ALS Ice Bucket Challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:27

mala26 schreef:
Jorinda schreef:
De 'uitvinder' is niet tijdens de challenge overleden, laat dat duidelijk zijn. Hij is omgekomen bij een auto ongeluk toch?

nee door verdrinking las ik in de krant. van een pier gesprongen ofzo iets

edit kranten artikel http://www.telegraaf.nl/buitenland/2298 ... ken__.html

Ergens anders zeggen ze dat het de vriend van de oprichter was.

mala26

Re: ALS Ice Bucket Challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:30

feiten weer lekker op een rij dus....

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:34

Jep, zoals altijd in het nieuws :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:36

nou idd. what else is new?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:38

Ik blijf die van Dave Grohl het gaafste vinden :+: Echt tof om te zien dat er zo op gereageerd wordt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:39

Ik hoop nog steeds op David Tennant :(

En die van Tom Hiddleston is gewoon :9

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:40

Er wordt denk ik niet meer geld gedoneerd dan voorheen door deze 'challenge'. Het is in feite alleen maar ijswater over je zelf heen gooien en andere mensen nomineren. Er wordt niets gezegd over hoe je kan doneren etc, terwijl -als je wilt dat mensen doneren aan de stichting dus juist wel had gemoeten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:44

Er is echt heel veel geld gedoneerd sinds deze challenge op kwam zetten. Veel meer dan normaal. De ziekte wordt zo onder de aandacht gebracht van mensen die eerst niet eens wisten wat ALS was.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:48

heidy_wilco schreef:
Er is echt heel veel geld gedoneerd sinds deze challenge op kwam zetten. Veel meer dan normaal. De ziekte wordt zo onder de aandacht gebracht van mensen die eerst niet eens wisten wat ALS was.

Oke, er is geld opgehaald...
Maar om ijswater over jezelf heen te gooien om zo geld te kunnen inzamelen voor deze ziekte? Ik heb op Facebook nog een bericht van Steve-O gezien waarin staat dat hij het er niet mee eens is, wel 2000 euro heeft gedoneerd maar het een stomme actie vind omdat er niet veel duidelijk word door middel van deze actie. Ik kan mijzelf vinden in de mening van Steve-O. Geweldig dat er zoveel geld is opgebracht, maar alsnog snap ik de hele Ice Bucket gebeuren niet. :')

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:50

Ik vind het echt onwijs mooi! Dat deze ziekte eindelijk ook eens in het nieuws komt. Want het is minstens even erg als kanker.

Mijn moeder heeft PLS dat is de niet dodelijke variant. Maar kans dat het ALS wordt is er. Ze is op t moment 46 jaar en kreeg het 3 jaar terug. De ziekte maakt in 1 klap je leven kapot.
Wij doneren ook maandelijks aan de stichting zelf.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:53

Saams, rot zeg. Ik ken de ziekte ook, veel van gehoord op de televisie. Die korte 'filmpjes' waarin een man of vrouw zegt wat ALS is en dat er onderzoek nodig is, maar dan is diegene helaas al overleden. Die filmpjes raken mij meer dan een Ice Bucket challenge, en eigenlijk hoop ik dat dat de mensen ook meer raakt.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:55

Bah Saaams, sterkte :(:)

@Heimdallt: Het emmer ijskoud water schijnt je voor even het zelfde gevoel te geven als een ALS-patient heeft.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:56

Ik kan die reclames niet eens zien.. vindt het zo hard. en ja die ziekte is hard maar weet niet, die reclame raakt een gevoelige snaar.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:58

Heimdallr schreef:
Er wordt denk ik niet meer geld gedoneerd dan voorheen door deze 'challenge'. Het is in feite alleen maar ijswater over je zelf heen gooien en andere mensen nomineren. Er wordt niets gezegd over hoe je kan doneren etc, terwijl -als je wilt dat mensen doneren aan de stichting dus juist wel had gemoeten.

Mijn post op de eerste pagina gelezen? Er is al meer dan 22 miljoen (!!) opgehaald, tegenover 1.9 miljoen rond deze tijd vorig jaar. Als mensen een ice bucket nodig hebben om te gaan doneren, so be it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:59

Heimdallr schreef:
heidy_wilco schreef:

Oke, er is geld opgehaald...
Maar om ijswater over jezelf heen te gooien om zo geld te kunnen inzamelen voor deze ziekte? Ik heb op Facebook nog een bericht van Steve-O gezien waarin staat dat hij het er niet mee eens is, wel 2000 euro heeft gedoneerd maar het een stomme actie vind omdat er niet veel duidelijk word door middel van deze actie. Ik kan mijzelf vinden in de mening van Steve-O. Geweldig dat er zoveel geld is opgebracht, maar alsnog snap ik de hele Ice Bucket gebeuren niet. :')

Misschien omdat zo'n actie veel meer opvalt dan wanneer je enkel doneert? Daar wel eens over nagedacht?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:00

@heidy_wilco, en dan? Daar heb je toch niets aan? Je kan de ziekte niet vergelijken met een gezond iemand die even ijswater over zichzelf heen gooit en voor een paar seconden/minuten hetzelfde gevoel heeft als een ALS patient. Ik vind het mooi dat er 'awareness' wordt gecreëerd, alleen jammer dat doordat celebraties meedoen er meer geld wordt gedoneerd dan voorheen...

