Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

obelix

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:00

Herkenbaar probleem helaas. Heb t zelf ook zo vaak dat ze staan te bellen aan de kassa...

Onthou wel,klant is ten alle tijde koning (helaas soms) en vergeet niet dat t ook een mistery shopper kan zijn he? Ik zou in deze tijd toch maar opletten met wat je tegen een klant zegt ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:04

purny schreef:
Asociaal of niet, de klanten betalen wel jouw salaris. Ik vind gewoon dat je het moet slikken. Tuurlijk zijn er wel grenzen maar geef het ook gewoon anders aan door te zeggen dat je wat netter behandeld wil worden.

een misdrijf hoef je niet te pikken hoor, want dat is het en klant is koning maar geen keizer, er zijn grenzen, beetje fatsoen lijkt tegenwoordig erg moeilijk, ik zie ook veel om me heen wat echt niet kan, moet dan echt op mn lip bijten om niets te zeggen en t is gewoon zo dat bepaalde buitenlanders erg brutaal zijn en soms hun positie misbruiken, omdat ze weten dat als er stennis komt er meteen discriminatie word geroepen en men dan inbind, dit klopt echt niet, want het is helemaal niet gek om ze daarop aan te spreken, bij onze XL AH hebben ze nu arabische beveiligers omdat die het verstaan als er dingen worden afgesproken onderling, jammer maar t is wel nodig en dat heeft niets met discriminatie te maken, wie niets doet heeft er geen last van.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:06

Ooh bellen
Vooral in de trein en dan hardop de meest beschamende verhalen ophangen

of
Stilte coupe in de trein
en dan vervolgens gaan zitten kleppen met zijn 2en en wanneer je er iets van zegt. krijg je een niks zeggende blik terug.

Dit is in mijn ogen asociaal.

In het geval van TS had ik misschien niet gezegd dat ze Nederlands moesten praten maar wel dat ik het niet waardeerde dat er naar mij en mijn collega's gewezen werd omdat het mij het gevoel gaf dat er over mij gepraat werd. Dan houd je het heel erg bij jezelf maar zeg je toch wat er gezegd moet worden ;)

Als ik in de winkel had gewerkt had ik voor beide "misdrijven" de leidinggevende gebeld omdat dit in mijn ogen diefstal (indirect of direct) is

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:15

Ik heb het over de reactie dat er in de winkel nederlands gesproken moet worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:19

Ik sta zelf al jaren in de winkel en ben bereid om bizar veel te pikken van klanten. Of ze nu Nederlands, Engels, Chinees of voor mijn part elfs spreken, ik wil echt heel veel proberen. Maar als klanten duidelijk sjoemelen met de prijzen zoals de TS beschrijft en vervolgens van het Nederlands over gaat in een andere taal en daarbij TS voor schut lijkt te zetten gaat mij een stap te ver. Noem mij racist als bokkers dat graag willen maar ik had het zelfde gereageerd als de TS. Misschien niet netjes, maar de netheidsfases is al lang voorbij als er overduidelijk opgelicht wordt.

Wat ik inderdaad vervelender vind is het eeuwige verwijs naar vroeger. Mensen zijn niet asocialer, je treft immers maar een persoon die rond uit asociaal is. Dat zijn de rotte appels, die heb je nu, over twintig jaar en die had je tachtig jaar terug ook. Je gaat ze ook overal tegen komen, kunst is om te leren om er mee om te gaan. Ik hoef niet met hun gedrag te leven, zeg er iets van als het mij persoonlijk treft of wanneer iemand anders duidelijk iets wordt aangedaan (voordringen, treiteren ect.) maar ik ga niet jan en alleman opnieuw opvoeden. ;)

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:22

Nou TS ik denk dat ik hetzelfde gedaan had.
Mensen kunnen het hier asociaal vinden maar ik vindt het asociaal om ineens een andere taal te gaan spreken aan de kassa.
Ik zou het er ook over hebben met de manager, wie weet een winkelverbod.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:37

Klant is idd koning maar als het gaat om een misdrijf dan ben ik in een seconde ineens helemaal niet meer aardig. Ik woon in de bijlmer, en daar wonen, zoals jij ze omschrijft, veel 'getinte' mensen. Noem me racist, maar dat is gewoon zo. Wij hebben eens in de zoveel tijd een extra goedkope koopavond. Ook mensen die de stickers omwisselen, laten wij nou bij mijn werk heel slim de cassieres de stickers zetten zodat ze 9 van de 10 prijzen uit hun hoofd weten :') Dan negeren we het gewoon en rekenen we de goede prijs. Als ze er dan wat van zeggen: heel leuk zeggen: Oh dan heb ik perongeluk de verkeerde sticker erop geplakt! Mijn fout, wilt u dit artikel dan nogsteeds?

