Roken moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken zou verboden moeten worden

ja
209 (41%)
nee
254 (49%)
maakt mij niet uit
46 (9%)

Totaal aantal stemmen: 509

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:52

Nee, want als het verboden zou worden, komen mensen er toch wel aan op straat, dus dat heeft imo geen nut.

Niet verbieden dus, laat ze er maar legaal voor betalen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:53

verootjoo schreef:
Sababber schreef:
Ik zou het toch best fijn vinden als mensen Met bepaalde gezondheidsklachten een melding op legitimatie zouden krijgen dat ze niet meer mogen roken. Ik hoor vaak genoeg dat een arts zegt dat ze moeten stoppen maar dat ze dat niet doen.

Want een arts moet gaan bepalen wie wel en niet mag roken? Hou eens op zeg... De arts kan het advies geven maar niet mensen dwingen om te stoppen... Gelukkig.

Het advies van een arts wordt toch altijd afgewimpeld. Waarom mag een rechter iemand wel zijn vrijheid ontzeggen of auto rijden maar zou roken niet ontzegd mogen worden?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:54

Oneens dat het verboden moet worden.

Echter, ik had toevallig pas een discussie met iemand dat het voor zwangere vrouwen verboden zou moeten zijn. Dan heb je het over een periode van 7-8 maanden (afhankelijk van wanneer je test) waarbij je direct schade kan toebrengen aan je ongeboren kind. Die periode moet te overzien zijn, lijkt me. En dat kind kan nergens heen of jouw rook ontlopen, dus zou jij die moeten beschermen.

Yv_

Re: Roken moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:56

Denk dat als het verboden wordt, de mensen die nu zo heftig ja knikken er erg op terug zullen komen. Gezien er dan weet ik veel hoeveel miljoenen euro's aan accijns wordt misgelopen, zal het wel terug"verdiend" worden door verhoging van belastingen enzo.

Daarbij vind ik het een keus voor ieder op zich. Dus nee, van mij hoeft het niet verboden te worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:04

Sababber schreef:
verootjoo schreef:

Want een arts moet gaan bepalen wie wel en niet mag roken? Hou eens op zeg... De arts kan het advies geven maar niet mensen dwingen om te stoppen... Gelukkig.

Het advies van een arts wordt toch altijd afgewimpeld. Waarom mag een rechter iemand wel zijn vrijheid ontzeggen of auto rijden maar zou roken niet ontzegd mogen worden?

omdat een arts daarvoor niet bevoegd is. Een rechter kan dat doen als er andere mensen in gevaar worden gebracht. Met roken is dat niet of in veel mindere mate het geval.

Een arts kan hoogstens advies geven, en laten zien wat de gevolgen van bepaald gedrag zijn en dat gedrag proberen om te buigen. Uiteindelijk is het aan de client wat hij/zij ermee doet. Maar iemand gaat echt niet stoppen omdat een arts dat wil. Voor veel mensen is het een afgewogen keuze... Die je m.i. zelf mag maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:06

PenP2014 schreef:
verootjoo schreef:
Weet je hoeveel belasting rokers betalen := de staat heeft echt een probleem als iedereen zou stoppen :D

Misschien is het ook dat roken steeds duurder wordt, omdat een groot percentage van de nederlanders ìs gestopt? Om het weer te compenseren zegmaar? Ik weet t niet hoor, schoot me ineens te binnen na jou post haha.

Klopt deels wel, er worden voor elk besluit de accijnzen te verhogen wiskundigen ingeschakeld die berekenen hoeveel mensen er dan gaan stoppen en wat dat dan betekent voor de opbrengst.
Die hele besluiten zijn een grote rekensom.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:10

verootjoo schreef:
Sababber schreef:

omdat een arts daarvoor niet bevoegd is. Een rechter kan dat doen als er andere mensen in gevaar worden gebracht. Met roken is dat niet of in veel mindere mate het geval.

Een arts kan hoogstens advies geven, en laten zien wat de gevolgen van bepaald gedrag zijn en dat gedrag proberen om te buigen. Uiteindelijk is het aan de client wat hij/zij ermee doet. Maar iemand gaat echt niet stoppen omdat een arts dat wil. Voor veel mensen is het een afgewogen keuze... Die je m.i. zelf mag maken.

Heb je wel eens gezien hoe veel mensen met COPD nog roken? Het ene moment worden ze behandeld met een zuurstofmasker, en een kwartier later steken ze een sigaret op… En natuurlijk hebben ook zij recht op goede zorg, maar hoe krom is het dat zij wel geholpen worden, en zoveel anderen die niet roken en daardoor veel meer baad hebben bij een behandeling niet?

