hoe kan het dat dit zo uit de publiciteit is gehouden? (Syri

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:19

Ook als je niks te verbergen hebt kun je slachtoffer worden doordat er ergens een fout in het systeem is geslopen, en jij die er niet meer uit kunt halen. Het systeem detecteert 'verschil, alarm' en jij krijgt ineens boetes of aanmaningen op de mat. En dat je onschuldig bent is niet altijd genoeg excuus.

Ter illustratie dit artikel: https://decorrespondent.nl/2166/Hoe-de- ... 0-55b8670b
Mensen die onschuldig zijn, krijgen toch boetes 2/3e (!) heeft niet met opzet iets fout gedaan. Dat gaat vooral over het UWV en uiteindelijk is inderdaad geconstateerd dat mensen buitenproportioneel de dupe werden - maar dan ben je dus al wel te laat. Heel veel mensen hebben met gigantische stress en financiele problemen te maken gekregen omdat ze worden behandeld als criminelen terwijl ze vanuit de beste intenties handelden.

En dat gebeurt bij alle systemen die zo rigide werken - straks dus ook als er ergens iets uit de pas loopt qua administratie. Maar juist omdat ze zo rigide zijn pakken ze de echte fraudeurs maar nauwelijks aan.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:21

Shadow0 schreef:
Ook als je niks te verbergen hebt kun je slachtoffer worden doordat er ergens een fout in het systeem is geslopen, en jij die er niet meer uit kunt halen. Het systeem detecteert 'verschil, alarm' en jij krijgt ineens boetes of aanmaningen op de mat. En dat je onschuldig bent is niet altijd genoeg excuus.

Ter illustratie dit artikel: https://decorrespondent.nl/2166/Hoe-de- ... 0-55b8670b
Mensen die onschuldig zijn, krijgen toch boetes 2/3e (!) heeft niet met opzet iets fout gedaan. Dat gaat vooral over het UWV en uiteindelijk is inderdaad geconstateerd dat mensen buitenproportioneel de dupe werden - maar dan ben je dus al wel te laat. Heel veel mensen hebben met gigantische stress en financiele problemen te maken gekregen omdat ze worden behandeld als criminelen terwijl ze vanuit de beste intenties handelden.

En dat gebeurt bij alle systemen die zo rigide werken - straks dus ook als er ergens iets uit de pas loopt qua administratie. Maar juist omdat ze zo rigide zijn pakken ze de echte fraudeurs maar nauwelijks aan.

En daar wil ik dit artikel graag aan toevoegen: "Nee, je hebt wél iets te verbergen". Voornamelijk het punt dat je niet weet wat fout is (of fout wordt in de toekomst) kan aanhaken in deze discussie.
https://decorrespondent.nl/209/Nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:34

Totdat er over bv 10 jaar gezegd wordt dat bedrijven die gegevens ook mogen gebruiken voor wat betreft gezondheidsgegevens van een sollicitant. Of zorgverzekeringen die bij dezelfde gegevens mogen komen om je zo uit te sluiten voor een aanvullende verzekering.

Want daar werken we naar toe. En als je dat niet ziet ben je imo net zo blind als al die baliemedewerkers bij de banken die jarenlang klanten steeds meer dwongen om bankzaken online te doen. Geld storten aan de balie? Nee, daar staat een leuke automaat; daar MOET u storten, aan de balie kan niet. En zie; wat iedere idioot aan zag komen; baliemedewerkers zijn overbodig geworden, dus worden nu massaal ontslagen.

Zien of die mensen nog zo meegaand zijn met dit systeem als ze een baan wordt geweigerd omdat bv in hun medisch dossier staat dat ze bv een hartinfarct gehad hebben, of bv meerdere malen een burn-out hebben gehad. Om maar een paar voorbeelden te noemen die je een risicofactor maakt voor werkgevers.

Grapjasjes12

Re: hoe kan het dat dit zo uit de publiciteit is gehouden? (Syri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:37

Juist! Nog steeds niets te verbergen, dames?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:38

Ook ik heb niets te verbergen maar ik vind het verzamelen van gegevens van burgers (door de overheid of andere grote instanties) een risico. Ik moet er niet aan denken dat gegevens in handen van kwaadwillenden vallen. En hoe vaak wordt er een site gehackt? Of dat de gegevens tijdens een oorlog in handen van een vijandelijk regime vallen, dan weet men meteen werkelijk heel veel over de burgers. Dit lijkt misschien vergezocht....
Het EPD vond ik ook niks en ik ben het eens met de door xxCYNNxx aangevoerde argumenten, jaren geleden heb ik me dan ook afgemeld voor het EPD. Zorgwekkend al die databases met persoonlijk gegevens.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 20:02

mag schreef:
Er wordt zoveel gefraudeerd met uitkeringen. Bijv. Door mensen uit oostbloklanden, hoop dat ze die hiermee oppakken.

