Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:16

Ayasha schreef:
Neen, maar ik vind het een vorm van beleefdheid. Er kunnen maar zoveel mensen op zoveel vierkante meters. Als ik in Hasselt loop en ik heb oogcontact met iemand dan knik ik op zijn minst, zeggen ze "goedemorgen" vind ik het niet meer dan normaal om goedemorgen terug te zeggen. :?

Ik zeg zelf meestal ook wat terug maar het is echt niet juist om dat te eisen :n En eh, er passen wel echt veel mensen op een paar vierkante meter hoor :) Beleef toch Utrecht CS in de spits (en een ritje met lijn 12.) :j

En dan zie je ook dat het scheef loopt. Als ik af en toe word toegeknikt vind ik het niet zo erg om terug te groeten, en hier op straat groet ik meestal. Maar als je in drukke omgevingen altijd de 'klos' bent, alleen maar omdat je vrouwelijk bent, dan kan ik me heel goed voorstellen dat dat behoorlijk irritant is. Het gaat immers niet om 'een keertje' maar om elke keer weer aangesproken worden. En je ziet heel duidelijk hoe zij steeds wordt aangesproken en de persoon vlak daarachter niet. Dat geeft wel een flinke scheefheid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:18

Het gaat erom dat mannen blijkbaar van vrouwen mogen eisen dat ze groeten, terwijl dat van andere mannen (of minder knappe vrouwen) niet vereist wordt. Ook als je in een pestbui bent, ook als je om wat voor reden dan ook helemaal geen zin hebt om mensen te groeten. En dan moet je ook nog accepteren dat mensen met je meelopen omdat je geen zin hebt ze te groeten? Dat is toch de wereld op z'n kop? Waarom moet ik maar iedereen groeten wanneer het hen uitkomt alleen omdat ik een poedersuiker heb, en hoeft mijn vriend dat niet?

Mijn vriend was behoorlijk geschokt van dat filmpje trouwens. Hij weet heus wel dat het gebeurt, maar het maakte voor hem wel heel goed duidelijk dat vrouwen dus nog steeds, openlijk als lustobject dat je mag lastig vallen als ze niet meewerken gezien worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:22

Nee maar er zijn wel mensen die contact met haar maken. Even knikken of eens glimlachen zal ze niet van doodvallen.
Maar goed, ben sowieso niet van dat gedramatiseer over hoe vreselijk de wereld en mensheid tegenwoordig is. Zegt Pietje geen goedemorgen/dag tegen de busschauffeur is't een kl**tzak, zegt Klaas goedemorgen tegen een wandelende vrouw is't ook een kl**tzak... Op die manier is het idd makkelijk denken dat de mensheid naar de vaantjes is.

Dat zij degene is die aangesproken wordt en de persoon achter haar niet geeft, met het risico dat ik me nu niet enkel op dun ijs begeef maar er ronduit doorheen zak. :+, misschien weer dat het toch iets in haar eigen attitude is die het uit lokt.
Ik wil haar in geen geval beledigen maar het is niet dat ze bloedmooi is (het is geen lelijke meid maar een topmodel is het ook niet, gewoon een normale meid.) dus.... Kan je wel zeggen dat haar attitude anderen niet het recht geeft haar zo te behandelen maar nonverbale communicatie is ook communicatie, of die bewust is of niet en het is niet realistisch om te eisen dat een ander daar niet op in kan gaan. Samenleven betekent dat er interacties zijn. Als zij iets doet/uit straalt wat deze mannen opvatten als een signaal om er op te reageren (immers: waarom anders dit gewone meisje wel en het gewone meisje achter haar niet?) kan je toch haast niets meer van dit filmpje zeggen dan dat het jammer is voor haar? :+

Iets zegt me dat het filmpje daar niet voor bedoelt is gezien er blijkbaar een heel fonds is waar je geld naar kan storten.. ( :? )

Verder is je niks verplicht maar zij zijn evemin verplicht daar rekening mee te houden. Jammer maar helaas, als je dat niet wil moet je een hutje op de hei kiezen en geen grootstad. Puur theoretisch doet geen van de heren (goed, of het heren zijn valt over te discussiëren maar jullie snappen vast wat ik bedoel) haar echt kwaad of onrecht aan. Ze zijn slechts irritant.... Als ik voor elke irritant mens een euro zou krijgen moesten we niet gaan kijken voor een hypotheek.

Enneh, valt mee idd voor mannen. Die worden hoogstens bedreigd met klappen en ander fysiek geweld als ze iets uitstralen dat de ander triggerd. Dat is niets vergeleken met "goodmorning beautifull" natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:26

Ayasha schreef:
Nee maar er zijn wel mensen die contact met haar maken. Even knikken of eens glimlachen zal ze niet van doodvallen.

