Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:09

Belgen zijn gereserveerder, laten je minder toe in hun "leefruimte" denk ik. :) Meer een "hoi hoe gaat het, goed? Fijn, met mij ook zo lang je maar daar mooi op een afstandje blijft staan..."

Terwijl Nederlanders meer zijn van 'hey hoe gaat ie?' *slaat arm om schouders*
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-08-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:09

Ik merk altijd bij starbucks en lush dat de mensen daar altijd enorm vriendelijk zijn, gewoon hier in nederland. Altijd even hallo zeggen, vragen hoe het gaat. Vraag me dan wel altijd af of die medewerkers nou echt zo van persoonlijkheid zijn of dat het er helemaal is ingeprint.. (vooral omdat dit geen oer hollandse winkels zijn).
In engeland in de winkels ook, maar daarvan weet ik bijna zeker dat het geen toneelstuk is omdat bijna iederee8n dat doet, en ik krijg echt niet het gevoel dat het fake is (hier in nl dus wel een beetje).
En even van roltrappen; ik was donderdag in amsterdam bij de forever 21, daar staan de roltrappen ook 'andersom'. Heel apart, stond ineens bijna op de roltrap van boven naar beneden. Had niet verwacht dat ik gewend zou zijn aan aan welke kant de roltrap naar boven zit :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:11

geerke schreef:
Quebelle schreef:
Ik ben Brits/Belgisch :j Ik vind ook dat Belgen minder...toegankelijk zijn? Ik vind dat Belgen qua mentaliteit veel bedeesder en individualistischer zijn dan bevoorbeeld Britten of Nederlanders.
Wat wel onvriendelijk kan overkomen naar buitenlanders toe.

ik vind belgen een stuk vriendelijker dan nederlanders...

Echt? Ik dacht altijd dat het omgekeerd was :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:13

Duurzame enegie. Daar kunnen we van landen zoals duitsland en noorwegen echt wat van leren. Gisteren was dat nog in het nieuws vanwege de angst dat rusland van de winter de gaskraan dichtdraait.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:15

haha, sorry ik moet niet lachen :') ....maar toen ik je stuk las dacht ik "Ja, nou dat is waarom wij blij zijn aan de andere kant van de wereld :D ". Als de oma's op visite komen zijn ze altijd in NL mode, alles moet snel, snel, snel en ga zo maar door. Alles is hier (tot frustratie toe) kalm, schoon en rustig. Ik sta makkenlijk 10min te wachten bij de kassa als de cassiere de mevrouw voor je kent en ze gezellig een praatje maken. I kan oma nu nog horen zuchten en kreunen voor hoe lang het duurde :x En ja, het inhalen en snel rijden....hier kun je weg komen met 70/80kph inplaats van 100kph op de snelweg. :)F :)F :)F

Furrow

Re: Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:18

Ayasha daar heb je een punt, best een mooie visie!!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:39

northequest1 schreef:
haha, sorry ik moet niet lachen :') ....maar toen ik je stuk las dacht ik "Ja, nou dat is waarom wij blij zijn aan de andere kant van de wereld :D ". Als de oma's op visite komen zijn ze altijd in NL mode, alles moet snel, snel, snel en ga zo maar door. Alles is hier (tot frustratie toe) kalm, schoon en rustig. Ik sta makkenlijk 10min te wachten bij de kassa als de cassiere de mevrouw voor je kent en ze gezellig een praatje maken. I kan oma nu nog horen zuchten en kreunen voor hoe lang het duurde :x En ja, het inhalen en snel rijden....hier kun je weg komen met 70/80kph inplaats van 100kph op de snelweg. :)F :)F :)F

NZ, toch? <3

In NZ zijn mensen super beleefd en netjes in verhouding met Nederland. Toen ik terug kwam van een half jaar NZ/Oz heb ik echt heel lang continue bij alles 'sorry' zitten zeggen. De mensen daar bieden echt voor alles hun excuses aan. Als jij in NZ/Oz tegen iemand oploopt bied die persoon zijn excuses aan.. :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:41

damian23 schreef:
Duurzame enegie. Daar kunnen we van landen zoals duitsland en noorwegen echt wat van leren. Gisteren was dat nog in het nieuws vanwege de angst dat rusland van de winter de gaskraan dichtdraait.

duurzame energie???Bedoel je de groene stroom die in Nederland verkocht word maar wel uit de kerncentrale uit frankrijk komt? :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:49

Nou, nou. Nu word er in dit topic wel heel erg gedaan alsof we het hier heel slecht hebben. Met alle respect TS, maar hoe hoog is de bevolkingsdichtheid daar ten aanzien van hier?

