Verborgen dieren in voedsel: Foodwatch roept op tot actie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:52

_Cowgirl schreef:
Ik denk altijd maar zo, als je zo álles wat je dagelijks eet/drinkt langs moet gaan en je om kleine hoeveelheden zo druk kan maken, heb je dan nog wel een leven? Ik zou er helemaal gestrest van raken als ik bij alles na moet denken 'zit dit er niet in?' 'staat alles wel op het etiket?'.

Ik ben daar misschien (te) makkelijk in. :)

Levert stress op idd. Ik zal wel moeten ivm met mijn intoleranties. En ik heb geregeld dat ik iets gegeten heb en daarna behoorlijk buikpijn heb en er dus melk/gluten in zat maar niet vermeld is op het etiket :) Net zoals die onzin met vleeswaren op brood. Daar stoppen ze dus lactose in om het "zwaarder" te maken, zodat ze minder vlees hebben maar wel voor meer kunnen verkopen.. Snap het gewoon echt niet.

chimello

Re: Verborgen dieren in voedsel: Foodwatch roept op tot actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:04

Ik heb er geen stress door eigenlijk! Je koopt gewoon vaste producten, en ja soms moet je dingen kopen met dierlijke bijproducten maar helaas. Ik kan ook niet alles vermijden maar het stoort me wel :(

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:07

Er is een Europese wet waar in staat dat een bepaald product bijvoorbeeld 3 luizen of kleine insecten mag bevatten om goedgekeurd te worden voor de verkoop.

Zo zit er in een pak sinaasappelsap standaard 1 a 2 (fijn gemalen) kleine insecten. Zouden dit er bijvoorbeeld 4 zijn dan zou het product niet verkocht mogen worden.

Het probleem is dus dat dit in de producten mag zitten en daardoor niet op ingredienten lijst staan.
Het zijn namelijk geen bewust toegevoegde ingredienten.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:09

Volgens mij had ik laatst ergens gelezen dat per 2015 verplicht word om sowieso allergieën op de ingrediëntenlijst te zetten. Wie weet word het binnenkort ook wel verplicht om alles op de ingrediëntenlijst te zetten :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:00

Met een allergie snap ik dat je alles langs moet gaan, dan heb je simpelweg geen keuze. Mensen die er bewust voor kiezen álle ingrediënten langs te gaan, pfoe, wat een werk! Als ik weet wat er allemaal in zit dan zal mijn eten/drinken veel minder lekker smaken. :o

Ik vind wel dat ze alles erop moeten zetten, zeker voor de mensen met een allergie, dan is het gewoon ontzettend kwalijk als er een product wel in zit, maar dit niet vermeld wordt. Voor het zelfde geld wordt die persoon er doodziek van.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:35

44Myrthe44 schreef:
Man op het journaal zei, sla wordt ook bemest met mest dat uit een dier komt. Is dat dan ook niet meer vegetarisch?

Lijkt me toch niet? Mest komt er over het algemeen vrij vrijwillig uit bij een dier. Je kunt dan nog wel vallen over hoe dat dier gehouden wordt maar in principe wordt het dier er niet minder van als je z'n mest wegneemt. Ik heb iig nog nooit de paarden aan het hek zien jammeren als de mestkar wegreed...
Misschien dat die hard veganisten er nog wel over vallen, die schijnen helemaal niets met dierlijke producten te maken te willen hebben, maar ik denk zomaar dat die toch alleen maar ecologisch verantwoordde onbemeste biosla eten.

Wat betreft allergieën en zo denk ik toch echt aan een invoer van 'kan sporen bevatten van...'. Je moet mensen niet al dan niet moedwillig de ziektes in willen hebben.

Vraag me alleen af hoeveel mensen nog sinaasappelsap willen hebben als er op staat 'Kan sporen bevatten van insecten'. Heb ooit eens roze koeken uitgedeeld op kantoor en vervolgens vermeld dat dat heerlijk foute roze van schildluizen afkwam. Roze koeken waren ineens helemaal uit. :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:37

Ik denk vegetariërs niet struikelen over bemest voedsel, een dier mest nou eenmaal uit zichzelf en zal er geen last van ondervinden als deze mest wordt weggehaald om gewassen te bemesten. Anders ben je wel een echte zeurpiet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:32

Heb ik in ieder geval geen problemen mee nee :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:38

Als vegetarier zul je je flink belazerd voelen dat je toch iets dierlijks eet. Voor de allergische mensen is het een drama omdat je ziek wordt zonder dat je weet waarom en met wat pech kun je er zelfs aan doodgaan. Helaas is de wetgeving zo dat niet alles vermeld hoeft te worden als er maar weinig in zit. Maar ja je zult er maar ziek van worden of het niet willen binnenkrijgen.