Dat is niet aan anderen om te bepalen.

Vjestagirl

Re: Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:27

Ze valt er ook niet dood van als mensen haar gedag zeggen of mooi noemen. Gewoon accepteren als compliment en doorlopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:27

Dus omdat mensen het blijkbaar nodig vinden contact met haar te maken, moet zij maar met iedereen contact gaan leggen? Dan kom je op een dag niet ver meer!

En waarom mag ze niet met zo'n houding over straat lopen? Iedereen zou gewoon op straat moeten kunnen lopen, ongeacht welke houding. En als zij duidelijk aangeeft met haar lichaamstaal dat ze niet gestoord wil worden, dan lijkt me die boodschap volkomen duidelijk. En dat is niet "spreek mij aan". Of is "nee" in jouw woordenboek ook toch "ja"? Dat is in essentie precies hetzelfde.

Het probleem is dat die mannen niet accepteren dat deze vrouw aangeeft geen contact te willen. Dat die mannen het afwijzen van contact in algemene zin opvatten als persoonlijke belediging, zich genegeerd voelen en daarom een reactie gaan opeisen. Het probleem zit volkomen bij die mannen, en op geen enkele manier bij haar!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:29

Vjestagirl schreef:
Ze valt er ook niet dood van als mensen haar gedag zeggen of mooi noemen. Gewoon accepteren als compliment en doorlopen.

Het is alleen meestal niet bedoeld als compliment maar als objectificatie: ze beoordelen iemands lustpotentieel, ipv van mens tot mens contact te zoeken. Dat mensen daar niet van gediend zijn kan ik me heel goed voorstellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:30

Dat mag, maar waarom zouden anderen daar niet op mogen reageren?
Waarom mag de ene wel iets doen dat de ander niet echt schaad maar de andere niet?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-10-14 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:30

Die mannen die zo reageren kunnen er niet tegen dat ze niet opgemerkt worden door een vrouw. Het gaat er niet om of ze knap of lelijk is, oud of jong, blank of zwart. Het gaat erom dat zij een vrouw is, en dat zij die mannen al dan niet opzettelijk negeert. Dat tast de heren aan in hun ego, dus gaan ze een reactie opwekken zodat zij hen in elk geval opmerkt. Al moeten ze haar daarvoor lastig vallen.

Ook een eenvoudige en op het oog vriendelijk bedoelde groet, is zelden echt zo onschuldig als het lijkt. Er zit meestal wel degelijk iets anders achter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:32

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

Dat is niet aan anderen om te bepalen.

het is ook niet aan die personen te bepalen hoe die mannen die reageren zich voelen en waarom ze reageren zoals ze reageren. Ziet er naar uit dat de discussie dus klaar is als we zo gaan redeneren. :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:34

Dus een man mag gewoon een vrouw bijna tot een reactie dwingen? Opmerkelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:37

Ayasha schreef:
het is ook niet aan die personen te bepalen hoe die mannen die reageren zich voelen en waarom ze reageren zoals ze reageren.

Eh, nee. Als we dat omzetten naar 'waarom mag je niet willekeurig iemand op z'n hoofd meppen' is het heel snel duidelijk dat er een verschil is :) Zij valt niemand lastig, doet niets verkeerd, en dat is genoeg. Die mannen die haar naroepen vallen haar wel lastig. Essentieel verschil. De mannen maken inbreuk op haar persoonlijke ruimte, en doen dat bovendien op een nogal bezitterige manier. En dan gaan ze ook nog eisen stellen over hoe er gereageerd wordt...

Een beetje hetzelfde bezwaar als ik tegen verkopers heb. Ze bellen bij mij aan (of bellen op), zonder dat ik daar om gevraagd heb, maken inbreuk op mijn tijd, verwachten dat ik opendoe, en vinden dan ook nog dat ze recht hebben op beleefdheid terwijl zij de inbreuk beginnen en mij overlast bezorgen.

Nou ben ik ook aan de telefoon en aan de deur gewoon beleefd, daar ligt het niet aan - maar het is wel een beetje raar dat mensen die zelf de inbreuk beginnen allerlei eisen gaan stellen over hoe daarop gereageerd wordt. Terwijl ze er ook gewoon voor kunnen kiezen om iemand niet lastig te vallen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:39

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

Het is alleen meestal niet bedoeld als compliment maar als objectificatie: ze beoordelen iemands lustpotentieel, ipv van mens tot mens contact te zoeken. Dat mensen daar niet van gediend zijn kan ik me heel goed voorstellen.

