Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:28

Ik denk dat de zorginstellingen best eens achter hun oren mogen gaan krabben wat voor prijzen ze rekenen en hoeveel ze (onterecht!) declareren.
Ik check regelmatig mijn declaraties en ik bel er meteen achteraan als er iets gedeclareerd word wat helemaal niet gedaan of gebruikt is. Dan mag ik een enorme zeikerd zijn maar ik vind het echt onbeschoft. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de absurde prijzen die soms gerekend worden voor de meest simpele dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:30

Ik begin me echt af te vragen of iedereen hier wel weet hoe de gezondheidszorg in elkaar steekt?
Weten jullie wat een MRI scan kost? Of een CAT scan? Of anesthesie?
Weten jullie wat het kost om zoveel personeel aan de gang te houden die bij een operatie aanwezig is? Of voor de nazorg? Hoeveel het kost om de laboranten onderzoek te laten doen? Hoeveel het kost als een leukemie patient in volledige afzondering moet liggen na een beenmergtransplantatie? Etc etc etc etc etc.
En hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat je zou doen als je zelf deze zorg nodig hebt? Betaal je dan liever direct? of ben je dan ineens wel blij met ziektekosten verzekering? Ik denk het laatste.

Wat zijn Nederlanders toch een ontzettend ontevreden volk, echt walgelijk. Ben nu eens gewoon blij dat er een goede gezondheidszorg is en dat je je kan verzekeren tegen ziektekosten. Mijn oom moest geopereerd worden in Amerika. De rekening was 80.000$. Een vriendin van mij heeft leukemie. Geloof mij maar dat die kosten tot in de 100.000'en euro's oplopen. Lekker makkelijk praten hier als je gezond bent.
Willen jullie liever naar een dergelijk systeem waarbij de meerderheid onverzekerd is en maar loopt te verpieteren?
Waarbij alleen de rijken de kosten voor de zorg kunnen betalen en het daardoor letterlijk een survival of the fittest en bovendien de richest wordt?

Typerend aan Nederlanders vind ik dat zij wel gebruik willen maken van allerlei luxe zaken, zoals paarden, flinke auto's, groot huis. Maar voor dergelijke zaken wil met gewoon niet in de buidel tasten. Wanneer de landelijke gezondheidszorg niet goed is en sommigen zich niet verzekeren omdat zij het niet kunnen betalen krijg je vreemde taferelen. Je zal zien dat er dan allerlei gekke ziektes uitbreken. En tja, de gevolgen kan je zelf wel indenken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:31

Is er niet een regel in de EU dat ze alles gelijk willen gaan trekken? Dan lijkt dit me een goed begin.
Zo langzamerhand wordt er zoveel bezuinigd dat ik me afvraag waar ons geld dan naar toe gaat..
Managers? Koning? Zeg het maar..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:31

Grappig, nu het 10 euro per maand stijgt zit heel Nederland zowat op het dak te schreeuwen dat dit zo niet kan... Waar zaten deze mensen toen vorig jaar de verzekering met 15 euro daalde? Eind vorig jaar werd al aangegeven dat dit jaar minder zou kosten mbt de zorgverzekering en dat deze er in 2014 weer bij op zou komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:32

Ik vind dat de grens wel is bereikt. Volgend jaar nog duurder... dat kan echt niet vind ik.
Vroeger met Ziekenfonds of Particulier was een veel beter systeem. De kosten lopen nu echt de spuigaten uit. Het eigen risico is ook al te hoog vind ik. 200 is meer dan genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:33

Polly schreef:
Rowdine schreef:
Ik vind dat hier niet zo over gezeurd moet worden. Ben blij dat je jezelf tegen ziektekosten kan verzekeren.
En in de toekomst worden de bedragen alleen maar hoger ivm de vergrijzing, dus ik bereid je maar vast voor :)

Ik begrijp dat jij niet elke maand elke euro een keer om moet draaien of je wel je basisbehoeften kan aanschaffen omdat je ook nog je zorgverzekering moet betalen?

Hypocriet vind ik dat sommigen zo nodig paarden willen houden, vervolgens iedere euro moeten omdraaien en dan gaan zitten klagen over het systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:34

sanne1221 schreef:
Is er niet een regel in de EU dat ze alles gelijk willen gaan trekken? Dan lijkt dit me een goed begin.
Zo langzamerhand wordt er zoveel bezuinigd dat ik me afvraag waar ons geld dan naar toe gaat..
Managers? Koning? Zeg het maar..

