Ebola

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Ebola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:10

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:10

Gelukkig is Ebola alleen overdraagbaar via persoonlijk contact en via uitwisseling van lichaamsvloeistoffen. Quarantaine van verdachte patiënten is dus een zeer belangrijk onderdeel van het voorkomen dat het verspreid. Laatst hebben wij op het werk een praatje over Ebola gehad en daar werd verteld dat er vroeger in Afrika erg effectief werd omgegaan met mensen die ziek waren. ( al is het wel een beetje hard ) Zet de zieke mensen in een hutje met eten voor 10 dagen. Na 10 dagen kijken of ze nog naar buiten komen. Als de persoon dit niet doet.... hutje in de fik.......

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:11

Zertab schreef:
@Nayomie: Er was toch wel een medicijn? Maar die zat in de laatste test fase? In de VS dacht ik.

En ik wil dan graag een bron zien van die twee levende mensen...;)

Er zijn voor zover ik weet ook "gewoon" mensen die de ziekte overleven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:12

En wij weten denk ik meer van de zeker bij Ebola o zo belangrijke hygieneregels. Daar zijn er mensen die de meest idiote (in onze ogen) dingen geloven, waardoor ze de hygienemaatregelen niet serieus nemen.

Ook geloven ze soms dat de voorlichters duivels zijn/ door de duivel gezonden zijn en juist het komen verspreiden, terwijl die juist komen uitleggen hoe ze het kunnen voorkomen. Er is daar, zeker in de arme gebieden, een zeer diepgeworteld wantrouwen tegen alles wat de overheid doet, waardoor preventiemaatregelen niet serieus genomen worden, of men juist het tegenover gestelde gaat doen van wat verstandig is. Dat maakt dat ze de epidemie daar er heel erg lastig onder krijgen.

Ik begrijp zelf alleen niet goed waarom men bewust met (westerse) patienten gaat slepen. Juist ook die mensen daar ter plekke behandelen zou ook een positief signaal afgeven aan de lokale bevolking, en ervoor kunnen zorgen dat die gaan luisteren.

Door de westerse patienten daar weg te halen krijgen de locals de indruk niet serieus genomen te worden. En dat is niet bevorderlijk voor de bestrijding.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:13

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:13

The average Ebola virus disease case fatality rate is around 50%. Case fatality rates have varied from 25% to 90% in past outbreaks.

Er zijn dus zeker mensen die het overleven.

Bron: WHO
Laatst bijgewerkt door Nedra op 25-09-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:15

Weet je waarom er zoveel mensen sterven? Omdat de hygiene daar niet geweldig is en kans op besmetting stuk groter is. Mensen zijn onwetend, zie het aidsprobleem in Afrika.

Daarbij leven heel veel mensen daar niet gezond en zijn daarom zwak.

Wat hier allemaal gesuggereerd wordt, is in mijn ogen complete bangmakerij. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:51

Nayomie schreef:
Weet je waarom er zoveel mensen sterven? Omdat de hygiene daar niet geweldig is en kans op besmetting stuk groter is. Mensen zijn onwetend, zie het aidsprobleem in Afrika.

Daarbij leven heel veel mensen daar niet gezond en zijn daarom zwak.

Wat hier allemaal gesuggereerd wordt, is in mijn ogen complete bangmakerij. :)

Dit dus :j
Helaas zijn er in Afrika hele grote gebieden waar hygiëne niet bestaat en de kennis om met zulke ziekten om te gaan al helemaal ver zoek is. Het probleem zou daar een heel stuk sneller opgelost zijn als mensen in quarantaine geplaatst werden, iedereen zich hygiënisch kon houden en iedereen zich zo ver mogelijk hield van besmette mensen of doden zonder de nodige beschermingsmaatregelen.
Laatste hoorde ik van een Afrikaans dorp dat een opvangtehuis voor ebolapatiënten in quarantaine had overvallen en alle patiënten had 'vrijgelaten'. Want, dit dorp kon niet accepteren dat hun dorp getroffen was door die dodelijke ziekte. Dat kon niet, dat was niet waar, dat was gelogen, die mensen daar in dat huis hadden volgens de dorpelingen helemaal geen Ebola. En door dat soort denkwijzen en acties krijg je dus die uitbreiding.