Dat doen mensen met elkaar. Vrouwen kijken ook zo naar vrouwen, vrouwen kijken zo naar mannen, mannen kijken zo naar mannen. Onze hele cultuur is daarop ingericht.

Wat is er toch zo moeilijk aan accepteren dat mensen alleen je buitenkant zien, en dat ze het leuk vinden om je daar op te complimenteren?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:42

Ayasha schreef:

Zodra zij iets terug zegt (positief of negatief) geeft zij die mannen een soort van toestemming om verder te gaan met contact maken. Negeren werkt toch echt het beste als je geen zin hebt in contact met iemand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:45

Elise_0o schreef:
Ayasha schreef:

Zodra zij iets terug zegt (positief of negatief) geeft zij die mannen een soort van toestemming om verder te gaan met contact maken. Negeren werkt toch echt het beste als je geen zin hebt in contact met iemand.

Dat toont dit filmpje wel aan ja. :j

Iemand om het hoofd slaan is wettelijk niet toe gestaan. Goedemorgen wensen of complimenteren is dat wel. Ziedaar, het verschil.

Mick; of ik dat leuk vind of niet, ja dat mag. Vind ik het netjes? Nee, tuurlijk niet, het volgen is eng en grenst volgens mij aan tegen de wet (al ken in de Amerikaanse wetten niet zo goed) maar de rest schaden ze haar in wezen niet mee, ze mag dat irritant vinden en zich er druk om maken maar daar heeft ze alleen zichzelf mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:00

Vjestagirl schreef:
Dat doen mensen met elkaar. Vrouwen kijken ook zo naar vrouwen, vrouwen kijken zo naar mannen, mannen kijken zo naar mannen. Onze hele cultuur is daarop ingericht.

Ik ben vast een cultuurbarbaar dan :)

Citaat:
Wat is er toch zo moeilijk aan accepteren dat mensen alleen je buitenkant zien, en dat ze het leuk vinden om je daar op te complimenteren?

Omdat de reacties op het afwijzen ervan wel aangeven dat het niet gaat om oprechte complimentjes, maar om een egoreactie. Omdat ze niet bedoeld zijn om iemand anders een goed gevoel te geven (een oprechte glimlach kan dat wel doen - maar daar heb je dan ook oogcontact voor nodig), maar om je eigen positie te versterken, en te laten merken wat volgens jou de normen zijn (immers, een complimentje is 'goed gedaan volgens mijn maatstaven').) En een complimentje omdat iemand er sexy uitziet heeft dan toch behoorlijk wat 'je voldoet goed aan mijn idee van een lustobject' in zich. Echt een prettige boodschap vind ik dat niet.

Complimentjes kunnen in het algemeen trouwens makkelijk meer afstand geven dan verbinding, vooral als je mensen niet kent. Een complimentje van mijn instructeur is behoorlijk anders dan van een willekeurig iemand die het nodig vindt om zich ongevraagd met mijn rijden te bemoeien. En tijdens het rijden op bareback pad ben ik zelfs wel eens gecomplimenteerd op het toontje dat gereserveerd wordt voor mensen met een verstandelijke beperking :) Ik kan er op zich om glimlachen - als het een enkele keer gebeurt en ik verder gewoon serieus genomen wordt. Maar als dat je elke 6 minuten (100 keer in 10 uur is elke 6 minuten) overkomt, zou ik er ook buitengewoon rebels van worden en het zeer onprettig vinden.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:09

Ik kan het mij goed voorstellen hoor, dat de vrouw die mensen negeert.Ik doe dat nu ook in 'de grote stad'. Ik kom uit een dorpje in Groningen waar ik gewend ben iedereen te groeten. Toen ik voor het eerst in mijn uppie in een grote stad liep hier in Nederland groette ik mensen dus ook vriendelijk terug. Nou dat heb ik snel afgeleerd! Ben achtervolgd en een keer pakte iemand zelfs mijn hand. Nou sorry noem mij dan maar asociaal maar ik wil gewoon rustig over straat kunnen lopen. Dan liever de negeermodus aan.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:21

Omdat in het topic de maatschappelijke discussie centraal staat, en niet het filmpje op zich, ga ik dit topic naar NM verplaatsen.

LN > NM.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:30

Ik woon in Amsterdam zuidoost en ben dit dus inmiddels ook gewend :j
'Hey meisje' etc kan ik nog wel handelen en dan glimlach ik gewoon even. Maar sommige groepen jongens/mannen klikken ook, maken van die paardengeluidjes met hun tong. Nou sorry hoor, maar ik ben geen hond of paard. Die loop ik dus ook met blik op oneindig voorbij en dan ben ik vaak een 'witte arrogante'. In het begin was het erg vervelend, nu loop ik gewoon flink door als ik langs groepen mannen moet, ook vaak 's avonds in het donker.