Zoals ik het nu begrijp worden gegevens die toch al opgeslagen zijn alleen aan elkaar gekoppeld.

Die fraude met uitkeringen is idd een feit :j
Hier in Belgie gaan ze er nu ook blijkbaar flink in snoeien. Ik had de nieuwe regeringsbeslissingen even doorgenomen en stond echt versteld van wat er allemaal mogelijk is met / via uitkeringen :oo Als je het een beetje slim aanpakt, kan je er zelfs rijk mee worden zonder 1 dag te hoeven werken :7
En het gaat echt niet alleen om buitenlanders hier... ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:15

Hoe moeten die mensen uit Oostbloklanden opgepakt worden?

Net of regeringen in het Oostblok ook maar een seconde zitten met staatsburgers die HIER hun geld komen pinnen. :+

Maar dat hele fraudeverhaal door Roemenen en Bulgaren was allang gekend, een jaar voor het ineens een storm van verontwaardiging opriep, is de minister al ingelicht door.... De belastingdienst.

Dus als die het al een jaar wist, maar er niet genoeg daadkracht was om die zaak ook op te lossen, wat heeft alle databases koppelen, ook met info die behoorlijk privacygevoelig is, dan voor zin?

Die dit al wist, maar het niet zo belangrijk vond allemaal om de kamer in te lichten.......

Verder snap ik niet zo hoe koppelen van gegevens van NEDERLANDSE staatsburgers fraude door buitenlanders gaat oplossen.

Tenzij ook de gemeenteambtenaar in een gat in Roemenië toegang tot die gegevens krijgt... .En daarmee iedere crimineel, foute dictator uit de toekomst, verzekeringsmaatschappij, bank en wie er nog maar meer op uit is jou te beroven.

Ikea heeft ooit in een zaak waarbij mensen een rechtzaak tegen hen aanspan omwille van foute producten, voor 80!!!!! euro wat Franse politieagenten omgekocht.

Konden die mooi in databases graven en info aanleveren waar Ikea wellicht wat mee kon.....

Zo eenvoudig is het, en denk maar niet dat dat in Nederland niet kan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:16

Verder, wil nog iemand mij uitleggen, wat koppelen van de databases van reintegratie, UWV, en verzekeringsmaatschappijen jou als burger oplevert?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:00

Niks, maar de staat wel. De ellende is dat er iets zal moeten gebeuren. Zwart werken kun je op deze manier opsporen. Een heel dure auto rijden, veel dure aankopen doen maar bij de belasting opgeven dat je maar 1500 euro per maand verdient. Door die koppelingen pik je dit soort dingen er wel uit.

Alleen met onze "fijne competente flexibele rekening houdende met individuele situaties" overheid gaat dit geheid verkeerd gebruikt worden, extra fraude en controle opleveren van de slimme mannetje die hier weer hun voordeel uit kunnen gaan slaan. Verzekeringsbedrijven die juichen bij ieders priveinformatie. En voila meneer George Orwell had lang geleden al heel erg gelijk. Grote broer houdt je in de gaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:20

karuna schreef:
Niks, maar de staat wel. De ellende is dat er iets zal moeten gebeuren.

Hoezo zal er iets moeten gebeuren? Je doet alsof dit een noodzakelijkheid is, dat we daar geen keuze in hebben, maar dat is natuurlijk niet zo. We hoeven het niet te doen.

We kunnen (en moeten denk ik) gewoon aanvaarden dat een zekere mate van misbruik altijd zal blijven, waar dan ook. Op werkvloeren wordt gestolen, uitkeringen worden misbruikt, subsidies worden misbruikt, belasting wordt ontdoken, verzekeringen worden vals gedeclareerd...

Bij de aanpak moet je altijd kijken naar de proportionaliteit - hoeveel levert het op en hoeveel kost het. (Niet alleen qua geld, maar ook overige gevolgen.) De vraag hoe proportioneel dit allemaal is, wordt alleen nauwelijks gesteld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:23

Wij waren helaas verplicht een slimme meter te laten plaatsen vorig jaar. Ivm onze zonnepanelen moesten we kunnen terugleveren en onze oude meter kon dat niet. Ben er alleen niet blij mee.

Overigens ook hier geen epd, facebook account, smartphone of zoiets. Ben erg terughoudend in laten rondstrooien van mijn gegevens.

