Ebola in Nederland.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:15

Ik maak me er niet veel zorgen over: ebola verspreid door contact met lichaamssappen (vooral bloed en sperma). Zolang dezepersoon goed
geïsoleerd is zal het wel goed komen, het is niet dat hij vrolijk vrij rondwandeld ;)

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:16

Kan wel zo zijn, maar omdat 1 persoon ziek is maar naar Nederland halen waar het nog niet WAS om vervolgens straks ook in NL allemaal zieke en dode te hebben.

En idd het mag best wel even langs Den Haag haha!

RianneH

Re: Ebola in Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:18

Allemaal zieken en doden? Misschien moet je je wat beter verdiepen in calamiteiten hospitalen en hoe ziektes werken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:19

Ja natuurlijk, binnen een week is half nl weg gevaagd |o

Wat wordt er toch vaak in het wilde weg geroeptoetert op bokt...

Eske_B

xxsalinaxx schreef:
Kan wel zo zijn, maar omdat 1 persoon ziek is maar naar Nederland halen waar het nog niet WAS om vervolgens straks ook in NL allemaal zieke en dode te hebben.

Het was blijkbaar wel nodig, anders zouden ze het niet doen, zeker niet als het compleet onveilig was. Ga jij seks hebben met deze persoon?
Zijn bloed aanraken? Zijn zweet afvegen? Nee, dan geen zorgen maken.

Jaimyliefje

Bambolina schreef:
Weet je.. tot nu toe zijn er zo'n 17.000 gevallen geconstateerd, waarvan 6000 overleden (bron: http://www.ebola.name/) In Guinee, Liberia en Sierra Leone wonen bij mekaar ruim 20 miljoen mensen. Dit zijn landen waar veel armoede heerst (in Sierra Leone zou zo'n 70% van de bevolking onder de armoede grens leven) en waar je er denk ik vanuit mag gaan dat het met de hygiene van deze mensen en hun omgeving niet zo best gesteld is.

Als je dan gaat relativeren vraag ik me toch af.. is het echt zo verschrikkelijk besmettelijk als gezegd wordt? En waarom is hier opeens zo gigantisch veel media aandacht voor, terwijl voor en tijdens de uitbraak van het Ebola virus, de mensen die daar in armoede leven, al in bosjes neervallen ten gevolge van hongersnood en gebrek aan medische hulp voor wat voor ziekte dan ook.. en die dodenaantallen liggen denk ik toch nog even een stukkie hoger..

(disclaimer: dat maakt het natuurlijk absoluut niet minder erg dat er nu ruim 6000 mensen aan deze ziekte zijn overleden en er nog velen ernstig ziek zijn.)

dit dus. En bovendien bestaat ebola al jaaaaaaaaaaaren in die landen, er zijn nu gewoon in een keer wat meer mensen mee besmet geraakt. Dat is heel vervelend maar die paniekzaaierij in Nederland is wel zo debiel :')

Anoniem

Je krijgt het door contact met lichaamsvloeistoffen. Zweet, speeksel, sperma, bloed, ontlasting, urine... Ebola gaat niet door de lucht, zoals sommige andere virussen. Je moet echt nauw contact met een besmette persoon hebben.
Ik heb dat soort contacten met lichaamsvloeistoffen niet (lichaamsvloeistoffen van mijn geliefde daargelaten :D ) en maak me dus ook geen zorgen.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:24

Ik woon 10 km van ebola artsen die nu op de veluwe zitten voor rust.

Mja eerlijk, ben er ook niet zo blij mee. Maar wel weer goed dat Nederland er wat aan doet en wil helpen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:15

Ik maak me "drukker" om vogelgriep dan ebola.
Waarom ben je daar niet blij mee cyntha? Was je van plan set met een van hen te hebben? Of iets met hun urine te gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:17

Moet je eens kijken wat men doet als de vogelgriep hier uitbreekt, of een andere dierziekte; gelijk duizenden dieren ruimen.
En dan wel iemand met ebola 'vrijwillig' binnen laten?!

Kromme regering hier, bah bah bah.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:17

Nee het idee is gewoon niet fijn. Ik weet dat ik niet in aanraking met hun kom en dat het toch niet heel snel verspreid.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:21

De man met Ebola uit Nigeria wordt mijn buurman. :+ Ik woon op de Uithof in een studentencomplex naast het Ziekenhuis hihi.

Ben er zelf niet zo bang voor. Als de mensen slim zijn en de patient behandelen volgens de regels, is de kans op verspreiding vanuit het ziekenhuis nihil.

Ik maak mij meer zorgen om vluchten die naar Nederland komen vanuit de landen waar ebola heerst. Dat vertrouw ik een stuk minder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:22

Nou dan. Dat weet je, je kunt het dus relativeren. Waarom doe je dat dan niet?