Vaak vallen ze dan wel stil. Je hoeft niet klantvriendelijk te blijven, maar blijf wel altijd professioneel.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:39

prijzen verwisselen is jatten, niets meer of minder en welke taal de dief ook spreekt ik had de politie er bij gehaald.
stelletje aso's

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:42

Klant is koning, dat merk ik ook vaak op mijn bijbaantje. Maar er zijn toch echt grenzen hoor. Ronduit asociaal vindt ik het en de politie kwam er bij mij zeker bij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:57

Maar wat als iemand voor me de stickers heeft verwisseld en ik dat foutief geprijsde artikel dan wil hebben? Ik kijk dan ook niet vrolijk als ik hoor dat het duurder is dan verwacht en kan dan ook niet al te lief reageren, zeker als ik het niet verwacht. Maar heb ook niets fout gedaan en ben ook niet bepaald blij mocht ik een onterechte aanklacht tegen me krijgen. Dat vind ik ook behoorlijk ver gaan.

En in die kortingsdagen zijn er heel veel artikelen die door andere klanten omgeprijsd worden. Daar wil ik niet de dupe van worden door meteen het hoog te spelen. Ik ben namelijk gewoon eerlijk ondanks niet nederlands uiterlijk.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:03

Asociale mensen dat is van alle tijden, net zo goed dat diefstal van alle leeftijden is en van alle culturen ,wel is het zo dat het in sommige culturen heel normaal is om een ander te belazeren als je er zelf beter van word , ik kan me heel goed voorstellen dat je zo gereageerd hebt ,want het was ook nog is druk aan de kassa ,en daar hebben zij op gewacht ,dat is een spel en moet je door hebben en je er niet gek door laten maken , de bedoeling was dat jij door de drukte er niet op zou letten of er geen drukte om zou maken , ik heb dit zelf in mijn werk als buschauffeur zo vaak meegemaakt dat ik er een topic mee vol zou kunnen schrijven ,maar pas wel op wat je zegt ,want er word heel snel met het stuk van discriminatie gegooid en er zijn er heel wat bij die er ook daadwerkelijk werk van maken en ze krijgen aan alle kanten hulp daarbij door verschillende instanties

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:40

obelix schreef:
Herkenbaar probleem helaas. Heb t zelf ook zo vaak dat ze staan te bellen aan de kassa...

Onthou wel,klant is ten alle tijde koning (helaas soms) en vergeet niet dat t ook een mistery shopper kan zijn he? Ik zou in deze tijd toch maar opletten met wat je tegen een klant zegt ;)

Mistery shopper let op heel andere dingen, die proberen echt niet om het personeel een loer te draaien, vriendin heeft dit jaren gedaan en je krijgt van te voren een lijst waar je je als m s aan moet houden.
Zo asociaal als deze klant zal een m s zich absoluut niet gedragen, kritische vragen ja, personeel tergen nee.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:46

Helaas TS, wij als winkeliers hebben vaak te leiden onder dat asociale en denigrerende gedoe.
Ik kan niet anders zeggen als dat je het best ja en amen kunt blijven zeggen.
Wij zijn een winkel waar Duits, Frans, Engels, Grieks, Spaans, Italiaans en Varsi wordt gesproken en dus probeer je de klant zo goed mogelijk te helpen, maar ten alle tijden moet je proberen jezelf te weerhouden van de uitspraak: "hier wordt Nederlands gesproken". Engels is altijd handig, maar je kunt een klant hier niet op afrekenen.
Hoe lastig dat ook is.
Op asociale acties met die stickers haal ik mijn bedrijfsleider of baas erbij, maar meestal besluit ik dan gewoon de kassa aan te houden.
Lastig, dat dit gebeurt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:49

Nou de dames aan de kassa zijn ook ronduit asociaal (hier in België ten minste) en ik stoor me er ook gruwelijk aan.
Sta je aan de kassa te wachten wat je moet betalen, loopt er een bekende binnen van de vrouw bij de bakker wordt je gewoon negeneerd en afgewimpeld, ja alsof ik weet hoeveel ik moet betalen bij een of andere ouderwetse bakker zonder schermpje?

