Bewustwording of confronterend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:07

44Myrthe44 schreef:
saskiakefie schreef:
Ik vind het vrij erg ja... Hypocriet? Ja vast maar als ik vlees koop dan ga ik ervan uit dat toch een volwassen varken is en dat vind ik dan toch minder erg als zo'n jonge big op de een of andere manier..

Waarom dat?
Hoe korter ze leven, hoe minder ze lijden, hoe beter. Toch?

Klopt helemaal, ik kan het ook niet beargumenteren, het is een instinctief iets denk ik, dat hoe jonger hoe zieliger/onnatuurlijker. Als ik aan varkensvlees denk denk ik aan zo'n lelijk groot varken :+ en niet aan zo'n schattig biggetje.. :\
Maarja toen ik stage liep op een schapenbedrijf en er werden lammeren geboren maakte het me niet zo veel uit als ze dood werden geboren, ja sneu voor de moeder en voor de boer maar misschien beter voor het lammetje die wss toch geen kans had en binnen drie maanden naar de slacht zou gaan. :=

saskiakefie

Re: Bewustwording of confronterend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:09

Ik vind het ook opvallend dat zo weinig mensen die foto iets doet! Ik dacht dat we toch wat hypocrieter waren. ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:12

Mij doet het ook niets..

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:15

Ik koop dus zoiets voor aan het spit boven een groot vuur met een feest of zo.
Maar anders ook niet omdat ik de poten en de kop niet gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:20

Misschien dat het komt omdat ik op een boerderij woon, en hier ook weleens een koe naar de slager gaat..
Maar ik wordt er niet warm of koud van!

Al denk ik dat de bakjes met stukken vlees (zoals nu in NL) stukken beter zal verkopen. Dat is al in porties, dat is het specefieke vlees wat je wil hebben, dat kost een stuk minder tijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:22

saskiakefie schreef:
Ik vind het ook opvallend dat zo weinig mensen die foto iets doet! Ik dacht dat we toch wat hypocrieter waren. ;)

Als het een veulen is, staat heel bokt op zn kop :P
Ja, we zijn hypocriet!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:23

Zo ziet mijn biggenvriendje in de glazenpot met sterk water op mijn bureau er ook precies uit! :D

Ontopic: Er zal zeker een groep mensen zijn die hiervan bewust gaan nadenken wat ze nou eigenlijk eten.
Ik denk dat er een stuk minder vlees wordt geconsumeerd als er alleen maar 'hele dieren' voortaan in de supermarkt zouden liggen.

Misschien wel wat luguber voor kleine kindjes met knuffelvarkentjes. :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:39

Wij zijn dit niet meer gewend. Hier ligt alles netjes voorverpakt en zo onherkenbaar mogelijk in het schap (goed, behalve de kip, die is vrij herkenbaar maar daar komen ook klachten over).

Daar weet je in elk geval wat je koopt, en welke delen je waarvoor gebruikt. Iets wat wij maar moeten afwachten, ik geef geen garanties van wat er in de gehakt van Albert Heijn zit aan dingen die we niet willen weten.

Ik zou het zo kopen trouwens, zo'n big.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:41

Resfeber schreef:
Zo ziet mijn biggenvriendje in de glazenpot met sterk water op mijn bureau er ook precies uit! :D

Ontopic: Er zal zeker een groep mensen zijn die hiervan bewust gaan nadenken wat ze nou eigenlijk eten.
Ik denk dat er een stuk minder vlees wordt geconsumeerd als er alleen maar 'hele dieren' voortaan in de supermarkt zouden liggen.

Misschien wel wat luguber voor kleine kindjes met knuffelvarkentjes. :')

Als er idd alleen maar hele dieren zouden liggen blijf ik er vanaf!!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:44

Juist goed, biedt maar in Nederland aan! Waarom? In dergelijke landen gebruiken ze nagenoeg álles van het dier, hier gooien we zoveel weg. :n Als ik te horen krijg wat mijn vriendin daar heeft als ontbijt. :=

En daar naast de bewustwording inderdaad. :j

Het lijkt mij ook gezonder dan de "kant en klare" variant?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 17:48

44Myrthe44 schreef:
saskiakefie schreef:
Ik vind het vrij erg ja... Hypocriet? Ja vast maar als ik vlees koop dan ga ik ervan uit dat toch een volwassen varken is en dat vind ik dan toch minder erg als zo'n jonge big op de een of andere manier..

Waarom dat?
Hoe korter ze leven, hoe minder ze lijden, hoe beter. Toch?

Precies wat ik dacht :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:06

Nu dacht ik serieus even dat ze levende biggen verkochten in verpakking. :o In Japan weet je nooit hé, mijn excuses...xD

Maar oké even serieus, ik vind in principe dat dit confronterend is. De meeste mensen eten gewoon vlees zonder er eigenlijk bij na te denken, ik vraag me af hoeveel mensen er nog vlees zouden eten als ze het beest zelf moesten slachten of zoals ze het nu in Japan doen, heel moesten kopen in verpakking.
Om eerlijk te zijn, ik denk er ook niet vaak bij na dat er werkelijk een leven zat achter het stukje vlees op mijn bord, misschien wordt het eens tijd om dat wel te doen..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:15

Om heel eerlijk te zijn.. Ik vind het juist veel aantrekkelijker wanneer het dier nog enigszins herkenbaar is.
Wij hebben wel eens een heel achterpoot (tot de heup) van een varken gewonnen met een loterij. In mijn beleving is dat veel lekkerder als een aantal pakken ham of karbonades. Toen ik die poot zag liggen kreeg ik er spontaan honger van, dat heb ik met een pakje vlees niet echt eigenlijk. Maar nu kom ik zelf ook van het platteland en hebben wij ook Willie 265 (BWBxHF) in de vriezer liggen.