En natuurlijk is helpen met afkicken in zulke gevallen beter. Maar dat het een idiote gedachte is dat een arts je mag kunnen verbieden om te roken wanneer je een bepaalde ziekte hebt (en hiervoor behandeld wilt worden), vind ik niet :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:15

FYI: ik werk als fysiotherapeut in een COPD revalidatiecentrum ;)
En ja, ik weet dat dat gebeurd. En ja, daardoor weet ik ook HOE moeilijk het is om te stoppen en dat dat niet altijd lukt. En ja, ik weet ook dat mensen doelbewust kiezen om door te gaan met roken, ondanks ze daardoor eerder doodgaan. Wij geven heus wel aan wat er gaat gebeuren met je lichaam als je door gaat roken. Maar zelf snap ik ook best dat je niet meer wilt stoppen als je al ernstig COPD hebt. Daar hoef je niet eens zelf voor gerookt te hebben (ik heb zelf dus nooit gerookt) maar gewoon zien wat voor patiënten het zijn. Over het algemeen zijn de mensen met COPD die veel geld kosten de mensen die niet alleen COPD hebben, maar ook nog een hoop andere ellende...
Wij bieden altijd aan om te helpen met stoppen, maar wat niet kan dat kan niet. Wij richten daarom meer op het omgaan met COPD in het dagelijks leven, en het is bewezen dat na onze interventie er minder ziekenhuisopnamen plaatsvinden bij die client :)
Het is overigens NIET zo dat de behandeling van COPD meer baat heeft als je niet meer rookt ;) Wat kapot is in de longen blijft kapot. En als je ervoor kiest om nog meer kapot te maken, so be it. De keuze van die mensen... daar heeft wat mij betreft niemand anders over te oordelen. Die mensen zullen daar wel een reden voor hebben. Ik vind het pas krom dat mensen die ogenschijnlijk geen last hebben van het roken wel mogen roken, en mensen die er wel ziek van zijn niet meer :?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-12-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:17

Ik vind dat mensen die niet roken hier altijd zo makkelijk over nadenken. Als mensen niet meer mogen roken vind ik dat alcohol ook niet meer mag en dingen als mc donalds. Het is een vrij land, als niet roker heb je naar mijn idee altijd de mogelijkheid om niet in rook te gaan staan. Waar ik uit ga staat iemand nooit recht voor de deur te roken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:21

xIrlijn: Dan kan het ook over overgewicht gaan :)
Want het ene moment krijgen ze een maagband en het andere moment zitten ze bij de mac...

Met andere woorden: er is zóóó veel slechts wat geld kost. Ik zou zeggen laat ieder zn keus :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:23

Yv_ schreef:
xIrlijn: Dan kan het ook over overgewicht gaan :)

precies mijn punt ook. Verbied dan ook alcohol, mc donalds, snoep, suiker, varkensvlees, dierlijk vet, zwartgebrand vlees op de BBQ, uitlaatgassen, bespoten groente, sommige E-nummers. Allemaal slecht voor je....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:32

Maar laten we eerlijk zijn,roken als je zwanger bent is wel heel stom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:33

kohtje schreef:

dat ben ik zeker met je eens... hoewel ik niemand ken die dat doet := Bestaan ze echt? }:0

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:35

Ja die bestaan echt . Ik zie het zelfs bij het ziekenhuis dat ze buiten staan te roken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:38

Ik heb gestemd op verbieden.
Het hoeft niet helemaal verboden te worden maar wel op meer plekken. Nu kan ik alleen rookvrij binnen zitten.

Ga ik de school uit moet ik door een rook walm.
Zit ik gezellig op een terrasje ga ik maar naar binnen toe want iemand die naast me gaat zitten rookt.
Op het strand even genieten van de zee en de lekkere lucht. Word ik weer weg getreiterd door rokers.

Ik wil ook lekker buiten kunnen genieten van de vrisse lucht en niet het benauwd krijgen en gaan stinken door die rokers...

Nee ik heb ook niemand in mijn vrienden groep die rookt. Als ik weet dat iemand rookt wil ik dsar ook geen vrienden mee zijn. Gewoon weg omdst ik me dan vies voel en benauwd als die gene er is. Door de walm die meestal om hun heen hangt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:41

Een gewoonte van meer dan de helft van de Nederlands afschaffen, lijkt me niet handig. Ondanks dat ik niet rook en ik ook niet graag in de rook van een ander sta, is het nog steeds aan de persoon zelf om te besluiten of ze het willen of niet. Consequenties zijn over het algemeen wel bekend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:42

Maar ik vind wel dat mensen die roken en vopd hebben en die een vergoeding van het cak krijgen deze ook mogen inleveren. Verder ga ik me ook echt niet drukmaken over of iemand een sigaret opsteekt en zijn longen nog meer naar de knoppe helpt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:43

verootjoo schreef:
kohtje schreef:

dat ben ik zeker met je eens... hoewel ik niemand ken die dat doet := Bestaan ze echt? }:0

Jap.. Vorig jaar op vakantie was iemand zwanger en rookte gewoon minstens half / 3 kwart pakje per dag..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:44

kohtje schreef:
Ja die bestaan echt . Ik zie het zelfs bij het ziekenhuis dat ze buiten staan te roken.