Naar de koning? Whahahaha serieus?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:36

phormicola schreef:
Rowdine schreef:
Maar wat wil je dan eigenlijk?
Dat wanneer men zich niet heeft laten verzekeren en de zorg nodig heeft maar in een hoekje moet gaan liggen huilen?
Of dat de samenleving die kosten gaat dragen omdat ziekenhuizen verplicht zijn te helpen?

Wat wil jij met je toon? :')

Ik wil de vrijheid om mijn eigen keuzes te maken als het om zoveel geld gaat. Als ik zoveel wil betalen dan doe ik dat, als ik liever krepeer dan doe ik dat. Mijn leven, mijn keuzes.

Dan ga je toch lekker in de VS, Rusland of een derde wereldland wonen? Daar doen ze daar helemaal niet moeilijk over namelijk :n
Maar hier in Nederland doen we aan iets wat we solidariteit noemen, en waardoor we de kosten verdelen. Zodat als je dan bijvoorbeeld een zware bevalling hebt, je niet meteen financieel aan de grond zit, maar de kosten opgevangen worden. En bij die solidariteit hoort idd ook de plicht dat iedereen meedoet, anders ga je eerder toe naar een particuliere verzekering en krijg je Amerikaanse toestanden: dure verzekeringen, nog duurdere gezondheidszorg en veel mensen die idd liggen te kreperen omdat ze de dokter niet kunnen betalen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:38

Rowdine schreef:
Suzann3 schreef:
@Rowdine

Ook in Wales en Engeland werkt dit zo :) In Engeland betaal je iets van 8 pond per herhaal recept, meer niet! Toch wonen daar 53 million mensen.

Betaal je hier meer per herhaal recept dan? Ik neem weinig zorg af kun je wel merken ;)

Ik vind het allemaal gezeur, eerlijk waar.
In Engeland betaal je 10.000 pond collegegeld per jaar. Dus je bent het hoe dan ook wel ergens aan kwijt.

In Engeland wordt je schuld kwijtgescholden als je het niet kunt betalen.
In Nederland heb je ook een enorme studie schuld als je om wat voor reden dan ook je studie niet afmaakt.

Je kunt mensen simpelweg niet verplichten een verzekering af te sluiten en vervolgens een smak geld te laten betalen als ze wat hebben.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:39

Veulen84 schreef:
wendy1987 schreef:
Ik heb het afgelopen jaar denk 1000 euro zelf kunnen betalen, niet 360...

Ik op dit moment op een kleine 2000 euro die ik zelf heb betaald. Daarbij komen straks nog zaken als fysio. Dit jaar ga ik er op uitkomen dat ik meer dan 3000 euro zelf moet betalen.
En dan kan het leuk zijn dat ik 15000 wel vergoed krijg. Maar die heb ik indirect de afgelopen jaren ook zelf betaald.

Ja precies.. Leuk dat er zoveel vergoed wordt. Maar ik kan nu dus niet door met mijn fysio, omdat het niet meer vergoed wordt en ik de finaciele middelen niet heb. Terwijl ik ondertussen genoeg betaal aan premie, en al 10 jaar netjes betaal en nooit aanspraak op heb gedaan verder...
Zo stom geregeld allemaal...

Ik weet toevallig dat zorg duur kan zijn. Maar ik weet ook dat ze echt teveel vragen.. Sommige medicijnen worden echt vet duur verkocht, terwijl de inkoop echt een habbekrats is.. Dat slaat gewoon nergens op!

Ik wil best in mijn buidel tasten voor een zorgverzekering. Maar niet als ik daarnaast gewoon alsnog heel veel zelf moet betalen! Want dat is gewoon het geval, iig wel zoals ik het heb meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:40

Raponsje schreef:
Rowdine schreef:

Betaal je hier meer per herhaal recept dan? Ik neem weinig zorg af kun je wel merken ;)

Ik vind het allemaal gezeur, eerlijk waar.
In Engeland betaal je 10.000 pond collegegeld per jaar. Dus je bent het hoe dan ook wel ergens aan kwijt.

In Nederland heb je ook een enorme studie schuld als je om wat voor reden dan ook je studie niet afmaakt.

Je kunt mensen simpelweg niet verplichten een verzekering af te sluiten en vervolgens een smak geld te laten betalen als ze wat hebben.