Zo'n big als op de foto zou ik nu weer net niet kopen. Beest lijkt heel jong en doet mij denken aan doodgeboren biggen die normaliter aan rendac meegegeven worden. Dan verdwijnt mijn trek. Als het nu een gespeende big zou zijn..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:11

Animal schreef:
[..] Zo'n big als op de foto zou ik nu weer net niet kopen. Beest lijkt heel jong en doet mij denken aan doodgeboren biggen die normaliter aan rendac meegegeven worden. Dan verdwijnt mijn trek. Als het nu een gespeende big zou zijn..

Klopt. Zou ook niet mijn eerste keus zijn als ik trek had in een lekker stukje vlees.

De big op de foto doet mij sterk denken aan een aantal ongeboren biggen die ik op sterk water heb staan. Precies! :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:06

saskiakefie schreef:

Mij doet die foto wel wat. Ik vind het inderdaad afschuwelijk. Maar dat vindt ik de verpakte lapjes en burgers ed in de supermarkt hier ook.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:14

Ik ben zo'n vleeseter dat niet wil weten hoe het stukje vlees eruit heeft gezien. Ik vind het fijn dat het gewoon onherkenbaar word verkocht. Ik zou echt geen hap meer door mijn keel krijgen wanneer ik een biggetje zie liggen. Ik vind de foto niet fijn om te zien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:22

Bij mij zou dit wel voorkeur hebben omdat je dan weet dat je echt en puur vlees hebt zonder toegevoegde rotzooi. Ik zocht laatst hamblokjes. Degene met het hoogte perce tage kwam niet hoger dan 82% de rest was toegevoegde troep.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:00

In Frankrijk liggen gevilde konijnen in de schappen, mét hoofd :') Ik vind dit niet heel schokkend nee, en zeker niet erger dan hoe wij het kennen. Het is makkelijker, slachten en hoppa de vacuum verpakking in! In Nederland kan zoiets niet vanwege het gevaar op de volksgezondheid. In een hoop andere landen nemen ze het niet zo nauw...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:01

belle_boef schreef:
Bij mij zou dit wel voorkeur hebben omdat je dan weet dat je echt en puur vlees hebt zonder toegevoegde rotzooi. Ik zocht laatst hamblokjes. Degene met het hoogte perce tage kwam niet hoger dan 82% de rest was toegevoegde troep.

Jij denkt dat hier niets aan toegevoegd word? Aan conserveringsmiddelen en vocht enzo...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:06

Ruim minder dan dat je al kant en klaar gesneden hebt in het vak. ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:09

Dan nog, zeker in Azie zou ik er niet vanuit gaan dat dit puur is :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:15

Als ik vele kennissen en familie mag geloven, sta je aardig verbaast over de puurheid, zolang je maar in de goede en betere winkels bent.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:24

magda_90 schreef:
Als ik vele kennissen en familie mag geloven, sta je aardig verbaast over de puurheid, zolang je maar in de goede en betere winkels bent.

En zo is het met al het vlees. Mijn vlees van de slager is vele malen beter en lekkerder dan dat van de supeemarkt. (En verhoudingsgewijs net zo duur want ik hoef er geen vocht uit te koken)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:42

Ik vind het slachten van dieren echt verschrikkelijk als er niets mee gedaan wordt.
Het doden van dieren, dat daarna volledig op een hoop worden gegooid als afval of verbrand worden, dát vind ik onvriendelijk en moet eigenlijk helemaal niet mogen.
Zoals die varkentjes die waren gaan zwemmen, uit de sloot werden gered en daarna werden afgeknald. Die zijn echt niet opgegeten.
Dan vind ik het echt bizar om zulke dieren te doden.
Ik snap dat de populatie op peil gehouden moet houden en dat jagers soms ganzen afschieten.
Ik denk dan: daar zijn vast en zeker betere manieren voor te verzinnen (bv door een stuk bos af te zetten en daar een groot soort net overheen te leggen zodat de ganzen niet meer uit die habitat kunnen en een natuurlijkere dood sterven dan dat gevoelloos afknallen. Aan de methode die ik zojuist noem zullen ook weer heel veel voors en tegens hangen maar nutteloos doden vind ik raar.

Overigens is het bij mij ook zo: ik ben gek op vlees, echt heerlijk.
Maar vraag me niet om een veertje uit een kip te plukken of een dier uberhaupt vast te houden dat daarna geslacht wordt. sta te janken waar je bij staat.
Dat kan ik echt niet.
Dus voor mij moet vlees in de winkel ook zeker niet herkenbaar zijn want anders wordt het voor mij te confronterend en laat ik het liggen (dan zoek ik iets dat niet meer op een dier lijkt)..
heel vaag en schuin, maar het werkt wel zo bij mij (en vast vele anderen),

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 16:53

magda_90 schreef:

Is dat niet zo in iedere, authentieke, winkel?

Hier liggen in iedere, buitenlandse, specialiteiten shops complete dieren, inclusief ogen.