tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:54

Maaike_Melis schreef:
Ik ben gelovig maar ik vind het een vrij lastige kwestie. Toch ben ik in de meeste gevallen tegen. Vooral bij mensen die het leven niet meer zien zitten en vrijwillige euthanasie aanvragen. Waarom iemand laten euthanaseren terwijl iemand die kanker heeft er zo tegen heeft gevecht om te blijven leven, die er graag nog was geweest. Echter vind ik wel dat als je als oudere zo ziek bent en echt niet meer wil dan kan het overwogen worden. Maar als God je leven heeft gegeven dan moet je daar dankbaar voor zijn. Mijn opa was heel erg ziek maar bad ook elke dag tot God. Omdat ik in de meeste gevallen tegen ben stem ik ook voor tegen.

Wie zegt dat die persoon in exact dezelfde situatie als de euthanasiepleger niet hetzelfde zou willen?
Ik vind jouw bericht een beetje moeilijk, je móet dankbaar zijn voor iets dat je ongevraagd gegeven is, dus als jij morgen een krokodil krijgt dan ben je daar ook blij mee en neem je daar ook je verantwoordelijkheid voor?
Die persoon die kanker heeft gekregen en het niet overleeft heeft moet dan ook dankbaar zijn, want die kanker heeft ze ook van god gekregen..
God heeft ons ook de mogelijkheid gegeven om een middel te creëren dat euthanasie mogelijk maakt. Er tegen zijn is in dit geval dus ook ondankbaar zijn voor iets wat hij ons gegeven heeft.

SaskiaKa schreef:
Ik begrijp de redenatie "het is Gods wil" nooit zo... Is het dan ook Gods wil om iemand ondraaglijk te laten lijden? En wiens wil was het dan dat een euthanasiemiddel werd uitgevonden?
God creëert een prachtige ziekte en dan komt die verrekte duivel met een medicijn... >;)

Laat duidelijk wezen: ik ben voor euthanasie en kan je verder niet helpen ts. Succes!

_O- sorry! :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-10-14 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:54

Je mag mij ook pb sturen hoor

trustHim

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:55

God geeft trouwens geen ziekte en lijden

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:56

karuna schreef:
Mijn schoonvader was huisarts en ook scan arts in een euthanasieteam, hij zat daarin omdat hij vanwege zijn geloof in principe tegen euthanasie was. Maar hij praatte daar wel gewoon open over. Hopelijk reageert er iemand op bokt op je oproepje en anders misschien toch eens bij een kerkgemeenschap of een dominee aanspreken erover.

Een scan arts die in principe tegen euthanasie is?!?

Hoe werkt dat in de praktijk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:57

trustHim schreef:
God geeft trouwens geen ziekte en lijden

Hij doet er ook niks aan en zijn aanhang vindt zelfs dat het verlossen van mensen uit die ziekte en lijden tegen zijn wil is, dat maakt hem op zijn minst medeplichtig in mensentermen..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:58

Ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig naar open antwoorden van mensen die tegen zijn :j.
Gezien ik zelf 0,0 reden kan zien om tegen te zijn.

Pepta, lijkt me dat dag niet mag als dokter zijnde?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:59

Hij doet er wel wat aan, ik spreek uit ervaring. maar het gaat hier niet om een geloofsdiscussie.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:01

Vindt het best een lastig iets. In principe vind ik dat iedereen zijn eigen keuze moet kunnen maken. Als het leven echt lijden wordt en er is ook in de toekomst geen perspectief meer op verbetering. Wie ben ik dan om te zeggen mee leef nog maar door en wacht tot de dood vanzelf komt?
Heb zelf in een erg gelovig gebied in een apotheek gewerkt en daar had je ook mensen die er uit hun geloofsovertuiging echt niet mee eens konden zijn. Voor die mensen moet je ook begrip hebben maar ik vind wel dat hun ook niet het recht hebben voor een ander een oordeel te vellen.
Gelukkig was het daar verder wel echt goed geregeld er was een hele gelovige huisarts en een niet gelovige en bij zulke vragen werd dus gewoon naar de andere huisarts verwezen en die ging dan met die mensen het traject in.
Zelf heb ik dus ook wel eens een drankje moeten/mogen maken voor iemand die euthanasie ging plegen. Dit werd in goed overleg gedaan collega's die er moeite mee hadden werd dit ook niet gevraagd en er ook echt buiten gehouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:11

