Hoe weet je van te voren of jouw organen geschikt zijn voor donatie? In de praktijk is het overgrote deel van de organen niet geschikt voor donatie om heel veel redenen (ja, ook die van ogenschijnlijk gezonde mensen zijn in de praktijk vaak ongeschikt), dus als alleen potentiele donoren mogen ontvangen, dan hebben we geen wachtlijsten meer over. Dan hoeft er namelijk sowieso niet meer getransplanteerd te worden.
Ik ben trouwens tegen deze stelling. Ten eerste kunnen mensen van mening veranderen, dus ten tijde van eventuele registratie geen donor willen zijn maar als het puntje bij het paaltje komt toch van mening veranderen, ten tweede heeft iedereen recht op zorg, ongeacht je levensbeschouwing/ mening.
Kwanyin
Geplaatst: 26-09-14 17:34
Niet mee eens. Doneren of niet is zoveel meer ingewikkelder dan gewoon egoïstisch "ik wil het niet geven lekker puh". Het is voor mensen vaak zo'n groot taboe en een psychische drempel, en dat kan je ze gewoon niet kwalijk nemen. En niet alleen dat, wat denk je van mensen die het niet doen omdat de familie dat een verschrikkelijk idee vindt. Sommige mensen doen het alleen daarom, omdat ze "hun nabestaanden het idee willen besparen." Ik merk dat er vooral veel misvattingen zijn over donors en dat dat ook een hele hoop tegen houdt. Zo zijn er veel mensen die bij donatie van ogen denken dat ze je hele oogbal uit je kassen gaan rukken. Terwijl het om het hoornvlies, een doorzichtig vliesje gaat. Of mensen denken dat ze bij huid je helemaal gaan toetakelen. Dat is ook niet waar, je huid halen ze van je benen en achterkant en ziet er uit alsof het een grote schaafwond is. Netjes verzorgd en weggeborgen voor je familie als ze je een laatste groet willen brengen uiteraard.
Ik vind dat men meer moeite moet steken in juiste informatie rond donorgeving, taboes doorbreken en een betere bewustwording. Veel mensen stoppen al bij het idee van "ieuw bah, mijn organen in iemand anders zijn lichaam? Wat een vies idee!". Als je dan vraagt of ze geloven in God en een leven na de dood, is het antwoord "nee ik ben atheïst, er niks na de dood, je vergaat en bent weg." Waarom is het voor jou dan zo belangrijk dat je helemaal intact in je kist ligt, je bent er toch niet meer, maar je kan er wel een leven mee redden? Het is vaak puur psychologisch, en als dat doorbroken kan worden ben je al een heel stuk verder.
Het liefst zou ik alles willen doneren op mijn hoornvliezen na. Waarom hoornvliezen niet ? Ikzelf vind het geen prettig idee om mijn hoornvliezen af te staan ivm een bijgeloof van mij. Maar voor de rest zou ik alles zo doneren. Maar helaas gaat dat niet . Ik mag geen bloed en plasma doneren ivm een verhoogd risico op MRSA. Ik woon naast een varkenshouder en ik help ook vaak mee in de stallen. Dus zeiden ze bij de bloedbank dat ze dat niet aandurfden.
Volgens de stelling zou ik dan geen bloed mogen ontvangen terwijl ik wel graag zou doneren. Ik vind de stelling ook wel zeer zwart wit.
Het liefste zou ik graag zien dat meer mensen donor worden. Maar dat kan beter bereikt worden door goede voorlichting en mensen te informeren ipv het te verplichtten of anders geen orgaan
Ojajoh
Geplaatst: 26-09-14 18:03
oneens, ik ben geen donor, maar dat is niet omdat ik niet geven wil, dat is omdat ik mijn nabestaanden de keus wil geven. Mij boeit het weinig voel er toch niks meer van. Maar als mijn dochter het vreselijk zou vinden dan gebeurd het dus gewoonweg niet.
Ook oneens, al zou ik het op prijs stellen als toch een klein beetje nuancering zou worden toegepast. Als ik morgen dood val, zijn -bijvoorbeeld- mijn nieren niet geschikt voor iedereen die op een wachtlijst staat, er zijn slechts een handvol mensen die een redelijke kans hebben op succesvolle acceptatie van mijn nieren. Als ik mijn zin zou krijgen (wat nogal moeilijk is, want dan ben ik dood, maar je snapt het punt vast wel ), dan zou ik het appreciëren als ze mijn nieren niet net aan die persoon geven waarvan bekend is dat hij enkel en alleen uit principe (dus geen medische/praktische redenen) geen bloed wil geven bijvoorbeeld. Hoe controleer je zoiets? Tsjah, niet, er is geen enkel eerlijk of waterdicht systeem te verzinnen. Maar puur gevoelsmatig zou het bij mij enorm wringen als iemand wel de voordelen van een 2e kans wil, zonder er zelf wat voor over te hebben en een ander ook wat te gunnen.
