Strafrecht in Nederland??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:22

verootjoo schreef:
Met deze summiere info kan je toch helemaal niks over deze zaak zeggen? :=

_/-\o_

Precies zo is het.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:28

Mja, zulke zaken zijn gewoon heel lastig... als de bestuurder eigenlijk simpelweg tot zijn eigen enorme schrik de pech heeft gehad de controle over de auto te verliezen en daarbij "toevallig" een paar mensen geschept heeft, zich daar zijn hele verdere leven gruwelijk over voelt maar het echt een ongeluk was... zoals er zoveel zijn waarbij dan gelukkig niet net voorbijgangers betrokken raken... is het dan fair om zo'n man die al voor het leven getekend is, ook nog eens in de gevangenis te gooien.

Het zal je vader, man of broer zijn die zoiets overkomt, dan ben je ook blij dat hij er niet ook nog eens een zware straf bovenop krijgt :(:)

Is het echter juist je familie die geschept en overleden is dan kan ik me heel goed voorstellen dat het je koud over de ruggengraat loopt dat degene die over je dierbaren heen is gereden er zo "makkelijk" vanaf komt.

Stoel naar een rechter gooien is natuurlijk sowieso niet goed, en een hele bewuste actie om iemand iets aan te doen, ook al is het begrijpelijk.

Is toch wel iets anders dan een ongeluk dus tja kan me wel voorstellen dat vader een probleem heeft.
Doe je een bewuste aanval / bewust schade aanrichten dan zit je in principe erger fout dan wanneer je door een ongeluk schade aanricht :=

Renee1991

Re: Strafrecht in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:29

Het blijft een bijzonder verhaal, en ik kan me goed voorstellen dat je als nabestaande compleet door het lint gaat bij het horen van de straf.
Ik kwam vanmorgen dit artikel tegen op rechtspraak.nl en vond dat wel verhelderend: http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/R ... eijel.aspx

Maakt het natuurlijk nog steeds niet acceptabel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:31

Gemiddeld gezien straft Nederland juist behoorlijk fors tov de landen om ons heen. Vooral de uitzonderingen ('zie je wel, zo laag') komen echter naar buiten, waardoor het beeld wel vertekend wordt.

Wel is het systeem en de aanpak nogal chaotisch waardoor het heel veel variatie kent. Maar er zijn bv in 2012 ook 5000 (!) mensen geweest die onschuldig vast hebben gezeten, gemiddeld 27 dagen per persoon.

Op basis van de karige informatie kan ik niet echt zeggen wat terecht is. Voor een deel is het gewoon een heel naar ongeluk lijkt het - en in dat geval denk ik dat het niet nodig is om iemand als zware crimineel te straffen. Er is wel degelijk verschil tussen een stomme fout maken en een ongeluk veroorzaken, hoe tragisch ook, of het opzettelijk doden van een gezin.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:41

verootjoo schreef:

Amen! _/-\o_

Ik vind dat mensen hier wel snel veroordelen.
De macht over het stuur kwijt raken kan iedereen overkomen. Dat dat hier tot de dood van 3 mensen lijdt is ronduit verschrikkelijk!

Toch kennen we de feiten en de bewijsmiddelen onvoldoende om een oordeel te geven over de uitspraak van de rechtbank.

Uiteraard kan ik me de frustraties van de familie heel goed voorstellen. Je zal je kindje maar op deze manier verliezen..

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Limburg/Nieuws/Pages/4-vragen-en-antwoorden-over-het-vonnis-in-de-zaak-Meijel.aspx Hier wordt duidelijker uiteen gezet waarom de rechtbank tot deze uitspraak is gekomen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:52

Shadow0 schreef:
Gemiddeld gezien straft Nederland juist behoorlijk fors tov de landen om ons heen.

_O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:00

antje_vip schreef:
Shadow0 schreef:
Gemiddeld gezien straft Nederland juist behoorlijk fors tov de landen om ons heen.

_O-

Dit is gewoon zo hoor, of wil je praktijken als in de VS waar mensen 500 jaar krijgen (en waar trouwens het gemiddeld aantal personen ten opzichte van het aantal inwoners een stuk hoger is).

Ik denk dat de informatie hier inderdaad te weinig is om goed te kunnen oordelen. Wat ik alleen kan zeggen is dat dit dood door schuld is, en geen moord of doodslag en dat deze man ook met de wetenschap moet leven dat hij 3 mensen heeft doodgereden.
En hoe hoog je deze man ook straft, vader zal helaas nooit zijn familie meer terug krijgen. (dit is wat ik denk in deze situatie, moord is heel anders).
Wat er precies is gebeurd, dat weten we niet (te hard rijden, macht verloren, verkeerde inschatting?)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:06

Shadow0 schreef:
Gemiddeld gezien straft Nederland juist behoorlijk fors tov de landen om ons heen. Vooral de uitzonderingen ('zie je wel, zo laag') komen echter naar buiten, waardoor het beeld wel vertekend wordt.

Wel is het systeem en de aanpak nogal chaotisch waardoor het heel veel variatie kent. Maar er zijn bv in 2012 ook 5000 (!) mensen geweest die onschuldig vast hebben gezeten, gemiddeld 27 dagen per persoon.

Op basis van de karige informatie kan ik niet echt zeggen wat terecht is. Voor een deel is het gewoon een heel naar ongeluk lijkt het - en in dat geval denk ik dat het niet nodig is om iemand als zware crimineel te straffen. Er is wel degelijk verschil tussen een stomme fout maken en een ongeluk veroorzaken, hoe tragisch ook, of het opzettelijk doden van een gezin.

In fors geloof ik niet. Heb je die documentaire gezien? Er worden taakstraffen gegeven voor feiten waar deze straf niet gegeven mag worden. Of mensen die tig keer een taakstraf krijgen terwijl je in de VS het feit 'Three strikes and you are out' hebt. Oftewel, na 3 keer dezelfde fout te begaan krijg je een hele hoge straf. Dus wij Nederlanders fors? Nee daar geloof ik niet in.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:11

Simbaa schreef:
verootjoo schreef:

Amen! _/-\o_

Ik vind dat mensen hier wel snel veroordelen.
De macht over het stuur kwijt raken kan iedereen overkomen. Dat dat hier tot de dood van 3 mensen lijdt is ronduit verschrikkelijk!

Toch kennen we de feiten en de bewijsmiddelen onvoldoende om een oordeel te geven over de uitspraak van de rechtbank.

Uiteraard kan ik me de frustraties van de familie heel goed voorstellen. Je zal je kindje maar op deze manier verliezen..

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Rechtbanken/Limburg/Nieuws/Pages/4-vragen-en-antwoorden-over-het-vonnis-in-de-zaak-Meijel.aspx Hier wordt duidelijker uiteen gezet waarom de rechtbank tot deze uitspraak is gekomen.

_/-\o_

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:17

Ik erger me er eigenlijk aan dat ze schrijven "die Pool".. dan ben je dus al bezig vooroordelen te zaaien. Normaal gesproken word er gezegd P.v. D. bijvoorbeeld. Nu dus een pool.. dus drank is de eerste gedachte.. dan de ontkenning daarvan, dus blijft die Pool over. Tja, weer een buitelander.
Sorry hoor, maar wat als die man er dus gewoon echt niks aan kon doen? Hij heeft het gedaan.. zal niet (lijkt me) lekker slapen en zou denk ik echt wel tegen paps willen zeggen gooi me maar in de gevangenis als ik daarmee uw geliefde kan teruggeven.
Het is heel triest dat als meneer het per ongeluk heeft gedaan, ook nog eens een taakstraf moet doen.
Neem het voorbeeld van Marco Bakker toendertijd.. was ook een onbewezen oepsje.. ook een vrouw dood. Nee triest voor alle partijen lijkt me.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:27

Nayomie schreef:
In fors geloof ik niet. Heb je die documentaire gezien? Er worden taakstraffen gegeven voor feiten waar deze straf niet gegeven mag worden. Of mensen die tig keer een taakstraf krijgen terwijl je in de VS het feit 'Three strikes and you are out' hebt.

De VS is niet een van de 'omliggende' landen he? Maar de VS geeft wel duidelijk aan waarom we dat absoluut niet moeten willen. Er zijn mensen die hun leven lang opgesloten zitten voor vrijwel niks. Er wordt heel veel geld verdiend aan gevangenissen, het is daar een heuse industrie met beleggers en al. (En aan die beleggers wordt verteld: geen nood, uw geld is veilig, de meeste mensen komen toch weer terug.)