Ik vind veel van de opmerkingen in het filmpje niet schokkend, alleen die man die naast haar bleef lopen vond ik eng. Dan was ik dus écht ff een winkel ingelopen met een achteruitgang, om er daar weer uit te gaan. Bah.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:41

Tja... ik vind het ook niet zo schokkend allemaal op dit filmpje.
Als er een man naast mij blijft lopen (wat ik nog het meest irritant vind in het filmpje) zou ik toch vragen waarom hij dat doet en of hij ff de andere kant op wil lopen.
Mensen die haar gedag zeggen... het is maar net hoe je het ziet en wil zien.
Misschien bedoelen ze het wel aardig.
Misschien zijn de vrouwen op deze wereld tegenwoordig allemaal wel veel te achterdochtig en moeten ze gewoon het als een compliment beschouwen. Scheelt je ook een hoop ergernis.

Ik heb een keer voor school een dag in een rolstoel gezeten (het was een filmproject) en elke keer als ik langs bouwvakkers reed, werd er niet gefloten of geroepen. Ook mannen zeiden mij niets. En hoe irritant ik het normaal zonder rolstoel vond als ze het wel deden, baalde ik er nu flink van op de een of andere vreemde manier :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:47

DaisyDarling: een aantal dingen zijn ook zeker niet schokkend, maar het is gewoon duidelijk geen fijne manier van omgang met elkaar, en niet respectvol.
Ik denk ook dat het in Amerika erger is - niet alleen de opmerkingen maar vooral ook de eisen die mannen denken te kunnen stellen, je hebt als vrouw daar wel meer te maken met echt nare dingen. En die ervaringen tellen ook op: als er bv een paar keer echt mannen zo griezelig naast je lopen, of als je al op andere manieren lastiggevallen bent, dan vallen die opmerkingen mogelijk ook veel sneller verkeerd, omdat je al slechte ervaringen hebt.

Terwijl als je het vertrouwen hebt dat het bij het naroepen blijft, het bv wel een stuk makelijker is om je ertegen te pantseren / het te negeren of er iets van te zeggen. (Maar onaardig blijft het.)

Def: dat laatste geeft nog wat aan - het is ook een manier om mensen uit te sluiten. Als je steeds wel een ('sexy') vrouw aanspreekt maar nooit een gehandicapte vrouw, dan geef je dus twee keer het beeld dat vrouwen sexy horen te zijn en anders niet waardevol zijn. Maar eigenlijk is het gewoon niet aan bouwvakkers (of aan wie dan ook) om te beoordelen wie wel en niet goed genoeg vrouw zijn.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:58

Shadow0 schreef:
DaisyDarling: een aantal dingen zijn ook zeker niet schokkend, maar het is gewoon duidelijk geen fijne manier van omgang met elkaar, en niet respectvol.
Ik denk ook dat het in Amerika erger is - niet alleen de opmerkingen maar vooral ook de eisen die mannen denken te kunnen stellen, je hebt als vrouw daar wel meer te maken met echt nare dingen. En die ervaringen tellen ook op: als er bv een paar keer echt mannen zo griezelig naast je lopen, of als je al op andere manieren lastiggevallen bent, dan vallen die opmerkingen mogelijk ook veel sneller verkeerd, omdat je al slechte ervaringen hebt.

Terwijl als je het vertrouwen hebt dat het bij het naroepen blijft, het bv wel een stuk makelijker is om je ertegen te pantseren / het te negeren of er iets van te zeggen. (Maar onaardig blijft het.)

Def: dat laatste geeft nog wat aan - het is ook een manier om mensen uit te sluiten. Als je steeds wel een ('sexy') vrouw aanspreekt maar nooit een gehandicapte vrouw, dan geef je dus twee keer het beeld dat vrouwen sexy horen te zijn en anders niet waardevol zijn. Maar eigenlijk is het gewoon niet aan bouwvakkers (of aan wie dan ook) om te beoordelen wie wel en niet goed genoeg vrouw zijn.

Ik meng me ook niet in jullie discussie hoor Shadow. Ben het eens met beide kanten eigenlijk. Het moet niet kunnen, maar helaas doe je er geen zak aan. Hier is het helaas ook normaal om te spugen als je er te arrogant uit ziet, maar naar 5 grote mannen draai ik me écht niet om dan :x
En geloof me, ik weet hoe het is als die opmerkingen optellen. Ik heb inderdaad het vertrouwen om te geloven dat het bij naroepen blijft, al heb ik het ook een keer meegemaakt dat iemand met me mee liep. Voelde inderdaad zeer bedreigend en ik heb die nacht slecht geslapen.

