Schoolreis buiten Europa lijkt me wel leuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:51

De school waar ik op zit doet heel veel aan internationalisering, ze gaan naar Canada, Zuid-Afrika, Spanje en Portugal. Maar dit zijn geen schoolreisjes maar uitwisselingsprojecten, waar sowieso maar een select aantal leerlingen aan meedoet. Alle kinderen gaan sowieso op een werkweek waar over de jaren heen voor wordt gespaard. Werkweek gaat naar Engeland/Duitsland/Belgie/Griekenland. Ik vind niet dat je er een maximumbedrag aan kunt stellen omdat er mensen zijn die het niet kunnen betalen. Veel reizen zijn namelijk wel zo geprijsd dat je er in principe voor kunt gaan werken. Zo heb ik de mogelijkheid gehad om naar Canada te gaan, op het moment dat ik hoorde dat ik mee mocht had ik nog minstens driekwart jaar de tijd om te betalen (ongeveer 1000 euro). In die tijd had ik dus gewoon kunnen gaan werken. Uiteindelijk afgezien van de reis, maar toch. Waarom moeten de ouders per se opdraven voor de kosten?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:57

Nee, ouders voor de keuze zetten om of een *piep* ouder te zijn in de ogen van het kind en dat het kind hier door de rest van de klas - die wel gaan - op wordt aangekeken of spaarrekening plunderen/geld lenen (als je dat niet zomaar even klaar hebt staan) en je gedwongen voelen onder de sociale druk om dat geld uit te geven zodat je zoon/dochter onder het mom van cultuur en wereldburgerschap feest kan vieren op een verre bestemming...

Ik vind dat je als school maatschappelijk verantwoordelijk bent en dat je die kinderen bij moet brengen dat zoiets niet kan. Of iedereen kan mee, of niemand. Iets moet haalbaar zijn voor alle leerlingen in die klas. Of vind je het goed om als school te laten zien dat alleen geld belangrijk is? Je er niet bij hoort als je iets niet kan betalen? Lekkere burgerschapsvorming...

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:58

Mijn zoon verdient met vakkenvullen geen 1000 euro bij elkaar hoor in 3 kwart jaar. Ook liggen de baantjes niet voor het oprapen

Gianti

Re: Schoolreis buiten Europa lijkt me wel leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:59

En dan heb je nog maar over 1000 terwijl veel scholen dan zelfs over 2000 gaat

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:01

Ivonka schreef:
Mijn zoon verdient met vakkenvullen geen 1000 euro bij elkaar hoor in 3 kwart jaar. Ook liggen de baantjes niet voor het oprapen

Dat ligt natuurlijk ook aan de leeftijd, in dit geval gaat het om een uitwisseling voor de bovenbouw, dus 15 à 16 jaar. Klasgenootjes destijds hadden het geld wel op deze manier bij elkaar gekregen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:01

Veel scholen? :+
Overdrijven is ook een vak, dat soort reisjes zijn vaak voor 1 of 2 leerlingen. Niet voor een hele klas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:02

Lolacabana schreef:
Nee, ouders voor de keuze zetten om of een *piep* ouder te zijn in de ogen van het kind en dat het kind hier door de rest van de klas - die wel gaan - op wordt aangekeken of spaarrekening plunderen/geld lenen (als je dat niet zomaar even klaar hebt staan) en je gedwongen voelen onder de sociale druk om dat geld uit te geven zodat je zoon/dochter onder het mom van cultuur en wereldburgerschap feest kan vieren op een verre bestemming...

Ik vind dat je als school maatschappelijk verantwoordelijk bent en dat je die kinderen bij moet brengen dat zoiets niet kan. Of iedereen kan mee, of niemand. Iets moet haalbaar zijn voor alle leerlingen in die klas. Of vind je het goed om als school te laten zien dat alleen geld belangrijk is? Je er niet bij hoort als je iets niet kan betalen? Lekkere burgerschapsvorming...

Zoals ik zei worden er vaak 'sollicitaties' gehouden, de kinderen moeten een motivatievrief schrijven. Er is namelijk sowieso maar beperkt plek, dus niet iedereen kan mee.

Ik sta hierin lijnrecht tegenover je, ik vind het namelijk enorm goed dat scholen de kans bieden om mee te draaien in een programma buiten het reguliere programma en om deel te nemen aan projecten die iets toevoegen aan hun levenservaring.