MilesNF
Geplaatst: 26-09-14 18:20
Oneens. Ik ben wel donor, maar ik vind niet dat er zulke voorwaarden gesteld mogen worden. Doneren is imo geen (morele) plicht en ik wil dan ook niet oordelen over iemand die niet als donor geregistreerd staat. Doneren voor mij geen kwestie van voor wat wat hoort wat.
Bovendien hoever wil Je het trekken? Geldt het ook voor bloeddonatie en beenmerg?
MissBmx
Geplaatst: 26-09-14 18:21
Bij niet willen eens, bij niet kunnen oneens
Ladybird
Moderator Algemeen
Geplaatst: 26-09-14 18:25
ik ben het er ook niet mee eens. Ik ben bewust geen donor, maar dat wil nog niet direct zeggen dat ik geen donor wil ontvangen. De mensen die kiezen om na hun dood direct al hun dingen af te staan is hun keuze. Ik kan dat niet, omdat ik denk dat ik mijn familie daar veel verdriet mee doe, ik moet er ook niet aan denken dat dat met mijn vader zou gebeuren toen hij overleed. Ik kan daar gewoon niet bij en het lijkt mij zoverschrikkelijk dat hij dan eer heeel snel naar het ziekenhuis gemoeten. ik heb nu fijn afscheid kunnen nemen en ik wil datmijn familie dat ook kan, mocht ik komen te overlijden.
maar dat wil niet zeggen dat ik geen donor iets wil ontvangen. ik weet het niet, maar als het puntje bij het paaltje komt, wil ik vast wel iets ontvangen van iemand..
ponyparadijs
Geplaatst: 26-09-14 18:30
Ik heb hele discussies gehad met mijn moeder. Want mijn moeder wilde geen donor zijn. Maar als ze een orgaan nodig zou hebben gehad had ze die wel genomen. Persoonlijk vindt ik dat hypocriet. Mijn moeder was bij overlijden niet eens geschikt als donor. Maar het feit dat zij het niet had toe gestaan maar wel een orgaan had willen ontvangen vindt ik hypocriet.
Overigens vindt ik niet dat het een wet moet zijn Vindt wel goed dat als je 16 of 18 bent je gewoon standaard donor bent en alleen geen donor bent als je je af meld.
MissBmx
Geplaatst: 26-09-14 18:33
Weet je wat mij verschrikkelijk lijkt....als mijn geliefde overlijd omdat er veel bruikbare organen niet gebruikt kunnen worden omdat er geen donor registratie gedaan is.
Het is niet zo dat je van je sterfbed wordt gerukt om organen af te laten staan
Shadow0
Geplaatst: 26-09-14 18:41
Ladybird schreef:
omdat ik denk dat ik mijn familie daar veel verdriet mee doe,
Maar goed, het is dan wel goed om te bedenken dat er een andere familie ook veel verdriet heeft: de familie waar iemand sterft omdat er niet voldoende donororganen zijn. Stel dat jouw hart inderdaad iemand had kunnen redden?
jorika1986
Geplaatst: 26-09-14 18:42
Als ik er toch niets meer aan heb neem het dan maar. In je laatste kostuum zitten geen zakken, dus het geld gaat naar de directe familie en de spullen vechten ze maar om en wat ze niet willen hebben, zet het op marktplaats of geef het maar aan de kringloop... Organen idem, wil je wat hebben en je kunt het gebruiken leef je uit en heb er vooral plezier van.
Ik ben dood maar een klein stukje van mij ''leeft'' in iemand anders voort, voor die persoon gaat het echte leven dan pas van start of gaat het op dat moment verder.
Er is een enorm donortekort dus ik vind dat mensen die geen donor zijn niks mogen ontvangen. Behalve als je 18- of "donorongeschikt" bent.
ponyparadijs
Geplaatst: 26-09-14 18:46
Ladybird schreef:
omdat ik denk dat ik mijn familie daar veel verdriet mee doe,
Wat merkt jou familie er van als ze een orgaan van jou gebruiken? Hoeveel plezier doe je de ontvanger er mee?
Boompje1985
Geplaatst: 26-09-14 18:47
Als het een kwestie van dood of leven is dan laat ik mijn principes achterwegen en maakt het voor mij niet uit of je nou donor bent of niet, ieder leven is even waardevol in mijn belevenis
Eens. En dan heb ik het over de mensen die niet willen doneren. Niet de mensen die minderjarig zijn of niet kunnen/mogen doneren/niet geschikt zijn bevonden om te doneren.
