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:12

Jammer, heel jammer.

Heb meerdere keren bij een circus achter de schermen gekeken en dieren worden daar goed behandeld en verzorgd. Vind het ook een achterlijk voorstel, waar moet men met deze dieren heen? Zoals al eerder genoemd is, was dan een 'uitsterfbeleid' beter geweest, huidige dieren mogen blijven maar er mag niks meer aangekocht worden.

Kan men kinderboerderijen, dierentuinen en paardrijden ook wel gaan verbieden, want dat is ook allemaal siellugh en onnatuurlijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:13

En dolfinarium dan in Harderwijk?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:14

@rider, De vergelijking is inderdaad wel erg extreem, maar snap wat je bedoeld. Ook paardrijden zit niet in hun aard, maar alsnog krijgt een paard wel meer een bestaan dat bij het beest past. Dit krijgt een circusdier toch minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:14

linnie050 schreef:

Die hoeven niets weg te doen geloof ik, omdat dat een 'permanent' circus is.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:40

linnie050 schreef:

En al die rijpaarden in heel Nederland...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:53

Even over verkopen aan dierentuinen, dierentuinen kopen niks, die ruilen onderling.
Park a heeft teveel leeuwen maar ruimte voor beren, park b heeft ruimte voor leeuwen maar beren teveel, etc

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:59

Goed nieuws, eindelijk! *\o/*

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:04

amoj schreef:
Jammer, heel jammer.

Heb meerdere keren bij een circus achter de schermen gekeken en dieren worden daar goed behandeld en verzorgd. Vind het ook een achterlijk voorstel, waar moet men met deze dieren heen? Zoals al eerder genoemd is, was dan een 'uitsterfbeleid' beter geweest, huidige dieren mogen blijven maar er mag niks meer aangekocht worden.

Kan men kinderboerderijen, dierentuinen en paardrijden ook wel gaan verbieden, want dat is ook allemaal siellugh en onnatuurlijk.

Dat is het volgende. Dierenactivisten zijn bijvoorbeeld ook tegen het dolfinarium en tegen dierentuinen. Zo kun je alles wel verbieden met dieren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:10

Tja, dierentuinen is weer een andere discussie natuurlijk. Vind ik persoonlijk niet te vergelijken met een circus, maar ik ben dan ook geen dierenactivist ;)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:16

Ankie2011 schreef:
amoj schreef:
Jammer, heel jammer.

Dat is het volgende. Dierenactivisten zijn bijvoorbeeld ook tegen het dolfinarium en tegen dierentuinen. Zo kun je alles wel verbieden met dieren.

Is dat slecht dan? Van mijn part mogen ze dolfinaria ook best verbieden, als je ziet in hoeverre dolfijnen en orka's beknopt worden in hun natuurlijk gedrag. Als je nagaat dat wilde dolfijnen honderden meters diep kunnen zwemmen, vraag je je toch af hoe geschikt een tank van 10 meter diep en 50 meter breed is. Dierentuinen vind ik een andere zaak, hoewel de verblijven daar soms ook belachelijk klein zijn. Het mooist zou zijn als ze allemaal verschillende reusachtige 'biotopen' zouden creëren en daar dan verschillende diersoorten bij elkaar zouden zetten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:23

*\o/* *\o/* heel goed nieuws voor de dieren... :j

ook dolfinaria mogen van mij gisteren nog allemaal sluiten.. :))

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:28

Gelukkig hebben ze in het Dolfinarium inmiddels geen orka's meer, dat waren toch wel de beesten die het meeste te kort kwamen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:32

Ik werd ook niet blij van Artis, aan de andere kant worden mensen ook niet blij van mijn sport.

Ik ben dus niet tegen het verbieden van hele soorten, maar het strenger handhaven van regels.

Die circusdieren hebben het beter dan sommige huisdieren en daar klopt iets niet :)

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:54

Ik vind het echt onzin.
Ik ga juist voor de dieren naar het circus, en de dieren hebben het prima.
Als er geen dieren meer zijn gaat bijna niemand nog naar het circus, dus kunnen ze wel sluiten.
Ik vind dit weer een zinloze actie van de dierenactievisten.