In al mijn jaren in het onderwijs is het nog nooit voorgekomen dat kinderen die niet mee gaan worden aangekeken door de rest van de klas. Daar zit namelijk een stuk goede en duidelijke begeleiding in. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat ouders zich voor het blok gezet voelden of sociale druk voelden.
Gelukkig werkt het niet altijd zo ;)
Als je als ouders al bang bent dat je voor 'piep' zult staan is er sowieso al iets mis in de opvoeding.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 12:02

Ik zou dan ook het liefst zien dat er een maximum komt van bijvoorbeeld 500 euro. Hierdoor kan je toch nog misschien kinderen mee laten komen en niet achter laten blijven. Er zijn zelfs ouders die doordat ze het niet kunnen betalen van school veranderen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:03

Maar dat soort projecten zijn toch niet te vergelijken met schoolreizen...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:04

MarlindeRooz schreef:
Veel scholen? :+
Overdrijven is ook een vak, dat soort reisjes zijn vaak voor 1 of 2 leerlingen. Niet voor een hele klas.

Ja het worden er steeds meer :J

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:05

Fiffill schreef:
Maar dat soort projecten zijn toch niet te vergelijken met schoolreizen...

Nee precies.
De schoolreizen zijn voor iedereen (daar zit idd een max aan en als het alsnog niet te betalen is zijn daar oplossingen voor), de projecten zijn uitzonderingen en zoals hierboven werd gezegd zijn deze ook niet voor complete klassen, maar voor enkele leerlingen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:06

badeendje schreef:
Ivonka schreef:

Dat ligt natuurlijk ook aan de leeftijd, in dit geval gaat het om een uitwisseling voor de bovenbouw, dus 15 à 16 jaar. Klasgenootjes destijds hadden het geld wel op deze manier bij elkaar gekregen!

Minimumloon voor een 15 jarige is ongeveer 2,60 per uur. 1000 euro is dus zo'n 550 uur werken. Per week dus 12 uur werken voor een jaar.
Minimumloon voor een 16 jarige is ongeveer 3,00 per uur. 1000 euro is dus zo'n 520 uur werken.
Geschat, dus niet exact.

Lijkt me onhaalbaar.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:08

Goof schreef:
Lolacabana schreef:

Zoals ik zei worden er vaak 'sollicitaties' gehouden, de kinderen moeten een motivatievrief schrijven. Er is namelijk sowieso maar beperkt plek, dus niet iedereen kan mee.

Ik sta hierin lijnrecht tegenover je, ik vind het namelijk enorm goed dat scholen de kans bieden om mee te draaien in een programma buiten het reguliere programma en om deel te nemen aan projecten die iets toevoegen aan hun levenservaring.

In al mijn jaren in het onderwijs is het nog nooit voorgekomen dat kinderen die niet mee gaan worden aangekeken door de rest van de klas. Daar zit namelijk een stuk goede en duidelijke begeleiding in. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat ouders zich voor het blok gezet voelden of sociale druk voelden.
Gelukkig werkt het niet altijd zo ;)
Als je als ouders al bang bent dat je voor 'piep' zult staan is er sowieso al iets mis in de opvoeding.

Maar nu heb jij het over de uitwisseling en ik over de algemene schoolreis. Daar zit een enorm groot verschil in..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:08

Wij gingen naar Praag, wat nog wel binnen Europa ligt. Dit hebben ze na een paar jaar ingeruild voor Brussel omdat het gewoon zo'n gedoe was en er elk jaar weer leerlingen achter bleven ivm financiële problemen. Gezien de reis zelf al ontzettend prijzig was, zaten we dan ook op een camping waar de hygiëne nou niet bepaald goed was en waar niemand het eigenlijk naar hun zin had. Iedereen heeft zich ook de hele week uitgehongerd tot vrijdag wanneer we de stad in konden, omdat het eten gewoon zo goor was.

Kortom, het was niet een groot succes.

En dat is dan nog wel Tsjechië. Ik kan me niet voorstellen dat er scholen zijn die naar Canada oid gaan. Leuk zal het vast wel zijn (mits voor langer dan een week, want je kunt in een week echt niet veel) maar ik vind het vervelend voor leerlingen wiens ouders het niet kunnen betalen. Als een reis naar Tsjechië vaak al te duur wordt!!! Hoe loopt dat dan wel niet op met Canada, Indonesië of China?