De hoeveelheid zwartwerkers in bepaalde beroepsgroepen is schokkend groot en neemt alleen maar toe, door hun niet betalen van dingen draaien andere mensen op voor de kosten ervan. Door onterecht betaalde uitkeringen worden de kosten hoger en draaien wederom anderen ervoor op. Wij hebben serieus bij aanvragen van offertes om een dakraam te vervangen een wildvreemde hier grhad die meteen begon over plaatsen zonder rekening. De normaalste zaak voor de man in kwestie. 8)7 hoe dom kun je zijn dit te melden.

En ja daar kan ik me behoorlijk kwaad over maken, een gezin dat de duurste dingen aanschaft maar papa en mama zitten in de bijstand. Wie betaald dat uiteindelijk, de andere eerlijk betalende burgers.

Dat zal op de een of andere manier gecontroleerd moeten worden. Alleen dan wel op een minder privacygevoelige manier graag.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-12-14 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:24

Ik heb daar helemaal geen problemen mee.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:29

phormicola schreef:
Juist! Nog steeds niets te verbergen, dames?

Nee.Dat ik een herseninfarct heb gehad, vermeld ik zelf wel bij een sollicitatie, mocht ik ooit weer aan het werk komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:35

karuna schreef:
En ja daar kan ik me behoorlijk kwaad over maken, een gezin dat de duurste dingen aanschaft maar papa en mama zitten in de bijstand. Wie betaald dat uiteindelijk, de andere eerlijk betalende burgers.

Toch kun je je beter drukmaken om de banken die de economie op het spel hebben gezet. En qua subsidiesjoemel, buiten Nederland gestald geld om belasting te voorkomen, schimmige bv'tjes en faillissementsfraude lekt er ook behoorlijk veel geld weg. Geen van die zaken worden overigens opgespoord door koppeling van bestanden - in de meeste gevallen is er namelijk gebrek aan wil of mankracht of wetgeving om het aan te pakken, niet een gebrek aan informatie.

De bijstand is in dat opzicht lekker zichtbaar, maar zeker niet het grootste probleem. Toch wordt daar steeds op gehamerd. Met als gevolg dat heel veel mensen nu min of meer gecriminaliseerd worden die niks fout doen, terwijl allerlei andere soorten van fraude volkomen buiten beeld blijven. Onevenwichtig, en uiteindelijk worden wij van die onevenwichtigheid ook alleen maar slechter.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:55

karuna schreef:
Wij waren helaas verplicht een slimme meter te laten plaatsen vorig jaar. Ivm onze zonnepanelen moesten we kunnen terugleveren en onze oude meter kon dat niet. Ben er alleen niet blij mee.

Je kan ook het op afstand uitlezen deel uitzetten. Dat hebben we hier gedaan.

Citaat:
Overigens ook hier geen epd, facebook account, smartphone of zoiets. Ben erg terughoudend in laten rondstrooien van mijn gegevens.

Er is een keuze tussen zelf iets delen en het feit dat dingen voor jou gedeeld worden en daaruit conclusies worden getrokken. Het is prima om gegevens te hebben, maar het interpreteren van gegevens is een heel lastig iets. Er worden nu al veel fouten mee gemaakt.
Bovendien moet 1 misstap geen reden zijn om meteen als fraudeur te worden bestempeld.

Citaat:
De hoeveelheid zwartwerkers in bepaalde beroepsgroepen is schokkend groot en neemt alleen maar toe, door hun niet betalen van dingen draaien andere mensen op voor de kosten ervan.

De paardenwereld is ook zo'n plek. En ik denk dat we allemaal zulke verhalen kennen. Maar moet iedereen daarom maar verdacht zijn?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:07

NoName126 schreef:
BaileyMix schreef:
Ziek. Maar ja, je doet er toch niks aan...

Kijk, en deze houding vinden ze daar in Den Haag wel prettig. Mensen die in een soort van acceptatie kruipen.

PRECIES! In België, Duitsland enzo naaien ze de bevolking veel minder omdat die direct de straat opgaan! Dan heb ik het op dit moment vooral over het onderwijs en de kosten van de zorg.. Maar ik vind dat we in Nederland maar een stel pussies zijn geworden.
Ik hoef maar aan iemand voor te stellen van 'meer opstand' en de eerste reactie is al gelijk van 'jaa, heeft toch geen nut'/'is overdreven'/'dat is alleen voor stomme hippies' enzovoorts.
Ze hebben het voor elkaar hoor, die overheid van ons. Pfft.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:09

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:13

Iedereen is gevoelig voor privacy, en het koppelen van gegevens.