Ik vind het persoonlijk hypocriet om te zeggen dat je bijvoorbeeld uit geloofsovertuiging geen organen afstaat, maar deze wel wil ontvangen als je ze nodig hebt. Waarom is het wel goed dat een ander ze afstaat?
Shadow0
Geplaatst: 26-09-14 18:59
LadyMadonna schreef:
Niet wíllen doneren vind ik iets heel anders dan niet kúnnen doneren.
Ik denk dat je er veilig van uit kunt gaan dat het alleen gaat over niet willen doneren.
(Hoewel... als je iedereen uitsluit die niet kan doneren heb je geen donororganen nodig, want iedereen die een donororgaan nodig heeft kan niet doneren wegens gezondheidsproblemen, kortom: vraag naar 0, probleem opgelost.
Maar nee. Neem toch maar aan dat de discussie alleen gaat om niet wíllen doneren.)
ikzelf ben bang om te doneren, en daarnaast heb ik een vrijzeldzame bloedgroep waar niemand iets mee is dus ik denk dat het zelfs niet nuttig zou zijn. dus ik ben oneens. maar wil er wel onderzoek over doen
JenW
Geplaatst: 26-09-14 19:03
Oneens.
Ik ben bloed donor maar doe ik omdat ik andere wil helpen.
Je hebt mensen die het graag willen maar niet mogen verwege een ziekte of iets anders. Ik vind niet dat je die mensen mag weigeren omdat ze dan geen donor zijn.
Britta31
Geplaatst: 26-09-14 19:05
Wat ik wel moeilijk vindt is dat mijn organen naar iedereen gaan.Maar ik vind dat iemand met een longziekte meer recht heeft op mijn longen dan iemand die zijn longen heeft verpest met roken.Hetzelfde met de lever.Ik heb eens gevraagd of ik dat bij leven al kan aangeven dat ik dat niet wil.Maar dat kon niet.
djinnie
Geplaatst: 26-09-14 19:11
Ergens vind ik deze stelling niet passen bij het idee van het doneren van organen. "Ja, ik wil graag mensen een tweede kans geven, maar datmoet dan wel op mijn vovoorwaarden gebeuren." Dat vind ik eigenlijk ook behoorlijk egocentrisch.
Je doneert organen, omdat je de medemens wilt helpen. Punt. Meer hoef je niet te weten, toch.
En ja, ik ben orgaandonor, beenmergdonor en was (en wordt weer) bloeddonor, ook al ben ik lastig te prikken.
Isabel_k
Geplaatst: 26-09-14 19:21
Ik hoop dat ik het een beetje goed kan verwoorden
In de situatie ' Ik wil geen donor zijn. ', vind ik niet dat je mag ontvangen. Want waarschijnlijk heb je redenen om geen donor te zijn bijvoorbeeld: ' Ik wil mijn organen niet in een ander lichaam. ' Ik vind het dan behoorlijk hypocriet om een orgaan van iemand anders in je eigen lichaam te laten stoppen. Dat is op zijn zachtst gezegd behoorlijk krom.
In de situatie ' Ik wil wel donor zijn maar ik ben er niet geschikt voor. ' vind ik het wel okay als iemand wil ontvangen als dat nodig is.
Misschien niet helemaal ontopic maar ik vind het ook niet kunnen als iemand een nieuwe long wil ontvangen terwijl hij of zij zijn eigen longen kapot heeft gerookt. Dan vind ik het zijn of haar eigen schuld dus kan je de longen beter geven aan iemand die er wel altijd goed voor gezorgd heeft.
Dimple
Geplaatst: 26-09-14 19:24
Helemaal eens met PonyParadijs. Ik vind het hypocriet om wel te willen ontvangen maar niet te willen geven.
Pas op het moment dat je zelf een donor nodig hebt bekijk je de situatie anders. Je moet goed nadenken over wat je kiest. Je beslist over leven en dood. Je bent zelf al dood........maak iemand anders blij met een nier, longen of wat dan ook.
Tuurlijk, als je niet gezond bent, je graag je huid wil houden omdat dat netter staat, prima. Maar kijk naar de wereld om je heen. We sturen wildevreemde mensen kaartjes omdat ze het zo zwaar hebben, waarom dan niet verder kijken? Waarom niet doneren?
Er is al zoveel leed...........
[edit] ben zelf astma patient en slik behoorlijk wat medicatie. Maar ik weet zeker dat een astma patient die het veel erger heeft dan ik, blij zal zijn als hij gebruik kan maken van mijn longen, want zo slecht zijn ze nog niet.
Laatst bijgewerkt door Dimple op 26-09-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt