Kind alleen thuis laten strafbaar worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:12

Ik hou uberhaupt niet van zoveel straf en vervolging. Daar wordt de wereld alleen maar onvriendelijker en onveiliger van volgens mij.

Nayomie

Re: Kind alleen thuis laten strafbaar worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:15

Dat klopt, Shadow0. Wat een wijze docent mij altijd vertelde. Je kunt dingen gaan verbieden, daar komen regels op. Daar komt ook weer een verbod op en zo gaat het cirkeltje rond.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:23

wat een onzin, dan weet ik niet hoe ik het moet doen als alleenstaande ouder. Mijn jongste is 10 en is wel vaker alleen thuis als ik ben werken. Kinderopvang is te duur en ze vindt het meer dan prima zo

Dan zou ik verplicht worden om haar toch naar een BSO te laten gaan, mijn moeder te laten komen of dat ze naar ex gaat

Nee hoor, ze redt zich prima zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:24

Toen ik een jaartje of 10 (misschien nog wel wat jonger) was ging ik samen met mijn zusje naar huis vanaf de basisschool.. Wij waren dan tot een uurtje of 7/half 8 alleen thuis. Ik kookte op die leeftijd dus ook voor mezelf en mijn zusje.

Ik heb persoonlijk het probleem ervan nooit echt ingezien, het is altijd goed gegaan. Kwam ook wel omdat ik ietwat verantwoordelijker was dan de gemiddelde 10-jarge (als ik het zo inschat). Vind het daarom onzin dat er een regel van gemaakt zou moeten worden, het is zo afhankelijk van het kind...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:27

Mijn god, wat een onzin :').

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:47

Op termijn mag niemand nog iets voor zichzelf beslissen als ze zo doorgaan.
Overal komen regels voor.
Straks gaan ze nog een wet maken hoe laat een kind naar bed moet ...
Te gek om los te lopen allemaal.

Ouders moeten zelf hun verantwoordelijkheid maar opnemen.
Zij zijn diegene die kunnen uitmaken wanneer hun kind klaar is om alleen thuis te blijven.
De ene zal dat sneller zijn dan de andere.
De jongste hier van 10 laat ik écht niet alleen thuis, dat heeft ook zo zijn redenen.
Maar wie zegt dat het over pakweg een jaar wel kan op een verantwoorde manier.

Dat er ouders zijn die erg jonge kinderen alleen laten, dat kan er bij mij niet in.
Een 3 of 4 jarige is toch niet bekwaam om zichzelf te behelpen in geval van nood.
Je moet natuurlijk niet altijd aan rampscenario's denken, maar ik kan het niet laten dat ik daar gewoon kippenvel bij krijg.

Wel jammer dat ouders die het beste met hun kinderen voor hebben, gelijk getrokken worden met diegene die bv hun kinderen ganse dagen alleen laten rond sjokken omdat ze zo dronken zijn of zo nodig in bed moeten liggen.
Maar ja, van die gevallen zul je altijd hebben.
Vreselijk voor de kinderen dan als je in zulke situatie moet opgroeien en verplicht bent om snel "volwassen" te worden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:54

Mijn broertje van toen 4 werd ook wel eens 15 minuten alleen thuis gelaten wanneer mijn zusje naar de crèche werd gebracht. iPad op schoot en hij verroert zich niet. Een paar maanden geleden had hij zin in iets. Snoep ligt dan natuurlijk voor de hand om te pakken, maar hij besloot een banaan te pakken. Hij had er zelfs een bakje bij gepakt voor de 'kruimels' :+
Langere tijd alleen zou ik wel nog mee wachten. Het kind moet niet de kans krijgen zich te gaan vervelen en dus dingen doen die niet mogen.
Ook zit er natuurlijk een groot verschil tussen overdag alleen laten en ' s nachts.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:55

Ik denk dat mensen dit ook niet in hun eigen situatie moeten zien. Naar mijn mening is dit gemaakt om verwaarlozingsgevallen beter te kunnen straffen.

Ik geloof nooit dat een normale ouder een boete gaat krijgen voor een kind een uurtje te alleen te laten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:58

Een kind alleen laten ligt natuurlijk geheel aan de situatie.

Een kind van 10 wat een uurtje alleen thuis blijft overdag terwijl moeder boodschappen doet en goed bevriend is met de buren waar het kind altijd aan mag bellen als er iets is

of

Een kind van 10 wat om 9 uur 's avonds een uur alleen is omdat moeders op visite is en geen band heeft met de buren waar het kind dus ook niet vertrouwd terecht zou kunnen.