De kans dat jij hier zelf Ebola gaat oplopen is echt bijzonder klein, in deze vorm. Je moet al echt serieus contact hebben met een andere patiënt om er kans op te maken.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:48

Ebola kun je oplopen door het eten van besmet vlees, het aanraken van bloed van slachtoffers,
seks met een ebolapatiënt of door het gebruik van niet-steriele naalden.

Ik vraag me af, hoe kan je weten of je vlees besmet is met het Ebola virus?
Hoe zie je of een dier geïnfecteerd is?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:57

Ik blijf het toch opmerkelijk vinden... onderstaande bedenkingen zijn overigens geen onrechtstreekse quotes uit dit topic, eerder een algemeen iets van uitspraken die ik in mijn ruime omgeving opvang, voor iemand zich persoonlijk beledigd voelt ;)
"Het is toch schandalig, er bestaat een vaccin/medicatie, maar ze willen het ons niet geven"
Als er een artikel komt over eender wat voor geneesmiddel, waarin een -vrij ernstige- nog niet eerder beschreven bijwerking wordt uitgelegd, dan krijgen we: "ze hadden veel uitgebreider en langer moeten testen voor ze het in productie brachten, nu is er kind dood!"
En dat in combinatie met "oh, maar op dieren testen mag niet hoor!"

Hoe willen mensen dan dat de farmaceutische industrie het aanpakt? :+

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:02

Er zijn veel meer mensen die Ebola overleefd hebben hoor. Van wat ik begrepen heb via tv, kan het met het virus 2 kanten op: òf je komt in stadium 2 en je verslechtert dus alleen maar, òf je herstelt na stadium 1.

Ik weet niet precies hoe het met de percentages zit van mensen die er wel aan overlijden versus mensen die overleven. Maar het is dus niet zo dat je er altijd aan doodgaat.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:47

Resfeber schreef:
Ebola kun je oplopen door het eten van besmet vlees, het aanraken van bloed van slachtoffers,
seks met een ebolapatiënt of door het gebruik van niet-steriele naalden.

Ik vraag me af, hoe kan je weten of je vlees besmet is met het Ebola virus?
Hoe zie je of een dier geïnfecteerd is?

Je kan het ook krijgen door contact d.m.v. zweet.

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:55

Ik word hier zo verdrietig van...Al die mensen en kinderen
|(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:39

Het Ebola virus word oorspronkelijk gedragen door Vleermuizen in Afrika, deze besmet weer de Apen, Antilopen enz...
de mensen daar jagen en eten het vlees van deze Apen en Antilopen en zo raken zij besmet met het virus...

Ik heb het erg te doen met al die mensen daar, jong en oud die in de speciale hospitaals helemaal alleen, zonder familie verschrikkelijk ziek zijn en tenslotte sterven.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:57

rapido schreef:
Het Ebola virus word oorspronkelijk gedragen door Vleermuizen in Afrika, deze besmet weer de Apen, Antilopen enz...
de mensen daar jagen en eten het vlees van deze Apen en Antilopen en zo raken zij besmet met het virus...

Ik heb het erg te doen met al die mensen daar, jong en oud die in de speciale hospitaals helemaal alleen, zonder familie verschrikkelijk ziek zijn en tenslotte sterven.

Er zijn verschillende theorieen over de verspreiding van filovirussen. Een waarschijnlijke theorie is dat het virus door vleermuizen wordt verspreidt.

De virussen zijn aangetroffen in verschillende vleermuissoorten die in Afrika leven. Zij verspreiden het virus onder meer via hun ontlasting.
Er zijn testen gedaan om deze theorie te bevestigen. De uitkomst daarvan blijkt gunstig uit te vallen voor deze theorie, namelijk bij drie verschillende vleermuis soorten zijn antilichamen gevonden van het ebola-virus.

Dit is alleen nooit wetenschappelijk bewezen.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:04

Ik volg het al een tijdje, maar het nieuws wordt er niet beter op. Lees net dat er een mogelijk ebola patiënt in Erasmus is op genomen. In Dallas is nu ook een patiënt opgenomen, maar als je leest hoe dat is gegaan... Dan vraag je je af waarom er nog naar die landen afgereisd kan worden. Deze man is zo stom en onverantwoordelijk geweest :n . Een zwangere vrouw helpen op zoek naar hulp die later overlijd, om vervolgens bij het in vullen van de vragenlijst in het vliegtuig te liegen.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:28

Dat is ook alweer oud nieuws, die van het Erasmus is niet besmet ;)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:36