Maar wat ik me afvroeg, waren leeuwen e.d. niet al verboden?

En ik vind olifanten en kamelen geen wilde dieren, kijk maar naar India en Egypte enzo.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:05

RashjaShanti schreef:
Ik vind het echt onzin.
Als er geen dieren meer zijn gaat bijna niemand nog naar het circus, dus kunnen ze wel sluiten.

En ik vind olifanten en kamelen geen wilde dieren, kijk maar naar India en Egypte enzo.

Daarom leven wij niet in India of Egypte. :)
Daar maken die dieren trouwens vaak nog lange trektochten, kunnen ze bijna de hele dag rondtrekken, is wel wat anders dan bijna de hele dag vast staan en gedwongen kunstjes uitvoeren.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:20

RashjaShanti schreef:
Ik vind het echt onzin.

Knap dat jij dat voor alle circussen kan zeggen. Jij weet niet wat er achter de schermen gaande is.
Als kind regelmatig naar circus geweest waar alle dieren in een klein hok gehouden werden, de hele dag en dan een kunstje op toneel mochten doen. Daarna meteen weer terug.

En nee dan hoeven ze helemaal niet te sluiten. Kijk naar Circue du Soleil. Komt geen dier aan te pas en werkelijk iedere show is helemaal uitverkocht.

Omdat de beesten het zo goed hebben? Wake up girl.

Wij leven niet in India en Egypte. Daar gaat het leven er totaal anders aan toe. Daarnaast kun je ook niet bepaald zeggen dat olifanten en kamelen gedomesticeerd zijn.
Hoe die dieren daar gehouden, gebruikt en behandeld worden is ook belachelijk en zou ook een verbod op moeten komen, maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar.

Ik vind het erg goed dat dit besluit is gekomen. Ik ga al sinds mijn 15e niet meer naar het circus omdat ik deze activiteiten niet wil bekostigen.

Wat betreft de dieren die al in het circus zijn, die zullen vast ergens wel opgevangen kunnen worden. Dierentuinen over de hele wereld willen continue dieren hebben.
En nee ik sta ook niet volledig achter dierentuinen, maar dat is nog wel een iets ander verhaal dan circus imo.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:27

Alle dierentuinen en dolfinariums mogen van mij ook gelijk gesloten worden hoor. :D
Paardrijden is wel een heel ander verhaal imo. Ik rijd zelf geen paard meer, maar paarden zijn gedomesticeerd en hun psychologie is ook heel anders. Ben het verder ook niet eens met paarden hele dagen in stallen, veel harnachement enz. maar dat is een totaal andere discussie.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:32

Narita schreef:
Paardrijden is wel een heel ander verhaal imo. Ik rijd zelf geen paard meer, maar paarden zijn gedomesticeerd en hun psychologie is ook heel anders. Ben het verder ook niet eens met paarden hele dagen in stallen, veel harnachement enz. maar dat is een totaal andere discussie.

Met alle respect, paardrijden valt vanuit ethisch oogpunt echt niet recht te banketstaaf hoor. Gedomesticeerd of niet, geen enkel beest is geboren om op te zitten. Je kunt echt niet hard maken dat dat op wat voor manier dan ook natuurlijk óf goed voor het dier is.

Neemt niet weg dat heel veel mensen (waaronder ikzelf) er wel voor kiezen om paard te rijden. En het geluk van het dier dus minder waard te vinden dan van onszelf.

En zolang dat een uitgangspunt is, is het eigenlijk hypocriet om iemand anders (de dompteur, de circusbezoekers) dit aan te rekenen terwijl je jezelf er ook schuldig aanmaakt.

