'Facebook Messenger ziet alles wat je doet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Re: 'Facebook Messenger ziet alles wat je doet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:21

I really don't care! Ik heb niks te verbergen..

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:25

Vraagje: Waarom zijn jullie zo gesteld op jullie privacy op dit gebied? Mij maakt het echt niet uit wat ze wel en niet kunnen zien en welke informatie ze krijgen.
Toevallig gisteren nog in de les over gehad, de jongere generatie maakt het niets uit vaak, en vanaf 30+ zijn veel mensen 'panisch'.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:36

Mij maakt het net als de laatste posters ook niks uit dat ze al die gegevens van mij hebben. Bekijk maar lekker hoor, heb echt geen interessant leven en ze mogen best weten hoe lang ik die app gebruik, met wie ik praat voor hoe lang, welke sites ik allemaal bezoek... Privé gesprekken met vrienden en kennissen via facebook zijn voor de personen die dit analyseren echt niet boeiend.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:01

MiniMouse schreef:
I really don't care! Ik heb niks te verbergen..

Dit vind ik zo'n enge statement. Het gaat om je privacy. Mensen hedendaags gaan daar zo veel te licht mee om. Ik heb niks te verbergen... Bullshit, het gaat om je recht! Ooit 1984 gelezen?

Het is bijna eng hoeveel privacy we uit handen geven zonder dat we daar ook maar enigszins voor vechten. Waar houdt het op? En wie bewaakt wat er met de info gedaan wordt!

Juist dat de jongere generatie het niks boeit vind ik eng. Het was nog maar een kleine 70 jaar geleden dat de tweede wereld oorlog uit brak. En daarmee wil ik niet zeggen dat het niet weer gebeurd, maar we geven het veel te makkelijk uit handen. Zijn veel te gewend dat ons leven rustig en stabiel is.

En dan nog, ook al gebeurd er niks. Het is mijn privacy, wat ik en wat ik zeg tegen wie en waarom is nobodies fiets business!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:07

Dan kunnen ze lezen dat ik de wei nog moet mesten.. Spannend joh.. Ik kan me er niet aan storen.. Dat weet je al voordat je uberhaupt aan een smartphone begint..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:15

Nu geef je uit handen dat je de wei moet mesten. Over een paar jaar weten ze hoeveel je verdient, waar, waarom, wat je kunt, hoe gezond je leeft (wat bijvoorbeeld weer invloed heeft op je zorgpremie, of dat je uberhaubt wel een zorgverkering kunt krijgen!)....

En face it, we zijn mensen, niemand, maar dan ook niemand is 100% eerlijk, iedereen heeft wel iets te verbergen, hoe minor ook!

It zou niet de eerste keer zijn dat onschuldige minor informatie zou kunnen worden gemanipuleerd en tegen je worden gebruikt.

Ik vind het gewoon eng, dat mensen er zo licht zinnig in staan. Ik weet ook wel dat het bijna niet tegen te gaan is. Ook ik geniet van de functionaliteit en gemak van technologie.

Maar het simpel weg zomaar accepteren dat we privacy afstaan, zonder je daar zelfs ook maar enige zorgen over te maken. Dat vind ik gewoon eng. Nogmaals, waar houdt het op. Als iedereen het zomaar blind accepteerd, loopt het steeds verder uit de hand tot het niet meer te stoppen is.

We leven echt in een wereld van valse denkbeeldige veiligheid! En ik vind het echt zorgwekkend hoe weinig de jongere generatie hier om geeft.

Denk je dat de joden tijdens de tweede wereld ook maar enige kans hadden gehad onder te duiken en te overleven als er toen dezelfde technologie en dezelfde kennis overal op servers stond als nu?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:31

Ik weet niet hoor Shiloh, maar ik vind je argumenten m.b.t. de 2e wereldoorlog eigenlijk nogal nietszeggend.
De tijd was toen anders. Dat is hoe het werkt met modernisering. Nu is het er, toen was het er niet.
Je zou ook kunnen zeggen: Als we de sociale media van toen hadden denk je dat Hitler toen überhaupt deze catastrofe had kunnen aanrichten?

Ook ik interesseer me weinig over dat ze berichten van mij lezen of niet. Ik denk echter WEL dat je waakzaam moet zijn WAT je allemaal vertelt online of op internet gooit.
Persoonlijke problemen zoals ik ze hier op bokt af en toe tegen zie komen, waar ik wanneer ben OPENBAAR zetten, en financieën zou ik dus nooit bespreken.

Ik denk dat het belangrijker is dat je uitkijkt wat je tegen WIE zegt dan dat je bang moet zijn dat NSA je berichtjes leest.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:45

Maar dat vind ik dus eng Nagini. De tijd van nu is de tijd van nu, helemaal waar. Maar wie zegt dat de tijd zo blijft. Wie zegt dat de zekerheden en de veiligheid die we nu voelen er straks ook nog is. En dan heb je niks meer te verbergen, want dan ligt je ziel en zaligheid al op straat.