Met veiligheid of zorgvuldigheid heeft dat niet meer te maken in elk geval.

Met excuus voor de telegraafletters, maar hier staan wel een aantal dingen in: http://rechtspraakinopspraak.nl/459/Waar%20of%20onwaar

Ik heb de documentaire gezien, en zoals ik al zei: het systeem is soms chaotisch en niet zorgvuldig. Dat zou moeten verbeteren. Maar wat mij betreft niet door domweg zwaarder te straffen maar door zorgvuldiger te zijn.

Maar afgezien daarvan gaat het hier helemaal niet over een zware crimineel, het gaat over een man die misschien te hard heeft gereden maar misschien ook niet - het bewijs is daar niet duidelijk genoeg voor, en bij een ongeluk betrokken is. Een naar ongeluk, waarbij de slachtoffers heel veel pech hadden, en de bestuurder ook. Maar geen duidelijke opzet, geen grove nalatigheid, niet zwaar onder invloed, geen racepartijen... In eerste instantie een ongeluk. Heel tragisch, maar ik zou werkelijk niet weten wat je zou moeten bereiken met een strenge straf.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:29

Belachelijk... Als ik die vader was geweest had ik hetzelfde gedaan.
Wat is dit toch een rotland aan het worden..
Zijn er nou nog serieus mensen die er trots op zijn om Nederlander te zijn? :x

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:36

Ik ben het met je eens dat het zeker te onzorgvuldig behandeld wordt op zekere momenten. Soms geeft een verdachte zelf al aan wat er gebeurd is en tóch wordt hier niet op gehandeld.

Heb je de vraag aan jezelf ook gesteld, hoe deze meneer de macht over zijn stuur verloren is? Dat kan immers ook een rol spelen. Bijvoorbeeld door (inderdaad) te hard rijden.

Wat mij voornamelijk dwars zit, is dat meer dan de helft van de mensen die een taakstraf hebben (uitgevoerd) dit totaal niet als straf ervaren. Wat is de functie van een taakstraf dan nog? Die man uit die documentaire geeft zelfs aan dat hij zijn fout zo opnieuw zou doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:39

Vraag me toch af waarom de meute hier zo hard om bloed schreeuwt. Dit is een ongeluk, met tragische gevolgen voor alle betrokkenen (inclusief de schuldige).
Volgens de hier geventileerde meningen zou je iedereen die te hard rijdt decennia in het gevang moeten smijten, want die zijn net zo nalatig als de arme kerel in dit bericht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:49

Claudia1993_ schreef:

En waarop baseer jij je mening? Op het feit dat er hier ongelukken gebeuren :?
NL is een van de meest verkeersveiligheid landen :j

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:51

Wat een oordelen weer. Werkelijk waar, degene die het hardste roepen dat dit belachelijk is, dat zijn pas mensen waar ik bang van word ;( .

Ik moet er niet aan denken dat mij zoiets zou over komen. Macht over het stuur verliezen en iemand dood rijden. Of door laagstaande zon oid. Mijn god, dan moet ik niet alleen met mezelf leven, maar ook met half Nederland die me graag aan de hoogste boom wil opknopen.

Let wel, als bewezen kan worden dat verdachte te hard gereden heeft, vind ik het wat anders, maar in dit geval kan er niets bewezen worden en is het dus gewoon een vreselijk ongeval!!

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:53

verootjoo schreef:
Claudia1993_ schreef:

En waarop baseer jij je mening? Op het feit dat er hier ongelukken gebeuren :?
NL is een van de meest verkeersveiligheid landen :j

Nee ik baseer mijn mening op hoe het er hier in het land aan toe gaat. :x
Niet om verkeersongelukken want die gebeuren overal en zijn niet altijd te voorkomen.

Het rechtssysteem in NL is zo krom als maar kan zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:54

En dat slaat op deze zaak omdat...?

