Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:10

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat AH niets anders doet dan andere winkels of in het verleden, lang niet op iedere zak pepernoten stond altijd een zwarte piet, verkleedde kinderen ipv gesminkte volwassenen in de folder is ook echt niet nieuw :? . Het is alleen extreem dom van de AH PR dat ze zich tot die uitspraken hebben laten verleiden, als ze gewoon hun bek hadden gehouden houd geen enkele tokkie er over hoeven foeteren :)*

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:12

liedje89 schreef:
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat AH niets anders doet dan andere winkels of in het verleden, lang niet op iedere zak pepernoten stond altijd een zwarte piet, verkleedde kinderen ipv gesminkte volwassenen in de folder is ook echt niet nieuw :? . Het is alleen extreem dom van de AH PR dat ze zich tot die uitspraken hebben laten verleiden, als ze gewoon hun bek hadden gehouden houd geen enkele tokkie er over hoeven foeteren :)*

tokkie??

MarlindeRooz

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:18

Ik ga maar eens richting de hema. O:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:23

Een kinderfeest is niet meteen onschuldig... ja het is traditie... maar ook dat betekend niet meteen dat het niet racistisch is... die dingen kunnen samen gaan... maar het kan ook makkelijk aan te passen zijn... zodat het sinterklaasfeest wat kinderlijker en onschuldiger is (ook in de huidige tijd) vind die verandering juist goed. Kinderen passen zich makkelijker aan dan de volwassenen die zich om een of andere reden aangesproken voelen.

Het inzicht dat de zwarte piet zoals we hem de afgelopen jaren hebben ingevuld wel degelijk kwetsend is voor mensen met een donkere huidskleur ... dat mag best het traditionele feest wat aangepast worden (immers is het feest in de loop van tijd sowieso veranderd ...het wordt al lang niet meer zo gevierd als tig jaar geleden) Ik ben dus ook voor een wat andere piet.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:25

N0a schreef:
Die hele zwarte piet onzin. Er zijn ergere dingen aan de hand in de wereld. Maakt mij het uit, blijf gewoon mijn boodschappen doen hoor. Ik ga niks boycotten.

Precies dit..
Ga je druk maken om iets nuttigs :+, waar je mensen mee helpt. Hier komt alleen maar gezeik van.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:26

liedje89 schreef:

Lol dus iedereen die niet tevreden was n.a.v. de verwarring over een zogenaamde 'ban' van zwarte piet bij de AH, is een tokkie? Prima redenering joh +:)+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:27

Daks schreef:
Grit en de rest. dus omdat er toen een paar jaar terug 1 persoon is gaan schreeuwen dat het discriminatie was, (want dat was het eerst) en er van lief en lee andere personen achter zijn gaan staan moeten wij ons onschuldige kinderfeest maar aan gaan passen
Een verandering zal ergens moeten beginnen en schijnbaar heeft het bij veel mensen inzichten gegeven waar ze eerder niet over na hadden gedacht. Veel tradities neem je voor lief, omdat ze "nu eenmaal zo zijn". Terwijl dat niet wil zeggen dat het niet anders zou kunnen.

Mij maakt het overigens niet uit, ik heb geen kinderen en doe al jaren niks met het hele Sinterklaas gebeuren, ik wordt er alleen moe van dat ik het continue voorbij zie komen en het verbaasd mij echt hoe star merendeel van de Nederlanders hiermee om gaat.
Er zijn meerdere verklaringen waarom zwarte piet, zwarte piet is en daar is het schoorsteenverhaal de enige mensvriendelijke verklaring van. Maarja, kijk naar de gemiddelde woning, er zijn niet veel schoorstenen meer waarin ze naar beneden kunnen gaan. Dus tegenwoordig hoeven de helpers niet meer zwart te zijn.

Leffroi schreef:
Maar nee, wij zijn degene die zich wel weer aan past.. -O-
Arme wij…… Ik denk dat met name deze denkwijze de starheid veroorzaakt.

Mijn mening is duidelijk, dus ik laat het hier maar bij, ik zal er vast niet aan ontkomen er nog veel van te horen. Ik heb mijn AH boodschappen binnen en ga nu lekker onbezorgd los van alle wereldrampen de paarden verzorgen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:27

Dat mensen zich serieus druk kunnen maken om een kinderfeest. Echt, hebben jullie geen echte problemen of een leven ofzo? Kinderen zijn niet rasistisch van nature, zo worden ze gemaakt. Die denken echt niet, oh die donkergekleurde meneer is de slaaf van Sinterklaas. Kom op zeg.

