Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:38

Eerste gedachte; wat een onzin. Zoiets doen ze in het buitenland ook niet voor ons :=
Maar ach, zolang ik er geen last van heb en dat inhoudt dat op bepaalde momenten de wachtrij een paar personen korter is, be my guest :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:39

Tallie1979 schreef:
Achja, kan er ook nog wel bij.. Leuk deze multi culti samenleving, maar de Nederlander moet continue wijken voor de medelander..

Hoe moeten wij hiervoor wijken dan? Neem aan dat dit niet ipv een toilet komt oid

vuurneon

Prima hoor :j als een bedrijf in wil springen op de vraag van consument vindt ik dat alleen maar slim.

Geef mij maar mijn ouder kerk; protestants en tóch een Maria beeld plaatsen in de kerk omdat er behoefte aan was van passeerden katholieken. Achterin de kerk is nu een Maria beeldje geplaatst, dat vind ik nou verdraagzaam en elkaar wat gunnen :) en ja, er zitten ook moslims te kijken in de kerk hoe hun kind meedoet aan het kerstverhaal omdat ze op een christelijke school zitten :)

Mensen moeten niet zo moeilijk doen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-14 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Waarom zij niet mogen bidden? Kunnen ze dat niet gewoon lekker thuis doen? Als het allemaal zo nodig moet, blijf dan lekker thuis!

Eerst komt er een of ander figuur uit Curaçao even het oer Hollandse sinterklaasfeest vergallen en nu moet men ook al met andere culturen geconfronteerd worden bij een dagje op pad. Want reken maar dat andere bezoekers voor dit geintje kunnen dokken!

Anoniem

@Tallie1979, de Nederlander moet continue wijken voor de medelander ?? Waarvoor moet je dan wijken als er een ruimte word gebouwd voor moslims die hun geloof willen belijden? Wat heb jij er voor last van?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:40

Het gaat erom dat de hele wereld om moslims draait. En heel Nederland

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:41

Ik vraag me af of degenen die zo hard roepen dat het belachelijk is zich wel beseffen dat zij in een multicultureel land wonen :+

Anoniem

elenaMM77 schreef:
[***] schreef:
Zou er dan werkelijk gebruik van gemaakt worden??

ja,

een pretpark bezoeken is in trek ongeacht herkomst of religie.

bij de islam is het echter van belang dat zij 5x per dag moeten kunnen bidden en de meesten doen dit ook heel trouw.. Dit is verdraaid lastig als je een dagje weg moet of wilt. Vele bedrijven, instellingen en andere plaatsen hebben daarom ook een gebedsruimte..

waarom is het hebben van een gebedsruimte ergens niet-Nederlands in de ogen van sommigen vraag ik mij af? Hebben we hier in Nederland dan ineens een beperking op welke godsdienst je beleeft of op welke wijze je deze zou moeten beleven (afgezien van zaken die tegen de wet zijn of een bedreiging vormen).

klinkt verdorie wel alsof we hier een geloofsbeleiding willen verbieden? of het mensen kwalijk gaan nemen die daar ruimte voor bieden?

ik vraag mij dan af, wat voor last hebben wij 'Nederland' er dan van als er een ruimte wordt in gericht voor iemand die wil bidden?

Ook de efteling biedt ruimte aan mensen die willen bieden alleen zij krijgen de vraag minder aldus de woordvoerder daar.. Zij staan daarvoor dan de ehbo post af.. Lekker dan als je daar een pleister wilt halen.. vind dat een lastiger issue dan dat ze een eigen ruimte krijgen waar ze kunnen bidden

wat is dan het probleem dat Walibi hiervoor een ruimte inricht? wat is er gestoord aan het feit dat je iemand zijn geloof wil beleven op een manier waarop hij niemand lastig valt? Je zou er meer last van hebben als ze met een kompas net voor de ingang gaan lopen moeilijk doen toch?

Ik weet dat ze 5 keer per dag moeten bidden, ik heb een aantal moslim vrienden, maar heb ze nog nooit zien bidden o.i.d. op het werk of daarvoor/daarna. Ik dacht daarom dat ze altijd om dingen heen plande o.i.d.

vuurneon

Tallie... Het komt niet in jouw achtertuin te staan hoor :') hoeveel last heb je er nou werkelijk van als bezoeker van een pretpark. T is een gebedsruimte, geen attractie hoor.

KimD

Dat besef ik wel, maar of ik er vrede mee heb is iets anders. ;)

elenaMM77

mij is tijdens een rondreis in strict islmatisch gebied meer dan eens gevraagd:

willen jullie zondag naar de kerk? want er zijn er niet zoveel, maar dan kan ik jullie wel even brengen of halen, of informeren waar er dienst wordt gehouden..

en dit was tijdens ramadan, waar mensen er zelfs op stonden dat wij gewoon zouden eten.. immers ze wilden ons niet verplichten om ergens aan deel te nemen waar wij zelf niet achterstonden of in geloofden..

sindsdien kan ik mij enorm ergeren aan de instelling van ons 'Nederland' en de enorme intolerantie voor iemand die een afwijkende geloofsbeleving is..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:42

Heel Nederland past zich aan aan de medelander die iets wil.

Eerst een figuur uit Curaçao wat loopt te blèren over zwarte piet, nu weer dit! Nederland wordt over genomen door andere culturen.

