Doodgewone woensdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 09:19

Santos_05 schreef:
Sinds ik bij mijn man ben een overlijdensrisico verzekering.

:= Ik hoop dat jullie relatie wel goed is??..... (sorry hoor, staat zo grappig....)

daks, wat goed dat je het al zo uitgebreid beschreven hebt!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:21

Ik heb er een vrij duidelijke en best wel lastige mening over. Ik zou mijn lichaam graag aan alles beschikbaar willen stellen dat mogelijk is, dus ook voor de wetenschap. Ik hoef niet begraven of gecremeerd te worden, trekt me totaal niet en daarnaast vind ik het een hele hoop geld. Van dat geld heb ik liever dat mijn nabestaanden op vakantie gaan of iets kopen wat ze al heel lang graag willen.

Ik heb het er wel eens met mijn ouders en opa & oma over. Zij vinden het erg lastig dat ik er zo over denk en weten ook niet zo goed wat ze ermee moeten.

Verder staat er nog niks op papier, behalve dat ik donor ben. Ik zou ook eigenlijk niet weten hoe en waar ik dit aan zou kunnen geven en wat er überhaupt nog aan alternatieven zijn eigenlijk.

Daks

Ook heb ik zwart op wit staan wat er met mijn paarden moet gebeuren.
Zelfs de kleur van de bloemen is bekend.

Ojajoh

misschien ben ik een freak maar ik denk er dagelijks aan en heb dus ook alles geregeld

mijn vader is op 49 jarige leeftijd plotsklaps weg gevallen
mijn oom is op 41 jarige leeftijd plotsklaps weg gevallen
de beste vriend van mn pa was 39 en geschept door een trein
mijn opa was 57 en mijn zusje pas 3....en mijn zoontjes zijn ook van mij weg gevallen...
ik ben dus groot geworden met plotseling overleden mensen -O-

ik heb een begrafenispolis van 10.000 zodat mijn nabestaanden niet in de schulden komen door mij
heb ook verder geen schulden voor ze, en verder vervalt alles naar mijn man en kind
geen discussie over mogelijk :Y)
We hebben ooit een familie graf gekocht dus 'mijn plek' is er al

donor ja/nee mag mijn man en kind bepalen, waar zij zich prettig bij voelen,mij maakt het niet uit
en verder mogen ze het invullen zoals zij het mooi vinden,het is hun afscheid, zij moeten er een 'goed' gevoel aan overhouden om het af te sluiten
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 15-10-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Re: Doodgewone woensdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:23

Donor mag idd ook mijn man kiezen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:24

Hmm mijn ouders en vriend weten dat ik absoluut niet gecremeerd wil worden omdat ik heel bang ben voor vuur. Eigenlijk zou ik het liefst mijn lichaam aan de wetenschap willen doneren. Heb ik ook tegen ze gezegd.
Maar ik snap als ze liever willen begraven, dan heb je een plek waar je heen kan. Mijn zusje is ook begraven en het is voor m'n ouders toch fijn om met haar verjaardag daar nog fysiek bloemen neer te kunnen leggen.

Verder tsja... Muziek e.d. vind ik lastig. Ik ben er dan toch niet meer. Laat ze maar muziek kiezen waarbij zij zich prettig voelen en mij willen herdenken. Ik heb liever dat ze een nummer kiezen die ze zelf mooi vinden dan dat ze een nummer kiezen die ik mooi vond maar dat ze geen idee hebben waar het over gaat of het onwijze rot muziek vinden bijvoorbeeld.

Eigenlijk wil ik het wel opschrijven. Ik heb altijd het idee dat ik niet oud wordt, gek eigenlijk he :)
Laatst bijgewerkt door Warboel op 15-10-14 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 09:25

ojajoh, jeetje -O- Wat veel naasten zeg ben jij al verloren!!

daks, daar denk ik dus ook heel vaak aan, maar heb er niets mee gedaan... Mijn pony is echt m'n grote liefde, maar zo'n watje... Vind het zo belangrijk dat hij op het juiste adres terecht zou komen mocht mij wat overkomen! Maar waarom doe ik er dan niets mee?!?!?

dewirox, ik vind het juist heel mooi dat je er zo'n duidelijke mening over hebt!! En zeker ook dat je er voor uit komt ondanks dat je naasten er moeite mee hebben!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 09:26

Muziek is ook al een punt waar je flink over kunt denken... Bij m'n neef was het echt zijn muziek, maar wat een herrie was dat zeg... :o Maar al die 'droevige' muziek vind ik ook niets.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:27

ginger18 schreef:
Als ik dood ga mogen mijn nabestaanden het wel beslissen.
Klinkt misschien stom, maar ik heb niet zoveel met een dood lichaam.
Dood is dood voor mij.
Wat mij betreft hoef ik helemaal geen dienst ofzo, maar voor nabestaanden is het wel fijn om een dienst te hebben.