Er worden dagelijks mensen verkracht, vermoord, gemarteld, er gaan dagelijk mensen dood aan ziektes, door uithongering en uitdroging, maar nee, we zullen eens even flink tekeer gaan tegen een kinderfeest, want dat is nou ECHT belangrijk.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:28

Ik doe gewoon boodschappen bij de AH of de HEMA. Ik word namelijk een beetje moe van dat gezeur rondom zwarte piet.
Wat is er zo erg aan om de echte zwarte kleur te vervangen door vegen die aantonen dat ze idd zwart zijn door het roet van de schoorstenen. Of dat kinderen meer bewust gemaakt worden van het feit dat het niet uitmaakt welke kleur je hebt, of dat nu rood, geel, groen of blauw is (regenboogpieten ;) )

Ik word gewoon een beetje moe van de hele discussie. Voor de plaatjes e.d. die voorbij komen op Facebook. Het zijn altijd dezelfde mensen die het delen en ik krijg steeds vaker de neiging om er onder te zetten dat ze niet zo moeten zeuren. Dingen veranderen nou eenmaal in de loop der tijd, de kinderen zullen er echt niet minder Sinterklaas om vieren denk ik. Het zijn de volwassenen die hier een enorm probleem van maken. Maar het blijft toch een feest voor de kinderen en zolang die er toch geen problemen mee hebben, wat is dan het probleem voor de volwassenen?
Dat we niet moeten meegaan in de eisen van de mensen die zich gedriscrimineerd voelen omdat ze bang zijn dat het einde dan ver te zoeken is?

En is het niet zo dat de zwarte piet vaak met een accent sprak zoals we die kennen van mensen uit bijvoorbeeld Suriname? ik zou daar denk ik ook niet blij van worden als ik andersgekleurd en met zo'n accent zou spreken.

Nee hoor ik vind het prima, zolang het voor de kinderen, de mensen waar het echt om draait, maar gewoon een leuk feest blijft, maakt het mij echt niet uit welke kleur die pieten hebben.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:28

en dat enkel omdat er een paar jaar geleden iemand is opgestaan die dat ineens racistisch vind.
Er zijn mensen achter hem gaan staan en vervolgens heeft de VN 8)7 er gehoor aan te geven.

Is het ooit bij jullie zelf opgekomen voor deze discussie bestond dat het wel eens discriminerend KON wezen??
Denk het niet. en ook kleine kinderen zien niet dat dit rasictisch is of discrimineren.

Dat maken wij volwassenen ervan Zwart of Wit. (oeps)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:32

Maar waarom is alles waar een kleurtje aan te pas komt meteen racistisch? Niet alles HOEFT discriminatie te zijn.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:33

Mensen zoeken gewoon iets om een probleem van te maken. Ze willen zich laten horen, zich belangrijk voelen. Ik heb wel belangrijkere dingen om me zorgen over te maken. Ga in plaats van supermarkten boycotten jezelf toch bezighouden met het verhelpen van veel grotere problemen in deze wereld.. Het niveau zakt met elke dag.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:35

chevax schreef:
Maar waarom is alles waar een kleurtje aan te pas komt meteen racistisch? Niet alles HOEFT discriminatie te zijn.

En dit is precies de reden waarom ik zeg, het laten zoals het is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:37

In mijn omgeving zijn het wel vooral een beetje tokkies ja, er zijn ook genoeg normale mensen zijn die vinden dat zwarte piet moet blijven zoals hij is. Maar maken zich niet meteen heel boos omdat er een half nieuwsbericht voorbij komt dat een winkel ook een paar producten zonder zwarte piet erop verkoopt, alsof het toch nog toe verplicht was om een zwarte piet af te beelden op je pepernoten :o? . Volgens mij zijn eigenlijk alle verpakking nog hetzelfde als vorig jaar?

Overgens vind ik dat het hele zwarte piet gebeuren van beide kanten een enorm gezeik. Volgens mij zoeken mensen aan beide kanten gewoon iets onzinnigs om boos over te doen omdat het een makkelijk doelwit is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:39

Gisteren VPRO tegenlicht gezien over mensen in Zambia die van hun grond worden gedreven voor mijnbouw.... uitbuiting en misleiding ten top.

En dan was er nog zon beeld van zon zwarte man die de golftas achter een van de mijnbouwbonzen aansleepte.... Als ik aan hém terugdenk, zie ik eigenlijk grote oorringen en zon geelmetgroene pietenpet.

Maar ja, toen aan het einde een zwarte vrouw een heuse ROE (Afrikaanse variant op de stoffer :+ ) vasthield lagen wij toch dubbel...

Al was zeker mijn zoon van 10 hevig ontdaan over het onrecht dat deze mensen aangedaan werd. Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.

2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren.
Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.