En goof: maar dan kom je uiteindelijk toch op hetzelfde punt? Voor ik verhuist was wilde ik ook graag naar een tweetalige school, helaas was dit een beetje ver als het ook dichtbij kon. Mijn Engels is beter dan mijn Nederlands en ik spreek dan ook grootst gedeelte Engels. Maar wij hebben het niet breed. Had ik dus naar die tweetalige school gegaan, simpelweg vanwege mijn skills en mogelijkheden blijf ik ook achter... Terwijl het voor mij ook leuk zou zijn. Ook op tweetalig onderwijs zitten normale leerlingen van normale gezinnen die het misschien wat krapper hebben dan de gemiddelde.

Dus hoe moet je dat oplossen dan? Zijn er dan nog betalingsregelingen, of is het niet mogelijk het ook een soort van, hoe je het maar noemt, op te bouwen? Lijkt mij dat het belangrijk is dat alle leerlingen zulke goede kansen krijgen, zeker leerlingen met potentie als je het mij vraagt.

Hele lap tekst, maar het gaat eigenlijk om de schuingedrukte vraag :')

badeendje schreef:

Eh.... dit is niet haalbaar, hoor. Je zit tegenwoordig niet alleen met een minimumloon maar ook met een maximum aan het aantal uren dat je werkt als minderjarige, of een maximum aan wat je mag verdienen geloof ik. Ik werd toch wel boven het minimumloon betaald als 16-jarige, werkte 2/3 keer per week en kreeg dan nog geen 200 euro aan het einde van de maand. Hoe zie jij dit dan voor je? :o?
Laatst bijgewerkt door princequillo op 25-10-14 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:09

MarlindeRooz schreef:
Nou bij ons was de Rome reis ook maar een paar honderd euro. Werd vooral vanuit school betaald.
Je kon kiezen uit Londen, Berlijn, Rome, Wintersport etc.

MAAR een paar honderd euro...jij hebt duidelijk nog geen kaas gegeten van geldzaken.
en denk je nou echt dat de school dit betaald??
je ouders zullen dit wel in het schoolgeld hebben betaald hoor. Een school kan zich dit helemaal niet veroorloven

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:10

Lolacabana schreef:
Maar nu heb jij het over de uitwisseling en ik over de algemene schoolreis. Daar zit een enorm groot verschil in..

Ja klopt, heb ik al een paar keer gezegd.

De buitenlandse reis is voor iedere leerling en is voor iedere leerling betaalbaar. Als ouders het, om welke reden dan ook, echt niet kunnen betalen, ook niet in termijnen, zijn hier oplossingen voor en betaalt school vanuit een apart potje. In de jaren dat ik de buitenlandse reizen voor mijn school organiseerde is dit 1x voor gekomen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:11

Zie mijn eerdere post

Fiffill schreef:
Wij gingen op de middelbare elk jaar op schoolreis, dat duurde een week maar was altijd binnen Europa (Ardennen, Duitsland, Polen, etc). Alleen in ons eerste jaar zijn we in Nederland gebleven.
In de 6e maak je een 2 weken lang durende reis, wij deden dat per bus, en kwamen langs Straatsburg - Milaan - Rome - Florence - Parijs en weer terug naar NL. Maar voor die reis wordt elk jaar wat geld opzij gezet vanaf de eerste klas en de ouders die krap bij kas zitten krijgen geld van de school zodat iedereen mee kan. Die reis is dus ook al vanaf het begin bekend.
Heb fantastische schoolreizen gehad en ben er blij om dat wij dat deden.

Wij gingen in het laatste jaar dus 2 (!) weken weg. Dat kost ook best wat uiteraard, want eten ed. zit niet bij de prijs inbegrepen. Maar bij ons werd er gewoon van tevoren al voor gespaard, dat lijkt me een prima oplossing. En bijspringen bij de ouders die een lager inkomen hebben want die hoefden minder te betalen (school hield gewoon een potje bij voor die reis, kwam dus van het schoolgeld uiteindelijk). Volgens mij kwam het niet vaak voor dat mensen er geen geld voor hadden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:14

missje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou bij ons was de Rome reis ook maar een paar honderd euro. Werd vooral vanuit school betaald.
Je kon kiezen uit Londen, Berlijn, Rome, Wintersport etc.