Ik zeg ook niet dat je dus geen facebook moet gebruiken, dat je dus geen smartphones moet gebruiken. Maar het zo maar blind accepteren, zonder zo nu en dan je ongenoegen over je verlies van privacy kenbaar te maken vind ik gewoon eng.

En al gebeurd er geen ene flikker en is er niemand die ook maar iets met die informatie doet. Het is mijn leven en ik moet kunnen beslissen wat ik wel en niet wil delen. It's none of their F. business!

En iedereen zegt wel, ik heb niks te verbergen, maar daar geloof ik gewoon niks van. Iedereen heeft wel iets te verbergen!

Het gaat gewoon om een vals gevoel van veiligheid. Ik denk dat al die celebrities ook dachten dat hun naakt foto's veilig op een camera stonden en daar nooit iemand bij zou kunnen. Of ze zelfs al dachten verwijderd te hebben!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:59

Dat is dan een verschil mentaliteit denk ik. Je kunt je er wel zorgen over maken, en er bang voor zijn.. maar er is niets wat je er tegen kan doen. Het is een in mijn optiek, onrealistische angst die je leven kan belemmeren terwijl het zo ''onnodig'' is.

Jij bepaalt altijd nog wat je online zet. Als jij je belangrijke gegevens niet deelt op internet, dan ligt het ook niet zo op straat.
Mensen hebben vast wat te verbergen, maar als je wat te verbergen hebt praat je daar ook niet met mensen over op facebook. :)

Snap je die gedachtegang? Ik praat over ditjes en datjes op FB en dat mogen ze best weten. Maar belangrijke dingen (werk, financieën, gezondheid/dokters uitslagen die je niet online wilt) heb ik het dan wel face to face over. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:05

Ik snap het verschil wel, maar het gaat niet over wel of niet op facebook zetten. Het gaat erom dat deze app meer kan dan enkel zien wat je bespreekt met anderen. Het gaat erom dat je dit nu toestaan, zonder er ook maar iets over te zeggen, en ze de volgende keer weer meer informatie verzamelen.

Ik ben van mening dat als je alles maar zwijgend accepteerd dat er nooit iets gedaan wordt om dit tegen te gaan. Ik vind het goed dat mensen laten weten dat ze dit belachelijk vinden en proberen facebook onder druk te zetten.

Het gaat erom dat informatie die je niet op facebook zet dus niét veilig is. Het gaat erom dat technologie steeds ingewikkelder wordt, steeds geavanceerder wordt en het steeds moeilijker wordt jezelf hiertegen te beschermen. Het gaat erom dat het mensen geen zak kan schelen en dat ik dat heel erg kwalijk vind.

Ik denk dat de meeste mensen maar half door hebben wat opgeven zonder er ook maar een seconde bij stil te staan.

De volgende quote gaat dan wel niet over dit, maar het geeft wel exact dezelfde mentaliteit weer:

Citaat:
First they put away the dealers,keep our kids safe and off the street. Then they put away the prostitutes, keep married men cloistered at home. Then they shooed away the bums, then they beat and bashed the queers, turned away asylum-seekers, fed us suspicions and fears. We didn't raise our voice, we didn't make a fuss. It's funny there was no one left to notice when they came for us.

Het gaat om zwijgzaam accepteren zonder er bij stil te staan wat er nou eigenlijk gebeurd. En inderdaad, als iedereen zijn mond houdt en niemand er wat tegen doet, kan er inderdaad niks aan gedaan worden. Ik vond het "ik kan er toch niks aan veranderen" dus echt een non-argument. Je kunt best de moeite nemen om onvrede hierover hoorbaar te maken. Al is het maar op een forum. Alle beetjes helpen om het algehele gevoel van "het boeit niet" en "zomaar accepteren" tegen te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:11

wil je het niet, dan installeer je het niet. Klaar. het wordt je toch niet opgelegd? Je kíest om het te gebruiken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:13

Negerzoen schreef:
Ik gebruik gewoon de website m.facebook.com en kijk daar regelmatig op. Ik heb daardoor geen FB app of FB messenger nodig.. :) In tegenstelling tot Doanique kan ik de berichtjes gewoon openen, lezen en beantwoorden.

Bij mij net zo. Nergens last van

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:14

Tja, ik zie het probleem niet? Dan zien ze hoevaak ik mijn telefoon horizontaal of verticaal gebruik.... So what?
Dingen die ik te verbergen heb, zet of deel ik niet via social media....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:15

Ayasha schreef:
wil je het niet, dan installeer je het niet. Klaar. het wordt je toch niet opgelegd? Je kíest om het te gebruiken.

*zucht* that is not the point!