IEDEREEN kan de macht over het stuur verliezen, een ongeluk zit altijd in een klein hoekje.
Ik ken iemand die heeft ooit een kind doodgereden die op z'n skelter achter een coniferen haag uit kwam rijden zo de weg op... Gelukkig kom je voor ongelukken niet in de bak... Een ongeluk kan altijd gebeuren, en als je het slachtoffer ermee terug krijgt weet ik zeker dat de 'dader' met alle liefde een paar jaar gaat zitten. Maar dat is niet zo. Waarom dan mensen straffen die er zelf net zo weinig aan kunnen doen?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-11-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:56

Nayomie schreef:
IHeb je de vraag aan jezelf ook gesteld, hoe deze meneer de macht over zijn stuur verloren is? Dat kan immers ook een rol spelen. Bijvoorbeeld door (inderdaad) te hard rijden.

Niet aan mijzelf - daar kan ik immers geen antwoord op geven. Ik heb wel het artikel van de rechtbank gelezen, waar in staat dat het niet bekend is waarom het gebeurd is. Overduidelijke nalatigheid of opzet is niet bewezen, overduidelijke overmacht (bv technisch mankement) ook niet.

Citaat:
Wat mij voornamelijk dwars zit, is dat meer dan de helft van de mensen die een taakstraf hebben (uitgevoerd) dit totaal niet als straf ervaren. Wat is de functie van een taakstraf dan nog? Die man uit die documentaire geeft zelfs aan dat hij zijn fout zo opnieuw zou doen.

Het eerste wat je bij veel van dat soort dingen moet weten is dat mensen erg slecht zijn in zichzelf inschatten. Zelfs als het niet als straf ervaren wordt, als ze (soms ongemerkt voor zichzelf) leren om beter na te denken, minder impulsief of extreem te handelen, kan het toch winst zijn. Mensen die met pubers werken herkennen dat ongetwijfeld - veel pubers hebben namelijk een heel verhaal waarom ze zich echt niets aantrekken van [vul maar in]. Ze zullen ook niet snel toegeven dat ze een bepaalde straf echt een straf vinden (hooguit stom, de schuld van de anderen), een soort van 'je kunt me toch niet raken.'
Maar als je het gedrag bekijkt veranderen ze vaak wel degelijk. Dat willen ze niet altijd toegeven, maar verandering is er dan toch.

Nou is er best wat aan te merken op een aantal dingen in de uitvoering van straffen, maar of mensen het als straf ervaren is zeker niet de enige maatstaf - het werkelijke effect op het gedrag en recidive is ook behoorlijk belangrijk lijkt mij.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:57

verootjoo schreef:

Dat zeg ik toch helemaal nergens?

Ondanks dat het een ongeluk is vind ik dat 120 uur taakstraf gewoon belachelijk laag is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:58

Claudia1993_ schreef:
verootjoo schreef:

Ondanks dat het een ongeluk is vind ik dat 120 uur taakstraf gewoon belachelijk laag is.

Gelukkig kom je hier voor ongelukken niet in de bak... Zie m'n stukje wat ik net heb toegevoegd...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:59

Claudia1993_ schreef:
verootjoo schreef:

Dus als het jou zou overkomen als bestuurder dan mogen ze je 20 jaar opsluiten???

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:03

Estera schreef:
Dus als het jou zou overkomen als bestuurder dan mogen ze je 20 jaar opsluiten???

Dat is dan weer het andere uiterste...
Nee, 20 jaar is onzin zeker aangezien er geen bewijs is dat hij te hard gereden heeft.
Toch blijf ik er bij dat ik 120 uur taakstraf voor het doodrijden van 3 mensen, ongeluk of niet, erg weinig vind en heel goed kan begrijpen dat de vader van het kind uit frustratie die stoel gegooid heeft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:06

Claudia1993_ schreef:
Estera schreef:

Dat is dan weer het andere uiterste...
Nee, 20 jaar is onzin zeker aangezien er geen bewijs is dat hij te hard gereden heeft.
Toch blijf ik er bij dat ik 120 uur taakstraf voor het doodrijden van 3 mensen, ongeluk of niet, erg weinig vind en heel goed kan begrijpen dat de vader van het kind uit frustratie die stoel gegooid heeft.

Waarom moet een stom ongeluk gestraft worden :? Je krijgt de slachtoffers er niet mee terug... Dan zou je dus een strafblad krijgen voor iets waar je niks aan kan doen en kan je dus helemaal niks meer in je leven :\

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:06

Ok, dus voor alle duidelijkheid: Ondanks dat jij door een noodlottig ongeval, dus geheel buiten jouw schuld om, een persoon doodrijdt, dan vindt jij dus dat je daarvoor gestraft moet worden?