Of dat ze aan de kassa's gewoon met elkaar praten als je er bij staat (en de persoon aan de andere kassa jou ook aankijkt van zien ze uberhaupt dat wij hier staan als klant?). En er wordt afgerekend zonder dat er iets gezegd wordt. Of botte antwoorden... Denk dat overal wel een vorm van asociaal gedrag voorkomt hoor. Maar wat die vrouw doet is ook niet netjes nee.

Of meisjes in kledingwinkels met een afkeurende blik naar mijn forsere vriendin... Tsjah.

Of in de winkels zelf waar de tienertjes wat druk staan te lachen terwijl de etenswaren en dozen rommelig in de winkel paden liggen en ze nog beledigd zijn ook als je ze vriendelijk verzoekt even aan de kant te gaan.

Zijn zoveel dingen die ergerlijk zijn eigenlijk. Ben blij dat ik maar eens in de zoveel dagen ff een winkel in moet.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:49

Sterretje90 schreef:
Dat is natuurlijk belachelijk, wat hier is gebeurd! Snap je heel goed, TS, is eindeloos frustrerend.

Maar ik moet eerlijk zeggen, wat ik ook altijd vervelend vind, is de vergelijking met vroeger. Je geeft aan dat mensen 'steeds asocialer worden'. Alsof vroeger alles beter was. Vroeger mepten we elkaar de kop in, sloten we gehandicapten op in kerkers (nog niet eens zo lang geleden) en mishandelden we onze dieren (nog minder lang geleden). Waren we toen ook maar een fractie socialer?!? Absoluut niet alleen tegen jou bedoeld hoor, TS, ik zie dit alleen heel veel langs komen. Vind die vergelijking niet nodig, hier is gewoon iets gebeurd waarbij mensen heel erg asociaal waren. Punt.

Neemt niet weg dat ik me, nogmaals, heel goed kan voorstellen dat je BAALDE. Belachelijk, dit soort mensen!

Ik ben het helemaal met je eens. Dat vergelijken met vroeger is vaak onzin, vroeger was echt niet altijd alles beter. Maar dat neemt niet wel dat in dit geval mensen inderdaad asociaal bezig waren.

Ik begrijp je heel goed TS, ik denk dat ik in jouw situatie hetzelfde gedaan zou hebben. Ik kan me goed voorstellen dat je hier niet blij van wordt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:05

Ik sta achter de kassa bij een grote fastfood keten en heb dagelijks te maken met asociale mensen. Probeer altijd beleefd te blijven maar soms schiet het gewoon bij mij in het verkeerde keelgat. Paar dagen terug, was druk en was een bestelling aan het klaarmaken, schreeuwt een gozer 'Hey kan je me helpen?' ..... Ik heb gewoon heel kortaf gezegd 'nee, ik ben nu bezig'. Gigantisch bot, ik weet het, maar mensen kunnen toch ook wel even goed kijken en zien dat ik met iets bezig ben ipv ikke ikke ikke en de rest kan stikke? Klant is absoluut koning maar dit betekent niet dat ik het pik als mensen me als een achterlijk wijf behandelen zonder toekomst en zogenaamd dom omdat ik achter de kassa sta? Nee ik sta achter de kassa omdat ik werk moet hebben om huur te betalen en er binnen mijn vakgebied vrijwel geen banen zijn waar ik voor in aanmerking kom, en een uitkering trekken vind ik gewoon geen stijl als je wel gewoon ander en minder werk kan doen. Hoe vaak mensen neerbuigend doen, dat is gewoon niet normaal. En dit geld voor alle kleuren, afkomsten, leeftijden en geslachten. Of mensen asocialer zijn geworden weet ik niet, wel dat je veel asociale mensen hebt.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 14-08-14 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:05

chimello schreef:
Nou de dames aan de kassa zijn ook ronduit asociaal (hier in België ten minste) en ik stoor me er ook gruwelijk aan.
Sta je aan de kassa te wachten wat je moet betalen, loopt er een bekende binnen van de vrouw bij de bakker wordt je gewoon negeneerd en afgewimpeld, ja alsof ik weet hoeveel ik moet betalen bij een of andere ouderwetse bakker zonder schermpje?

