Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Daks

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:40

Maar hoe moet je nu aan kinderen van 5 uit gaan leggen dat er geen ZP meer is maar een gele groene paarse blauwe?? Kind zal je raar aan staan te kijken want ja roet is toch zwart??

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:41

jezelf gediscrimineerd voelen en het daadwerkelijk gediscrimineerd zijn is het grote probleem! Het gaat helemaal niet om zwarte piet want als dat er niet was geweest dan had er wel iets anders geweest. Er is maar een hele kleine groep die zich er druk om maakt terwijl er een veel groter gedeeldte er geen moeite mee heeft. Volgens mij ownen we in een democratisch land, oftewel meeste stemmen gelden.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:42

xNathaliee schreef:
Zwarte piet is zwart.. de mensen die zich aangesproken voelen zijn donker(bruin)..

Dat is niet helemaal waar. Zwarte pieten worden ook vaak bruin afgebeeld. Zelfs op bekende televisieprogramma's rond Sinterklaastijd.

Afbeelding

inochiyo

laten we meteen de elfjes van de kerstman ook afschaffen, dat is toch echt wel discriminatie voor de dwergen onder ons.
de kerstman zelf mag ook wel wat afvallen, want dat discrimineerd ook de mensen met obesitas.

Zo kunnen we nog wel ff verder doen denk ik.

Hier in belgie is er gelukkig nog geen anti zwarte pieten gedoe

M_D_H

Brainless schreef:
M_D_H schreef:
Nou, in de tweede wereldoorlog werden wij door de Duitsers kaaskoppen genoemd...
Je kunt je voorstellen dat de mensen die de tweede wereldoorlog bewust meegemaakt hebben zich nu ook beledigd zouden kunnen voelen (en dat doen sommige ook)

Brainless, het is jou keuze om sinterklaas niet te vieren, maar die keuze kun je een ander niet opdringen, aangezien het toch echt een traditie is waarmee de meeste kinderen in Nederland zijn opgevoed.

De tweede wereldoorlog is al mee fan 60 jaar voorbij... we hebben dus al best wel lang een traditie.
zwarte piet was geen Slaaf en dat is hij ook nooit geweest.

Ten eerste waren het de Belgen die "ons" kaaskoppen noemden.

Daarnaast dring IK niemand op om SK niet te vieren.
Maar wij worden gedwongen mee te liegen met de groep die het wel viert.
Er zijn nog genoeg mensen (40%!) die geen SK viert.

Maar nu met deze heftige discussie, worden mensen die SK niet vieren ook de grond ingeboord.
Het is blijkbaar een verplichte traditie die iedere Nederlander in ere moet houden.. anders moet je maar weg.

Euhm... De Belgen hebben ons land niet ingenomen hoor... dat waren echt de Duitsers :)
En die hebben ons echt kaaskoppen genoemd... Misschien dat de Belgen begonnen zijn ons zo te noemen, maar de Duitsers hebben het veelvuldig in de tweede wereldoorlog gebruikt tegen ons...

Ik zeg ook niet dat jij dwingt...
Ik geef aan dat je niemand kan dwingen het niet te vieren. En dat was in het algemeen waarbij ik reageerde op jou opmerking over wat je de kinderen niet vertellen.

Ik ben het er wel mee eens dat je nu al gauw voor landverrader wordt uitgemaakt als je geen sinterklaas viert...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:44

Het interesseert me niet. welke kleur ze worden :'). ze mogen van mij zwart blijven, ze mogen ze ook andere kleuren maken. Ik vind het best. echt waar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:55

M_D_H schreef:
Euhm... De Belgen hebben ons land niet ingenomen hoor... dat waren echt de Duitsers :)
En die hebben ons echt kaaskoppen genoemd... Misschien dat de Belgen begonnen zijn ons zo te noemen, maar de Duitsers hebben het veelvuldig in de tweede wereldoorlog gebruikt tegen ons...

Mijn opa (89) heeft WO II volledig meegemaakt en moest ook voor hun werken (spullen vervoeren met zijn paard en wagen).
En hij kent het scheldwoord kaaskop niet van de Duitsers.
Wel dat hij hen moffen noemde, maar niet dat hij werd uitgescholden voor kaaskop.

