Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:20

euh, nou mensen.. Meeste Molukkers komen volgens mij vanuit de regionen van Nederlands Indië.. (Nu Indonesië) ik denk dat oprotten naar eigen land hier dus niet opgaat.. Men heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Marokkanen, geen ander paspoort dan de Nederlandse.. :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:21

Tallie1979 schreef:
Het is al fout gegaan in de jaren 50 gok ik zo. Toen zijn er van dit soort speciale wijken in het leven geroepen.

De Molukkers waren de eerste gastarbeiders in Nederland en het zijn hele principiële, hardwerkende mensen.

En ik denk dat deze Molukkers in dit geval op hun strepen gaan staan.

Het is de schuld van onze regering, niet van de Molukkers die nu tegengas geven. Het zou ze alleen sieren niet te gaan dreigen.

Het waren geen gastarbeiders, ze hebben die 'rol' opgeplakt gekregen..

Het waren mensen die door ons toedoen hun leven niet meer zeker waren in het land van herkomst.
Dit hebben we 'afgekocht' door ze naar Nederland te halen waar ze wel veilig waren en woningen toe te wijzen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:23

8nnemiek schreef:
Dat ze lekker terug gaan naar hun eigen land...

Welk land? :?

Uit sommige dingen die hier worden geroepen blijkt wel dat 'men' bar weinig weet over de geschiedenis van de Molukkers in Nederland.

Neemt niet weg dat dit soort gedrag niet getolereerd hoeft te worden. Je kunt als wijkbewoners en woningcorporatie natuurlijk ook gewoon met elkaar in gesprek over blijkbaar ooit gemaakte afspraken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:23

Oud zeer blijft bij sommige mensen alleen wat lang hangen. We zijn inniddels een generatie verder. De Nederlander van nu hoeft niet gestraft te worden voor de fouten van tig regeringen geleden van de vijftiger jaren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:24

AH, dan heb ik de verkeerde benaming gebruikt, bij deze, correctie.. :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 21:25

Dat oud zeer kan ik alleen begrijpen als je het persoonlijk hebt mee gemaakt. Die jongeren die nu moeilijk doen hebben dat niet persoonlijk meegemaakt en kunnen alsnog naar Indonesië verhuizen als ze dat graag willen. Of gewoon hier wonen en zich in zoverre aanpassen dat ook Nederlanders er tussen kunnen wonen.

Je kan niet dingen van vroeger blijven gebruiken om proberen jouw wangedrag van nu te rechtvaardigen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:26

Heel gauw het bestemmingsplan van deze wijk veranderen...... Achterlijke actie hoor. Het is en blijft een huurwoning, dus hoe durven ze! ("Ik ga de kapmessen vast slijpen, dit is een Molukse wijk, voor ons gebouwd...")
En als het andersom was geweest (Een Moluks gezin in een NL wijk, waarvan het huis werd beklad), was het vast wederom discriminatie. Het lijkt wel op de jaren 50: "....hoe de Nederlandse regering destijds heeft huisgehouden in de Molukken.....". Als het je niet bevalt: prima. Betaalt NL bv toch lekker een enkele reis terug naar de Molukken. En dan nooit meer terugkomen. Idioten.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:28

Bij dit soort berichten schaam ik me dat ik hier woon...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:37

Karin schreef:
8nnemiek schreef:
Dat ze lekker terug gaan naar hun eigen land...

Welk land? :?

Ze zeggen zelf dat de nederlandse cultuur anders is dan die van hun, wat neem ik aan gewoon de indonesische cultuur is.. Dat ze daar dan maar heen verhuizen, als ze zich hier niet willen aanpassen.
Maarja, zo goed als ze het hier hebben hebben ze het waarschijnlijk nergens.. en nog maar klagen. Ik snap dat niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:42

[/quote]
Ze zeggen zelf dat de nederlandse cultuur anders is dan die van hun, wat neem ik aan gewoon de indonesische cultuur is.. Dat ze daar dan maar heen verhuizen, als ze zich hier niet willen aanpassen.
Maarja, zo goed als ze het hier hebben hebben ze het waarschijnlijk nergens.. en nog maar klagen. Ik snap dat niet.[/quote]

ze hebben geen land 8annemiek.. Dat is nu juist het issue..
Mollukers wiens familie heeft gediend in het Nederlandse regime worden uitgekost en uitgestoten if not worse als ze in Indonesië zouden wonen..

Hun land is de Molukse staat die hen beloofd is door Nederland, waarvoor ze hun handen hebben vuilgemaakt voor Nederland.. Feitelijk hebben wij die famlies daarmee het leven onmogelijk gemaakt in het land van herkomst.. Alleen om die reden is men naar Nederland gekomen. De indonesische cultuur en de molukse cultuur zijn twee heel verschillende dingen.. Binnen Indonesische verschillende culturen als dag van nacht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:46

Het is ook best moeilijk om je eerlijk naar jezelf te kijken en dus ook klaar te zijn voor de toekomst i.p.v. maar in het verleden te blijven hangen en zo altijd een ander de schuld te kunnen geven, en vooral niet vooruit hoeven kijken..want 100 jaar geleden....

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:47

Nou, als je dan toch heel hard wil zijn (wat NL volgens hen ook is geweest), dan had hun familie in de jaren 50 maar een andere keuze moeten maken dan zich "door NL te laten misbruiken". Hoppa... schuldgevoel weer terug naar hun kant.