Nu klinkt datgene wat geertje Wilders al jaren roept zo gek nog niet. Bah!

Grapjasjes12

Linda, de jongere generatie bidt vaak niet zo structureel :)

Frankaas

Vindt dit wel een beetje te ver gaan... Tis maar waar je geld aan uit wilt geven he.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:43

De zwartepiet discussie en dit hebben al helemaal niets met elkaar te maken.

Tallie1979

Blue_Eyes schreef:
Waarom hebben jullie hier zo'n problemen mee? Hebben jullie er last van? Die gebedsruimte komt toch niet in de plaats van een attractie die daarvoor gesloten moet worden? Ik vermoed dat als er veel christenen zouden zijn die zouden vragen om een gebedsruimte, die ook geopend zou worden. Alleen, die bidden gewoon zonder speciale ruimte. So what.

Tallie1979 schreef:
Achja, kan er ook nog wel bij.. Leuk deze multi culti samenleving, maar de Nederlander moet continue wijken voor de medelander..

Hoezo wijken dan?

Sinterklaas en zwarte piet. Ik neem aan dat ik dat niet hoef uit te leggen?

chanicha

Er wordt zelfs aan zwarte piet getornd dus ik vind al die aanpassingen voor de goede lieve vrede heel erg ver gaan. Er staan zat moskeeen in dit land.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:44

Tallie1979 schreef:
Heel Nederland past zich aan aan de medelander die iets wil.

Eerst een figuur uit Curaçao wat loopt te blèren over zwarte piet, nu weer dit! Nederland wordt over genomen door andere culturen.

Nu klinkt datgene wat geertje Wilders al jaren roept zo gek nog niet. Bah!

Ik maak anders dankbaar gebruik van de Chinees :Y) daar hoor ik dan weer niemand over klagen, behalve Rob Geus.

elenaMM77

[***] schreef:
Ik weet dat ze 5 keer per dag moeten bidden, ik heb een aantal moslim vrienden, maar heb ze nog nooit zien bidden o.i.d. op het werk of daarvoor/daarna. Ik dacht daarom dat ze altijd om dingen heen plande o.i.d.

vraag het gerust eens aan ze..

sommigen zullen misschien tijdens het werk niet bidden.. anderen houden zich wel aan 'de tijden' en zoeken een rustig plekje op waar ze kunnen bidden zonder iemand lastig te vallen.. Immers als ze met een matje gaan lopen dan worden ze (zoals je in dit draadje al ziet) gelijk verguisd door half Nederland. Ik kan mij daarom ook goed indenken dat ze het bidden goed afschermen..

mijn ervaring is dat als je vraagt gewoon uit belangstelling hoe ze dit dan oplossen op bijvoorbeeld het werk.. ze blij zullen zijn met je belangstelling en het met alle liefde toelichten

Tallie1979

Blue_Eyes schreef:
De zwartepiet discussie en dit hebben al helemaal niets met elkaar te maken.

Jawel, want daar kwam mijn opmerking vandaan!

De Nederlander wijkt voor de medelander.. Als iemand schreeuwt dat het niet eerlijk is, worden liedjes van een eeuwenoud feest herschreven.

Als de medelander een gebedsruimte wil, krijgt hij hem.

Ik zie een verband.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:45

Goof schreef:
KimD schreef:
Dit gaat echt veel te ver... :n

Waarom? Er zijn ook werkgevers die dit soort plekken aanbieden. Prima toch?

Als pretparkwerkgever: prima.
Maar voor bezoekers? :?

Hoe groot zou die groep moslims zijn die dan wel zouden komen, omdat ze kunnen bidden?
Kosten/baten?
Aparte manier om klanten aan te trekken...

Ik ben paardenfan.
Krijg ik dan nu ook een aparte ruimte om paarden te kunnen knuffelen, omdat ik eigenlijk geen dagdeel zonder kan?
ff rust zoeken tussen alle achtbanen door.
Of ben ik geen minderheid..?

En krijgen ze dan ook halal-etenstentjes?
Dan hoef ik niet meer naar Walibi.
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 12-09-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:45

Hier ook, wordt er gek van. Nu komt er een paar honderd meter bij mij vandaan zeer waarschijnlijk een halal slachterij. Hoe kan ik ooit nog slapen wetend dat er zo dichtbij dieren gemarteld worden?! :n Ze krijgen er ook een multiculturele boerderij bij. En ja, alles KRIJGEN ze. En dat weet ik van kennisen die ook het stukje land wilden hebben. Maar nee, ze hebben veel liever iets islamitisch iets.

Nederland houdt alleen rekeninf met moslims en mensen met andere afkomsten. Niet meer met de nederlanders. Nee die moeten eronder lijden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:46

Als mijn werkgever tijd vrij durft te geven voor iemand die het nodig vind om te bidden, eis ik diezelfde vrije tijd voor een extra kop koffie. Werkelijk waar belachelijk.

Grapjasjes12

Voor zwarte Piet moet er van alles veranderen en raken we een gedeelte van onze jeugd kwijt, een ruimte voor bidden heb je absoluut geen last van. Vind dat twee totaal verschillende zaken.

Het ongerichte geschreeuw van Nederlanders vind ik beschamender dan een bid ruimte :=

vuurneon

Hoe kan ik als Nederlander nou lijden onder een gebedsruimte in een pretpark ? :')