Voor onze eigen genoegens kon deze 'traditie' dus wel aangepast worden, dan kan dat vast ook wel voor de zwarte medemens die zich erdoor voor schut gezet voelt en het als discriminatie ervaart. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:43

Een handvol mensen zonder ergere problemen gaat zich druk maken om hoe de kindervriend zwarte piet wel een racistisch kon zijn, 99% van de mensen is het er niet mee eens, en wat doen de winkels? Ze halen de hele zwarte piet uit hun reclame. Sinterklaas en zwarte piet, die horen gewoon bij elkaar, als Bassie en Adriaan, als Carlo en Irene..
Ik doe dus ook mee aan het boycotten hoor, ik haal mijn sinterklaasspullen fijn bij de Jan Linders :)

Hoe kan het nu beledigend zijn om zwarte piet genoemd te worden door een klein kind? Je ben dan dat kind z'n held, een vrolijke kindervriend die snoep uitdeelt.. Lijkt mij juist leuk om mee te maken!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:46

randalinpony schreef:
Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.

2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren. Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.

Voor onze eigen genoegens kon deze 'traditie' dus wel aangepast worden, dan kan dat vast ook wel voor de zwarte medemens die zich erdoor voor schut gezet voelt en het als discriminatie ervaart. ;)

Ik kan niet anders zeggen dan +:)+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:50

Ik vind de hele zwarte piet discussie te ver gaan. Tradities worden veranderd omdat het ouderwets is. Waarom veranderen ze die omaatjes die in klederdracht gaan ook niet, want dat is ouderwets.
Ik boycot geen enkele zaak, ik ga alleen na 5 december mijn sinterklaasgoed bij de Jamin halen omdat het dan de helft goedkoper is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:51

Kaka schreef:
randalinpony schreef:
Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.

2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren. Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.

Ik ben opgegroeid met zwarte piet en het is bij mij werkelijk nooit maar dan ook nooit opgekomen dat door het Sinterklaasfeest donkere mensen minder zouden zijn, laat staan slaafjes. Zwarte Piet is (of inmiddels beter gezegd was) volgens mij voor veel kinderen ras-loos; gewoon Zwarte Piet. Ik vind het zwaar overdreven, deze discussie.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:54

chevax schreef:

Ik kan straks wel gaan zeggen dat het discriminatie is als hij blank word :7 Wat een toestand zeg...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:59

Kaka schreef:
randalinpony schreef:

Ik ook +:)+

Lees hier reactie's die alleen maar door blanke Nederlanders geschreven kunnen zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:01

Sleeper schreef:
Kaka schreef:
randalinpony schreef:

Ik ook +:)+

Lees hier reactie's die alleen maar door blanke Nederlanders geschreven kunnen zijn.

Ik lees hier genoeg voor en tegen, dus wat dat betreft is je opmerking beetje flauw. En ik denk dat je meteen zelf onbedoeld de kern raakt: altijd dat kleuren-gedoe. "Oh, jij denkt anders" Ja, maar jij hebt niet hetzelfde kleurtje als ik".

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:02

Sinterklaas was gewoon een vorm van chantage... als de kindertjes niet lief waren geweest kregen ze niks van Sint. Of zie ik dit verkeerd? :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:03

Ik ken zat donkere mensen die zwarte piet hartstikke leuk vinden hoor :) Ik heb er echt nog nóóit iemand over horen klagen, op die paar mensen op tv na dus.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:04

randalinpony schreef:
Gisteren VPRO tegenlicht gezien over mensen in Zambia die van hun grond worden gedreven voor mijnbouw.... uitbuiting en misleiding ten top.

En dan was er nog zon beeld van zon zwarte man die de golftas achter een van de mijnbouwbonzen aansleepte.... Als ik aan hém terugdenk, zie ik eigenlijk grote oorringen en zon geelmetgroene pietenpet.

Maar ja, toen aan het einde een zwarte vrouw een heuse ROE (Afrikaanse variant op de stoffer :+ ) vasthield lagen wij toch dubbel...

Al was zeker mijn zoon van 10 hevig ontdaan over het onrecht dat deze mensen aangedaan werd. Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.

2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren.
Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.

Heel goed verwoord.

Aan alle mensen die zeggen dat anderen zich niet zo druk moeten maken: waarom maak je je zelf dan zo druk als zwarte Piet niet meer zwart zou zijn en roetvegen zou hebben?

Het is duidelijk een overblijfsel uit een tijd waarin racisme heel gewoon was. Nu weten de meeste mensen beter en willen mensen die er last van hebben dat Piet wat lichter wordt. Hoe intolerant kan je zijn als je daar moeilijk over gaat doen. Volgens mij komt dat moeilijk doen voort uit een irreeele angst voor het verdwijnen van de eigen cultuur. Het Sinterklaasfeest gaat niet weg. Piet gaat niet weg. Alleen het koloniale stereotype wel. Lijkt me wel tijd nu we in de 21e eeuw zitten. Nederland is namelijk niet alleen wit. We zullen toch echt ook rekening moeten houden met de zwarte, gele, bruine en rode Nederlanders die hier wonen.