Of dat ze aan de kassa's gewoon met elkaar praten als je er bij staat (en de persoon aan de andere kassa jou ook aankijkt van zien ze uberhaupt dat wij hier staan als klant?). En er wordt afgerekend zonder dat er iets gezegd wordt. Of botte antwoorden... Denk dat overal wel een vorm van asociaal gedrag voorkomt hoor. Maar wat die vrouw doet is ook niet netjes nee.

Of meisjes in kledingwinkels met een afkeurende blik naar mijn forsere vriendin... Tsjah.

Of in de winkels zelf waar de tienertjes wat druk staan te lachen terwijl de etenswaren en dozen rommelig in de winkel paden liggen en ze nog beledigd zijn ook als je ze vriendelijk verzoekt even aan de kant te gaan.

Zijn zoveel dingen die ergerlijk zijn eigenlijk. Ben blij dat ik maar eens in de zoveel dagen ff een winkel in moet.

Ohh btw ik werk nu in de panos in hasselt :')

Heb in maasmechelen village ook al vanalles meegemaakt. Ook stickers die veranderde .. .en kwaad worden als je de juiste prijs zegt. Een hele discussie waar ik op eindigde zullen we ms samen in de rek gaan kijken welke kleur de andere 10 jassen hebben om zeker te weten dat ik mij niet heb vergist :) en dan was het direct van nee hoor het is goed zo.

Of soms plukte ik snel het stikkertje er vanaf zodat ze achter af niet terug kwamen ivm verkeerde prijs dan liep ik met hun naar het rek om het te laten zien :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:08

Het is gewoon jammer dat mensen je als slaaf behandelen. Ik heb een klant die het iedere week presteert om te zeuren over die 6 of 7 gram die ik over de 2 ons geen ga met het snijden van een product. "Je moet dat ondertussen wel eens kunnen. Ik dacht dat jij alleen ingezet werd met kerst?" Je wilt dan zo graag een gepeperde opmerking over de vitrine smijten, maar dat mag niet. Dat blijft frustrerend. Maar, gewoon stoom afblazen tijdens je peuk/pauze tegen collega's. Helpt hier ontzettend. Even een peptalk tussendoor.
En je verhaal op Bokt knikkeren lucht meestal ook op. ;)

Edit: bij ons, wanneer er een gezellige drukte heerst in de winkel, werken wij hard, maar proberen we onderling grappig te kletsen, de klanten te betrekken bij het gesprek en verder te helpen. Zo krijgen we heel wat vriendelijke reacties en positieve klanten. :j
Laatst bijgewerkt door Chiave op 14-08-14 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:11

Ik vind het ook ronduit asociaal, maar dan nog hoor jij ten alle tijden netjes te reageren tegenover jou klanten. Ik geloof dat in elke winkel het motto 'de klant is de koning' hoort te heersen dus jou reactie hierop was misschien niet helemaal gepast. Je hebt/had een punt, maar je had het niet mogen zeggen.

Misschien kun je er eens met je baas over praten, dat zij al eens eerder heeft geprobeerd te stelen en nu weer met stickers heeft lopen rommelen? Wie weet is het een optie om haar een verbod te geven in jullie winkel.

Daarnaast vind ik niet alleen sommige klanten asociaal, maar sommige (kassa)medewerkers kunnen er ook wat van. De klant niet aankijken, met de klant die voor je is door blijven praten, met collega's onderling een gesprek aangaan terwijl zij jou als klant aan het 'helpen' zijn.