Mijn nichtje kreeg pas in de supermarkt ook geen fles wijn mee ,die ze cadeau wilde geven. omdat de caissière dacht dat ze die fles zelf leeg zou drinken, ondanks dat ze zwanger is. 8)7

Omdat dat blijkbaar wel gedaan wordt..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:45

Roken tijdens de zwangerschap is slecht maar het gebruiken van alcohol is nog slechter. Google maar eens op FAS (Feutaal Alcohol Syndroom)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:45

purny schreef:
Maar ik vind wel dat mensen die roken en vopd hebben en die een vergoeding van het cak krijgen deze ook mogen inleveren. Verder ga ik me ook echt niet drukmaken over of iemand een sigaret opsteekt en zijn longen nog meer naar de knoppe helpt.

Besef wel dat de huidige generatie COPD'ers (COPD ontwikkeld zich over het algemeen rond je 40e en rond 50jr openbaart zich het vaak pas) is opgegroeid in een tijd waarin nog niet duidelijk was hoe schadelijk roken is, veel mensen hebben nog meegemaakt dat roken gepromoot werd, dat het goed voor je was, dat iedereen rookte, dat sigaretten gratis werden uitgedeeld. Zij konden nooit de risico's hiervan inschatten en zitten nu wel met de gebakken peren.... Probeer dan nog maar eens van het roken af te komen. Je klachten worden er niet minder van hoor, als je al in het verste stadium zit...

Nu weet iedereen wat voor risico's er aan roken zitten, nu vind ik het echt stom als je begint met roken, maar vroeger was het echt anders.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:48

Heeft iemand trouwens dat programma van de schilderswijk gezien? Waarbij een vrouwtje zat te vertellen dat iedereen daar dood gaat aan kanker. Want het zou daar volgens haar in de grond zitten. Vervolgens vroeg de interviewer aan de "dorpsoudste?" Of het niet door het roken kwam. Zegt ze dat ze ook mensen kende die longkanker hadden die niet rookte. Dus daar lag het niet aan. Er zijn ook mensen die honderd worden terwijl ze roken.. >;) . en daar kan ik slecht tegen, roken zelf weten, maar niet onder ogen willen komen wat het kapot maakt..

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:50

Klopt, er zullen altijd meer voorbeelden blijven die je dan óók zou moeten aanpakken. Maar je moet ergens beginnen. En of dat nou een belachelijk strenge screening voor een maagband is, het aanpakken van alcohol bij zwangere vrouwen of het effect van roken, iedere stap is er één. En ik zeg niet dat verbieden van roken de beste oplossing is trouwens, dat denk ik namelijk niet, maar ik wilde aangeven dat het verbieden geen compleet uit de lucht gevallen oplossing is, en dat ik kan begrijpen waarom dit soms wel genoemd wordt :)

En Verootjoo, hebben jullie deze discussie dan nooit op het werk gevoerd? De dag dat ik mee liep kwam dit in ieder geval ter sprake en waren de meningen verdeeld. De een vond het lastig om rokende patiënten te blijven behandelen, waar een ander het geen probleem vond omdat iedereen recht op goede zorg heeft. Ik dacht uit deze gesprekken begrepen te hebben dat roken een nadelig effect had op de behandeling en het effect op lange termijn, als dat niet zo is neem ik die woorden terug. Excuses. Dan slaat overigens heel dit voorbeeld nergens op, want dat heeft de behandeling van COPD en roken dus geen verband en maakt het al dan niet roken weinig uit :=

Maar het feit blijft dat gedrag soms extreem nadelige gevolgen op een ziekte en behandeling kan hebben (hetzelfde voor bijvoorbeeld een obesitaskliniek waarbij de omgeving bijzonder nadelig werkt). Of verbieden de béste oplossing is, nee, dat blijft hulp bij het afkicken/veranderen van gedragspatroon/etc. Maar het idee dat een arts hierin meer zeggenschap heeft en het kan verbieden begrijp ik wel. Daar reageerde ik dan ook op, niet op het feit of je mag roken wanneer je wel of niet ziek bent..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:52

Sababber schreef:
kohtje schreef:

Mijn nichtje kreeg pas in de supermarkt ook geen fles wijn mee ,die ze cadeau wilde geven. omdat de caissière dacht dat ze die fles zelf leeg zou drinken, ondanks dat ze zwanger is. 8)7

Omdat dat blijkbaar wel gedaan wordt..

en sins waneer is de caissiére de gene die bepaald wat iemand wel of niet drinkt/rookt/snuift/eet zwanger of niet.
moet niet gekker worden _-:(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:53

Sababber schreef:
Heeft iemand trouwens dat programma van de schilderswijk gezien? Waarbij een vrouwtje zat te vertellen dat iedereen daar dood gaat aan kanker. Want het zou daar volgens haar in de grond zitten. Vervolgens vroeg de interviewer aan de "dorpsoudste?" Of het niet door het roken kwam. Zegt ze dat ze ook mensen kende die longkanker hadden die niet rookte. Dus daar lag het niet aan. Er zijn ook mensen die honderd worden terwijl ze roken.. >;) . en daar kan ik slecht tegen, roken zelf weten, maar niet onder ogen willen komen wat het kapot maakt..

Niet willen of niet kunnen is wel een verschil. Ik geloof oprecht dat dat vrouwtje niet het IQ heeft om die link te leggen. Net als zoveel mensen in onze maatschappij. Die staan dus altijd overal buiten.