Het zijn waarschijnlijk fruitvleermuizen die ebola dragen (in elk geval werd in onze college gezegd).
De epidemie is moeilijk te beperken omdat mensen in afrika zoals eerder gezegd de hulpverleners wantrouwen en dus zich verspreiden. Ebola en malaria lijken qua symptomen erg op elkaar.
Wqt mijn docent nog zei is dat amerika waarschijnlijk al veel langer een mogelijk medicijn heeft dit omdat ebola een mooie virus was voor bioterreuristen. Maar het verspreid niet makkelijk dus mocht er iemand met ebola naar nederland komen wordt die gewoon apart gehouden en zullen hulpverleners volledige pakken dragen. Dat er mensen van genezen is logisch want in principe heeft ons lichaam wel antistoffen tegen dit virus. Echter hoe snel het immuun systeem daar achter komt en welke het beste werkt is het misschien al te laat. Ik vind het wel een interessant onderwerp.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:41

Cassidy schreef:
Wat zijn eigenlijk de symptomen van Ebola?

Zelfde ziekte verschijnselen als Malaria, koorts dus als mensen het voelen opkomen zo als de meeste afrikanen die rennen meteen naar de dokter.

Eigenaresse op stal werkt in amsterdam en voert dus die tests uit bij mensen die malaria hebben heb vorige week heel lang staan kletsen heel erg interessant overigens :)

Idd de mensen in Afrika wantrouwen de artsen want de meeste gaan dood in het ziekenhuis dus die mensen willen niet naar een arts

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 21:30

http://m.gva.be/cnt/dmf20141014_0132109 ... huis-klina

Getver, dat is zo'n 5 kilometer verderop.

Mijn schoonmoeder zei gisteren ook nog iets over een dochter van een vriendin die voor 14 dagen op bezoek wil bij een vriendin die in ebolagebied woont. Zo egoïstisch vind ik dat, sleep lekker vrijwel doelbewust het virus mee rond joh. Zoiets kan toch wel een jaar opgeschort? Vanwege dit soort onverantwoorde acties mogen ze van mij vluchten blokkeren. Je moet mensen gewoon tegen zichzelf beschermen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 07:56

Tja das natuurlijk ook erg DOM van die gene.. ik zou het idd niet gaan opzoeken...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:19

Ik vind dat soort dingen ook altijd erg vervelend, vooral omdat mn vader op schiphol werkt en DUIZENDEN mensen ziet -O-

Hij had destijds ook symptomen van SARS, gelukkig bleek dat mee te vallen.... Moet er niet aan denken dat het door zijn werk zou gebeuren -O-

En idd vreselijk hoeveel dode er al zijn gevallen!

Ik heb de vorige x een film gezien... Naam ff vergeten over het verspreiden van een dodelijk virus over de hele wereld, was heftig!! :oo

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:04

Urielle schreef:
Mijn schoonmoeder zei gisteren ook nog iets over een dochter van een vriendin die voor 14 dagen op bezoek wil bij een vriendin die in ebolagebied woont. Zo egoïstisch vind ik dat, sleep lekker vrijwel doelbewust het virus mee rond joh. Zoiets kan toch wel een jaar opgeschort? Vanwege dit soort onverantwoorde acties mogen ze van mij vluchten blokkeren. Je moet mensen gewoon tegen zichzelf beschermen.

Tsjah, vertrekken mag ze. Maar dat ze dan gelijk daar blijft tot alles voorbij is. Met een beetje geluk schiet de natuurlijke selectie in gang, en hebben we een mooie nominatie voor de darwin awards 8)7

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:09

Urielle schreef:
http://m.gva.be/cnt/dmf20141014_0132109 ... huis-klina

Getver, dat is zo'n 5 kilometer verderop.

Van mij mag ze erheen maar blijf dan maar lekker daar!! Zo hee wat egoistisch! :wow:

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:36

Ook al ga je daarheen als je niet met de lichaamssappen enz in aanraking komt is er toch niks aan de hand? Zoals hier al zijn genoemd in het topic...?

Of als je bv een deur aanraakt en een ebola besmet iemand heeft deze aan geraakt raak je ook besmet?
Of moet er dan echt uitwerpselen of bloed aan de deur zitten?

Of kan het ook als iemand zweet handen heeft en je raakt dezelfde deur klink aan?
Gaat het dan door je huid?
Of moet je dan eerst vingers in je mond steken?