Er kan hier morgen ook een vliegtuig neer storten...
Tja, ik ben nogal een mens van de dag, en zie op dit moment echt geen enkele reden waarom we ons in nl druk zouden moeten maken om ebola :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:23

amoj schreef:
Moet je eens kijken wat men doet als de vogelgriep hier uitbreekt, of een andere dierziekte; gelijk duizenden dieren ruimen.

Jaar, weer een excuus om op de regering te schelden.
Heb je überhaupt enig idee hoe ebola zich verspreid vs vogelgriep?

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:24

Iedereen is anders, en ik ben echt een persoon die zich overal druk om maakt helaas.
En precies over dat vliegtuig er kan van alles nog gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:25

LadyMadonna schreef:
amoj schreef:

Jaar, weer een excuus om op de regering te schelden.
Heb je überhaupt enig idee hoe ebola zich verspreid vs vogelgriep?

Ja hoor, daar heb ik verstand van. Doe veehouderij dus je hoeft mij niets uit te leggen.
Heb 2001 (mkz crisis) nog vers in gedachten, waarbij 270.000 gezonde dieren geruimd zijn.
Dus ja, ik scheld lekker op de regering.
Ik vind het gewoon belachelijk dat er gelijk zo'n paniek word geslagen als er een dierziekte uitbreekt, terwijl men vrolijk een ebola patient deze kant ophaalt?!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:26

xCynthiaVos schreef:

Mja eerlijk, ben er ook niet zo blij mee. Maar wel weer goed dat Nederland er wat aan doet en wil helpen..

Zou me eerder zorgen maken over de algehele vaccinatiegraad op de veluwe, dan over een paar hulpverleners (met mogelijk ebola) :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:27

manie schreef:
xCynthiaVos schreef:

Zou me eerder zorgen maken over de algehele vaccinatiegraad op de veluwe, dan over een paar hulpverleners (met mogelijk ebola) :o

_/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:00

manie schreef:
xCynthiaVos schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:12

Lieve mensen die het op de regering gemunt hebben: Het verzoek komt (zoals al eerder in dit topic genoemd wordt) vanuit de VN. Meerdere europese landen hebben al ebola patienten opgenomen.
Het gaat hier om een HULPVERLENER die straks in een soort couveuse het vliegtuig uit wordt gerold en in het verste hoekje van een ziekenhuis verder behandeld zal worden, voor een ziekte die hij misschien wel of niet heeft, die NIET via de lucht overdraagbaar is. Zie ook mijn eerdere post + het nieuwsartikel dat FriesWietske heeft gepost. Met andere worden: Doe rustig :+ First world problems..

Amoj, dat er zoveel gezonde dieren geruimd zijn is natuurlijk ook verschrikkelijk (of is het misschien al verschrikkelijk dat er zoveel dieren zo dicht op mekaar zitten, en dat er na de vorige uitbraak blijkbaar niet voldoende maatregelen zijn genomen? You tell me.) maar ik hoop toch dat je snapt dat dit echt niet met mekaar te vergelijken is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:20

dat er niks kon gebeuren, en dat het veilig is, zeiden ze ook in Spanje, en de VS.
daar zijn toch ook verzorgenden besmet..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:31

Ja, dat zijn mensen die in direct contact zijn geweest met de patient, die zelf ook in quarantaine worden gesteld als ze iets hebben wat ook maar lijkt op een symptoom van ebola, en die buiten hun werk ook echt wel de nodige maatregelen nemen om geen 'gevaar' voor hun medemens te zijn.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:35

Ik maak me er eigenlijk helemaal geen zorgen over. Je zou die persoon maar zijn, dan ben je blij dat een land als Nederland je wil helpen. Er zijn zat andere dingen die dodelijker zijn en ik leef nog steeds. Als je daar over gaan nadenken, verpest je je hele dag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:36

xxsalinaxx schreef:

:') in NL hebben we hygiene in de ziekenhuizen, hebben we kennis van ziektes, en in NL kunnen we behandelen en laten mensen zich behandelen... Dat is het verschil. Ebola wordt hier never nooit zo groot niet als in west Afrika.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:54

verootjoo schreef:
xxsalinaxx schreef:

:') in NL hebben we hygiene in de ziekenhuizen, hebben we kennis van ziektes, en in NL kunnen we behandelen en laten mensen zich behandelen... Dat is het verschil. Ebola wordt hier never nooit zo groot niet als in west Afrika.

Helemaal mee eens. Door de cultuur, gebrek aan hygiene en kennis, kon ebola zo'n groot probleem worden. In feite is infectie en verspreiding relatief simpel te voorkomen. Maar het blijft een enge ziekte omdat het (nog) zo vreselijk dodelijk is. Toch is enige bezorgdheid zo slecht nog niet. Het houd de overheid en jezelf alert om preventief zo veel mogelijk te doen vind ik.