Pas je aan of deal ermee. Klaar. En anders ga je idd lekker terug naar je "thuisland", waar je ook niet met open armen ontvangen wordt. Wat willen ze nu eigenlijk..... Een muur om Hogeveen heen, aangemerkt als Molukkersland?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:49

Er wonen nog steeds heel veel molukkers op de molukken voor zover ik weet hoor.. Het is dan wel geen eigen staat, valt onder indonesie, maar ze zitten daar gewoon tussen andere molukkers, ik zou niet weten waarom ze daar niet welkom zouden zijn..

Blue_Eyes

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 21:56

-O- ik vind het echt schokkend.
Met name hoeveel mensen maar wat roepen zonder gehinderd te worden door enige kennis van de (toch best recente) geschiedenis.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:01

Het is de Molukse groep mensen (toen stateloos) aangeboden om een NL paspoort te krijgen, of stateloos te blijven. Als je kiest voor een NL paspoort, ben ik van mening dat je je ook richt op "wonen in NL", en indien je kiest om stateloos te blijven, wéét je toch dat je een illusie najaagt? (Oprichting van "De onafhankelijke staat van de Molukken")

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:02

Vreselijke, woon 8 km van Hoogeveen en ga daar na school.
Klasgenoot van mij woont in die wijk, heeft ook dezelfde achternaam als in de quote
Afschuwelijk wij doen toch ook niet zo als er een Molukker in onze Nederlandse wijk komt wonen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:05

Irma_Maandag schreef:
Als je kiest voor een NL paspoort, ben ik van mening dat je je ook richt op "wonen in NL"

Zoals al eerder gezegd in dit topic: in de periode dat deze groep hierheen kwam, was het beleid juist om mensen van dezelfde groep zoveel mogelijk bij elkaar te plaatsen. Inmiddels is dat beleid veranderd, maar niet meer voor de mensen die hier al een vaste plek hadden. Dus die mensen kunnen daar feitelijk niets aan doen.

Ilona_Ubique schreef:
Afschuwelijk wij doen toch ook niet zo als er een Molukker in onze Nederlandse wijk komt wonen

Nee hoor, wij doen dat alleen tegen Marokkanen. En Syriers. En alles wat verder nog Arabisch of Afrikaans oogt. Molukkers niet, die zien we niet meer als 'vreemd', meestal.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:06

Vindt het best dat ze hier wonen maar laat ze zich aanpassen aan ons, of ga gewoon terug na je eigen land.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:08

Blue_Eyes schreef:
Irma_Maandag schreef:
Als je kiest voor een NL paspoort, ben ik van mening dat je je ook richt op "wonen in NL"

Zoals al eerder gezegd in dit topic: in de periode dat deze groep hierheen kwam, was het beleid juist om mensen van dezelfde groep zoveel mogelijk bij elkaar te plaatsen. Inmiddels is dat beleid veranderd, maar niet meer voor de mensen die hier al een vaste plek hadden. Dus die mensen kunnen daar feitelijk niets aan doen.

Ilona_Ubique schreef:

Nee hoor, wij doen dat alleen tegen Marokkanen. En Syriers. En alles wat verder nog Arabisch of Afrikaans oogt. Molukkers niet, die zien we niet meer als 'vreemd', meestal.

bij molukkers is het omgekeerd,die zien ons als 'vreemd' ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:09

Ilona_Ubique schreef:
Vreselijke, woon 8 km van Hoogeveen en ga daar na school.
Klasgenoot van mij woont in die wijk, heeft ook dezelfde achternaam als in de quote

Nee? Mensen worden niet door Nederlanders weg gepest omdat ze een andere huidskleur hebben, een andere geaardheid hebben, of op wat voor manier dan ook anders zijn?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:10

Blue_Eyes schreef:
Irma_Maandag schreef:

Ik ken de barakken in Vught ed. Ook ben ik me bewust van de kampen die deze groep bijeenhield. Maar kom op; we zijn inmiddels bij de 3e generatie aangekomen en 61 jaar verder.......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:11

Ilona_Ubique schreef:
of ga gewoon terug na je eigen land.

Dat. Is. Er. Niet. En dat is hier ook pas een paar keer uitgelegd.

Geerke, dat klopt, deels. Maar ik vind het nog steeds vrij hypocriet om te roepen 'Dat doen wij toch ook niet'. Nah.... Echt wel.

Irma_Maandag: daarom juist. Dat systeem zit zo vastgeroest in mensen, zie dat er nog maar eens uit te krijgen. En dat heeft Nederland toch echt zelf veroorzaakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:14

Het grote probleem is dat mensen zichzelf als 'wij' en als groep zien ipv. iedereen te bekijken als individu.
Ik behoor niet tot dezelfde 'wij' als racisten. Of die racisten nou pimpelpaars zijn of geel...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:15

Ik zeg, polder nog een stukje ijsselmeer in en noem het molukpolder of molukland of rms. Riviertje er om heen wat hutten en bomen, gratis voor degenen die graag met kapmessen zwaaien en niks met witte apen te maken willen hebben en klaar! Dan kunnen alle andere nederlanders van welke afkomst dan ook gewoon inschrijven voor elke huurwoning in de rest van nederland waar dan ook . Woon je in Nederland dan doe je wat mij betreft gewoon mee en bestaan er geen voorkeurs regelingen op bssis van ras of geloof. Overigens ben ik als ongelovige heel warm opgenomen geweest in een streng gereformeerd dorp. Het is maar net hoe je jezelf opstelt bij die mensen dus katholiek had vast ook niet zo n probleem geweest. Ja misschien als je afbeeldingen van jezus aan t kruis in je voortuin hsd gezet. Nrt hoe je jezelf opstelt. Het onderkladden van je toekomstige huis mrt dreigementen vind ik not done en geen reden is goed genoeg om zoiets te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:16

Ik snap eigenlijk niet dat je als outsider in zo'n hechte gemeenschap zou wíllen wonen :?