Dat woord heeft dus een hele andere oorsprong.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:58

Brainless schreef:
M_D_H schreef:

Mijn opa (89) heeft WO II volledig meegemaakt en moest ook voor hun werken (spullen vervoeren met zijn paard en wagen).
En hij kent het scheldwoord kaaskop niet van de Duitsers.
Wel dat hij hen moffen noemde, maar niet dat hij werd uitgescholden voor kaaskop.

Dat woord heeft dus een hele andere oorsprong.

Mijn opa (80) en mijn schoonopa en oma (95 en 98) kennen het scheldwoord wel degelijk van de oorlog... en die laatste 2 hebben ook werkzaamheden voor ze moeten doen...

Maar... gaan we hier serieus een discussie overhouden? Het lijkt nu namelijk op een kinderachtig wedstrijdje wie het verste kan plassen... ;)

Misschien lag het wel aan de plaats waar je woont...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:59

Jammer dat er een MINDERHEID is die het er niet mee eens is, ik denk dat de rek er uit is wat betreft het aanpassen naar andere culturen. Als mensen het er niet mee eens is gaan ze maar een maandje terug naar hun eigen land of ergens heen waar geen sinterklaas gevierd wordt. Het moet serieus niet gekker worden dat men onze tradities wil veranderen. 8)7

Ja het stamt af van de slavernij, dat lijkt me logisch, maar dat is ook gewoon gebeurd. En tegenwoordig ziet NIEMAND die pieten meer zo, dat begon pas toen ze begonnen te zeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:59

@M_D_H
Putten.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:00

MarlindeRooz schreef:
Jammer dat er een MINDERHEID is die het er niet mee eens is, ik denk dat de rek er uit is wat betreft het aanpassen naar andere culturen. Als mensen het er niet mee eens is gaan ze maar een maandje terug naar hun eigen land of ergens heen waar geen sinterklaas gevierd wordt. Het moet serieus niet gekker worden dat men onze tradities wil veranderen. 8)7

Ja het stamt af van de slavernij, dat lijkt me logisch, maar dat is ook gewoon gebeurd. En tegenwoordig ziet NIEMAND die pieten meer zo, dat begon pas toen ze begonnen te zeuren.

-O- 8)7

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:00

Vind de hele discussie té gek voor woorden!!!!!
Hebben zelf geen kinderen, vieren thuis geen sinterklaas, maar ik vind het het leukste kinderfeest dat er is!! Organiseer het al jaren op de zaak en wat een succes is het steeds weer!! dit jaar weer en absoluut zwarte pieten!
Zwarte piet is zwart van het roet uit de schoorsteen, wat een gezeik over huidskleur :(
En een groot voordeel dat piet zwart is, is dat men zo onherkenbaar is! De kinderen hebben nu tenminste niet gelijk zoiets van 'He! Dat is m'n buurman'.......

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:01

Brainless schreef:
@M_D_H
Putten.....

Nijmegen, Den Bosch en Arnhem :)
Zou dus inderdaad aan de plaats kunnen liggen...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:01

Ja ik vind dat iedereen welkom is, maar als ze een eeuwen oude traditie willen veranderen dan zijn ze hier wat minder welkom.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:02

Kentaro schreef:
Hebben zelf geen kinderen, vieren thuis geen sinterklaas, maar ik vind het het leukste kinderfeest dat er is!! Organiseer het al jaren op de zaak en wat een succes is het steeds weer!! dit jaar weer en absoluut zwarte pieten!
Zwarte piet is zwart van het roet uit de schoorsteen, wat een gezeik over huidskleur :(
En een groot voordeel dat piet zwart is, is dat men zo onherkenbaar is! De kinderen hebben nu tenminste niet gelijk zoiets van 'He! Dat is m'n buurman'.......