Voor diegenen die niets te verbergen hebben: Kleden jullie je aan voordat je de deur uit gaat? Vertel je je baas dat je een leuk feestje hebt dit weekend waarbij waarschijnlijk flink gedronken gaat worden? Zet je een foto van een feestende jij op internet omdat je zo'n geweldige tijd hebt? Of denk je toch even na voordat je die leuke foto van jezelf op dat feestje, waar je net even een slokje teveel op hebt, met de verkeerde persoon staat te praten of net even té (fout) gekleed bent op internet zet?

Dat laatste? Denk je daar even over na en plaats je hem toch maar niet? Gotcha, je hebt dus wat te verbergen! Als je niets te verbergen hebt hoef je namelijk niet na te denken die foto toch even op internet te zetten.

Alles wat er verzameld wordt aan gegevens kan misbruikt worden. Alles wat verzameld wordt kan in verkeerde handen terecht komen. En dan heb je NU niets te verbergen voor zover je weet, of hoogst waarschijnlijk niet. Niet door de overheid (maar zelfs dat weet je nooit 100% zeker aangezien wetten wel eens rap kunnen veranderen). Maar misschien wel voor die crimineel die as we speak probeert de belastingdienst te hacken om zo aan iedereens inkomensgegevens te komen, zodat ie weet bij wie die bij een inbraak een grotere kans heeft cash te vinden of voor weet ik veel wat voor doeleinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:29

Plus - er komen dus mensen geheel onschuldig toch in die systemen terecht. Hoeveel of hoe weinig je te verbergen hebt maakt dan niet uit. JIJ doet dan niets fout maar het systeem doet het fout, alleen jij bent er wel de dupe van, en het achtervolgt je voor eeuwig. Er zijn mensen die geen krediet krijgen omdat ze de geboortedatum delen met iemand die de boel oplicht. Er zijn mensen die verdacht of gearresteerd worden omdat een ander hun naam gebruikt. Er is iemand bijna Nederland uitgezet omdat hij een valse naam zou hebben opgegeven. Wat bleek: verschillende ambtenaren hadden zijn naam op verschillende manieren in het systeem gezet. Er zijn vaders bij hun kinderen weggehouden omdat er ergens in het dossier staat dat er sprake was van mogelijk verdachte omstandigheden. Dat na onderzoek bleek dat die verdachte omstandigheden NIET juist waren, kon je in het systeem niet zo makkelijk zien.

Al dat soort dingen kunnen gebeuren, ook als je je gewoon netjes aan alle regels houdt. De fouten die er zijn, zijn niet jouw fouten. Maar je bent wel de dupe, je wordt wel verdacht, en de gevolgen kunnen erg groot zijn. Herstellen is niet makkelijk, en soms vrijwel onmogelijk. Hoe meer systemen aan elkaar gekoppeld worden, hoe meer ook foute informatie zich verspreidt als een olievlek.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:13

En als toevoeging: maak alsjeblieft niet de fout om te denken dat die mensen dan vast wel iets verkeerd hebben gedaan, want "waar rook is is vuur." Dat is echt niet zo. In de V.S. kunnen mensen al grote problemen krijgen omdat ze op Facebook bevriend zijn met iemand die vrienden is met een mogelijke terrorist. En je wordt al aangemerkt als mogelijke terrorist als er alleen maar de suggestie van bewijs bestaat. Ja, lees dat nog even een keer. En dan sta je ineens op een lijst met verdachten waar je niet meer vanaf komt en heb je jarenlang vreselijk veel gedoe met alles waar de overheid mee te maken heeft. Nog een voorbeeldje: een man zocht op Google naar goede rugtassen. Zijn vrouw zocht op Google naar een aantal schoonmaakmiddelen. Nu worden bommen nogal eens gemaakt met dergelijke huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. Gevolg? Er ging een alert uit dat ze mogelijk een zelfmoordaanslag wilden plegen en ze werden bruut overvallen door een massa gewapende agenten.

Misschien lijkt je naam op die van een misdadiger. Misschien heb je verkeerde vrienden op Facebook. Misschien heeft die werknemer van het UWV wel iets anders opgeschreven dan wat jij zei. Misschien wordt jouw creditcard wel een keer gebruikt om grootschalige fraude mee te plegen. Misschien was je ooit twee dagen te laat met betalen van je telefoonrekening en sta je nu aangemerkt als wanbetaler. Misschien houdt de AIVD je al wel in de gaten omdat je bepaalde zoekwoorden in Google hebt ingetikt.