Edit solero dat zijn dan de standaard allergien, de niet standaard staan er eigenlijk nooit op, zoals schaal of schelpdierem of zonnebloem. Dat is gewoon gokken. -O-

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:41

Vind het wel grappig als er op bv een pakje pinda's staat "kan sporen van pinda's bevatten"
Neeee echt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:43

Vaak staat daar op kan sporen van noten bevatten en omgekeerd, alleen de kan sporen van pindas bevatten las ik idd ook eens. Ik lag echt in een deuk. :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:33

karuna schreef:
Als vegetarier zul je je flink belazerd voelen dat je toch iets dierlijks eet. Voor de allergische mensen is het een drama omdat je ziek wordt zonder dat je weet waarom en met wat pech kun je er zelfs aan doodgaan. Helaas is de wetgeving zo dat niet alles vermeld hoeft te worden als er maar weinig in zit. Maar ja je zult er maar ziek van worden of het niet willen binnenkrijgen.

Edit solero dat zijn dan de standaard allergien, de niet standaard staan er eigenlijk nooit op, zoals schaal of schelpdierem of zonnebloem. Dat is gewoon gokken. -O-

Helaas staat lactose ook niet altijd vermeld. Dan staat het gewoon even met kleine letters tussendoor en ook niet bij de alergenen :) Dus dat is zeer vervelend, aangezien je er dan heel snel overheen leest. Gluten word wel altijd aangegeven, lactose helaas dus niet altijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:41

Helaas weten we daar alles van, vooral als het botervet bevat dan staat het dus niet vermeld maar zit het er wel in. Ben daar vaak genoeg goed ziek van geweest. :r .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:49

Ach niet alleen op levensmiddelen vergeten ze te vermelden wat er allemaal in zit. Dat telt ook voor verzorgingsartikelen. Geregeld loop ik met bulten en rooie plekken omdat ze niet alles vermelden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:01

Ik denk dat het moeilijk is, maar je kan ook heel ver gaan. Hoe zit het als iemand paardenmest gebruikt voor de aardbeien te laten groeien? Dan zijn er ook dieren in het proces betrokken geweest. Hebben vegetariërs dan liever dat er kunstmest wordt gebruikt?

Nog extremer: de meeste planten doen aan fotosynthese. De CO2 die hierbij verwerkt is, zou zomaar uitgeademd kunnen zijn door een dier. Kan een moslim sla eten die blootgesteld is aan door varkens uitgeademde lucht?

Nogmaals, je kan heel ver gaan. Sommige stammen in India mogen geen ondergronds groeiende groenten eten, omdat bij het oogsten eventueel dieren in de grond beschadigd zouden kunnen raken.

Ik denk wel dat het heel belangrijk is om te vermelden wat er in het eindproduct zit, qua allergenen en dergelijke. Nederland is hier niet zo ver in als bijvoorbeeld Finland. In Finland staat op alle producten of er lactose in zit. Overigens heeft Rusland de boycott wat verzwakt, lactosevrije zuivelproducten zijn nu wel toegestaan voor de import. Dat is voor Finland een redelijke opsteker (10% van zuivelexport naar Rusland is lactosevrij)
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 15-08-14 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:07

Ik ben geen vegetariër maar vind het wel onsmakelijk om te weten wat er in bepaalde producten zit. Het begon al bij Mac Donalds. En omdat ik het niet wil en kan verbannen eet ik het nog wel maar wel veel minder dan eerst. Nu schijnt er zelfs in supermarkt brood haren en veren te zitten verwerkt. In bepaalde dranken en koeken geplette luizen. Nee je proeft het niet of beter nog je ziet het niet maar het idee.. Brr. Ben ik de enige die het onsmakelijk vind?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:57

In brood zit altijd vermalen insect hoor. Dat begint al als t van t land af komt. Dat is ook niet te vermijden. T is zo klein. Daar heb je een microscoop voor nodig.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 20:04

Sammie schreef:
In brood zit altijd vermalen insect hoor. Dat begint al als t van t land af komt. Dat is ook niet te vermijden. T is zo klein. Daar heb je een microscoop voor nodig.