Uitvaart verzekering heb ik al vanaf mijn 18e.
Hoe vroeger je begint hoe goedkoper.
Ik betaal een 10tje per maand en ben tot 10.000 euro verzekerd.

Ik was nog wat dingen vergeten.
Ik ben donor, ze mogen alles van me hebben.
Ook heb ik een levensverzekering, die moest ik verplicht afsluiten vanwege NHG.
Alleen weet ik zo niet voor hoeveel.

Maar volgens mij is het allemaal wel goed geregeld bij mij.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:27

Kentaro dat had ik ook. Mijn paarden zijn mijn alles daarom heb ik het ook zwart op wit staan.
Het is ontzettend moeilijk vond ik maar het is niet anders.
Het kan zo ineens over zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:28

Voor de mensen die geen verzekering oid hebben: besef je dat een redelijk basic uitvaart al tot in de duizenden euro's kan oplopen en dat je nabestaanden ervoor opdraaien.
Voorbeeld;
Vervoer van ziekenhuis naar uitvaartcentrum.
Simpele eikenhouten kist.
Zo vaak als gewenst bezoek in uitvaartcentrum van directe naasten.
1 x afscheid nemen familie/overige belangstellenden.
Simpele kaarten en bijpassende bedankkaarten.
Bloemstuk van witte rozen
Geen rondrit, alleen vervoer van afscheid naar crematorium.
Zaal voor 100 mensen.
Crematiedienst normale tijdsduur.
Koffie met een petit four na de crematie.
Bijna 6000.....
Elk dingetje wat je anders wilt kost extra, alles wat iets langer moet duren kost extra....

Daks

Re: Doodgewone woensdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:29

Zoals ik nu mijn uitvaart wil kom ik uit op 12000 euro mijn levensverzekering is gelukkig vele malen hoger.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:31

Ik wil mijn mening ook niet te veel door dringen zeg maar. Ik ben nog jong en uiteindelijk vind ik dat mijn nabestaanden nog 'het laatste woord' hebben, het is namelijk niet niks hoe ik erover denk en ik snap dat het moeilijk is voor andere. Het komt er eigenlijk op neer dat het me allemaal niet zo veel uit maakt, dus dan heb ik het liefst dat er zo veel mogelijk nog uit mij gehaald wordt. Maar mijn nabestaanden moeten ermee dealen als ik er niet meer ben, zelf heb ik er geen last meer van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:33

Goof schreef:
Ik ben 30+ en heb niets geregeld.
Mijn lichaam mag naar een academisch ziekenhuis, dan kunnen studenten er nog wat van leren en het kost de nabestaanden verder geen tijd en energie. Prima zat.

Dit moet je ook van te voren regelen.

Er zijn vaak voldoende mensen die hun lichaam beschikbaar stellen voor de wetenschap. Mocht je dit zelf ook willen dan moet je dit aanvragen en vast laten leggen.

Bij Monuta kan je kiezen voor 'in natura' verzekeren of in geld.
Ik heb voor geld gekozen, er is een bepaald bedrag beschikbaar als ik kom te overlijden waarvan iig mijn kist, de dienst, de begrafenis, de bloemen, de koffietafel betaald kunnen worden.

Mijn partner en mijn ouders weten dat ik begraven wil worden. En dat ik graag rode en witte bloemen wil. Daarnaast hebben zij zelf de keuze hoe een eventuele dienst in te richten (wel of niet in de kerk, welke muziek enz). Dat is voor mij nu niet belangrijk (op 1 liedje na en dat weten ze).

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:34

Ik ben vorig jaar geopereerd aan een cyste op mijn hersenstam en voordat ik geopereerd werd heb ik mijn uitvaart wensen vast laten zetten. Daar staat oa in, wat voor kleur kist ik wil, de rouwkaart inclusief tekst,welke bloemen ik wil, de muziek die ik wil,de personen die aanwezig mogen zijn op mijn begrafenis, dat ik de kist gesloten wil tijdens de afscheidsdienst,waar ik begraven wil worden. Gelukkig is het vorig jaar niet nodig geweest maar ik wilde toen alles vast hebben staan zodat mijn man,onze 4 kinderen,ouders en overige nabestaanden ook niet nog zelf alles uit zouden moeten zoeken.