In Nederland wordt je schuld ook kwijtgescholden als je het niet kan betalen. Belachelijk trouwens, maargoed.
het zou toch van de zotte zijn dat de maatschappij moet opdraaien voor studenten die hun studie niet afmaken? Komop zeg!

Hoezo een smak geld laten betalen? Heb je het dan over het eigen risico?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:41

Ik ben ook van mening dat het de spuigaten zo onderhand wel uit loopt. Daarentegen betaal je flink en klop je eens ergens aan voor hulp dan heb je nog vaak te maken met kosten welke je alsnog zelf dient te betalen. Waar betaal je dan premie voor?
Daarnaast is ze zorg ook onnodig duur. Iemand moet bv voor de zekerheid clysma's mee hebben na een ziekenhuisopname, ok dat kan, maar geef dan niet gelijk een voorraad mee voor een heel huishouden.

Als tweeverdieners kun je de premies wel betalen, maar wat voor de mensen die het een stuk krapper hebben en al elke euro twee keer om moeten draaien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:42

Winged schreef:
Grappig, nu het 10 euro per maand stijgt zit heel Nederland zowat op het dak te schreeuwen dat dit zo niet kan... Waar zaten deze mensen toen vorig jaar de verzekering met 15 euro daalde? Eind vorig jaar werd al aangegeven dat dit jaar minder zou kosten mbt de zorgverzekering en dat deze er in 2014 weer bij op zou komen.

Die van ons is niet gedaald.
En helaas geen mogelijkheid om over te stappen.

Wij betalen dit jaar (incl beide eigen risico's) 5000 E + kosten van medicijnen die niet (volledig) worden vergoed.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:43

sjaslique schreef:
Ik ben ook van mening dat het de spuigaten zo onderhand wel uit loopt. Daarentegen betaal je flink en klop je eens ergens aan voor hulp dan heb je nog vaak te maken met kosten welke je alsnog zelf dient te betalen. Waar betaal je dan premie voor?
Daarnaast is ze zorg ook onnodig duur. Iemand moet bv voor de zekerheid clysma's mee hebben na een ziekenhuisopname, ok dat kan, maar geef dan niet gelijk een voorraad mee voor een heel huishouden.

Als tweeverdieners kun je de premies wel betalen, maar wat voor de mensen die het een stuk krapper hebben en al elke euro twee keer om moeten draaien.

dit is ook gewoon waar ja. Ik heb een verbandmateriaal thuis liggen, daar kan ik minstens de aankomende 10 jaar mee vooruit. 40 rollen verband!! :') Slaat ook gewoon nergens op.

Shadow0

Citaat:
Het kabinet zal zich de komende periode buigen om een oplossing te zoeken om de premie niet te laten exploderen en om de koopkracht niet te veel te schaden.

Pure leugens. Het kabinet heeft al jaren niets ondernomen om hier structureel iets aan te doen, noch om een behoorlijke discussie over de zorg te voeren. En dat gaat ook nu niet veranderen. Het beleid is slopen, op korte termijn wat bezuinigen, en de schade die dat oplevert (zwaardere zorg en meer mensen in de problemen) op langere termijn wordt genegeerd.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 27-08-14 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

sjaslique schreef:

Dat is zo'n dooddoener; je weet nl. niet wat mensen aan vaste (woon)lasten hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:47

Rowdine schreef:
Ik begin me echt af te vragen of iedereen hier wel weet hoe de gezondheidszorg in elkaar steekt?
Weten jullie wat een MRI scan kost? Of een CAT scan? Of anesthesie?
Weten jullie wat het kost om zoveel personeel aan de gang te houden die bij een operatie aanwezig is? Of voor de nazorg? Hoeveel het kost om de laboranten onderzoek te laten doen? Hoeveel het kost als een leukemie patient in volledige afzondering moet liggen na een beenmergtransplantatie? Etc etc etc etc etc.
En hebben jullie er wel eens bij nagedacht wat je zou doen als je zelf deze zorg nodig hebt? Betaal je dan liever direct? of ben je dan ineens wel blij met ziektekosten verzekering? Ik denk het laatste.

Wat zijn Nederlanders toch een ontzettend ontevreden volk, echt walgelijk. Ben nu eens gewoon blij dat er een goede gezondheidszorg is en dat je je kan verzekeren tegen ziektekosten. Mijn oom moest geopereerd worden in Amerika. De rekening was 80.000$. Een vriendin van mij heeft leukemie. Geloof mij maar dat die kosten tot in de 100.000'en euro's oplopen. Lekker makkelijk praten hier als je gezond bent.
Willen jullie liever naar een dergelijk systeem waarbij de meerderheid onverzekerd is en maar loopt te verpieteren?
Waarbij alleen de rijken de kosten voor de zorg kunnen betalen en het daardoor letterlijk een survival of the fittest en bovendien de richest wordt?

