Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 17:20

Ik ben het wel met je eens hoor, Mars. Er wordt vaak achter een smoes verscholen inderdaad. Overigens had ik op dat moment wel degelijk een trauma. Door de therapie kreeg ik weer een reeel zelfbeeld en vond de kracht om af te vallen. Dat was me in die huidige staat echt niet gelukt.
Ik ben al dat overgewicht ook weer kwijtgeraakt en ben in bijna 2 jaar tijd van 161 kilo naar 55 kilo gegaan. Daar zijn geen operaties aan te pas gekomen maar gewoon gezond eten en veel sporten. Ik vind overigens ook dat sommige mensen (dus niet iedereen) te makkelijk denken over een operatie (maagband of maagverkleining). Daarmee los je het probleem ook niet op, want het probleem zit dan meestal nog steeds tussen je oren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:44

Cayenne schreef:
Ik ben al dat overgewicht ook weer kwijtgeraakt en ben in bijna 2 jaar tijd van 161 kilo naar 55 kilo gegaan. Daar zijn geen operaties aan te pas gekomen maar gewoon gezond eten en veel sporten.

WOW _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:46

Ben ik ook geweest, afgevallen, maar ook weer aangekomen. Waarom: ik kan niet meer zoveel tijd per week aan sport besteden, in verband met een andere baan in een andere stad. En ik weiger mijn leven volledig in het teken van mijn gewicht te zetten, zeker wanneer ik verder gezond leef en ook gezond ben. Speelt ook bij mee dat ik bij lager gewicht niet goed in balans kwam qua weerstand, concentratie, vitamine B en ijzer, en het ook steeds koud had. Ik sport meer dan mijn collega's, en eet minder - en toch: ik heb (serieus) overgewicht, zij niet. Was me overigens door de Obesitaskliniek al voorspeld. Zelfs de mensen die succesvol veel afvallen hebben op 10 jaar tijd 90% kans terug te zijn op hun oude gewicht. Dat heb ik niet gehaald, dus ik val nog binnen de 'goede' 10%. Ik ben nu bezig met een traject om dan maar heel erg langzaam af te vallen, in de hoop dat mijn lijf dan wel in balans blijft en met minder gewicht ook normaal blijft functioneren.

Obesitas is niet het eenvoudige 'minder eten en meer bewegen'. Het is weten waarom die balans bij de een zoveel anders is dan bij de ander, en daar wat aan kunnen doen. Weten wat nou precies die genetische aanleg doet, is dat oorzaak of gevolg? Er is nog zo ontzettend veel dat we niet weten over obesitas.

belle_boef

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:03

En toch zal een groot deel met eten en bewegen te maken hebben en ondertussen wellicht vastgelegd in genen. 15 jaar geleden had ik 1/2 dikke klasgenoten op de basisschool. Kijk nu maar eens rond.

Er zijn niet voor niet campagnes van 30 minuten (en wat is nou 30 minuten) bewegen per dag en over gezond eten. Mensen snappen het schijnbaar ook niet meer hoe je voor je lijf moet zorgen. (En vele willen het ook niet horen en bagetaliseren het weg)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:06

Helaas zijn er heel veel mensen in de wereld met overgewicht. In Nederland zijn er al veel mensen, maar als je naar Amerika of sommige Aziatische landen (uit mijn hoofd) gaat, is het probleem reusachtig. Hier heb ik toevallig een tijd terug een artikel over gelezen. Die zal ik eens opzoeken. Het is wel Engels, maar met een simpele vertaler kun je wel de belangrijke dingen eruit vissen.

Een belangrijke oorzaak van dit probleem is dat mensen minder tijd hebben om te sporten omdat zij langer werken, meer werkdruk hebben, na school nog dingen hebben. Ontneemt niet dat er nooit tijd is.
Een andere oorzaak zijn de campagnes op de televisie. Daar worden vaak humbug voedsel even in beeld gebracht (denk aan KFC en McDonalds).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:07

En nu moet ik meteen hier aan denken:

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:07

Ik zit al bijna drie jaar op ongeveer hetzelfde gewicht en jojo niet meer. Wel heb ik moeite met het stoppen met caloriën tellen en kan ik nog niet genieten van lekker eten. Ik vind het jammer dat ik op die manier levenslang heb. Ik wil weer leren genieten, maar dat overgewicht komt er bij mij nooit meer aan, dat weet ik wel zeker. Je wordt je wel heel erg bewust van waar je snel van aan komt en wat 'veilig' eten is. Nou scheelt het dat ik thuis werk en mijn werktijden redelijk kan indelen zodat ik tijd kan vrijmaken voor sporten, maar ik heb eigenlijk een broertje dood aan bewegen :+
Dat koud hebben, weerstandproblemen etc herken ik trouwens wel. Dit gaat nog een zware winter worden :+

Toen ik nog zo zwaar was werd er ook aan mij gevraagd of het in de familie zat, maar het was bij mij puur door psychische problemen. Toen ik die op de rit kreeg, was ik ook in staat om mijn gewicht aan te pakken. En verder is het bij mij gewoon -knop om en domweg doen- geweest. En dat dan zolang mogelijk volhouden. Maar obsesitas komt nooit alleen. Daar gaat gewoon een gigantisch traject aan vooraf. Was het maar zo simpel om gewoon te stoppen met jezelf volproppen.

aan de andere kant: wat is overgewicht? Dat heeft iemand toch ook verzonnen dat je bijvoorbeeld met 1.65m en 80 kilo 'overgewicht' hebt?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:09

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:12

Prrrr schreef:
Ben ik ook geweest, afgevallen, maar ook weer aangekomen. Waarom: ik kan niet meer zoveel tijd per week aan sport besteden, in verband met een andere baan in een andere stad. En ik weiger mijn leven volledig in het teken van mijn gewicht te zetten, zeker wanneer ik verder gezond leef en ook gezond ben. Speelt ook bij mee dat ik bij lager gewicht niet goed in balans kwam qua weerstand, concentratie, vitamine B en ijzer, en het ook steeds koud had. Ik sport meer dan mijn collega's, en eet minder - en toch: ik heb (serieus) overgewicht, zij niet. Was me overigens door de Obesitaskliniek al voorspeld. Zelfs de mensen die succesvol veel afvallen hebben op 10 jaar tijd 90% kans terug te zijn op hun oude gewicht. Dat heb ik niet gehaald, dus ik val nog binnen de 'goede' 10%. Ik ben nu bezig met een traject om dan maar heel erg langzaam af te vallen, in de hoop dat mijn lijf dan wel in balans blijft en met minder gewicht ook normaal blijft functioneren.

Obesitas is niet het eenvoudige 'minder eten en meer bewegen'. Het is weten waarom die balans bij de een zoveel anders is dan bij de ander, en daar wat aan kunnen doen. Weten wat nou precies die genetische aanleg doet, is dat oorzaak of gevolg? Er is nog zo ontzettend veel dat we niet weten over obesitas.

Het is alleen maar goed als je hier niet obsessief mee bezig bent. Het is ook al een prestatie dat je toch nog onder je oude gewicht zit, dat kost toch al echt wel moeite! Zoals je nu ook merkt.. Daarbij, een paar kilo die je minder met je meedraagt kunnen al echt wel gezondheidsvoordelen opleveren!

Voor mij is het trouwens geen nieuws, en ik ben van mening dat je hier op de grotere schaal moet kijken. De foute keuze wordt veel te gemakkelijk gemaakt. Ik vind niet dat de overheid veel moet controleren maar de overheid heeft echt foute keuzes gemaakt en maakt ze nog steeds.. waar zijn de subsidies naar toe gegaan mbt voedingsmiddelen? Imo niet naar de juiste producten. Groente en fruit zijn toch echt belachelijk veel in prijs gestegen, terwijl boter, suiker en meelproducten in prijs gigantisch gedaald zijn. Dit ligt zeker ten grondslag aan deze epidemie van overgewicht.

Ik denk ook niet dat we nu nog meer onderzoek moeten gaan doen naar genetica. Daar gaat al veel geld heen, het duurt lang en levert niet heel veel op. Een medicijn tegen obesitas is ook niet iets wat we moeten willen en snel kunnen verwachten, want daar zitten altijd andere gezondheids (en milieu, en ...) nadelen aan verboden. Er zou nu ingegrepen moeten worden..
Gedragsverandering is gewoonweg heel moeilijk, en daarom zou dit eerst makkelijker gemaakt moeten worden, want mensen vertellen wat ze moeten doen; daarvan is al lang aangetoond dat het niet werkt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:25

Waarom vind je dat artikel de moeite waard? Er wordt niet één zinvolle suggestie gedaan om concrete stappen te zetten, noch individueel, noch beleidsmatig.

Mezelf volproppen heb ik nooit gedaan, maar ik heb wel 10 jaar lange dagen gemaakt, stilzittend achter een computer en etend op de meest godsonmogelijke tijden. Dat helpt niet, zeker als je ook nog genetische aanleg hebt (ik had beter de genen van de andere kant van de familie kunnen hebben). Pas daarna ben ik regelmatiger gaan bewegen. Maar ook tussen mijn ex-collega's zitten mensen waarvan ik denk: jij bewoog nog minder, en kreeg meer binnen. Waarom heb jij geen overgewicht en ik wel? Dat verandert overigens niks aan mijn situatie...

@Astridhorse: ik ben me goed bewust van de valkuilen van obsessie, heb dat om me heen wel zien gebeuren en dat is zo mogelijk nog belastender dan het overgewicht zelf. Ik moet alleen af en toe even hardop roepen dat ik het STOM en ONEERLIJK vindt dat ik levenslang heb qua gewicht. Staat tegenover: verder mankeer ik gelukkig weinig ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:27

Overgewicht is als je gewicht niet meer gezond is voor je lichaam. Teveel gewicht meezeulen. Is slecht voor je gewrichten en organen. Daar kun je prima rekensommetjes en wetenschap op los laten om daar gezond aan te verbinden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:31

Volgens de tabelletjes ben ik morbide obees, volgens mijn huisarts prima gezond. Wie heeft er dan gelijk?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:32

Hoe lang ben je en hoeveel weeg je? Of heb ik daar overheen gelezen?
Want je hebt het zelf ook over overgewicht?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:33

Tja, wat is het referentiekader van je huisarts?

secricible

Ik zag op de vorige pagina dingen staan over spaarstand en redenen waarom de een sneller dik wordt dan de ander.
O.a. Het vumc heeft hier onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat deze spaarstand veel minimaler is dan door heel veel mensen geschat wordt. Op het moment dat je weinig eet schiet het lichaam snel in een spaarstand, maar zodra je weer normale hoeveelheden gaat eten is dit binnen enkele dagen sleeer grotendeels hersteld. Jojo-effect komt veel meer voort uit het strenge lijnen waardoor spiermassa afneemt.

Astridhorse

belle_boef schreef:
Overgewicht is als je gewicht niet meer gezond is voor je lichaam. Teveel gewicht meezeulen. Is slecht voor je gewrichten en organen. Daar kun je prima rekensommetjes en wetenschap op los laten om daar gezond aan te verbinden.

De wetenschap doet zijn best, maar de definities van wat is gezond gewicht en wat is het niet meer is van zoveel factoren afhankelijk, en de samenstelling van je lichaam is ook niet zo makkelijk te meten, dus het is wel wat ingewikkelder dan het lijkt. :Y)

@Prrrr: als je het over BMI tabellen hebt, dan klopt het dat deze voor individuen niet persé juist zijn. Je huisarts kan dan beter zien hoe je lichaam eruit ziet :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:35

Astridhorse schreef:
belle_boef schreef:

De wetenschap doet zijn best, maar de definities van wat is gezond gewicht en wat is het niet meer is van zoveel factoren afhankelijk, en de samenstelling van je lichaam is ook niet zo makkelijk te meten, dus het is wel wat ingewikkelder dan het lijkt. :Y)

@Prrrr: als je het over BMI tabellen hebt, dan klopt het dat deze voor individuen niet persé juist zijn. Je huisarts kan dan beter zien hoe je lichaam eruit ziet :)

Denk wel dat het een vrij goede indicatie geeft. ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:36

belle_boef schreef:
Er zijn niet voor niet campagnes van 30 minuten (en wat is nou 30 minuten) bewegen per dag en over gezond eten. Mensen snappen het schijnbaar ook niet meer hoe je voor je lijf moet zorgen. (En vele willen het ook niet horen en bagetaliseren het weg)

Ik ga me even aangesproken voelen. Stom, want wij kennen elkaar niet :+ .