Als de bevolkingsdichtheid hier niet zo hoog zou zijn, zou het er hier ook een stuk relaxter aan toe gaan. Elk gezin heeft tegenwoordig minimaal 2 auto's, liefst 3. Tel uit je drukte op de weg.

Ik ben ook wel eens onbeleefd tegen een toerist. Niet omdat het een toerist is, maar omdat de drukte die er toch al is teveel is. Met toeristen erbij al helemaal.
Bovendien word ik ook onbeleefd van toeristen die hier in Amsterdam binnen drie dagen alles willen doen wat god verboden heeft, daar worden toeristen heel, heel, heeeeel erg vervelend van zie je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:55

damian23 schreef:

Maak je maar grotere zorgen dat oekraïne dat zelf doet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:05

Amerikaans vriendelijkheid is niet fake maar wel 'hol'. Het is gewoon een omgangsvorm die ze zich aangeleerd hebben en ook verwacht wordt te hebben, zoals wij weer de onze hebben. Het is niet zo dat ze het 'even opzetten'. Er zit alleen geen serieuze diepgang achter, vaak ontbreekt dat juist, en dat is de reden dat we het als fake ervaren.

Chinezen zijn helemaal niet zo beleefd en dat zien ze zelf ook niet zo. Mijn chinese collegas begrijpen vaak ook niet waarom wij dat verwachten wanneer we schrikken van hun botheid. Voor je uitrennen om de deur te openen e.d. is huk sociale etiquette.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:09

Ayasha schreef:
Belgen zijn gereserveerder, laten je minder toe in hun "leefruimte" denk ik. :) Meer een "hoi hoe gaat het, goed? Fijn, met mij ook zo lang je maar daar mooi op een afstandje blijft staan..."

Ik voel me dan meer belgs :') vind Belgen ook veel vriendelijker, die taal klinkt ook zo schattig :D (ik kijk ook graag naar Belgische televisie en de halve wereld hier verklaart me voor gek -O- )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:10

verootjoo schreef:
Ayasha schreef:

Ik voel me dan meer belgs :') vind Belgen ook veel vriendelijker, die taal klinkt ook zo schattig :D (ik kijk ook graag naar Belgische televisie en de halve wereld hier verklaart me voor gek -O- )

Hier precies zo! Vlaamse tv staat hier idd vaak op alleen al voor het mooiste accent der nederlandse taal :D
Ik ben overigens wel van het lichamelijke contact dus dat deel van je tekst is niet op mij van toepassing.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:11

AmyII schreef:
Nou, nou. Nu word er in dit topic wel heel erg gedaan alsof we het hier heel slecht hebben. Met alle respect TS, maar hoe hoog is de bevolkingsdichtheid daar ten aanzien van hier?

Als de bevolkingsdichtheid hier niet zo hoog zou zijn, zou het er hier ook een stuk relaxter aan toe gaan. Elk gezin heeft tegenwoordig minimaal 2 auto's, liefst 3. Tel uit je drukte op de weg.

Ik ben ook wel eens onbeleefd tegen een toerist. Niet omdat het een toerist is, maar omdat de drukte die er toch al is teveel is. Met toeristen erbij al helemaal.
Bovendien word ik ook onbeleefd van toeristen die hier in Amsterdam binnen drie dagen alles willen doen wat god verboden heeft, daar worden toeristen heel, heel, heeeeel erg vervelend van zie je?

We hebben het absoluut niet slecht in Nederland. Dat zeg ik ook niet, maar van bepaalde dingen zouden we best eens wat kunnen leren (o.a. Dat we het dus niet zo slecht hebben).

Toeristen in Amsterdam %) %) %)....

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:18

pandour4evuh schreef:
Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

Dan ben ik waarschijnlijk één van de personen waar jij je aan ergert :+
Ik vind roltrappen doodeng, maar ik ga er wel op staan, ben dan blij als ik sta, houd me krampachtig vast aan de leuning en stap af alsof ik in een vulkaan stap... :') Maar no way dat ik dan ook nog ga lopen op de roltrap..........................
Alhoewel ik door het vastklampen aan de leuning wel genoodzaakt ben om in ieder geval aan de kant te moeten staan, dus ik denk dat iedereen er wel langs kan _O-

Grappig om te lezen hoe iedereen de verschillende landen/culturen ervaart :D

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:19

TammyVN schreef:
AmyII schreef:

We hebben het absoluut niet slecht in Nederland. Dat zeg ik ook niet, maar van bepaalde dingen zouden we best eens wat kunnen leren (o.a. Dat we het dus niet zo slecht hebben).