Edit, mijn wensen zijn ook bekend bij mijn overlijdens verzekeraar.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 15-10-14 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:38

Ik ben 28 en heb al een en ander geregeld. Waaronder mijn overlijdensverzekering. Als ik dan al ga, wil ik niet dat mensen ook nog een dikke rekening moeten betalen voor mijn afscheid. Verder heb ik niets vastgelegd. Ik ga ervan uit dat mijn nabestaanden er een afscheid van maken waarbij zij denken dat ik me prettig voel. Maar het belangrijkste vind ik dat juist zij dit moeten bedenken. Mijn nabestaanden moeten na afloop zich getroost voelen dat het mooi was. Sprekend. Dan kan ik zelf wel een witte kist willen, maar ik hoef er toch niet naar te kijken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:41

Anoniem schreef:
Voor de mensen die geen verzekering oid hebben: besef je dat een redelijk basic uitvaart al tot in de duizenden euro's kan oplopen en dat je nabestaanden ervoor opdraaien.
Voorbeeld;
Vervoer van ziekenhuis naar uitvaartcentrum.
Simpele eikenhouten kist.
Zo vaak als gewenst bezoek in uitvaartcentrum van directe naasten.
1 x afscheid nemen familie/overige belangstellenden.
Simpele kaarten en bijpassende bedankkaarten.
Bloemstuk van witte rozen
Geen rondrit, alleen vervoer van afscheid naar crematorium.
Zaal voor 100 mensen.
Crematiedienst normale tijdsduur.
Koffie met een petit four na de crematie.
Bijna 6000.....
Elk dingetje wat je anders wilt kost extra, alles wat iets langer moet duren kost extra....

Ik heb het 'geluk' dat de kerk de dienst betaald.
Dus de rest er om heen moet de overlijdensverzekering betalen.
Hopelijk hebben ze dan met 7000 genoeg. Het hoeft niet luxe.
Gewoon netjes

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:41

Even voor de mensen die er over denken om hun lichaam beschikbaar te stellen voor de wetenschap:

Als je orgaandonor bent gaat dit voor het beschikbaar stellen. Mochten er dus organen/weefsels worden gebruikt van je dan kan je lichaam niet meer naar de Universiteit toe. (behalve groningen).

Je moet dit allemaal van te voren vast laten leggen dmv een wilsbeschikking.

Onderstaande een lijst van Universiteiten die lichamen aannemen. Zoals te lezen hebben ze bijna allemaal een aannamestop.

Wanneer je je lichaam ter beschikking wil stellen aan de wetenschap kun je contact opnemen via deze telefoonnummers:
• Medische Faculteit van de Universiteit van Amsterdam, p/a AMC, tel. (020) 566 4927).
Beperkte aanname voor nieuwe inschrijvingen: alleen mensen jonger dan 80 jaar en wonend in postcodegebieden 1000 - 3999 of 8200 - 8245 worden geaccepteerd. Echtparen kunnen ook worden ingeschreven wanneer slechts één van beiden jonger dan 80 jaar is.

• Medische Faculteit van de Vrije Universiteit van Amsterdam, tel. (020) 444 80 40
Momenteel is inschrijven weer mogelijk. LET OP! Alleen indien woonachtig in Noord Holland, Zuid Holland, Flevoland of Utrecht

• Faculteit van Leiden, Afdeling Anatomie, (071) 526 93 03
(Aanname postcodegebied 2000 t/m 2899). Leeftijdgrens: niet ouder dan 70 jaar

• Medische Faculteit van Nijmegen, tel. (024) 361 33 41
(inschrijfstop)

• Medische Faculteit van Utrecht, tel. (088) 7568337
(inschrijfstop voor onbepaalde tijd)

• Medische Faculteit van Maastricht, tel. (043) 388 10 61
(Inschrijfstop tot 1 januari 2015)

• Medische Faculteit van Groningen, tel. (050) 363 24 60 's Ochtends bereikbaar op weekdagen, behalve woensdag.
(Inschrijfstop voor ongeveer 2 jaar)

• Medische Faculteit van Rotterdam, Erasmus MC, tel. (010) 7043279
(Inschrijfstop)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:44

Lay_D schreef:
Ik ben vorig jaar geopereerd aan een cyste op mijn hersenstam en voordat ik geopereerd werd heb ik mijn uitvaart wensen vast laten zetten. Daar staat oa in, wat voor kleur kist ik wil, de rouwkaart inclusief tekst,welke bloemen ik wil, de muziek die ik wil,de personen die aanwezig mogen zijn op mijn begrafenis, dat ik de kist gesloten wil tijdens de afscheidsdienst,waar ik begraven wil worden. Gelukkig is het vorig jaar niet nodig geweest maar ik wilde toen alles vast hebben staan zodat mijn man,onze 4 kinderen,ouders en overige nabestaanden ook niet nog zelf alles uit zouden moeten zoeken.