Ik denk dus dat veel mensen langzamerhand steeds asocialer worden, maar dat dit misschien wel nodig is in onze huidige maatschappij? Helaas.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:19

@kim Is het die waar ik jou niet gezien had? Dan moet ik eens langs gaan <<) Wel niet in m'n broodje spugen he :')

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 08:45

Ben blij met jullie meningen!
Het heeft me idd opgelucht om het even op Bokt te gooien!
Vandaag weer een nieuwe dag en dat nog wel op mijn verjaardag haha :p

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:06

_Cowgirl schreef:
Ik vind het ook ronduit asociaal, maar dan nog hoor jij ten alle tijden netjes te reageren tegenover jou klanten. Ik geloof dat in elke winkel het motto 'de klant is de koning' hoort te heersen dus jou reactie hierop was misschien niet helemaal gepast. Je hebt/had een punt, maar je had het niet mogen zeggen.

Misschien kun je er eens met je baas over praten, dat zij al eens eerder heeft geprobeerd te stelen en nu weer met stickers heeft lopen rommelen? Wie weet is het een optie om haar een verbod te geven in jullie winkel.

Daarnaast vind ik niet alleen sommige klanten asociaal, maar sommige (kassa)medewerkers kunnen er ook wat van. De klant niet aankijken, met de klant die voor je is door blijven praten, met collega's onderling een gesprek aangaan terwijl zij jou als klant aan het 'helpen' zijn.

Ik denk dus dat veel mensen langzamerhand steeds asocialer worden, maar dat dit misschien wel nodig is in onze huidige maatschappij? Helaas.

Hoevaak je wel niet hoort hoe het weekend is geweest van de meisjes in de AH als ik aan de beurt ben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:14

JoopC schreef:
Het is gewoon jammer dat mensen je als slaaf behandelen. Ik heb een klant die het iedere week presteert om te zeuren over die 6 of 7 gram die ik over de 2 ons geen ga met het snijden van een product. "Je moet dat ondertussen wel eens kunnen. Ik dacht dat jij alleen ingezet werd met kerst?" Je wilt dan zo graag een gepeperde opmerking over de vitrine smijten, maar dat mag niet. Dat blijft frustrerend. Maar, gewoon stoom afblazen tijdens je peuk/pauze tegen collega's. Helpt hier ontzettend. Even een peptalk tussendoor.
En je verhaal op Bokt knikkeren lucht meestal ook op. ;)

Edit: bij ons, wanneer er een gezellige drukte heerst in de winkel, werken wij hard, maar proberen we onderling grappig te kletsen, de klanten te betrekken bij het gesprek en verder te helpen. Zo krijgen we heel wat vriendelijke reacties en positieve klanten. :j

Tegen deze klant moet je gewoon heel slijmend opmerken: Och Mevrouw, sommige mensen leren het nooit. En dan helemaal niets meer zeggen. Behalve, mag het een onsje meer zijn??? }> }>

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:17

TS je had dat onbeschofte gedrag zéker niet hoeven te pikken. Klant is koning, jahoor, maar tot op bepaalde hoogte. Vanaf een bepaalde grens is het geen winkelier-klant relatie meer maar gewoon twee mensen waarvan de een er ontzettend onbeschoft is.

De manier waarop je haar lik op stuk gaf had wel anders gekund, dat ben ik met veel mensen eens. Maar goed het is moeilijk om helder te denken als je zo boos bent, maar wellicht kun je nu dankzij dit topic de volgende keer correct maar duidelijk optreden.

Ben benieuwd of je haar nog eens terugziet... }>

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:19

purny schreef:
Ik heb het over de reactie dat er in de winkel nederlands gesproken moet worden...

Ja dat moet kunnen, als je met iemand in gesprek bent in het Nederlands en diegene begint met zn buurman/familie in een andere taal te discusieren waar je bij staat en dan van die blikken dat je weet dit is niet vriendelijk bedoeld, dan is het helemaal niet zo raar dat je dat zegt, zou je zelf ook niet leuk vinden, Mn ouders hebben me ook altijd gezegd onder Nederlanders nooit Indisch te spreken, gewoon uit respect voor met wie je praat, dan heb je een gelijkwaardig gesprek, t is toch belachelijk dat sommige winkels nu beveiligers aannemen die Arabisch spreken speciaal om rottigheid eerder de kop in te kunnen drukken. Nederland is te lang tolerant geweest en nu zitten we met de gevolgen, respect is weg.