Het gaat hier over euthanasie en niet over geloof maar meestal kun je deze twee zaken niet los van elkaar zien. Ik ben een zeer overtuigd niet gelovig, geloof wel dat er meer tussen hemel en aarde is maar geen God, Allah of hoe ze ook allemaal mogen heten. Ik kan mij dus niet voorstellen hoe een diep gelovig persoon met euthanasie omgaat. Zij geloven natuurlijk wel in het feit dat je na de dood bij de hemelse vader komt en dat het daar nog 1000 keer beter is dan hier op aarde. Misschien is het daarom dat je niet in mag grijpen in leven en dood, het kan. Ik zou dat best wel eens van iemand echt goed uitgelegd willen hebben. In mijn omgeving ken ik een jong stel die al twee kindjes bij de geboorte hebben verloren en zij hebben, ondanks zwaar verdriet, toch vrede mee dankzij hun geloof. Kijk, dat is natuurlijk erg fijn als je zo iets hebt om op terug te vallen in moeilijke tijden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:16

Petpa schreef:
karuna schreef:
Mijn schoonvader was huisarts en ook scan arts in een euthanasieteam, hij zat daarin omdat hij vanwege zijn geloof in principe tegen euthanasie was. Maar hij praatte daar wel gewoon open over. Hopelijk reageert er iemand op bokt op je oproepje en anders misschien toch eens bij een kerkgemeenschap of een dominee aanspreken erover.

Met de ene afwijzing na de ander ben ik bang. Besluiten van zo'n commissie moeten toch unaniem zijn? Als hij in principe vanwege geloof tegen is, zal hij neem ik aan ook altijd 'nee' stemmen.
Vind het dan ook niet kunnen dat zo'n arts in zo'n commissie zit, want je weet dan bij voorbaat al dat niemand kans maakt.

Ook ik ben fervent voorstander, dus ja aan mij heb je dus ook niks ts.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:54

ik wil best online zetten waarom ik tegen ben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:58

blokje schreef:
ik wil best online zetten waarom ik tegen ben.

Ik zou dat wel interessant vinden. Kan me daar nl ook niks bij voorstellen... Mss na lezen wel. :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:00

Ik denk het niet :P Als je niet geloofd is het moeilijk te geloven denk ik :P

(als je ervaring hebt met euthanasie) wat je ervaring met euthanasie is?
In mijn directe omgeving heb ik geen ervaring met euthanasie.

wat is jou algemene mening over euthanasie?
Vanwege mijn geloofsovertuiging keur ik euthanasie af. Omdat wij geloven dat God alleen een einde aan je leven maakt.
Zelf doding en euthanasie wordt dus afgekeurd.

Kan je een paar overige argumenten noemen voor je standpunt?
In de Bijbel staat geschreven dat God een einde maakt aan het menselijk leven.
En dat niemand anders die macht van God mag overnemen. God is de enige die de mensen leven geeft en het leven ook weer afneemt.
Wij mensen kunnen geen leven geven en mogen dat leven ook niet eindigen.
Net zoals zelfdoding en abortus niet mogen.
Wij halen dat onder andere uit de volgende teksten:

Job getuigt in Job 30:23: “Ja, ik weet: Gij voert mij ten dode, naar de verzamelplaats van al wat leeft”.
Hier zegt Job dat God hem voert ten dode.
Prediker 8:8 verkondigt: “Geen mens heeft macht over de wind om hem tegen te houden; en niemand heeft macht over de dag des doods”.
God heeft het laatste woord over de dood. Euthanasie is de menselijke manier om die autoriteit van God over te nemen.

In Prediker 7:14 staat “Wees goedsmoeds in tijd van voorspoed, maar denk op de kwade dag: ook deze heeft God gemaakt evenzeer als die”
Soms laat God mensen lang lijden of juist kort waarom? Dat weten we niet. Maar het is niet aan ons om een einde aan het leven te maken.
Alleen God weet wat het beste is, en Zijn tijdschema, zelfs wat iemands dood betreft, is perfect.