Maar serieus, maakt het jou echt uit in wat voor kist je ligt en wat voor bloemen erop liggen?

Hier is bij iedereen bekend dat ik begraven wil worden (maar bij ons wordt sowieso nooit gecremeerd in de familie)
Hoe mijn kist, kaart, bloemen en afscheidsdienst eruit zien zal me worst wezen. Ik vond ook eigenlijk bij begrafenissen die ik heb meegemaakt het wel een fijne rouwverwerking om me daar mee bezig te houden. Ik vond het wel een fijn proces om bloemen te bestellen, kist uit te zoeken en de afscheidsdienst voor te bereiden met de hele familie.

Begrafenisverzekering hebben we ook niet. En ja, ik weet hoe duur het kan zijn, en nee dat vinden wij financieel geen probleem.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:47

Wat MarliesV poste, wilde ik ook net plaatsen.

Zelf heb ik nog geen uitvaartverzekering, dat is de eerste verzekering die ik afsluit wanneer ik een fulltime baan heb.
Mijn moeder heeft ook geen uitvaartverzekering en wilde ook haar lichaam aan de wetenschap doneren. In Nijmegen namen ze vanaf 1 september mensen aan, dat heeft denk ik 1-2 weken geduurd. Ik denk niet dat ze daarvoor gebeld heeft.
Zelf denkt ze er erg makkelijk over 'leg mij maar aan de kant van de weg' en wil niet snappen dat het voor haar broers/zussen en mij al enig kind vervelend gaat zijn.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:49

@ Verootjoo, ik snap je gedachte erbij maar ja ik wil graag in de kleur kist komen te liggen die ik mooi vind, ook al merk en zie ik er dan niets meer van. Wbt de bloemen, mijn favoriete bloemen zijn orchideeën niet alleen omdat ik ze zo mooi vind maar ook emotioneel gezien om meerdere redenen. Dus daarom heb ik aangegeven waarom ik graag die bloemen wil.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:50

Grappig ik heb toevallig hier op bokt vorige week een raclame van Dela aangeklikt. Ik heb namelijk heel veel dingen moete regelen afgelopen weken en dat ineens ik mis mijn overlijdensverzekering nog toen ik die reclame zag.

Als je dat aanklikt kan je de kosten van je uitvaart laten uitrekenen. Ik had het simpel gehouden wel met een dienst en begraven en kwam al op 8000 uit. Dus ik ga me zeker laten verzekeren.

Ik vind het ook belangrijk om een beetje aan iemand te laten weten wat ik zou willen al praat ik hier niet vaak over hoor. Heb wel eens aan iemand een liedje laten horen wat ik perse op mijn begrafenis wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:50

Van mijn vader en moeder weet ik het.

Bij mogen ze het zo simpel en goedkoop mogelijk houden. Mijn lichaam is weg, maar mijn ziel zal blijven bestaan. Ik vond de begravenissen die ik mee heb gemaakt ook niks aan. Ze hadden ze van mij zo mogen begraven zonder dienst of wat dan ook.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:51

verootjoo schreef:
Lay_D schreef:

Maar serieus, maakt het jou echt uit in wat voor kist je ligt en wat voor bloemen erop liggen?

Hier is bij iedereen bekend dat ik begraven wil worden (maar bij ons wordt sowieso nooit gecremeerd in de familie)
Hoe mijn kist, kaart, bloemen en afscheidsdienst eruit zien zal me worst wezen. Ik vond ook eigenlijk bij begrafenissen die ik heb meegemaakt het wel een fijne rouwverwerking om me daar mee bezig te houden. Ik vond het wel een fijn proces om bloemen te bestellen, kist uit te zoeken en de afscheidsdienst voor te bereiden met de hele familie.

Begrafenisverzekering hebben we ook niet. En ja, ik weet hoe duur het kan zijn, en nee dat vinden wij financieel geen probleem.

Ik snap dat wel. Het is voor je nabestaanden toch ook een zorg minder

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 09:52

Ik snap het ook! Je nabestaanden willen het toch best voor jou geregeld hebben en als ze er niet teveel over na hoeven te denken omdat je het zelf al aangegeven hebt, kan dat voor hun toch 'rust' geven.