Overigens heb ik het ook niet geinstalleerd en dat ga ik ook niet doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:20

Ja shiloh, dat is wel het punt. Je kan weten wat er gebeurt als je de app installeert. Wil je dat niet, installeer je hem niet.
Er staat niemand met een geweer op je hoofd dat je mee moet doen lijkt me?
Ik accepteer het zwijgend, van mij hoeft er niets tegen gedaan te worden, ik heb er geen last van. Dus ik ga er ook niet tegen opstaan dat er iets aan moet gebeuren.
Mensen die er wel een probleem mee hebben hebben heel eenvoudig de keuze, niet aan mee doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:30

Nee, dat is niet het punt. Maar ik heb wel door dat ik hier tegen een muur sta te praten.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:35

Heb het meteen verwijderd. Vind het niet fijn dat mensen dingen over mij weten. Ik wil eigenlijk van facebook af, maar doe het steeds niet. Denk dat ik het straks ga verwijderen.
Vind het griezelig. Heb niks te verbergen, maar ben doodsbenauwd dat als mijn mobiel uit is en ik poets mijn tanden dat ze gewoon mij kunnen zien, terwijl mijn mobiel uitstaat. Of dat ze vanuit jou berichtjes sturen naar mensen etc.
Misschien moet ik maar overstappen naar de oude telefoons? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:55

Jij vind het een punt omdat jij het een probleem vind. Mensen die het geen probleem vinden, vinden het dus ook geen punt... :)*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:57

M_nouska schreef:
Heb het meteen verwijderd. Vind het niet fijn dat mensen dingen over mij weten. Ik wil eigenlijk van facebook af, maar doe het steeds niet. Denk dat ik het straks ga verwijderen.
Vind het griezelig. Heb niks te verbergen, maar ben doodsbenauwd dat als mijn mobiel uit is en ik poets mijn tanden dat ze gewoon mij kunnen zien, terwijl mijn mobiel uitstaat. Of dat ze vanuit jou berichtjes sturen naar mensen etc.

En dan zien ze je je tanden poetsen? Nou en?
Overigens zit die van mij in een volledig gesloten hoesje (niet bewust), dus dan zien ze alleen zwart ;)
Vind dit net zoiets als het medisch dossier, waar ik een voorstander van ben trouwens

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:05

Tell me something new :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:12

Ik ga helemaal mee met nagini.. Als je al wat te verbergen hebt, dan gooi je dat imo niet op fb/ wat dan ook.. Kijk alleen al op bokt, er gooien mensen verhalen op dat ik denk.. Okeeeeeeee.. En die info zet jij online for everyone to see? Privacy is er toch al niet meer anno 2014..

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:28

LadyMadonna schreef:
M_nouska schreef:

En dan zien ze je je tanden poetsen? Nou en?
Overigens zit die van mij in een volledig gesloten hoesje (niet bewust), dus dan zien ze alleen zwart ;)
Vind dit net zoiets als het medisch dossier, waar ik een voorstander van ben trouwens

of als je je omkleed. Vind het niet fijn dat iemand alles ziet wat ik doe zonder dat ik het doorheb.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:41

Ik heb niks te verbergen, als ze willen mogen ze lekker in mijn telefoon kijken.
Komen ze bij heel boeiende foto's van paard en katten, kunnen in mijn berichten nog meer dingen lezen over paarden of he, zelfs een vergeten boodschap! Ik doe geen gekke dingen, dus heb er geen moeite mee.

Heb er wél moeite mee dat die rot app iedere keer een popup geeft als ik een bericht krijg. Dat vind ik irritant, maar voor de rest, laat ze lekker door mijn telefoon spitten als ze dat willen.

En inderdaad er zit een hoesje om mijn telefoon dus als ze rare foto's van mij willen maken wens ik ze veel geluk :')
Ook mijn laptop cam heb ik niet afgeschermd. Heel interessant hoor, mijn charmante hoofd en de onopgeruimde kast achter me..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:46

Het is bijna grappig hoe mensen nu alleen over FB lopen te zeuren maar je weet dat bijna elke app tegenwoordig overal toegang tot heeft? Zelfs mijn radio app heeft toegang tot mijn contacten, smsjes, logboeken etc etc.
Nu ben ik er zelf ook niet zo blij mee maar alleen FB chat verwijderen terwijl 50 andere apps hetzelfde kunnen heeft dus ook niet zoveel zin. En zolang niemand de nieuwe machtigingen leest en maar gewoon alles download kan voor je het weet elke app alles van je lezen, zelfs als het helemaal niks met hun functie an sich te maken heeft.

Daarnaast verbaast het mij ook enigszins hoe weinig het men kan schelen hoeveel ze kunnen doen en "ongemerkt" je privacy wegnemen en hoe daar "nooit wat mee gedaan zou worden als je niks interessant te melden hebt".

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:49

Black94: Ik zie niet in waarom het me iets zou kunnen schelen? Ik vind mijn telefoon nou niet bepaald privacy en van mijn part mag iedereen hem dan ook pakken en weet ik wat ermee doen. Ik heb geen rare dingen erop staan dus zou echt niet weten wat er interessant aan is.

Kan me voorstellen als je een bank app erop hebt oid dat het anders is, maar gelukkig heb ik een ouderwetse bank die dat niet heeft, en de dingen waar ik op inlog op mijn telefoon mogen ze van mijn part ook wel hacken. Is ook vreselijk interessant hoor, een facebook account en een bokt account. Oh en mijn email, tsja ga je gang, ik heb er geen moeite mee hoor.