Iedereen heeft dingen te verbergen waarvan ze niet eens wisten dat het verborgen moest blijven, en precies daarom is het een vreselijk slecht idee als de overheid alle gegevens van alle burgers kan inzien, bewaren, en bij elkaar kan voegen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:49

Ik vind dit een hele enge ontwikkeling! Niet alleen worden mensen die een uitkering of toeslagen ontvangen kennelijk geacht een soort gemiddeld leven te leiden, maar ook worden fouten op voor de burgers niet inzichtelijke wijze nog eens verder verspreid.
Enkele jaren geleden ben ik zelf het slachtoffer geweest van een persoonsverwisseling. En geloof me: ook als je geen crimineel of fraudeur bent, niet aan de drugs zit of er een extreem sexleven op nahoudt, het blijft buitengewoon onaangenaam als je 's avonds nietsvermoedend thuis komt en het blijkt dat de politie je huis heeft open gebroken en je privéspullen heeft doorzocht. Zeker als vervolgens ook nog eens blijkt dat je volkomen ten onrechte bij bepaalde instanties bekend staat als iemand met psychische problemen en een verslavingsproblematiek.
Het vervelende is dat er kennelijk een heel groot vertrouwen in het systeem bestaat en je verhaal vaak gewoonweg niet wordt geloofd. Zelfs bij het juridisch loket werd ik voor leugenaar uitgemaakt, want mijn verhaal kón volgens die medewerkster gewoonweg niet kloppen. Door buurtbewoners werd ik met de nek aangekeken, want als de politie je huis open breekt zal je wel een crimineel zijn.
Ik ben uiteindelijk maar verhuisd, maar tot op de dag van vandaag weet ik niet of er niet nog steeds onjuiste informatie over mij in bepaalde systemen staat. En zeker omdat ik intussen moeder ben geworden, vind ik dat nog steeds eng. Deze onzin zal maar bij bijvoorbeeld jeugdzorg op het bureau terecht komen. Dan ben ik straks ineens ongeschikt als moeder. En de kans dat zoiets gebeurt wordt met dit soort koppelingen alleen maar groter.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:28

Het gaat inmiddels ook niet meer over 'niks te verbergen hebben'. Het gaat om de gedachte van de overheid, dat zodra je afwijkt van het gemiddelde, je blijkbaar iets te verbergen hebt. Of dat dan wel of niet zo is doet er eigenlijk al helemaal niet meer toe, want tegen de tijd dat ze dat al dan niet gaan onderzoeken, sta je allang op de zwarte lijst. En zie daar maar weer eens af te komen.
Hoezo onschuldig tot het tegendeel bewezen is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:38

Jaimyliefje schreef:
En voor die mensen die zeggen 'Ik heb niets te verbergen hoor..' Lees DIT EENS!
https://decorrespondent.nl/209/Nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

Wat een suf artikel :Y)

Overigens, dat van die slimme meter.. ook bij niet slimme meters gaat t mis, zelf ondervonden :j
Net als nu met de belastingaangifte.. we "krijgen een maand extra om t in te leveren".. Eh, nee dat krijgen we helemaal niet, de BD heeft zn zaken niet op orde, daarom moet t later.. :D

T is allemaal gedoe en gezeik, en als je er echt op tegen bent moet je misschien al je smart apparaten wegdoen, FB deleten, bokt account weg etc etc.. en verhuizen naar een land waar ze dat allemaal niet hebben?

Zolang ik een huis heb, kan werken en een zekere mate van een sociaal vangnet heb, wil ik graag geloven dat het goed geregeld is.. maar misschien ben ik gewoon naief :)

En fraude met uitkeringen, PGB, toeslagen etc.. ja daar mogen ze ondertussen best wat aan doen. En de goedkopere huurwoningen zijn voor mensen met minder inkomen. Niet omdat je zonodig een duur paard wil onderhouden.. Dan koop je maar iets goedkoops...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:08

Cer schreef:
T is allemaal gedoe en gezeik, en als je er echt op tegen bent moet je misschien al je smart apparaten wegdoen, FB deleten, bokt account weg etc etc.. en verhuizen naar een land waar ze dat allemaal niet hebben?

Dat helpt niet echt tegen problemen met foute conclusies bij de belastingdienst, uwv, jeugdzorg, veiligheidsdiensten etc.

Citaat:
En fraude met uitkeringen, PGB, toeslagen etc.. ja daar mogen ze ondertussen best wat aan doen. En de goedkopere huurwoningen zijn voor mensen met minder inkomen. Niet omdat je zonodig een duur paard wil onderhouden.. Dan koop je maar iets goedkoops...

Fraude is niet het probleem, en deze controle gaat de fraude ook niet oplossen.