Typerend aan Nederlanders vind ik dat zij wel gebruik willen maken van allerlei luxe zaken, zoals paarden, flinke auto's, groot huis. Maar voor dergelijke zaken wil met gewoon niet in de buidel tasten. Wanneer de landelijke gezondheidszorg niet goed is en sommigen zich niet verzekeren omdat zij het niet kunnen betalen krijg je vreemde taferelen. Je zal zien dat er dan allerlei gekke ziektes uitbreken. En tja, de gevolgen kan je zelf wel indenken.

Ik was vorig jaar helemaal blij dat ik galstenen had, eindelijk wat terug krijgen voor al dat geld dat ik elk jaar wegpomp. Ik vind het gewoon gek dat het pakweg 10 jaar geleden minder dan de helft was, geen eigen risico en betere voorwaarden...
Ik werk bij een zorg verstrekker en ik kan je zeggen dat onze geleverde zorg nagenoeg hetzelfde kost als 10 jaar geleden

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:49

Rowdine: Ik heb het inderdaad over de eigen bijdrage.

Prima om maandelijks zorgpremie te betalen, maar dan moet je geen eigen bijdrage vragen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:49

Wij werken met zijn tweetjes,ik parttime manlief fulltime, gewone rijtjeswoning,1 auto.
Mijn versleten koekblikje heb ik al weggedaan omdat het te duur wordt.
Geen paarden hier, wel dochterlief die lest op de manege. Dat kan nog omdat mijn autotje weg is.
Omdat we net wat te veel verdienen geen recht op toeslagen,uitgezonderd kindertoeslag.

We letten al goed op en als volgend jaar de lasten omhoog gaan wordt het weer lastiger.
Heb dit jaar geen extra onderzoeken laten doen,die ik volgens de huisarts wel moet laat laten doen.
Het geld wil ik daar liever niet aan kwijt...
Met mij zullen nog meer mensen zou doen..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:50

Raponsje schreef:

Ok, da's leuk. Maar dat geld moet wel ergens vandaan komen. Geld van de overheid komt ook gewoon van de inwoners van een land, dus of je het nu rechtsom of linksom betaalt, betalen moeten we toch. Imo moet er meer gekeken worden naar de oorzaak van de hoge zorgkosten, in plaats van het simpelweg blijven verschuiven van het probleem. Want let's face it; of je nu extra zorgpremie betaalt of extra belasting, maakt onder aan de streep helemaal niks uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:51

Rowdine schreef:
In Nederland wordt je schuld ook kwijtgescholden als je het niet kan betalen. Belachelijk trouwens, maargoed.

In tegendeel. Het is een absoluut noodzakelijk onderdeel van een geldsysteem.

Het ironische is natuurlijk wel dat de meeste fraude hiermee echter niet zit bij de burgers die zelf in de problemen komen, maar bij bv'tjes die daarmee sjoemelen. De regels voor burgers zijn vrij streng - zo makkelijk worden schulden niet kwijtgescholden en de schuldsanering zet je wel behoorlijk op een krap inkomen. Dat in groot contrast tot de gevolgen van faillissementsfraude voor de fraudeur: meestal heel weinig.

Zouden we ons focussen op de professionele fraude, dan zou dat alweer wat ruimte geven op de begroting. (En vergis je niet, het gaat vaak om grote bedragen! Dus dat heeft wel degelijk zin, iets wat bv de belastingdienst en diverse curatoren bevestigen.)

Citaat:
het zou toch van de zotte zijn dat de maatschappij moet opdraaien voor studenten die hun studie niet afmaken? Komop zeg!

Dat doen ze dan ook al tijden niet, de prestatiebeurs bestaat al geruime tijd. Daarnaast is het zeker niet zo dan alleen volledig afgeronde studies meerwaarde hebben voor de maatschappij. (En voor je gaat roepen dat de universiteiten zoveel extra toeleggen op falende studenten, eh, nee. De studenten die hun studie niet afmaken zijn voor universiteiten erg goedkoop over het algemeen, omdat ze ook geen onderwijs volgen. :) Maar goed, het staat wat los van de zorgdiscussie.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:52

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

In tegendeel. Het is een absoluut noodzakelijk onderdeel van een geldsysteem.