Mijn zusje herkende mijn vader ook niet als sinterklaas hoor. :')
" Hey sinterklaas heeft dezelfde schoenen als papa" _O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:03

Kentaro schreef:

Mijn vriend en schoonvader spelen dus voor piet en sinterklaas.
En zijn langs geweest bij mijn schoonzusje en haar kinderen.
Sinterklaas werd herkend door de oudste (die toen 2 werd en het gelukkig snel weer vergat ) maar zwarte piet is nooit herkend...
Tot 2 jaar terug kon mijn vriend nog gewoon langs gaan als zwarte piet... en eerlijk? Zelfs ik heb moeite met hem te herkennen :o
Terwijl ik mijn schoonvader er zo uit haal :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:05

MarlindeRooz schreef:
Ja ik vind dat iedereen welkom is, maar als ze een eeuwen oude traditie willen veranderen dan zijn ze hier wat minder welkom.

De "oude" traditie is al erg veranderd in de jaren tachtig.

Voor die tijd was er 1 Piet, die was heel dom, en was alleen om de kids bang te maken met roe en de zak (voor Spanje).
Toentertijd is er een discussie geweest dat dit niet kon.
Toen is hij veranderd in een lieve Piet, zonder roe, zak met snoep/cadeautjes en niet meer om kinderen bang te maken.

Pas tegen de tijd dat SK op tv kwam, kwamen er meerdere Pieten bij.
Als je terug wil naar de "eeuwenoude" traditie, moet Piet weer kinderen slaan en bang maken.
Maar zo werkt het niet, alle tradities zijn aan verandering onderhevig.
En ook vroeger waren er mensen die SK onzin vinden het het bewust niet (willen) vieren.
Waarom moeten deze mensen maar weg uit Nederland?
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-10-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:06

Oh please... wat een zinloze discussie is dit.

Echt, elke keer als dit weer ergens opduikt (en dat is helaas te vaak) is mijn enige reaktie :roll:

Hou toch op. Dat mensen zich om belangrijke dingen druk maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:07

Van mij hoeven ze niet weg...
Maar je kunt het prima niet vieren terwijl anderen het wel vieren toch?
En dan hoef je er niks aan te veranderen :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:07

inochiyo schreef:
laten we meteen de elfjes van de kerstman ook afschaffen, dat is toch echt wel discriminatie voor de dwergen onder ons.
de kerstman zelf mag ook wel wat afvallen, want dat discrimineerd ook de mensen met obesitas.

Zo kunnen we nog wel ff verder doen denk ik.

Hier in belgie is er gelukkig nog geen anti zwarte pieten gedoe

GElukkig niet. Vind het zo'n onzin dat zwarte piet zwarte piet niet meer mag zijn. Ik ben 41 jaar en ik heb altijd geleerd dat zwarte piet zwart was door het roet van de schoorstenen en niet omdat hij een zwarte afrikaan was. Piet was de knecht/vriend van Sinterklaas. Bij ons luidt het liedje dan ook Dag sinterklaas, kom maar binnen met je knecht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:08

Die hoeven niet weg, maar als die zwarte piet zo'n dilemma voor ze is waarom willen ze hier dan wonen?
Ik weet dat het al heel erg verander is, maar om het af te schaffen???

Het boeit mij ook echt niet hoe die piet er uit ziet, het gaat mij meer om de manier waarop.

Kentaro

Ze 'hoeven niet weg uit nederland' omdat ze het niet willen vieren, maar omdat ze het liefst willen verbieden voor de mensen die het wel willen vieren!

(en mijn eigen moeder herkende mij ook niet als zwarte piet :') )

Youknowme

Hoe komen jullie dat het af stamt van de slavennij? En dan moeten volgens mij de blanke mensen zeuren aangezien een piet niet zwart is geboren maar zwart is door de roet.

En ik heb trouwens altijd geleerd dat sinterklaas de roe heeft en niet de piet?! En volgens mij leren de kinderen dat nu ook dus snap het hele punt niet. Geen kind die dat als discriminatie ziet en voor hun is dit feest. Mensen die er tegen zijn hebben vroeger denk nooit hun schoentje mogen zetten of hebben cadeautjes gehad.

M_D_H

Dat deed het bij ons ook...
Tot ze verzonnen dat knecht dus ook niet meer mag :roll:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:09

Omdat in de tijd dat het ontstaan is, de knechten vaak donkere mensen waren, die waren als knecht in dienst bij families. Daaruit is zwarte piet ontstaan.