Wat is 30 minuten? Nou een half uur. En niet iedereen heeft 30 minuten over. Dat zijn keuzes die gemaakt worden, daar ben ik me terdege van bewust. Ik werk veel, ik reis veel (voor mijn werk). Ik rijd drie dagen per week paard, ik fiets op drie andere dagen naar mijn paard, doe daar stal mesten, voor paard zorgen, ga wandelen met haar of whatever. Ik prober 1-2 keer per week op de cross trainer te staan gedurende 45 minuten. En als ik meer zou doen, dan kun je me opvegen. Krijg er geen energie meer van, kost me alleen maar energie. Als ik me streng aan mijn calorietjes tellen houd, dan gaat het goed. Ik eet zo min mogelijk KH, zoveel mogelijk mager vlees, eet amper tot geen suiker/suikerhoudende producten. Zelfs mijn dietiste stond op een gegeven moment met de handen in het haar. Goed patroon, flink sporten, maar (volgens de normen) nog steeds overgewicht. Dat kon niet volgens haar en toch was / is het zo.

Als ik echt obsessief (vele uren) zou gaan sporten, nog gebalanceerder zou gaan eten, dan zou ik misschien met veeeeeel pijn en nog meer moeite uit het overgewichtstadium komen. Word ik dan gelukkig? Nee. Gelukkig (voor mij, lekker excuus) kwam ik bij een arbo-arts die aangaf dat ik eens niet naar de "algemeeen aanvaardde regeltjes" moest kijken. Dan maar een paar kg te zwaar, maar wel goed in mijn vel. Stoppen met dat eeuwige vechten. Maar een ritme en balans zoeken dat bij mijn lichaam past. En ja, dan ben ik nog steeds te zwaar. Maar het is wel vol te houden, ook emitioneel / psychisch gezien. En zo voel ik me lekker.

Dat dit voor mij geldt, wil niet zeggen dat het voor alle te zware mensen geldt. Ik zie ook zat mensen die (te regelmatig) een veel te grote en te vette / zoete brok voer naar binnen proppen. Die op de bank hangen te miepen met een grote zak chips en een liter cola of bier en maar klagen en maar doen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:36

belle_boef schreef:
Tja, wat is het referentiekader van je huisarts?

Mijn welzijn :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:37

Maar de opmerking van belle_boef is ook belangrijk, ik ken huisartsen die mensen met aardig wat vetmassa teveel nog als normaal inscharen.
Een gezond gewicht kun je bepalen op basis van bmi, vetmassa en enkele botmetingen(om je bouw te bepalen). Daarmee bereken je een streefgewicht en dan kun je zien hoe ver je daar vanaf zit.

Alleen bmi is niet betrouwbaar, zie dit plaatje:
http://swenglishrantings.com/swenglishr ... MyBack.jpg

Rocamor, ik snap niet waarom je je aangesproken voelt, als ik dit zo lees beweeg je toch 30min per dag? Bewegen hoeft niet sporten te zijn.
Overigens vind ik die aanbeveling echt veel te laag.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:39

Ik lig altijd dubbel om dit soort dingen. Ga voor de gein maar eens producten uitzoeken in de supermarkt waar geen (vorm van) suiker of een overmatige hoeveelheid aan koolhydraten in zit. Ik wens je succes.

De overheid KAN hier helemaal niks aan doen, want zij zijn niet degene die dit soort dingen in de hand hebben. Er wordt namelijk GOUD geld verdiend aan obesitas. Wat dacht je van alle hartmedicatie die mensen voor de rest van hun leven moeten gebruiken, hoge bloeddruk medicatie, diabetes medicatie. Wat dacht je van afslank producten, maaltijd vervangers, pilletjes, drankjes, reepjes, sportprogramma's, kampen, etc, dát is pas booming bussiness.

De voedselindustrie en de medicatie industrie zijn 2 van de grote monopoly machten in de wereld. Die werken dit soort dingen in de hand om er gillend rijk van te worden. En dan denk je dat onze overheid, van een minuscuul simpel landje, dat wel even gaat aanpakken. *lol*

Je kunt bijna niet meer echt gezond eten en leven. Dat kan eigenlijk alleen als je álles zelf maakt en álles biologisch doet, bij voorkeur uit eigen tuin en weiland.

Zelf nadenken en er het beste van maken, dat is wat je kunt doen. Zo gezond mogelijk eten en toch proberen te genieten.

Misschien nog wat interessant leesvoer over 'gezonde voeding'.

secricible schreef:
als ik dit zo lees beweeg je toch 30min per dag? Bewegen hoeft niet sporten te zijn.