Dat is al een hele andere situatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:59

Ik denk dat dat bij alleenstaande ouders, zeker met baantjes waar ze alleen maar van die flexcontracten hebben waar je zo uit ontslagen kunt worden, best tot heel schrijnende situaties kan lijden. Wat doe je als je werkgever je dreigt te ontslaan omdat je niet op je werk bent omdat de oppas te laat is, en de politie staat aan de andere kant klaar om je te bestraffen omdat je je kind alleen laat om op je werk te verschijnen? (Zelfs als het dus maar gaat om een kwartiertje, omdat je al iemand hebt gebeld die er alsnog aankomt.) Brrr.

Furrow: het is altijd gevaarlijk om wetten te maken die in eerste instantie niet bedoeld zijn voor 'normale' situaties. In heel veel gevallen worden die zaken namelijk na verloop van tijd ineens wel degelijk misbruikt. Verwaarlozing is al strafbaar, dus daar hoeft geen nieuwe wet voor te komen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:05

Emmaa_ schreef:
Toen ik een jaartje of 10 (misschien nog wel wat jonger) was ging ik samen met mijn zusje naar huis vanaf de basisschool.. Wij waren dan tot een uurtje of 7/half 8 alleen thuis. Ik kookte op die leeftijd dus ook voor mezelf en mijn zusje.

Ik heb persoonlijk het probleem ervan nooit echt ingezien, het is altijd goed gegaan. Kwam ook wel omdat ik ietwat verantwoordelijker was dan de gemiddelde 10-jarge (als ik het zo inschat). Vind het daarom onzin dat er een regel van gemaakt zou moeten worden, het is zo afhankelijk van het kind...

Hier hetzelfde, volgens mij zelfs al op 8/9 jarige leeftijd. Mijn ouders zijn gescheiden en op mijn 11e ging ik al naar het voorgezet (groep 5&6 op de basisschool in 1 jaar gedaan dus was ook niet maar een paar maanden jonger maar echt een jaar jonger dan de rest; zoals iemand anders al aangaf, je mag wel alleen door het verkeer maar alleen thuis blijven mag dan weer niet).
Als ik dan in het weekend bij mijn vader was en hij had vroege of late dienst zat ik ook rustig een dagdeel alleen (als 8/9/10 jarige ofzo). Wist ik hoe ik tosti moest maken of croissantjes in de oven moest bakken en dan maakte ik mijn eigen ontbijt en ging de tv of de computer aan en ging ik tv kijken of spelletjes spelen e.d.
Nu was ik ook wel vrij rustig en verstandig, deed geen hele gekke dingen, niet open doen voor vreemden (ook niet als ze aandringen), mijn vader bellen als er iets was e.d. en ik ben ook prima groot geworden.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:08

vanaf groep 5/6 was ik elke middag/lunch alleen thuis, ik was toen 7/8 jaar.
nooit problemen mee gehad, gewoon me broodje smeren, de hond uitlaten en
weer naar school

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:11

Ik ben een zogezegd sleutelkind geweest vanaf mijn 8e. Mijn zusje was toen 6.

We zijn er alleen maar zelfstandig van geworden. :)

Overigens, er staat in de openingspost dat dit artikel in Londen is geschreven. Betreft dit überhaupt de Nederlandse regelgeving wel? :)

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:15

Nee, je ouders vervolgen omdat ze je een uurtje alleen laten, dat helpt tegen de nachtmerries. >;)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 07:34

Summerfly schreef:
Nee, je ouders vervolgen omdat ze je een uurtje alleen laten, dat helpt tegen de nachtmerries. >;)

_O- _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:48

Tallie1979 schreef:
Ik ben een zogezegd sleutelkind geweest vanaf mijn 8e. Mijn zusje was toen 6.

We zijn er alleen maar zelfstandig van geworden. :)

Overigens, er staat in de openingspost dat dit artikel in Londen is geschreven. Betreft dit überhaupt de Nederlandse regelgeving wel? :)

Nee, het gaat over de Britten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 13:53

Hangt uiteraard heel erg van t kind af of het kan. Maar ook al zou het kunnen, ik zou het niet willen. Ik vind het belangrijk dat ik er voor mijn kind ben als hij/zij uit school komt, zodat hij/zij verhalen direct kwijt kan :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:10

Summerfly schreef:

Amen.
Wat een onzin.. Met al die wetten lijkt het tegenwoordig wel of niemand meer in staat is om zelf in te schatten hoe het moet. En iedereen kent zijn eigen kind en zijn eigen situatie het beste. Als je aan het kind vraagt of ie zelf zn kont kan redden tussen de middag, of dat mama dr baan op moet zeggen en hij voortaan op een houtje moet bijten, dan weet ik wel wat het kind kiest.
Je kunt toch zelf eerst gewoon "uittesten" of het kind alleen thuis kan zijn? Gewoon zeggen dat je weg bent en dan gewoon stiekem bij huis blijven, kijken wat het kind doet. En als je precies weet hoe of wat, vraag je een paar keer de buren of ze een oogje in het zeil willen houden. En tadaaa! Het kind kan opeens alleen thuis blijven.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:25