Overigens, ik zag net weer de opmerkingen over dierentuinen voorbij komen: dierentuinen gaan echt geen circusdieren opvangen. Dit zal niet passen in hun fokbeleid. Daarnaast zijn circusdieren waarschijnlijk voor een dierentuin ook te tam en dit zal problemen opleveren waar dierentuinen geen zin in hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:36

nou,ik lees zo vaak dat een hond inslapen geen enkel probleem is omdat deze er toch niets van weet,lijkt me dit zeer toepasselijk voor álle dieren...

voor al die stakkers die tegen alle natuur in kunstjes moeten doen en moeten leven in een zeer onnatuurlijke omgeving ,veel te kleine kooien enz,is een eeuwige rust een dikke vooruitgang lijkt mij zo...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:41

kimmie261 schreef:
nou,ik lees zo vaak dat een hond inslapen geen enkel probleem is omdat deze er toch niets van weet,lijkt me dit zeer toepasselijk voor álle dieren...

voor al die stakkers die tegen alle natuur in kunstjes moeten doen en moeten leven in een zeer onnatuurlijke omgeving ,veel te kleine kooien enz,is een eeuwige rust een dikke vooruitgang lijkt mij zo...

Een spuitje zou waarschijnlijk in deze sowieso een humane oplossing zijn. Een 'wild' dier dat dagelijks in contact is geweest met mensen, gewend is om te 'werken' voor z'n voer, zal waarschijnlijk wegkwijnen als hij ergens in een buitenverblijf wordt gedumpt.

Maar, tenzij het stil wordt gehouden dat de dieren ingeslapen zouden worden, staat dan straks heel Nederland weer op de achterpoten, want in laten slapen is ook weer zo sielugh. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:42

Als ze niet geleerd kunnen worden om weer enigszins dier te zijn of simpelweg geen plek is; lijkt mij inslapen ook niet zo'n ramp. Tijgers in een kleine kooi waar ik mijn paard nog niet eens in zou willen (en nee ook niet bij de tijgers in :') ) stallen met alleen maar 1 plek om op te liggen en totaal geen uitdaging. Dat vind ik zielig. Ik vind elk dier dat ernstig stereotype gedrag vertoond door de verkeerde omgeving sneu; of het nou het paard is dat rondjes in de stal blijft lopen, parkietje dat alleen maar heen en weer op de stok wipt of de olifant die wiegt van ene naar andere been. Als je geen betere plek voor het dier kan vinden, dan is er een andere plek die altijd rust brengt; al is dat dan ook gelijk definitief.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:44

rider schreef:
kimmie261 schreef:

Een spuitje zou waarschijnlijk in deze sowieso een humane oplossing zijn. Een 'wild' dier dat dagelijks in contact is geweest met mensen, gewend is om te 'werken' voor z'n voer, zal waarschijnlijk wegkwijnen als hij ergens in een buitenverblijf wordt gedumpt.

Maar, tenzij het stil wordt gehouden dat de dieren ingeslapen zouden worden, staat dan straks heel Nederland weer op de achterpoten, want in laten slapen is ook weer zo sielugh. :')

Hmmm. Misschien wel inderdaad. Misschien reservaten? Maar ja dan moeten ze weer leren jagen, wat ook niet makkelijk is voor beesten eenmaal in gevangenschap.

Ik zou dan inderdaad ook laten inslapen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:44

tweebelgen schreef:
Laat circusdieren waar ze thuis horen, in het circus, en laat de circuseigenaren stilletjes aan afbouwen.
Maar heeft er al iemand gedacht aan de eigenaren en werknemers in een circus, voor hen is er ook niet veel toekomst meer. Door een verbod op (wilde) dieren gaan er steeds minder mensen naar een circus kijken. Een stuk folklore gaat verloren.

Dat zou nog wel eens kunnen meevallen.

Mij zouden ze namelijk als klant weer terugkrijgen als die wilde dieren ellende weg is. Ik ga juist NU niet erheen omdat ik die ellende niet kan aanzien.

Afbeelding

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 13:56

Amaris schreef:
tweebelgen schreef:
Laat circusdieren waar ze thuis horen, in het circus, en laat de circuseigenaren stilletjes aan afbouwen.
Maar heeft er al iemand gedacht aan de eigenaren en werknemers in een circus, voor hen is er ook niet veel toekomst meer. Door een verbod op (wilde) dieren gaan er steeds minder mensen naar een circus kijken. Een stuk folklore gaat verloren.

Dat zou nog wel eens kunnen meevallen.

Mij zouden ze namelijk als klant weer terugkrijgen als die wilde dieren ellende weg is. Ik ga juist NU niet erheen omdat ik die ellende niet kan aanzien.

[ [url=m/MyngBI.jpg]Afbeelding[/url] ]

+1