Is het ook. Maar dit valt onder categorie: Haalbare doelen stellen voor de meerderheid van de mensen. Zelfde is met 2 ons groente op een dag. Dat is met onze huidige kwaliteit van groente eigenlijk veel te weinig. Maar voor veel mensen is die 2 ons al een enorme uitdaging.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:46

secricible schreef:
Rocamor, ik snap niet waarom je je aangesproken voelt, als ik dit zo lees beweeg je toch 30min per dag? Bewegen hoeft niet sporten te zijn.

Ik denk dat het me eigenlijk meer stoort dat "men" denkt te kunnen beslissen voor een ander (even niet perse gericht op Belle-Boef, maar in het algemeen). Er zit een onuitgesproken oordeel in (vind ik). Zoveel hoef je niet te laten / doen en toch laat / doe je het, dan moet je de gevolgen maar dragen. Zo iets. Kan niet zo goed onder woorden brengen. "Men" denkt met zo'n algemene zin in "de tijd" van een ander te kunnen kijken. Net zoals men niet in de portemonnee van iemand anders kan en mag kijken, kun je dit ook niet voor "de tijd" van een ander.

30 minuten kan heel veel zijn. Lange dagen, veel reizen, effe rustig zitten om bij te komen en je kunt/moet weer naar bed omdat je het anders niet trekt. Wat is nou 10 euro voor xxxx, dat is toch niet zoveel? nee voor mij niet nee, maar voor die werkloze dame die naast mij woont is dat 3 dagen eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:49

Kala, dat onderzoek promoot volgens mijn referentie niet bepaalde gezonde voeding. Bergen vruchtensap, sportdrank (beide boordevol geraffineerde suikers), cruesli en ontbijtgranen, mueslirepen. Voor mij valt dat in ieder geval echt niet onder gezond... Lightproducten om de alvleesklier flink voor de gek te houden...
Ik vind het nog steeds schokkend dat mensen zo weinig kennis hebben dat ze dat als gezond bestempelen...

Het lijkt me ook zo klaar als een klontje dat je van bergen suiker eten ook vetmassa opbouwt. Vetmassa zijn overtollige kilo's, ongeacht uit welke macro die komen.
Wel veel groente, fruit, weinig bewerkte spullen, pure voeding. En dat de groente dan niet zelf geteeld zijn en dat ik 's ochtends gewoon heel erg geniet van wat chocolade door mijn yoghurt accepteer ik dan en valt onder mijn 80/20 regel :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:53

Ik geloof trouwens absoluut niet in die cijfers die in de OP staan - net zo duur als oorlog? No way :n

Voorlopig is obesitasbestrijding bovendien vooral 'blaming the victim' - banketstaaf doen tegen mensen die zwaarder zijn in de hoop dat het probleem zichzelf oplost (hint: nee), terwijl er op dit moment een verdrag (TTIP) in de maak is waardoor er alleen maar minder toezicht is op voedsel, wat zeker niet helpt. Ik weet niet wat de oorzaak van obesitas is, ik weet wel dat het niet helpt als men stoffen kan toevoegen die je hongergevoel beinvloeden, of suikers in werkelijk alles verstopt, etc.

Wat mij betreft streeft iedereen naar een zo goed mogelijke balans tussen allerlei zaken in het leven: werk, rust, eten, beweging maar ook comfort en psychisch fijn voelen. Ongelukkig zijn is ook erg ongezond, dus mensen een schuldgevoel bezorgen werkt alleen maar averechts.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:55

Kala schreef:
De voedselindustrie en de medicatie industrie zijn 2 van de grote monopoly machten in de wereld. Die werken dit soort dingen in de hand om er gillend rijk van te worden. En dan denk je dat onze overheid, van een minuscuul simpel landje, dat wel even gaat aanpakken. *lol*

Je kunt bijna niet meer echt gezond eten en leven. Dat kan eigenlijk alleen als je álles zelf maakt en álles biologisch doet, bij voorkeur uit eigen tuin en weiland.

Zelf nadenken en er het beste van maken, dat is wat je kunt doen. Zo gezond mogelijk eten en toch proberen te genieten.

De mensen die het kopen zijn de derde grote speler in dit monopoly. Zij zorgen voor de vraag naar het product.