Stiekem vind ik het ergens ironisch grappig dat het samen valt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Ik heb er ook wel moeite mee dat het samenvalt, maar vind het tegelijkertijd hypocriet dat het blijkbaar wel acceptabel is dat de bio industrie op volle toeren draait op 4 oktober. Ts noemt dit dubbele al even in haar op, maar de nationalistisch getinte reacties hier vind ik weer nergens op slaan.
Nessah schreef:Maar het zijn niet "een paar schapen", het zijn héél veel extra schapen.. Zeer grote hoeveelheden vlees per gezin. ( zie mijn vorige bron)
Pearlx schreef:Nessah schreef:Maar het zijn niet "een paar schapen", het zijn héél veel extra schapen.. Zeer grote hoeveelheden vlees per gezin. ( zie mijn vorige bron)
Maar op kerst, thanksgiving, pasen etc zijn het ook héél veel extra kippen, varkens, kalkoenen, runderen en zelfs dieren die families misschien de rest van het jaar niet eens eten. (konijn, eend en ander wild) puur voor de feestdag/traditie. Dat is in mijn ogen niet anders?
Bambolina schreef:Gaan we weer met 'ONS NEDERLAND EN ONZE TRADITIES'De reguliere slachthuizen gaan ook echt niet dicht op dierendag hoor. Het enige wat ik op het slachtfeest tegen heb, is als mensen zelf die schapen gaan slachten. Dat moet gewoon door professionals gebeuren, als je dat niet goed doet moet het dier onnodig langer lijden..
Tja, halal slachten.. het dier is inderdaad langer bij bewustzijn. Maar als je je er ook maar een beetje over inleest (heb het idee dat veel mensen altijd alleen maar 'van horen zeggen') je weet dat het verschil tussen gewoon slachten en halal slachten echt niet zo groot is, en dan moslims wel degelijk respect voor hun dieren hebben. Ik vind het dan ook gigantisch hypocriet als mensen daar wat op tegen hebben, en vervolgens zelf karbonaatjes en spek naar binnen werken.
Moslims zouden geen boodschap hebben aan dierendag? Wauw, wat een uitspraak. Het zijn nog altijd gewoon mensen, die ook gewoon van dieren kunnen houden.
Echt hoor, ik snap dat niet iedereen het op moslims heeft en daar ook zo z'n redenen voor heeft, en als je daadwerkelijk weet waar je het over hebt en aan de hand daarvan je mening hebt gevormd: prima, so be it. Maar de argumenten die ik hier op bokt soms voorbij zien komen zijn gewoon echt ZO irrationeel en ongeïnformeerd, daar word IK nou verdrietig van.
Bambolina schreef:Gaan we weer met 'ONS NEDERLAND EN ONZE TRADITIES'De reguliere slachthuizen gaan ook echt niet dicht op dierendag hoor. Het enige wat ik op het slachtfeest tegen heb, is als mensen zelf die schapen gaan slachten. Dat moet gewoon door professionals gebeuren, als je dat niet goed doet moet het dier onnodig langer lijden..
Tja, halal slachten.. het dier is inderdaad langer bij bewustzijn. Maar als je je er ook maar een beetje over inleest (heb het idee dat veel mensen altijd alleen maar 'van horen zeggen') je weet dat het verschil tussen gewoon slachten en halal slachten echt niet zo groot is, en dan moslims wel degelijk respect voor hun dieren hebben. Ik vind het dan ook gigantisch hypocriet als mensen daar wat op tegen hebben, en vervolgens zelf karbonaatjes en spek naar binnen werken.
Moslims zouden geen boodschap hebben aan dierendag? Wauw, wat een uitspraak. Het zijn nog altijd gewoon mensen, die ook gewoon van dieren kunnen houden.
Echt hoor, ik snap dat niet iedereen het op moslims heeft en daar ook zo z'n redenen voor heeft, en als je daadwerkelijk weet waar je het over hebt en aan de hand daarvan je mening hebt gevormd: prima, so be it. Maar de argumenten die ik hier op bokt soms voorbij zien komen zijn gewoon echt ZO irrationeel en ongeïnformeerd, daar word IK nou verdrietig van.
Ann_moi schreef:Eten jullie dan zelf ook vegetarisch op dierendag?
Ik snap deze discussie niet. Door een dier te offeren staan deze mensen ook stil bij het dier, bij het slachtproces bij alles. Hoeveel mensen eten niet elke dag een stuk vlees zonder er over na te denken dat er een dier voor is geslacht of waar het vandaan komt of hoe het heeft geleefd?
En inderdaad wat hier boven ook gezegd wordt, de extra dieren die worden gegeten met onze feestdagen wordt ook niet over nagedacht.
BaileyMix schreef:Hoezo gaat religie voor een feestdag?
_suus19_ schreef:Normaal zou ik ook meteen negatief gereageerd hebben over de allochtonen in Nederland die 'onze' gebruiken negeren en weet ik veel wat nog meer..
Maar toevallig laatst met een moslim erover gehad en die vond het ook echt balen dat het op dierendag was..
Tevens heeft zij uitgelegd dat het niet om het slachten van de dieren gaat, maar om het idee van delen. Het kost ze echt belachelijk veel geld, en moeten 2/3 van het vlees weggeven. Het idee erachter is best goed..
Nessah schreef:Neej schreef:Dat is dus ongeveer letterlijk wat ik wilde schrijvenIk vind het niet "anders" dan wanneer het op, ik noem een zijstraat, 12 augustus gevierd zou worden. Sinds wanneer is dierendag ook een nationale feestdag?
Maar het zijn niet "een paar schapen", het zijn héél veel extra schapen.. Zeer grote hoeveelheden vlees per gezin. ( zie mijn vorige bron)
MarjanB schreef:De meeste schapen worden in de dagen voor het offerfeest al geslacht. Op de dag zelf wordt het vlees gegeten en verdeelt onder armen buren en familie. Dus wat betreft het slachten op dierendag valt dan wel mee.
_suus19_ schreef:Normaal zou ik ook meteen negatief gereageerd hebben over de allochtonen in Nederland die 'onze' gebruiken negeren en weet ik veel wat nog meer..
Maar toevallig laatst met een moslim erover gehad en die vond het ook echt balen dat het op dierendag was..
Tevens heeft zij uitgelegd dat het niet om het slachten van de dieren gaat, maar om het idee van delen. Het kost ze echt belachelijk veel geld, en moeten 2/3 van het vlees weggeven. Het idee erachter is best goed..
Nessah schreef:Ann_moi schreef:Eten jullie dan zelf ook vegetarisch op dierendag?
Ik snap deze discussie niet. Door een dier te offeren staan deze mensen ook stil bij het dier, bij het slachtproces bij alles. Hoeveel mensen eten niet elke dag een stuk vlees zonder er over na te denken dat er een dier voor is geslacht of waar het vandaan komt of hoe het heeft geleefd?
En inderdaad wat hier boven ook gezegd wordt, de extra dieren die worden gegeten met onze feestdagen wordt ook niet over nagedacht.
Als je de discussie niet snapt, waarom meng je je er dan in?
Ik was gewoon benieuwd of er meer mensen waren die dit krom vonden.. terwijl ik over straat loop met mijn nieuwe mand voor mijn hond en de buurman met zijn geofferde schaap.. Ik vind het gewoon apart, mag toch?
Nessah schreef:Bambolina schreef:Gaan we weer met 'ONS NEDERLAND EN ONZE TRADITIES'De reguliere slachthuizen gaan ook echt niet dicht op dierendag hoor. Het enige wat ik op het slachtfeest tegen heb, is als mensen zelf die schapen gaan slachten. Dat moet gewoon door professionals gebeuren, als je dat niet goed doet moet het dier onnodig langer lijden..
Waar staat dat ik het niet op moslims heb?? Sorry, maar dan lees je écht mijn OP niet begrijpend. Ik werk dagelijks met moslims en vind het heerlijke gezellige mensen. Alleen deze 2 dagen op dezelfde dag vond ik wat krom.. Vond het boeiend om te weten hoe anderen mensen daar over dachten..
Waar zeg ik dat moslims niks met dieren hebben?? Sorry, maar ik ga verder niet op deze post in.. Ik heb niets meer dan respect voor iedereen en zal daarbij nóóit naar afkomst of religie kijken. Ik vond het alleen krom dat deze dagen op dezelfde dag vielen, niets meer en niets minder.