@mala26, die 'reclames' moeten ook juist een gevoelige snaar raken. Wat de Ice Bucket challenge losmaakt bij mij is: "yolo, ik gooi een bak met ijswater over me heen. #swag" om het maar even op deze manier te verwoorden.

nogmaals wat ik probeer te zeggen is dat ik het jammer vind dat er eerst genomineerd moet worden en vervolgens mensen ijswater over zichzelf gooien en dat er dan pas mensen gaan doneren.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:06

tuurlijk is dat de bedoeling van de reclames. Ik zou het persoonlijk heel moeilijk kunnen vinden om mijn vader/moeder/oom/tante enzo zo weer te zien op tv.

en tuurlijk doet een emmer ijswater niets in vergelijking met de ziekte. Maar zoals met veel de laatste jaren, krijgen veel ziektes pas erkenning als er een bekend persoon zich er voor inzet via social media.
Raar : ja maar aan de andere kant, het is nu wel bekend mensen zijn er mee bezig. Extra geld wordt opgehaald dus helemaal mooi.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:09

Het is mooi, maar ik vind het zelf egotistisch dat mensen pas gaan doneren als een bekend persoon er aandacht aan gaat besteden. Bekende mensen zijn ook maar mensen. Ik vind het een mooi gebaar, dat zeker en echt super dat er zoveel geld is opgehaald. Helaas had ik het zelf anders willen zien, maar de maatschappij is volgzaam, als de 1 in de sloot springt, doet de andere het ook.

Tuurlijk levert dit meer geld en aandacht op voor de ziekte, en tuurlijk gaan mensen doneren omdat hun 'idool' dat namelijk, door een emmer ijswater over zichzelf te gooien, zegt.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:14

Ik ben het met je eens hoor. Maar als je hoort/ziet dat veel mensen geen flauw idee hadden dat deze ziekte bestond die zijn er nu wel bewust van en dat is toch het allerbelangrijkste, Want als mensen niet weten dat het bestaat kunnen ze ook niet doneren.
De hoop is idd dat mensen ook na deze actie nog blijven doneren. Met een keer een hoop geld kom je er natuurlijk niet.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:16

Het gaat nu voornamelijk om het einddoel. 22 miljoen is een hoop geld waarmee een hoop goede dingen kunnen worden gedaan om hopelijk een kuur te kunnen vinden tegen de ziekte. En ja, het is ook wel triest dat het zo moet, maar uiteindelijk is er wel aandacht voor de ziekte.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:17

Klopt, ik schrik daar ook erg van zeg. Dat zoveel mensen niet eens wisten van het bestaan van deze vreselijke ziekte! Mensen zijn soms ook echt zo naïef.
Ik hoop dat mensen blijven doneren, en dat de stichting elk jaar grote bedragen naar binnen kan slepen voor onderzoek. Hopelijk zorgt dit er voor dat er in de toekomst eindelijk een geneesmiddel is voor deze ziekte. Maar zo is er ook nog geen geneesmiddel voor kanker, terwijl er ook genoeg mensen doneren.

Naskapower

Ik zou er absoluut niet blij mee zijn als ik genomineerd zou worden. Ben zeker niet van pan om een emmer ijswater over mijn hoofd te gooien, mocht ik aan het einde van de maand geld overhouden dan gaat dat op de spaarrekening. Als ik iets wil doneren bepaal ik zelf wel waaraan ik het doneer.

mala26

daarom en daar gaat het nu allemaal om, aandacht en geld voor verder onderzoek

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:18

Naskapower schreef:
Ik zou er absoluut niet blij mee zijn als ik genomineerd zou worden. Ben zeker niet van pan om een emmer ijswater over mijn hoofd te gooien, mocht ik aan het einde van de maand geld overhouden dan gaat dat op de spaarrekening. Als ik iets wil doneren bepaal ik zelf wel waaraan ik het doneer.

bedoel je hiermee te zeggen dat je niet zou doneren aan de ALS stichting?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:19

Waarom? omdat ik zelf wil bepalen waaraan ik mijn geld wil doneren? is dat hard? Wie is er om te bepalen welk goed doel het meeste recht heeft op een donatie?