Je hebt natuurlijk meerdere manieren om een mensen leven sneller te laten eindigen.
Soms houden ze mensen in een slaap en geven geen eten of vocht meer dit gebeurt in onze kringen wel.
Door de mensen in slaap te houden lijden ze niet zo veel als zonder die slaap.
En als iemand hersendood is is er geen reden meer om die persoon in leven te houden.
God heeft de geest dan al genomen.

Heb je ooit anders hierover gedacht?
Nee. Ik ben opgevoed met het geloof.

En is er nog iets wat je verder kwijt zou willen over dit onderwerp?
Door mijn geloof is de Bijbel mijn rode draad van het leven. Alle beslissingen alle keuzes maak ik door het geloof.
Als ik niet gelovig zou zijn zou ik misschien een totaal andere mening hebben.
Ik kan mij indenken dat bij de laatste fase van je leven je graag zelf de touwtjes in handen hebt.
En dat als de pijn ondragelijk is geworden je liever een einde aan je leven maakt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:02

Ik geloof trouwens niet dat God ziekte geeft.
Door de zondeval is de aarde 'verrot' en is er dus ook oorlog/ziekte etc.
God laat het gebeuren en laat de Duivel toe.

Waarom God zo lang iemand laat lijden?
Geen idee ;) Gods wegen zijn onduidelijk voor ons.
Omdat hij Goddelijk is en wij Menselijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:03

Vind je het erg als ik je een bijkomende vraag stel? Niet om jouw standpunt af te keuren of er tegen in te gaan maar puur uit interesse, ik geloof niet, maar ik wil wel graag begrijpen. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:03

Dit is echt een hele persoonlijke discussie en ik denk dat de enige die hierover kan en MAG beslissen, toch echt jezelf bent

Of je nu ziek qua lichaam of qua geest bent, als het op is, is het op. En als iemand wilt, dan doen ze het toch wel. Waarom dan niet gewoon onder toeziend oog van een arts?

Ik begrijp dat alles op de wereld zo lang mogelijk moet blijven. Duurzaamheid. Ook mensen. Op allerlei manieren worden er uitvindingen gedaan met kunstdelen etc. Dat zit in ons bloed, wij proberen te verbeteren ipv te vernietigen op dit vlak.

Maar als iemand zelf wilt, alle stappen heeft doorlopen en een verklaring heeft ondertekend. Wie is dan een rechter, een arts of een familielid wat dit weigert?

Een tegenargument kan ik echt niet verzinnen.

Ik weet niet of ik in een God geloof. Ik vind er erg moeilijk om te geloven dat er iemand is die alles in deze wereld zo toestaat als nu het geval is. Kleine kinderen die ziek worden en overlijden, mensen die ongeneeslijk ziek worden en niet aan "ouderdom" gaan... En wat te denken van oorlogen? Is dat ook Gods wil?

Persoonlijk ga ik alleen maar uit van mijn "eigen wil". En als ik op een moment zo'n beslissing moet maken, bekijk ik dan wel of ik daarmee kan leven of mijn lot van lijden aanga onder het mom van geloven in god.

@Blokje; bedankt voor je uitgebreide toelichting. Respect. Heb nog een vraag die in me opkomt n.a.v. mijn post. Mogen jullie wel donortransplantaties en reanimaties ondergaan bijvoorbeeld? Je hoeft dit niet te beantwoorden als dit te persoonlijk is!
Laatst bijgewerkt door Caesar op 02-10-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:04

Ayasha schreef:
Vind je het erg als ik je een bijkomende vraag stel? Niet om jouw standpunt af te keuren of er tegen in te gaan maar puur uit interesse, ik geloof niet, maar ik wil wel graag begrijpen. :)

Ja stel maar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:07

Hoe zie jij levensverlengende handelingen vanuit het geloof?
De "extreme" zoals orgaandonaties, maar ook de minder extreme zoals levensreddende operaties na een ongeval bv en ook de minst extreme: medicatie bij chronische ziektes?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:11

xxCYNNxx schreef:
Petpa schreef:

Met de ene afwijzing na de ander ben ik bang. Besluiten van zo'n commissie moeten toch unaniem zijn? Als hij in principe vanwege geloof tegen is, zal hij neem ik aan ook altijd 'nee' stemmen.
Vind het dan ook niet kunnen dat zo'n arts in zo'n commissie zit, want je weet dan bij voorbaat al dat niemand kans maakt.