Het is gewoon triest dat er mannen zijn die op zo'n smerige manier gebruik maken van hun vaak ietwat intimiderende positie/uiterlijk. Heel erg disrespectvol, eens met jou :j

Met schokkend bedoelde ik meer van 'dat maakt niet 90% van de vrouwen in haar leven wel eens mee'. Het was niets nieuws, helaas ;)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:06

Ik quote even een mening van iemand die ik op Facebook voorbij zag komen. Waar ik het mee eens ben. Tuurlijk zitten er creepers bij, maar zij gaat op pad met het idee dit aan te tonen, dan lok je het sowieso al uit vind ik. Door zo asociaal te doen maak je het enkel erger.

Ik wil absoluut niet controversieel doen ofzo, maar wat is er pervers aan iemand die vraagt hoe het gaat? OK, de damn girls en dergelijke daar kan ik nog bij in komen. Ik vind persoonlijk dat dit filmpje eerder toont hoe op zichzelf we allemaal geworden zijn en hoe angstig we naar onze medemensen kijken door als van deze asociale houding, die het jammere gevolg zijn sociale media als facebook. Ik kan me niet voorstellen dat men dit pakweg 20 jaar geleden beledigend vond, toen men nog mensen moesten aanspreken im ze te leren kennen ipv een foto te liken. Is het misschien niet veel schrikwekkender om te weten dat iedereen naar onze foto's kan kijken, zonder dat we het ook maar enigszins merken wie dit doet of hoe dit gebeurt? Ik vind het nogal frappant dat we dat soort technologie als normaal beschouwen, maar dat we verlegen worden wanneer iemand ons aanspreekt. Disclaimer: ik wil hier geen ellenlange discussie van maken, dit is enkel mijn mening die op mijn ideeën en wantrouwen op technologie berusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:17

Ik denk dat het vooral ligt aan de manier waarop het gezegd/gebracht wordt. :) Het verschil tussen 'hee lekkertje' en 'je ziet er goed uit' vind ik nogal groot. Dat eerste vind ik ook niet prettig om te horen, maar dat tweede zou ik gewoon als een compliment opvatten en wellicht bedanken/even glimlachen.

Gister haalde ik met een vriendin nog een groepje jongens in, daarbij praatte ik gewoon door tegen haar. Die jongens hoorde dus een stuk van mijn verhaal en herhaalden dat. Toen ik niet reageerde werd ik ook uitgescholden voor prutsmuts, alleen omdat ze geen aandacht kregen. Ik negeer het ook altijd. Vind het gewoon asociaal.

Toch denk ik dat zowel de mannen als de vrouwen fout zitten in deze slechte ontwikkeling van onze samenleving. Ik zie genoeg meiden hier op school die het maar al te leuk vinden als jongens aan ze zitten etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:34

k_m schreef:
Tuurlijk zitten er creepers bij, maar zij gaat op pad met het idee dit aan te tonen, dan lok je het sowieso al uit vind ik. Door zo asociaal te doen maak je het enkel erger.

Hoezo lokt ze het uit dan? Ze loopt gewoon door de stad. Ze zoekt niks op, ze loopt gewoon.

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat dit filmpje eerder toont hoe op zichzelf we allemaal geworden zijn en hoe angstig we naar onze medemensen kijken door als van deze asociale houding, die het jammere gevolg zijn sociale media als facebook. Ik kan me niet voorstellen dat men dit pakweg 20 jaar geleden beledigend vond, toen men nog mensen moesten aanspreken im ze te leren kennen ipv een foto te liken.

Zeker wel - niet voor niets is er toen flink aandacht gevraagd voor date rape, aanranding en verkrachting. Het idee dat mannen mogen beschikken en beoordelen. Er zijn heel wat vrouwen lastiggevallen, geintimideerd - in Amerika was dat trouwens volgens mij een stuk meer aan de orde dan hier. Een van de zaken is dat de mannen en jongens daar al snel in allerlei opzichten vinden dat vrouwen het uitlokken. Gewoon alleen al door te zijn. Als ze te chagrijnig kijken, als ze te zelfbewust zijn, maar ook als ze een beetje flirten, of als ze voor je werken: allemaal excuses om het volgende 'dit wil ik niet' van een vrouw niet te willen horen, maar haar gewoon te nemen. 'Had ze maar niet...'

Dat heeft volgens mij heel wat meer te maken met deze discussie dan facebook.