Allochtoon of toch autochtoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rapunzelx

Re: Allochtoon of toch autochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:39

Ik heb dit afgelopen week net gehad met maatschappijleer. Maar in Nederland ben jij toch gewoon een autochtoon? Of heb ik de begrippen totaal verkeerd geleerd? :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:36

Stel dat ik hier in Oostenrijk een kind zou krijgen dan kan ik kiezen of die een Oostenrijks of Nederlands paspoort krijgt. In ons geval zouden we altijd kiezen voor een NL paspoort. als we dan na jaren terug naar NL zouden verhuizen dan is mijn kind dus autotochtoon ook al is die niet in NL geboren. ergens dus gewoon krom.

Afijn "what's in a name" ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:40

CrazyCat schreef:
Stel dat ik hier in Oostenrijk een kind zou krijgen dan kan ik kiezen of die een Oostenrijks of Nederlands paspoort krijgt. In ons geval zouden we altijd kiezen voor een NL paspoort. als we dan na jaren terug naar NL zouden verhuizen dan is mijn kind dus autotochtoon ook al is die niet in NL geboren. ergens dus gewoon krom.

Dat bedoel ik dus idd betreft Ts. Als beide ouders gewoon in NL zijn geboren dan is zij een autochtoon, haar moeder is een allochtoon omdat zij half half is. Dat maakt TS dus tweede generatie en gewoon autochtoon.

Net zoiets als bij de jongste generatie van Surinaamse Marokkaanse Turkse etc afkomst, dat zijn ook gewoon volgens de normen autochtoon.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:48

Mijn opa en oma zijn 200% Nederlands. Mijn opa moest voor zijn werk naar Curacao en in dat jaar is toevallig mijn vader geboren. Hij is daardoor allochtoon en ik ook. Heel maf. Helemaal omdat het toen nog gewoon onder NL koninkrijk viel.

Scholen waren heel blij met mij en mn broertje en zusje want voor allochtonen krijgen ze extra subsidie haha.

Ik heb ook wel eens heel raar gekeken toen ik een brief kreeg voor een onderzoek voor allochtone studenten hahaha.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:50

Manzano wat krom, want het lijkt me juist dat je dan gewoon autochtoon bent. Beide ouders zijn Nederlands, ook in Nederland geboren, kind is enkel ergens anders geboren maar heeft nog steeds de nederlandse nationaliteit :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:55

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:00

Volgens mij mag je op het ogenblik weer twee nationaliteiten hebben. Ik heb, hoewel ik hier in Duitsland werk, woon en leef, nooit de duitse nationaliteit willen aanvragen omdat ik de belgische dan zou moeten opgeven. Maar onlangs vertelde men me op het gemeentehuis dat dat niet meer zo is en dat je ook als volwassene een dubbele nationaliteit mag hebben. Dat zou iets met een nieuwe europese regelgeving te maken hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:07

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 22:16

lifaya schreef:
CrazyCat schreef:

Dat bedoel ik dus idd betreft Ts. Als beide ouders gewoon in NL zijn geboren dan is zij een autochtoon, haar moeder is een allochtoon omdat zij half half is. Dat maakt TS dus tweede generatie en gewoon autochtoon.

Net zoiets als bij de jongste generatie van Surinaamse Marokkaanse Turkse etc afkomst, dat zijn ook gewoon volgens de normen autochtoon.

Maar ik ben dan toch gewoon allochtoon, aangezien ik zelf in duitsland ben geboren en als ik in Nederland woon maakt dat mij toch allochtoon?
En aangezien ik nu in duitsland woon en twee nederlandse ouders heb maakt mij dat nu toch ook allochtoon?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:18

Jouw beide ouders zijn toch in NL geboren? Dan ben jij een autochtoon. Als ik die tekst mag geloven hierboven zouden jouw kids wel allochtoon zijn :') Lekker vaag allemaal. Ik vind iedereen met Nederlandse ouders gewoon Nederlands, ongeacht waar ze geboren zijn :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:27

manzano schreef:
Oh wacht. Mijn vader is autochtoon, maar ik nog steeds allochtoon.

Zie voorbeeld 2; http://www.baat013.nl/post/2012/07/18/B ... htoon.aspx

Wat... Mijn zus is geboren op Aruba. Mijn ouders beiden in Nederland. Toen mijn zus 3 was gingen ze terug naar Nederland.
Als mijn zus kinderen zou krijgen zouden zij dus allochtoon zijn?
Dat slaat toch nergens op...?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:28

Kaus schreef:
manzano schreef:
Oh wacht. Mijn vader is autochtoon, maar ik nog steeds allochtoon.

Zie voorbeeld 2; http://www.baat013.nl/post/2012/07/18/B ... htoon.aspx

Wat... Mijn zus is geboren op Aruba. Mijn ouders beiden in Nederland. Toen mijn zus 3 was gingen ze terug naar Nederland.

vind ik ook als een tang op een varken slaan }:0 maar goed, gek landje :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:29

Dat is vooral waarom je uit moet kijken met allerlei conclusies over 'allochtonen'. De groep is nogal divers en je bent makkelijker allochtoon dan je denkt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:32

Shadow0 schreef:
Dat is vooral waarom je uit moet kijken met allerlei conclusies over 'allochtonen'. De groep is nogal divers en je bent makkelijker allochtoon dan je denkt.

klopt, de meeste mensen die voor poedersuiker worden uitgemaakt zijn tweede generatie nederlanders :') maarjah... wij waren toch ook zon beetje het enige land/taal die het woord "allochtoon" kent? :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:38

Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat de term vooral ook een politiek spel was, en is.
Jan Kuitenbrouwer heeft 'Heb ik iets verkeerds gezegd' geschreven, met daarin een paar geweldige observaties - zeker een keertje lezen als je het tegenkomt bij de bieb ofzo. (En het zou op scholen aan bod moeten komen.)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:44

Kaus schreef:

Wat is daar zo erg aan dan? Is allochtoon zijn dan zo negatief? Het is maar net wat 'men' ervan maakt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:45

Haha leuk, ik ben er echt op exact dezelfde manier achter gekomen dat ik ook allochtoon ben. Mijn moeder (Nederlandse ouders) is geboren in Canada. Wat wel leuk is, is dat mijn ouders mij ook hebben ingeschreven bij de ??naam kwijt.. Maar het houdt in theorie in dat ik dus heel gemakkelijk naar Canada of Engeland kan verhuizen/studeren :)

Verder in heb ik er eigenlijk nog nooit iets over gehoord of mee te maken gehad in mn leven. Dus zo'n ramp is het niet, vind het wel leuk eigenlijk :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:17

Het is maar net wat voor waarde je aan het woord allochtoon toekent. Als je in vooroordelen denkt is het negatief misschien. Maar ja..... dat zegt meer over jezelf dan over een allochtoon ;)

Ik heb gewoon de Nederlandse nationaliteit en wist tot m'n 22e van niks haha. Tot ik die brief over een of ander loopbaanonderzoek binnen kreeg. Ik dacht eerst nog dat hij uberhaupt niet voor mij bedoeld was en ik belde lachend m'n moeder op met "moet je horen wat ik nou gekregen heb". Dus tja...... het zal mij werkelijk een zorg zijn welk labeltje ik heb hoor.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:43

Karin schreef:
Kaus schreef:

Wat is daar zo erg aan dan? Is allochtoon zijn dan zo negatief? Het is maar net wat 'men' ervan maakt.

Ik denk dat ze eerder bedoelde dat het het gewoon heel onlogisch vind.
In feite zijn die kinderen die in Nederland geboren met twee autochtone ouders, maar zijn toch zelf allochtoon.

manzano schreef:
Ik heb gewoon de Nederlandse nationaliteit en wist tot m'n 22e van niks haha. Tot ik die brief over een of ander loopbaanonderzoek binnen kreeg. Ik dacht eerst nog dat hij uberhaupt niet voor mij bedoeld was en ik belde lachend m'n moeder op met "moet je horen wat ik nou gekregen heb". Dus tja...... het zal mij werkelijk een zorg zijn welk labeltje ik heb hoor.

Haha zoiets had ik dus ook! Ik schreef mij anderhalf jaar geleden in voor een HBO opleiding, toen ik van StudieLink een bericht kreeg dat mijn gegevens waren aangepast. Toen stond er ineens 'tweede nationaliteit: brits burger' bij.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:47

Karin schreef:
Kaus schreef:

Nee, dat is niet per definitie negatief. Maar ik vind het gewoon erg ver gezocht. Mijn zus is dus autochtoon, mijn ouders ook, maar haar kinderen zijn allochtoon?
Aruba hoort bij Nederland, en dan val je ook nog onder de 'niet-westerse allochtonen'.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:03

Shadow0 schreef:

Inderdaad, ik blijk ineens een allochtoon te zijn, doordat mijn moeder in het "voormalig Nederlands Indië" is geboren. Mijn hele leven dacht ik gewoon Nederlands te zijn, maar nee hoor. :P
Ik kwam erachter doordat ik bij een sollicitatie moest invullen waar mijn ouders waren geboren.

Nu is mijn moeder ook niet echt van 100% Nederlandse afkomst, mijn moeders familie is van Oostenrijk-Hongaarse, Brits/Belgische en Russische afkomst, oh, ja en ook nog Nederlands. Het is dat mijn (overigens Joodse) overgrootvader in Wenen opdracht kreeg een textielzaak in Indië te openen, dat die mensen in Indië terechtkwamen. Dus geen druppel Indisch bloed te bespeuren. :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:12

Mijn oma was een Duitse, geboren in Indonesië en had gewoon de NL nationaliteit, sprak accentloos NL. :)
Van mijn opa (half Frans, half Indonesisch) weet ik niet hoe of wat, ik ben er vanuit gegaan dat hij ook gewoon de NL nationaliteit had omdat hij in voormalig NL-Indië is geboren.
Mijn vader is geboren in voormalig NL-Indië en had ook de NL nationaliteit.
Ik ben hier in NL geboren uit een NL moeder en heb ook gewoon de NL nationaliteit, wel kijken mensen vaak raar op als ze een (donker)blonde vrouw met lichte huid en grijze ogen voor zich hebben staan omdat ze een getint type verwachten als ze mijn naam zien. :+

Als je naar de landen van geboorte kijkt ben ik dus allochtoon, maar kijk je naar nationaliteit ben ik autochtoon en zo voel ik me ook. :)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 18:55

Volgens het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal 2005 heeft het woord "allochtoon" twee betekenissen:

Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd
Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf - of van wie de ouders - in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)
Deze definitie is dus anders dan die van het CBS, omdat volgens Van Dale de kinderen van één ouder die in het land zelf geboren is en één ouder die in het buitenland geboren is geen allochtoon zijn.

Oh help wat is het nou :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:00

Harpoon schreef:
Oh help wat is het nou :')

Nou ja de conclusie moet dus zijn dat de term allochtoon niks zegt en het dus gewoon geen ruk uitmaakt :D

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:01

Hahaha. Hmm.
Mijn moeder zei dat zij vroeger ook het woord allochtoon en autochtoon heeft moeten leren.
Snap sowieso niet waar het op slaat, maar goed.

Allochton of autochtoon zijn heeft dus niets met je identiteit te maken, maar alleen met je herkomst.