Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prrrr schreef:Ben ik ook geweest, afgevallen, maar ook weer aangekomen. Waarom: ik kan niet meer zoveel tijd per week aan sport besteden, in verband met een andere baan in een andere stad. En ik weiger mijn leven volledig in het teken van mijn gewicht te zetten, zeker wanneer ik verder gezond leef en ook gezond ben. Speelt ook bij mee dat ik bij lager gewicht niet goed in balans kwam qua weerstand, concentratie, vitamine B en ijzer, en het ook steeds koud had. Ik sport meer dan mijn collega's, en eet minder - en toch: ik heb (serieus) overgewicht, zij niet. Was me overigens door de Obesitaskliniek al voorspeld. Zelfs de mensen die succesvol veel afvallen hebben op 10 jaar tijd 90% kans terug te zijn op hun oude gewicht. Dat heb ik niet gehaald, dus ik val nog binnen de 'goede' 10%. Ik ben nu bezig met een traject om dan maar heel erg langzaam af te vallen, in de hoop dat mijn lijf dan wel in balans blijft en met minder gewicht ook normaal blijft functioneren.
Obesitas is niet het eenvoudige 'minder eten en meer bewegen'. Het is weten waarom die balans bij de een zoveel anders is dan bij de ander, en daar wat aan kunnen doen. Weten wat nou precies die genetische aanleg doet, is dat oorzaak of gevolg? Er is nog zo ontzettend veel dat we niet weten over obesitas.
belle_boef schreef:Overgewicht is als je gewicht niet meer gezond is voor je lichaam. Teveel gewicht meezeulen. Is slecht voor je gewrichten en organen. Daar kun je prima rekensommetjes en wetenschap op los laten om daar gezond aan te verbinden.
Astridhorse schreef:belle_boef schreef:Overgewicht is als je gewicht niet meer gezond is voor je lichaam. Teveel gewicht meezeulen. Is slecht voor je gewrichten en organen. Daar kun je prima rekensommetjes en wetenschap op los laten om daar gezond aan te verbinden.
De wetenschap doet zijn best, maar de definities van wat is gezond gewicht en wat is het niet meer is van zoveel factoren afhankelijk, en de samenstelling van je lichaam is ook niet zo makkelijk te meten, dus het is wel wat ingewikkelder dan het lijkt.
@Prrrr: als je het over BMI tabellen hebt, dan klopt het dat deze voor individuen niet persé juist zijn. Je huisarts kan dan beter zien hoe je lichaam eruit ziet
belle_boef schreef:Er zijn niet voor niet campagnes van 30 minuten (en wat is nou 30 minuten) bewegen per dag en over gezond eten. Mensen snappen het schijnbaar ook niet meer hoe je voor je lijf moet zorgen. (En vele willen het ook niet horen en bagetaliseren het weg)
secricible schreef:als ik dit zo lees beweeg je toch 30min per dag? Bewegen hoeft niet sporten te zijn.
Overigens vind ik die aanbeveling echt veel te laag.
secricible schreef:Rocamor, ik snap niet waarom je je aangesproken voelt, als ik dit zo lees beweeg je toch 30min per dag? Bewegen hoeft niet sporten te zijn.
Overigens vind ik die aanbeveling echt veel te laag.
Kala schreef:De voedselindustrie en de medicatie industrie zijn 2 van de grote monopoly machten in de wereld. Die werken dit soort dingen in de hand om er gillend rijk van te worden. En dan denk je dat onze overheid, van een minuscuul simpel landje, dat wel even gaat aanpakken. *lol*
Je kunt bijna niet meer echt gezond eten en leven. Dat kan eigenlijk alleen als je álles zelf maakt en álles biologisch doet, bij voorkeur uit eigen tuin en weiland.
Zelf nadenken en er het beste van maken, dat is wat je kunt doen. Zo gezond mogelijk eten en toch proberen te genieten.