True maar er zit voor mij wel een verschil in insecten die er al zitten en insecten toevoegen om het een of ander te bereiken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:57

Bij veel dingen gaat het om een HULP stof die van nature voorkomt in heel veel producten, maar het eenvoudigst te winnen is uit dierlijke resten, haar, of iets anders wat wij onsmakelijk vinden. Het is dus een molecuul van een van de vele stoffen die nodig is om iets iets te maken. En heeft niets meer met een dier of zo te maken. En hoeft ook niet perse dierlijk geproduceerd te zijn.

Wat je nu krijgt is dat de verpakking mogelijk al aangepast moet worden als er een andere leverancier voor hulpmiddelen wordt gevonden, die een ander productieproces hanteert. Met als gevolg dat de prijzen van veel artikelen omhoog gaan en arme mensen dus meer in de knoop komen. En de fabrikanten meer (goedkoop) dierlijke middelen gaan gebruiken om toch aan de omzet te komen. Precies wat men dus eigenlijk niet wil.

Bij andere dingen kan je jezelf toch al vragen stellen. Als ik lees dat ergens extra dingrn aan toegevoegd zijn, zosls vitaminen, dan vraag ik me toch al af hoe ze dat doen. Of dat ook opgenomen kan wordrn door je lichaam en zo ja wat ze dan hebben moeten gebruiken om dat voor elkaar te krijgen. Als het product van nature al geschikt was extra vitamines te hebben, dan hadden die er al in gezeten en hadden ze er niet zon heisa om gemaakt. Er moet dus ergens iets verandrd zijn en dat is altijd kunstmatig en wat mij betreft reden om te laten liggen.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:21

_Cowgirl schreef:
Ik denk vegetariërs niet struikelen over bemest voedsel, een dier mest nou eenmaal uit zichzelf en zal er geen last van ondervinden als deze mest wordt weggehaald om gewassen te bemesten. Anders ben je wel een echte zeurpiet.

nee idd daar heb ik geen problemen mee, het gaat mij vooral om het dier doden voor voedsel en andere producten, en het vreselijke leven van het dier. als dieren niet zouden mesten is het ook niet zo goed lijkt mij :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:59

_Cowgirl schreef:
Ik denk altijd maar zo, als je zo álles wat je dagelijks eet/drinkt langs moet gaan en je om kleine hoeveelheden zo druk kan maken, heb je dan nog wel een leven? Ik zou er helemaal gestrest van raken als ik bij alles na moet denken 'zit dit er niet in?' 'staat alles wel op het etiket?'.

Ik ben daar misschien (te) makkelijk in. :)

Ik vind dat ook, en ik ben ook vegetariër maar ik trek wel ergens een grens.
Ik ben echt gestopt met bij alles nadenken van hier zit misschien 0,0001 procent vlees in dus OEEEEEEEH. :')

Maar ik vind sowieso de hele voedselindustrie om te janken. :n

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 01:48

Misschien is dit een interessant filmpje om te kijken: How pig parts make the world turn; een Nederlandse vrouw die uit heeft gezocht wat er eigenlijk allemaal gebruikt wordt van een varken en waar het in zit..
http://www.ted.com/talks/christien_mein ... _pig_05049

Als je bij alles stil moet gaan staan heb je inderdaad geen leven meer..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:48

Ik vind het zeker belangrijk om te weten wat er in voedsel zit...of zelfs ook medicijnen.Ik heb ook een aantal allergieën en het is gewoon heel naar als je niet begrijpt waarom je van een bepaald product ziek wordt.

Je gaat het product dan maar mijden terwijl het niet het product is maar een van de hulp/vulmiddelen.

Met medicijnen is dat ook zo'n drama...de verzekering drukt je goedkopere medicijnen door je strot want de bestanddelen van het medicijn zijn gelijk.Dat er andere vulmiddelen worden gebruikt boeit niet...en daar kan ik dus ziek van worden.Weer een hele strijd om andere medicijnen te krijgen want die zijn doorgaans voor eigen rekening.

Er moet gewoon duidelijk opstaan wat erin zit,dan kun je kiezen of je het product wil/kan nemen of niet...en of dat nu uit (geloofs)overtuiging is of medische redenen boeit niet.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:55

Ik ben zelf ook vegetariër en ik vind het jammer dat er blijkbaar dierlijke stoffen in veel producten zitten. Maar als je ècht helemaal daarop gaat letten, kun je straks niets meer eten. ;)
Ik vind wel dat ze alle ingrediënten op het product moeten zetten, en dan kunnen mensen zelf kijken of ze het nog willen kopen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:39

soloro schreef:
Gluten word wel altijd aangegeven,

Wist je dat er in de kartonnen koffie en thee bekers vaak aan de binnenkant een product zit, wat de boel wat beter waterdicht moet houden, wat gluten bevat?