Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:47

Ik ben opgegroeid met het idee dat het elke dag dierendag voor je huisdieren moet zijn, heb het daarom ook nog nooit 'speciaal' gevierd op die dag.

Stiekem vind ik het ergens ironisch grappig dat het samen valt. :=

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:47

Nikass schreef:
Ik heb er ook wel moeite mee dat het samenvalt, maar vind het tegelijkertijd hypocriet dat het blijkbaar wel acceptabel is dat de bio industrie op volle toeren draait op 4 oktober. Ts noemt dit dubbele al even in haar op, maar de nationalistisch getinte reacties hier vind ik weer nergens op slaan.

Maar het gaat mij om de zéér grote hoeveelheden extra geslachte dieren ten opzichte van de rest van de dagen. ( zie bron ergens hierboven). Dus op de dag dat wij ( de mensen die aan dierendag doen) extra lief zijn voor dieren, worden er bij andere extra veel dieren geslacht en geofferd.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:47

Nessah schreef:
Maar het zijn niet "een paar schapen", het zijn héél veel extra schapen.. Zeer grote hoeveelheden vlees per gezin. ( zie mijn vorige bron)

Maar op kerst, thanksgiving, pasen etc zijn het ook héél veel extra kippen, varkens, kalkoenen, runderen en zelfs dieren die families misschien de rest van het jaar niet eens eten. (konijn, eend en ander wild) puur voor de feestdag/traditie. Dat is in mijn ogen niet anders?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:48

Gaan we weer met 'ONS NEDERLAND EN ONZE TRADITIES' :') De reguliere slachthuizen gaan ook echt niet dicht op dierendag hoor. Het enige wat ik op het slachtfeest tegen heb, is als mensen zelf die schapen gaan slachten. Dat moet gewoon door professionals gebeuren, als je dat niet goed doet moet het dier onnodig langer lijden..
Tja, halal slachten.. het dier is inderdaad langer bij bewustzijn. Maar als je je er ook maar een beetje over inleest (heb het idee dat veel mensen altijd alleen maar 'van horen zeggen') je weet dat het verschil tussen gewoon slachten en halal slachten echt niet zo groot is, en dan moslims wel degelijk respect voor hun dieren hebben. Ik vind het dan ook gigantisch hypocriet als mensen daar wat op tegen hebben, en vervolgens zelf karbonaatjes en spek naar binnen werken.
Moslims zouden geen boodschap hebben aan dierendag? Wauw, wat een uitspraak. Het zijn nog altijd gewoon mensen, die ook gewoon van dieren kunnen houden.

Echt hoor, ik snap dat niet iedereen het op moslims heeft en daar ook zo z'n redenen voor heeft, en als je daadwerkelijk weet waar je het over hebt en aan de hand daarvan je mening hebt gevormd: prima, so be it. Maar de argumenten die ik hier op bokt soms voorbij zien komen zijn gewoon echt ZO irrationeel en ongeïnformeerd, daar word IK nou verdrietig van.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:49

Pearlx schreef:
Nessah schreef:
Maar het zijn niet "een paar schapen", het zijn héél veel extra schapen.. Zeer grote hoeveelheden vlees per gezin. ( zie mijn vorige bron)

Maar op kerst, thanksgiving, pasen etc zijn het ook héél veel extra kippen, varkens, kalkoenen, runderen en zelfs dieren die families misschien de rest van het jaar niet eens eten. (konijn, eend en ander wild) puur voor de feestdag/traditie. Dat is in mijn ogen niet anders?

In mijn ogen ook niet :) Daarom doe ik daar niet aan mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:50

ik vind het ook een beetje tegenstrijdend....offerfeest op dierendag.Maar ik heb zomaar het vermoeden dat de moslims het niet gaan verplaatsen naar 5 oktober. :+
Hoeveel er rekening word gehouden met hun...om het suikerfeest ook een vrije dag van te maken,hoe weinig er rekening word gehouden met onze tradities. :7

eenitraM

Marloez schreef:
Ik ben opgegroeid met het idee dat het elke dag dierendag voor je huisdieren moet zijn, heb het daarom ook nog nooit 'speciaal' gevierd op die dag.

Stiekem vind ik het ergens ironisch grappig dat het samen valt. :=

Mijn gedachte!

Naranga

Tja, het offerfeest valt geloof ik op de 70e dag na het einde van de Ramadan. Wij vieren dierendag altijd op 4 oktober. Helaas vallen die data dit jaar op dezelfde dag. Verschillende culturen/geloven en verschillende gebruiken. Ik vind dat je elkaar daarin moet respecteren. Het is ook niet alsof de nederlandse vleesindrustrie een dagje stilstaat op 4 oktober, dus dat kun je ook niet van anderen verwachten.

Daarnaast vind ik al helemaal niet dat je van een hele groep gelovigen mag vragen laat staan verwachten of ze een voor hun geloof belangrijke en vastgelegde dag even willen verplaatsen voor onze dag, die ook nog eens niks meer met geloof te maken heeft.

Ann_moi

Eten jullie dan zelf ook vegetarisch op dierendag?
Ik snap deze discussie niet. Door een dier te offeren staan deze mensen ook stil bij het dier, bij het slachtproces bij alles. Hoeveel mensen eten niet elke dag een stuk vlees zonder er over na te denken dat er een dier voor is geslacht of waar het vandaan komt of hoe het heeft geleefd?

En inderdaad wat hier boven ook gezegd wordt, de extra dieren die worden gegeten met onze feestdagen wordt ook niet over nagedacht.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:51

Ik kan er ook niet echt van wakker liggen. Lang niet elke moslim slacht een schaap. En het feest gaat ook om delen met de minder bedeelde medemens, dus die gedachte erachter vind ik mooi.

geerke

Bambolina schreef:
Gaan we weer met 'ONS NEDERLAND EN ONZE TRADITIES' :') De reguliere slachthuizen gaan ook echt niet dicht op dierendag hoor. Het enige wat ik op het slachtfeest tegen heb, is als mensen zelf die schapen gaan slachten. Dat moet gewoon door professionals gebeuren, als je dat niet goed doet moet het dier onnodig langer lijden..
Tja, halal slachten.. het dier is inderdaad langer bij bewustzijn. Maar als je je er ook maar een beetje over inleest (heb het idee dat veel mensen altijd alleen maar 'van horen zeggen') je weet dat het verschil tussen gewoon slachten en halal slachten echt niet zo groot is, en dan moslims wel degelijk respect voor hun dieren hebben. Ik vind het dan ook gigantisch hypocriet als mensen daar wat op tegen hebben, en vervolgens zelf karbonaatjes en spek naar binnen werken.
Moslims zouden geen boodschap hebben aan dierendag? Wauw, wat een uitspraak. Het zijn nog altijd gewoon mensen, die ook gewoon van dieren kunnen houden.

Echt hoor, ik snap dat niet iedereen het op moslims heeft en daar ook zo z'n redenen voor heeft, en als je daadwerkelijk weet waar je het over hebt en aan de hand daarvan je mening hebt gevormd: prima, so be it. Maar de argumenten die ik hier op bokt soms voorbij zien komen zijn gewoon echt ZO irrationeel en ongeïnformeerd, daar word IK nou verdrietig van.

moslims zijn gek op dieren...vooral schapen en geiten :j

Pearlx

Nessah schreef:
In mijn ogen ook niet :) Daarom doe ik daar niet aan mee.

Maar ik vraag me af hoeveel mensen die het verschrikkelijk vinden hoeveel extra dieren er worden geslacht tijdens het offerfeest, wel lekker gourmetten met pakjesavond, of een lekker kerstdiner hebben met extra vlees of wild. :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:52

De meeste schapen worden in de dagen voor het offerfeest al geslacht. Op de dag zelf wordt het vlees gegeten en verdeelt onder armen buren en familie. Dus wat betreft het slachten op dierendag valt dan wel mee.

Wat betreft het slachten zelf, ja ik zie het liever ook niet en vind het verschrikkelijk dat die dieren het allemaal zo mee moeten maken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:53

Bambolina schreef:

Waar staat dat ik het niet op moslims heb?? Sorry, maar dan lees je écht mijn OP niet begrijpend. Ik werk dagelijks met moslims en vind het heerlijke gezellige mensen. Alleen deze 2 dagen op dezelfde dag vond ik wat krom.. Vond het boeiend om te weten hoe anderen mensen daar over dachten..

Waar zeg ik dat moslims niks met dieren hebben?? Sorry, maar ik ga verder niet op deze post in.. Ik heb niets meer dan respect voor iedereen en zal daarbij nóóit naar afkomst of religie kijken. Ik vond het alleen krom dat deze dagen op dezelfde dag vielen, niets meer en niets minder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:53

Bambolina; ik vind jou reactie behoorlijk respectloos naar de mensen toe die klaarblijkelijk een heel andere mening hebben dan de jouwe (waartoe ik mezelf ook even reken). Ik heb zorgvuldig mijn woorden gekozen, noem het rechts, noem het 'nationalistisch', ieders z'n mening toch?

Het afzwakken van andermans mening valt mijns inziens net zo goed onder het 'ongefundeerd je mening geven'.

En om meningen wordt hier gevraagd. Die verschillen hier nu eenmaal. En dat is prima, gelukkig mag en kan dat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:55

Ann_moi schreef:
Ik snap deze discussie niet. Door een dier te offeren staan deze mensen ook stil bij het dier, bij het slachtproces bij alles. Hoeveel mensen eten niet elke dag een stuk vlees zonder er over na te denken dat er een dier voor is geslacht of waar het vandaan komt of hoe het heeft geleefd?

En inderdaad wat hier boven ook gezegd wordt, de extra dieren die worden gegeten met onze feestdagen wordt ook niet over nagedacht.

Als je de discussie niet snapt, waarom meng je je er dan in? :)

Ik was gewoon benieuwd of er meer mensen waren die dit krom vonden.. terwijl ik over straat loop met mijn nieuwe mand voor mijn hond en de buurman met zijn geofferde schaap.. Ik vind het gewoon apart, mag toch? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:55

BaileyMix schreef:
Hoezo gaat religie voor een feestdag?

Ik bedoel niet dat dat in de wet geschreven staat of zo maar mijn ervaring is dat een moslim het belangrijker vindt om te vasten dan om dat stuk taart op te eten (als mijn verjaardag tijdens de Ramadan valt en die persoon is bij mij op bezoek). Taart is een 'traditie' op een verjaardag maar dat vasten gaat voor die traditie op mijn verjaardag. Ten minste, ik heb nog nooit een moslim ontmoet die stopte met vasten om mijn taartje te proeven :+

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:56

Normaal zou ik ook meteen negatief gereageerd hebben over de allochtonen in Nederland die 'onze' gebruiken negeren en weet ik veel wat nog meer..

Maar toevallig laatst met een moslim erover gehad en die vond het ook echt balen dat het op dierendag was..
Tevens heeft zij uitgelegd dat het niet om het slachten van de dieren gaat, maar om het idee van delen. Het kost ze echt belachelijk veel geld, en moeten 2/3 van het vlees weggeven. Het idee erachter is best goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:59

_suus19_ schreef:
Normaal zou ik ook meteen negatief gereageerd hebben over de allochtonen in Nederland die 'onze' gebruiken negeren en weet ik veel wat nog meer..

Maar toevallig laatst met een moslim erover gehad en die vond het ook echt balen dat het op dierendag was..
Tevens heeft zij uitgelegd dat het niet om het slachten van de dieren gaat, maar om het idee van delen. Het kost ze echt belachelijk veel geld, en moeten 2/3 van het vlees weggeven. Het idee erachter is best goed..

Mijn mening is dat dit ook zou moeten kunnen zonder een dier zo te pijnigen maar ik ben niet helemaal thuis in dit geloof uiteraard.

Wel interessant dat zij dat ook dubbel vond!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:59

Nessah schreef:
Neej schreef:
Dat is dus ongeveer letterlijk wat ik wilde schrijven :) Ik vind het niet "anders" dan wanneer het op, ik noem een zijstraat, 12 augustus gevierd zou worden. Sinds wanneer is dierendag ook een nationale feestdag?

Maar of dat nou op Dierendag gebeurt of op elke andere willekeurige dag van het jaar, dat maakt imo geen verschil. Het blijven heel veel extra schapen en ik ga er helemaal geen uitspraken over doen wát ik van het offerfeest vind want ik kén het daar niet goed genoeg voor, maar of dat nou op 4 oktober of 16 mei gebeurt, dat maakt in mijn ogen geen verschil..

Maar, ik hecht dan ook precies nul waarde aan het hele fenomeen dierendag. Sterker nog, ik was het helemaal alweer vergeten, en derhalve kom ik er dus ook net pas achter dat ik op dierendag de hele dag op show zit mijn mijn hond :') Maargoed dat doet niet ter zake :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:01

Jammer dat de dieren daar alleen zo onder moeten lijden! Want de keel doorsnijden en leeg laten lopen duurt echt een stuk langer en is écht een stuk pijnlijker dan een kogel hoor...

En doe het dan een beetje privé. Net als dat hier dus een vrachtwagen komt te staan, vind ik écht écht écht niet kunnen. Ik hoef geen gevilde half onthoofde dieren te zien, en al helemaal niet op dierendag. En dat boeit het mij echt 0,0 dat het hun religie is, ik hoef het gewoon niet te zien. Dat is (voor mij als vegetariër althans) net zoiets als dat ik continue keihard in het gezicht van gelovigen ga lopen vloeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:01

MarjanB schreef:
De meeste schapen worden in de dagen voor het offerfeest al geslacht. Op de dag zelf wordt het vlees gegeten en verdeelt onder armen buren en familie. Dus wat betreft het slachten op dierendag valt dan wel mee.

Nogmaals :D Op de dag zelf wordt er bijna niks meer geslacht dan willen ze het namelijk al eten!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 13:01

_suus19_ schreef:

inderdaad, ook voor moslims ( of sommige?) zal het misschien balen zijn.
Stel dat ik in een ander land zou wonen en ik wil mijn eer betonen tijdens dodenherdenking maar in dat land is het toevallig een feest dag.. Zou ik het ook minder prettig vinden als ik om 8uur stil ben terwijl er buiten muziek klinkt van het feest. zo maar een voorbeeld, uiteraard is dierendag minder belangrijk dan de dodenherdenking ( voor dat daar weer naar gewezen wordt).

Dus voor beide kanten is dit misschien wel dubbel, of kan het dubbel zijn. :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:02

Nessah schreef:
Ann_moi schreef:

Als je de discussie niet snapt, waarom meng je je er dan in? :)

Ik was gewoon benieuwd of er meer mensen waren die dit krom vonden.. terwijl ik over straat loop met mijn nieuwe mand voor mijn hond en de buurman met zijn geofferde schaap.. Ik vind het gewoon apart, mag toch? :)

Ik snap dat je het apart kan vinden, ik snap alleen de ophef erover niet. Maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik val je overigens ook niet aan hoor!

Hoe pasen valt ligt ook aan de stand van de maan, zo wordt het slachtfeest ook gebaseerd op bepaalde standen en valt het dit keer toevallig gelijk. Pasen zou ook niet verplaatst worden voor bijvoorbeeld de dag van het kuiken(als die zou bestaan).
Een moslim kan ook hun kat extra aaien, terwijl ze ook een schaap opeten.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:03

Nessah schreef:
Bambolina schreef:

Waar staat dat ik het niet op moslims heb?? Sorry, maar dan lees je écht mijn OP niet begrijpend. Ik werk dagelijks met moslims en vind het heerlijke gezellige mensen. Alleen deze 2 dagen op dezelfde dag vond ik wat krom.. Vond het boeiend om te weten hoe anderen mensen daar over dachten..

Waar zeg ik dat moslims niks met dieren hebben?? Sorry, maar ik ga verder niet op deze post in.. Ik heb niets meer dan respect voor iedereen en zal daarbij nóóit naar afkomst of religie kijken. Ik vond het alleen krom dat deze dagen op dezelfde dag vielen, niets meer en niets minder.

Ik zeg toch ook niet dat jij dat zegt, dit is geen directe reactie op jouw OP :)

@JoyCiej Sorry, even opnieuw geformuleerd: als je aan de hand van kloppende informatie je mening vormt en die is anders dan de mijne; so be it. Dan ben ik het alsnog er niet mee eens, maar dan heb ik er wel respect voor. Maar ik ben echt lichtelijk allergisch voor sentimentele uitspraken die kant noch wal slaan, die echt niks met de werkelijkheid te maken hebben. Dat is naar mijn mening het grootste gevaar in Nederland; conflicten die ontstaan vanuit foute informatie en 0 verstand van de beweegredenen van een ander.