Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liedje89 schreef:Ik heb eerlijk gezegd het idee dat AH niets anders doet dan andere winkels of in het verleden, lang niet op iedere zak pepernoten stond altijd een zwarte piet, verkleedde kinderen ipv gesminkte volwassenen in de folder is ook echt niet nieuw. Het is alleen extreem dom van de AH PR dat ze zich tot die uitspraken hebben laten verleiden, als ze gewoon hun bek hadden gehouden houd geen enkele tokkie er over hoeven foeteren
liedje89 schreef:Ik heb eerlijk gezegd het idee dat AH niets anders doet dan andere winkels of in het verleden, lang niet op iedere zak pepernoten stond altijd een zwarte piet, verkleedde kinderen ipv gesminkte volwassenen in de folder is ook echt niet nieuw. Het is alleen extreem dom van de AH PR dat ze zich tot die uitspraken hebben laten verleiden, als ze gewoon hun bek hadden gehouden houd geen enkele tokkie er over hoeven foeteren
Daks schreef:Een verandering zal ergens moeten beginnen en schijnbaar heeft het bij veel mensen inzichten gegeven waar ze eerder niet over na hadden gedacht. Veel tradities neem je voor lief, omdat ze "nu eenmaal zo zijn". Terwijl dat niet wil zeggen dat het niet anders zou kunnen.Grit en de rest. dus omdat er toen een paar jaar terug 1 persoon is gaan schreeuwen dat het discriminatie was, (want dat was het eerst) en er van lief en lee andere personen achter zijn gaan staan moeten wij ons onschuldige kinderfeest maar aan gaan passen
Leffroi schreef:Arme wij…… Ik denk dat met name deze denkwijze de starheid veroorzaakt.Maar nee, wij zijn degene die zich wel weer aan past..
randalinpony schreef:Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.
2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren. Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.
Voor onze eigen genoegens kon deze 'traditie' dus wel aangepast worden, dan kan dat vast ook wel voor de zwarte medemens die zich erdoor voor schut gezet voelt en het als discriminatie ervaart.
Kaka schreef:randalinpony schreef:Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.
2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren. Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.
Voor onze eigen genoegens kon deze 'traditie' dus wel aangepast worden, dan kan dat vast ook wel voor de zwarte medemens die zich erdoor voor schut gezet voelt en het als discriminatie ervaart.
Ik kan niet anders zeggen dan
Kaka schreef:randalinpony schreef:Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.
Sleeper schreef:Kaka schreef:randalinpony schreef:Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.
Ik ook![]()
Lees hier reactie's die alleen maar door blanke Nederlanders geschreven kunnen zijn.
randalinpony schreef:Gisteren VPRO tegenlicht gezien over mensen in Zambia die van hun grond worden gedreven voor mijnbouw.... uitbuiting en misleiding ten top.
En dan was er nog zon beeld van zon zwarte man die de golftas achter een van de mijnbouwbonzen aansleepte.... Als ik aan hém terugdenk, zie ik eigenlijk grote oorringen en zon geelmetgroene pietenpet.
Maar ja, toen aan het einde een zwarte vrouw een heuse ROE (Afrikaanse variant op de stoffer) vasthield lagen wij toch dubbel...
Al was zeker mijn zoon van 10 hevig ontdaan over het onrecht dat deze mensen aangedaan werd. Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.
2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren.
Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.