Ook ik ben fervent voorstander, dus ja aan mij heb je dus ook niks ts.

Weten jullie wel wat een scen (zo schrijf je dat) is en doet? Die geeft z'n mening niet, maar adviseert en toetst of aan alle voorwaarden is voldaan. Wat maakt het uit of hij voor of tegen is, hij doet gewoon z'n werk ;) of hij nou voor of tegen is.
Er zijn ook huisartsen die ip tegen voorbehoedmiddelen zijn, die schrijven ze gewoon voor.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:15

Ayasha schreef:
Hoe zie jij levensverlengende handelingen vanuit het geloof?
De "extreme" zoals orgaandonaties, maar ook de minder extreme zoals levensreddende operaties na een ongeval bv en ook de minst extreme: medicatie bij chronische ziektes?

Dat doen wij wel.
(misschien dubbel uitleg nu :P )
God heeft de doktoren zover geholpen dat dit nu allemaal mogelijk is.
Ik geloof dat je daar dan ook gebruik van mag maken.
Je kind niet behandelen omdat je wacht op Gods genezing daar doen wij niet aan.
Ik geloof dat je ook een grote zelf verantwoordelijkheid hebt.
Wel staat bidden voorop. Je bid om genezing je bid dat de doktoren wijsheid en kracht mogen ontvangen om hun werk goed te doen. Je stelt je vertrouwen volkomen op God.
Je kunt in je laatste levensfase ook bidden of God je leven wilt beëindigen of je bij Hem mag komen.

Maar de doktoren moeten weten tot hoever ze kunnen gaan.
Klonen of baby's in een nep baarmoeder laten groeien gaat echt te ver.
Je moet niet voor God willen spelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:19

Dat begrijp ik, met het risico dat dit toch aan voelt alsof ik je wil overtuigen maar ik ga de vraag toch stellen. Hoe maken jullie onderscheid tussen dat dokters wijsheid gekregen hebben van god om te genezen (eventueel) maar niet om lijden te beëindigen?
En echt, ik wil je oprecht niet vast praten of overtuigen... :) Al is de kans er dat het gewoon een gevoelskwestie is die niet uit te leggen is ook natuurlijk... :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-10-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:23

nu ben ik groot voorstander voor euthanasie,dus ik kan TS niet helpen.

maar hoe zien tegenstanders dan euthanasie voor dieren,mag dat wel of ook niet??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:23

Ik vind eigenlijk het recht op zelfbeschikking het grootste recht dat er bestaat, en zou wat mij betreft universeel moeten zijn.

Als het leven lijden wordt, en dat is het voor mensen die euthanasie overwegen, dan moeten ze gewoon de kans hebben hun leven op een nette manier te beeindigen. Ongeacht of ze nou 2, 20 of 80 zijn. Of het nou om psychisch lijden gaat of om aantoonbaar fysiek lijden.

Als je al zover bent dat je serieus nadenkt over de dood dan is er iets ergens heel erg mis, en hoor je gewoon het recht te hebben eruit te stappen. Ook als er "kans" is op verbetering.

Het is gewoon niet aan wie dan ook om voor een ander te bepalen dat hij al dan niet ondraaglijk lijdt. Dat is altijd persoonlijk en hoort dus gewoon een indivuele beslissing te zijn, van de persoon in kwestie met diens familie en omgeving. En daar heeft verder niemand wat mee te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:25

verootjoo schreef:
Weten jullie wel wat een scen (zo schrijf je dat) is en doet? Die geeft z'n mening niet, maar adviseert en toetst of aan alle voorwaarden is voldaan. Wat maakt het uit of hij voor of tegen is, hij doet gewoon z'n werk ;) of hij nou voor of tegen is.

Als dat zorgvuldig gebeurt kan dat ok zijn - vandaar mijn vraag. Maar als iemand het als zijn taak ziet om standaard te beoordelen dat er geen sprake is van ondraaglijk lijden ofzo en daarmee mensen van euthanasie afhoudt, dan zou ik daar heel veel moeite mee hebben.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:26

Interessant om te lezen blokje! Moeilijk in te denken als je niet gelovig bent inderdaad, met name over waar dan de grens ligt waar je voor god zou spelen en waar het nog is toegestaan. Boeiend! Fijn dat je het deelt.