Het ironische is natuurlijk wel dat de meeste fraude hiermee echter niet zit bij de burgers die zelf in de problemen komen, maar bij bv'tjes die daarmee sjoemelen. De regels voor burgers zijn vrij streng - zo makkelijk worden schulden niet kwijtgescholden en de schuldsanering zet je wel behoorlijk op een krap inkomen. Dat in groot contrast tot de gevolgen van faillissementsfraude voor de fraudeur: meestal heel weinig.

Zouden we ons focussen op de professionele fraude, dan zou dat alweer wat ruimte geven op de begroting. (En vergis je niet, het gaat vaak om grote bedragen! Dus dat heeft wel degelijk zin, iets wat bv de belastingdienst en diverse curatoren bevestigen.)

Citaat:

Dat doen ze dan ook al tijden niet, de prestatiebeurs bestaat al geruime tijd. Daarnaast is het zeker niet zo dan alleen volledig afgeronde studies meerwaarde hebben voor de maatschappij. (En voor je gaat roepen dat de universiteiten zoveel extra toeleggen op falende studenten, eh, nee. De studenten die hun studie niet afmaken zijn voor universiteiten erg goedkoop over het algemeen, omdat ze ook geen onderwijs volgen. :) Maar goed, het staat wat los van de zorgdiscussie.)

Ik heb het over studieschulden he Niet over faillissementen van bedrijven etcetera.

En wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde van niet afgemaakte studies?
Natuurlijk kost dat een universiteit en met name het rijk handen vol met geld. Jeetje mina, omdat onderwijs gesubsidieerd wordt komt het toch ergens vandaan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-14 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:52

Brainless schreef:
Winged schreef:

Die van ons is niet gedaald.
En helaas geen mogelijkheid om over te stappen.

Wij betalen dit jaar (incl beide eigen risico's) 5000 E + kosten van medicijnen die niet (volledig) worden vergoed.

Citaat:
Premie zorgverzekering met acht procent omlaag in 2014 De premie voor de zorgverzekering zal in 2014 met bijna acht procent gaan dalen. Dit is de eerste echte daling van de zorgpremie sinds de invoering van het huidige zorgverzekeringsstelsel. De premies voor aanvullende verzekeringen blijven gelijk, aldus ZorgWijzer.nl. De dekking vanuit de basisverzekering zal ook nagenoeg hetzelfde blijven als in dit jaar. Alleen het wettelijk verplicht eigen risico zal stijgen van 350 naar 360 euro. Vandaag heeft de zorgverzekeraar DSW als eerste haar zorgpremie bekend gemaakt voor 2014. Zij zullen de basispremie verlagen van 102,50 naar 95 euro per maand. Op jaarbasis betekent dit een daling van 90 euro. Dit is een sterke indicatie voor wat de overige zorgverzekeraars gaan doen die de komende periode hun zorgpremie bekend zullen gaan maken. Tijdens Prinsjesdag liet minister Schippers van Volksgezondheid nog weten dat de premie voor de zorgverzekering gaat dalen met 24 euro in 2014. De werkelijke verlaging blijkt na vandaag dus veel hoger uit te vallen. De reden hiervan is dat de inkoop van medicijnen goedkoper is geworden en de concurrentie tussen de verzekeraars heviger, wat volgend jaar positief zal uitvallen voor de consument. Bovendien speelt het mee dat begin van dit jaar het eigen risico fors is verhoogd van 220 naar 350 euro. Als dit niet was gedaan was de zorgpremie waarschijnlijk volgend jaar eerder gestegen dan gedaald. Mogelijk is de daling maar voor een jaar, aangezien nu al wordt voorspeld dat de zorgpremie in 2015 weer gaat stijgen. De reden hiervan is dat er veel zorg vanuit het AWBZ wordt overgeheveld aan de gemeenten en zorgverzekeraars zelf, die zich hierdoor willen indekken met reserves.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:53

sanne1221 schreef:

Dat wil je helemaal niet. In Duitsland betaal je nog veel meer. Dat merk je alleen minder omdat het grootste deel direct van je loon wordt afgetrokken.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:55

Sizzle schreef:
sanne1221 schreef:

Dat wil je helemaal niet. In Duitsland betaal je nog veel meer. Dat merk je alleen minder omdat het grootste deel direct van je loon wordt afgetrokken.
.

Iets met het gras en groener :D