Wat je wel moet bedenken is dat het in England geschreven is, en dus over de britse wetgeving gaat. 'thuis lunchen' is hier sowieso al niet van toepassing, iedereen blijft tussen de middag op school. Daarnaast gaan de meeste kinderen na school naar door school georganiseerde afterschool clubs, wat betekent dat de kids meestal sowieso pas rond een uurtje of 5, 5.30 thuiskomen. Daarbij is het hier heel normaal Om je kind gewoon tot de middelbare school van school Te Halen, dat is dus ook al Anders. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar ik snap het wel. Engelse kinderen zijn nou eenmaal niet nederlandse kinderen, en nederlandse kinderen zijn over het algemeen sneller zelfstandig. Kinderen zijn hier vaak wat langer kids lijkt wel. Maar anyway, er staat ook in het onderzoek dat aan ouders gevraagd is wanneer het okay is Om een kind alleen Te laten. Dan lijkt het me toch helemaal niet zo verkeerd, als de meeste ouders vinden dat dit vanaf die leeftijd kan? De politie zal hier echt niet zomaar aan je deur Komen als jij je 11 jarige een keer een kwartiertje alleen laat. Wel als jouw 3 jarige uren alleen zit terwijl je in de pub zit, maar daar kan nu nog weinig aan gedaan Worden, Dan wel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:21

Toen ik 9 of 10 was, liet mijn moeder me 1x in de week 's avonds een uurtje alleen zodat ze naar haar gymclubje kon. Ik heb het nooit gezegd tegen mijn moeder maar ik vond het best wel eng. Ben wel eens onder de salontafel gekropen en kwam daar pas weer onderuit toen mama thuis kwam. Gewoon uit angst. Dus terugkijkend was dat inderdaad te jong. 12 zou ik een acceptabele leeftijd vinden. Maar om nou gelijk te vervolgen.. Dat je een kind van 6 jaar alleen laat, dat moet inderdaad niet kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:26

Wat een onzin :\
Er is mij nooit wat gebeurd en ik bleef al behoorlijk vroeg alleen thuis. Er is mij zelfs nooit verteld dat ik de deur niet mocht opendoen :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:36

Ik ben van mening kijk naar je kind en plak daar geen leeftijd aan vast.

Mijn kinderen konden met 8-10 best even alleen blijven hoor, kijk je bent geen uren weg. Tenminste ik niet.
Kijk toen mijn dochter 8 was en ze was ziek, tja de honden moesten er toch uit. Tja en dan moest ze toch echt even alleen blijven. Ik ga daar geen oppas voor regelen.
Nu is ze ook het kind die dat prima aankan en ik haar ook vertrouw daarin.
Maar haar vriendinnetje (is nu 9) zou ik nooit alleen thuis laten. Want die gaat allemaal dingen doen die niet mogen, of de kasten plunderen. Maar die moet je al goed in de gaten houden als je wel thuis bent.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:45

Bepaalde leeftijden vind ik het logisch dat je je kind niet alleen laat thuis...

Bijvoorbeeld een baby, peuter, kleuter. Tot en met 5 vind ik het al helemaal niet goed, er kan van alles gebeuren.

Ik was zelf 9 of zo toen ik alleen thuis was van na school tot mijn ouders thuiskwamen van werk. Dus tussen half vier, woensdag eerder, tot 5 uur zeg maar half 6.

Nou konden wij ook al vrij veel vrij vroeg. Dit ivm het zelf kunnen redden dat als er wat gebeurde met mijn ouders wij wel wisten hoe en wat.

Wij konden op 9-10 jaar al koken, huis gewoon schoonmaken en stofzuigen en dweilen. We deden ook al boodschapjes. Dus wij konden als mijn ouders later waren ons prima redden. Wij hadden ook al oefeningen en uitleg gehad als het huis in brand komt te staan wat we moesten doen. Bijvoorbeeld naar boven rennen, raam open van de kamer van mijn broer, dan op t dak van schuur springen en vanuit daar op de kliko en naar beneden, dan beneden de deuren open doen voor evt katten of iets. En dan 112 bellen. (toen nog ander nummer haha)

Vind ook dat het aan de tijd ligt...ben je de hele dag weg ja dan moet je je kind gewoonweg niet thuis laten alleen. Ligt vind ik dus ook aan het kind...hoe "volwassen" is het kind. Kan die zich gedragen een uurtje of niet. Maar dan ook pas vanaf jaar of 10..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:51

Iedereen heeft andere ideeen hierover. Ik neem aan dat hier bedoelt wordt 'de hele dag alleen thuis blijven'? Nee, dat mag mijn 6 jarige niet, maar ik ga rustig de stallen afmesten terwijl de kinderen in huis zijn (dus ook langer dan 2 minuten buiten het woonhuis, dus vergelijkbaar met de hond lopen in een woonwijk).