MAAR een paar honderd euro...jij hebt duidelijk nog geen kaas gegeten van geldzaken.
en denk je nou echt dat de school dit betaald??
je ouders zullen dit wel in het schoolgeld hebben betaald hoor. Een school kan zich dit helemaal niet veroorloven

Misschien eerst lezen voordat je schreeuwt. Ik zat op een WERELDSCHOOL. Dat is dus niet te vergelijken op dat gebied met een normale school. Daar KIES je voor, en een groot deel werd vergoed omdat het hele LEERZAME reizen waren. Ik deed bijvoorbeeld media en ik heb een cursus gehad bij de BBC en daar achter de schermen gekeken, ook moesten wij opdrachten maken voor vakken. (Ze hadden de antwoorden er per ongeluk aan vast geniet dus die opdracht viel weg. _O- )

Dat werd dus wél grotendeels betaald vanuit school... Maar tussen 2000 en 300 euro ongeveer zit nog wel een groot gat. Volgens mij was het niet eens 300 euro maar 200 btw.

Linkje: http://www.hetccc.nl/CCC/CarolusClusius ... hool!.html

Dat weet je dus wanneer je naar het CCC gaat.

Fenrir

Re: Schoolreis buiten Europa lijkt me wel leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:15

Maar MarlindeRooz uiteindelijk komt dat geld alsnog van de ouders af lijkt me. Het is niet alsof school die reizen gaat betalen ;)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:16

Dat komt echt vaak genoeg wel voor, maar denk je dat die ouders dat zo makkelijk toegeven aan school? Ik denk dat die dat liever verborgen houden voor hun kinderen/de buitenwereld en het oplossen door inderdaad een lening af te sluiten of zelf niet op vakantie te gaan. Jullie denken er echt te makkelijk over.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:17

Lolacabana schreef:
Dat echt vaak genoeg wel voor, maar denk je dat die ouders dat zo makkelijk toegeven aan school? Ik denk dat die dat liever verborgen houden voor hun kinderen/de buitenwereld en het oplossen door inderdaad een lening af te sluiten of zelf niet op vakantie te gaan. Jullie denken er echt te makkelijk over.

Heb je mijn post(s) gelezen? Zoals ik al zei werd er bij ons al jaren voor gespaard en als je een laag inkomen had betaalde je minder of werd er bijgesprongen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:17

Lolacabana schreef:
badeendje schreef:

Minimumloon voor een 15 jarige is ongeveer 2,60 per uur. 1000 euro is dus zo'n 550 uur werken. Per week dus 12 uur werken voor een jaar.
Minimumloon voor een 16 jarige is ongeveer 3,00 per uur. 1000 euro is dus zo'n 520 uur werken.
Geschat, dus niet exact.

Lijkt me onhaalbaar.

Je som klopt niet, 1000 euro met het minimumloon van een 15-jarige is 384 uur werken, verdeeld over 40 weken is dat zo'n 10 uur per week. Waarom lijkt je dat onhaalbaar als ik vragen mag? Als je een doordeweekse avond en een zaterdag werkt dan ga je er al overheen.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:18

Fiffill schreef:
Lolacabana schreef:
Dat echt vaak genoeg wel voor, maar denk je dat die ouders dat zo makkelijk toegeven aan school? Ik denk dat die dat liever verborgen houden voor hun kinderen/de buitenwereld en het oplossen door inderdaad een lening af te sluiten of zelf niet op vakantie te gaan. Jullie denken er echt te makkelijk over.

Heb je mijn post(s) gelezen? Zoals ik al zei werd er bij ons al jaren voor gespaard en als je een laag inkomen had betaalde je minder of werd er bijgesprongen.

Ja en zoals het bij jullie ging gaat het in heel Nederland....

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:18

Ik heb een heel aantal reizen meegemaakt de afgelopen 6 jaar, in Nederland maar ook in België, Italië en Spanje. De Rome-reis en examenreis waren het duurste, volgens mij was de Rome-reis zo'n 475 euro (5 dagen) en examenreis rond de 450 euro (week). Mijn ouders hebben dit allemaal betaald, maar schrokken toch elke keer van het bedrag := Nu zijn dit wel de twee duurste reizen die bij mij op de middelbare school werden georganiseerd, de rest is een heel stuk goedkoper. Vind een bedrag van 400 euro eigenlijk al wel de max..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:19

Lolacabana schreef:
Fiffill schreef:

Ja en zoals het bij jullie ging gaat het in heel Nederland....

Anders in het vervolg je post aan iemand richten ipv alle over een kam te scheren met 'jullie'? Of even quoten.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-10-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt