Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:39

tjady schreef:
Hoe ziek kan je zijn. :r Arme jachtopzichter, die man moet met zich zelf leven. Zal niet meevallen als je zo in elkaar zit.

Ik ken een jager en heb hele goede gesprekken gehad. Hij doet het uit dierenliefde. Het voelt altijd dubbel want anders wilt hij niet, dan is hij een moordenaar. Verdiep je eerst in het vak voor je zo'n uitspraak doet. Het gaat heel diervriendelijk allemaal.

Ook heel iets typisch, hij word wel eens gebeld dat er een zwijntje in de tuin zit. Dan schreeuwt iedereen in moord en brand dat het direct moet worden afgeschoten en met dit soort dingen krijgt altijd naar zijn hoofd dat hij een beul is. Stof tot nadenken.... Hij red de dieren van een afschuwelijke hongerdood.

Lianne86

Re: Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:03

Dat het nodig is, snap ik nog wel... maar het is weer zo krom... niet alleen financieel gezien.

De manier waarop het gaat :) En afschieten is idd diervriendelijker, maar een brandweerman riskeert wel zijn leven voor zo'n beest (ik ga er even vanuit dat het niet risicoloos is met die beesten in het water....)

Betere communicatie was denk ik wenselijk...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:16

Als ik het artikel in de krant lees, hebben ze ze met boten naar de wildopgang gedreven..

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:30

Ayasha schreef:
Glossy227 schreef:
Omdat de zwijnen daar niet mochten komen zijn ze afgeschoten?
Ah oke en is er ook iemand die, die zwijnen heeft verteld dat ze niet van de veluwe af mochten?
Of staan er soms bordjes verboden voor zwijnen?

Die dieren kunnen toch niet weten dat ze daar niet mogen komen? Of word ik nou gek

Nee maar feit is dat er te veel zijn en dat ze geen natuurlijke vijand hebben. Met te veel in een gebied worden ze ook niet beter van hoor. Kijk maar hoe wij mensen met elkaar om gaan in drukke gebieden.... :x

Dat is waar maar als je het bericht leest zijn ze afgeschoten omdat ze daar niet mochten zijn er staat niks over overbevolking.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:32

En waarom denk je dat ze zijn gaan trekken....doe eens een gok.....

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:38

Citaat:
Dat mag ik hopen, dat ze nog opgegeten worden. Anders is het helemaal zonde. Barbecue voor de brandweer dan maar :o ?

:D

Dieren afschieten werkt ook vaak averechts, iets met plek maken voor een nieuwe generatie/voedsel concurrentie enz. Er is in principe normaal gesproken sprake van een bepaald natuurlijk evenwicht. Er komen er vanzelf wel weer meer...

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:42

Bij ons (20 km van Meinweggebied) zit ook een hele troep zwijnen in het bos. Als je snachts buiten komt, lijkt het alsof een kudde olifanten door het bos loopt. Niet normaal wat een bende die aanrichten zeg...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:46

Dure biefstukjes zo..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:48

Dagmar80 schreef:
Citaat:
Dat mag ik hopen, dat ze nog opgegeten worden. Anders is het helemaal zonde. Barbecue voor de brandweer dan maar :o ?

:D

Dieren afschieten werkt ook vaak averechts, iets met plek maken voor een nieuwe generatie/voedsel concurrentie enz. Er is in principe normaal gesproken sprake van een bepaald natuurlijk evenwicht. Er komen er vanzelf wel weer meer...

Ze schieten toch ook niet alleen de zwakke dacht ik? Maar echt puur om een gezonde groep te behouden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:51

Hier in de buurt heeft natuurmonumenten al langer een in principe afschot stop. Alleen dieren die duidelijk een medisch probleem zijn of op en te oud worden geschoten. Voor de rest laten ze de natuur hun gang gaan. Houden middels telling bij wat het aantal herten en zwijnen is en verrassing. Na twee jaar was het aantal dieren al flink afgenomen en nu is er al jaren een mooi evenwicht voor het gebied waar ze lopen. Geen wroetellende buiten het gebied vanwege een goed en degelijk hek en niemand heeft overlast van ze.

Een stukje verder op wordt wel geschoten, bijgevoerd en is er geen goed hek en daar is veel overlast. Maar dat is geen natuurmonumentengebied.

Wrang voor de brandweerlieden, doe je zoveel moeite met als resultaat 8 dode dieren.omdat er niet overlegd was kwam het voor hun als een onaangename verrassing. De redenatie snap ik ook nooit. Hoe kan wild weten waar ze wel en niet mogen komen? Ze verspreiden zich met een reden, hoe wil je dat tegenhouden. Zoiets heet natuur.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:58

Hier lopen die zwijnen ook hoor, die komen dan waarschijnlijk weer uit duitsland, maar technisch gezien komen ze overal en kunnen overal overleven. en die moeten indd geschoten worden. het is een beetje zo; een hert vouw je om je grill heen en je grill vouw je om een zwijn heen. met het oog op de veiligheid wordt de populatie erg onder controle gehouden. je zou er maar op knallen met je 3 peuters op de achterbank en je paard in de trailer.

zielig? misschien. maar zie het zo; een ieder die meer dan 1 auto bij huis heeft en/of achteraf op het platteland wil wonen is mede verantwoordelijk hiervoor. wij ontnemen ze de ruimte en eisen veilige (en meer) wegen. ik ben daar ook schuldig aan, net als de meesten hier.

overigens worden edelherten (formaat D/E pony) om dezelfde reden afgeschoten als ze zich stelselmatig in de buurt van wegen en dorpen bevinden. kleinere herten niet.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 15:06

@ Danique_G: Die zwakke dieren zouden vanzelf ook wel doodgaan... Al is dan afschieten wel minder wreed... Ik bedoelde meer te zeggen dat het 'in de natuur' een survival of the fittest is, er gaan altijd wel dieren dood en hoe meer er zijn, hoe meer voedselconcurrentie en dan wordt de groep vanzelf weer kleiner...

Probleem in NL is alleen: wat valt onder natuur? Gezien onze niet al te grote natuurgebieden zonder natuurlijke vijanden. Altijd een moeilijke kwestie.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:53

Sizzle schreef:
Het geeft wel weer duidelijk aan dat die o zo gewilde wolven maar beter weg kunnen blijven, die namelijk blijven ook niet braaf achter hekjes.

Ook in het normale leefgebied moeten de varkens regelmatig afgeschoten worden. Zolang die beesten er zijn, hebben de wolven meer dan genoeg te vreten en zullen ze écht niet zomaar gaan zwerven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:04

Jammer dat er (zoveel) mensen zijn...

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:20

ik heb voorbij zien komen vraag me niet waar dat weet ik even niet meer dat meneer ze jacht vergunning in getrokken word omdat er op zondag schijnbaar niet gejaagd mag worden

bron heb ik dus niet en hoe of wat de wet kwa jacht zit weet ik ook niet

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:13

Het was geen jacht, het was afschot op basis van regelgeving. Ik neem aan dat die meneer gewoon aan het werk was, en ik neem ook aan dat zijn vergunning niet ingetrokken wordt omdat hij gewoon z'n werk deed...

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:40

wie heeft er dan toestemming gegeven om ze af te schieten ge gemeente de provincie ze hadden toch ook verdoofd kunnen worden en 30 km verder op los gelaten worden nu is het als nog beter als verdrinken maar nee net zoals met die labradors in maastricht maar dat is een andere discussie

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:48

Ik denk dat je rottigheid krijgt als je een groep zwijnen zomaar in het territorium van andere zwijnen zet...
Daarbij, als ik een hert aanrijd en verwond, moeten ze die ook gaan zoeken en afschieten, dat laten ze ook niet liggen tot maandag...

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:06

hm jawel dat wel meschien maar toch ik vind dit heel erg dubbel op
klopt moet je ook melden dat ze het kunnen gaan zoeken maar wel iemand die een vergunning heeft om zulke dieren af te schieten

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:17

Hij had het inderdaad niet mogen doen omdat het zondag is.. http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... rden.dhtml

vind ik ook wel een beetje cru... of het mag wel of gewoon helemaal niet. ongeacht welke dag (maar das mijn mening :) )

ik vind het een heel dubbel onderwerp, onwijs zielig voor de zwijnen. Beter had de brandweer ze terug naar hun omgeving gebracht :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:28

Lis_Ol schreef:
Hij had het inderdaad niet mogen doen omdat het zondag is.. http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/arti ... rden.dhtml

vind ik ook wel een beetje cru... of het mag wel of gewoon helemaal niet. ongeacht welke dag (maar das mijn mening :) )

ik vind het een heel dubbel onderwerp, onwijs zielig voor de zwijnen. Beter had de brandweer ze terug naar hun omgeving gebracht :j

Dat is incorrecte informatie. artikel 68 lid 1 stelt dat artikel 53 lid d onder vrijstelling of ontheffing valt indien er geen andere bevredigende oplossing bestaat en indien geen afbreuk wordt gedaan aan een gunstige staat van instandhouding van de soort.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:33

en toch denk ik dat het hier niet bij blijft vind het ook gewoon niet kunnen of het nu mag of niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:27

Lis_Ol schreef:

Hoe hadden ze dat moeten doen? Die beesten hebben geen identiteitskaart met naam en adres op bij hoor..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:30

tjady schreef:
Hoe ziek kan je zijn. :r Arme jachtopzichter, die man moet met zich zelf leven. Zal niet meevallen als je zo in elkaar zit.

Hij voelt er niks bij, hij doet zijn werk. ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:32

KimD schreef:
tjady schreef:

Hij voelt er niks bij, hij doet zijn werk. ;)

Ik denk dat deze man er ook niet blij mee geweest is, maar sommige dingen moeten nu eenmaal gebeuren...