Toeristen in Amsterdam %) %) %)....

Toeristen overal in nederland. Je zou toch denken dat als er een straat is dat je niet de hele straat inneemt maar tenminste gewoon aan de kant van de weg loopt. Jezus ik kan daar iedere dag zo boos over worden. ik doe er letterlijk 10 minuten langer over om het centrum uit te komen dan zou moeten.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:21

Jasia schreef:
pandour4evuh schreef:
Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

Dan ben ik waarschijnlijk één van de personen waar jij je aan ergert :+
Ik vind roltrappen doodeng, maar ik ga er wel op staan, ben dan blij als ik sta, houd me krampachtig vast aan de leuning en stap af alsof ik in een vulkaan stap... :') Maar no way dat ik dan ook nog ga lopen op de roltrap..........................
Alhoewel ik door het vastklampen aan de leuning wel genoodzaakt ben om in ieder geval aan de kant te moeten staan, dus ik denk dat iedereen er wel langs kan _O-

Grappig om te lezen hoe iedereen de verschillende landen/culturen ervaart :D

Ik vind het niet erg zolang je aan de rechterkant staat zodat ik gewoon de trap op / af kan lopen. Het is gewoon sociaal gedrag als je dat doet. in andere culturen is dit gewoon maar nederland heeft dit nog in zich opgenomen dat dit 1 veel handiger en 2 socialer is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:25

Ik ben altijd weer blij als ik in Nederland ben.
Ik houd van Nederland, ik houd van de seizoenen, ik houd van de openheid/directheid van de Nederlanders, ik houd van onze monarchie en onze democratie. Nergens is de vrijheid van meningsuiting zo groot als in Nederland en de Scandinavische landen.

Ik ben nergens zo graag op deze wereld als terug in Nederland. *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:28

janouk schreef:
Ik ben altijd weer blij als ik in Nederland ben.
Ik houd van Nederland, ik houd van de seizoenen, ik houd van de openheid/directheid van de Nederlanders, ik houd van onze monarchie en onze democratie. Nergens is de vrijheid van meningsuiting zo groot als in Nederland en de Scandinavische landen.

Ik ben nergens zo graag op deze wereld als terug in Nederland. *\o/*

zie je...ze zijn er wel,tevreden,niet zeurende nederlanders :j
Gelijk heb je,gewoon tevreden zijn,het kan veel slechter!
Ik ben ook erg blij dat ik in Frankrijk zit :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:30

Ik ben een aantal keren in New York geweest en heb daar ook een aantal malen de gastvrijheid en vriendelijkheid mogen ondervinden. Ik vind bepaalde Nederlanders botte mensen en die mogen ook echt wel eens iets aan hun social skills gaan doen.

Laatst was ik met mijn moeder in de Lidl. Mijn moeder vertelde iets tegen de medewerker en deze liep met onweer op zijn gezicht rond. Als je het dan niet leuk vind, trek dan op zijn minst even je snater open of vertrek en laat een ander die wel klantvriendelijk kan zijn in jouw plaats werken... er zijn er genoeg die wel willen werken. Hoe je in NY word behandeld mogen ze hier ook iets van leren.. Hier in de winkels staan ze je bekant aan te gapen en lijkt het alsof het teveel is voor ze. Ook de ervaringen met de kassa vind ik in Amerika beter. Hier is het megadruk omdat men niet het perfecte systeem hebben en hoor je wat het meisje van de kassa in haar weekend heeft gedaan terwijl er klanten staan.

Als ik door een toerist gevraagd word hoe je ergens moet komen, wijs ik hun netjes de weg en geef soms nog tips met wat ze echt niet moeten missen...

Enne geef mij maar een 24/7 economie hoor, heerlijk!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:32

Er is een aanzienlijk verschil tussen aldi/lidl personeel en dat van 'normale' supermarkten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:33

24/7 economie wil ik hier ook, met dezelfde prijzen :)
Ik vond het echt heerlijk om bv. om 11 uur in de walmarkt te gaan shoppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:34

Furrow schreef:
24/7 economie wil ik hier ook, met dezelfde prijzen :)
Ik vond het echt heerlijk om bv. om 11 uur in de walmarkt te gaan shoppen.

nou...dezelfde belastingdruk en prijzen als in amerika...dat lijkt mij ook wel wat :j

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:39

Toen ik dit jaar terug kwam van de Canarische Eilanden merkte ik een heel groot verschil eenmaal terug in Nederland. Vooral het drammerige altijd haastige gedrag van Nederlanders viel me op. Maar ook het overal een probleem van maken.

Zo stond ik de dag na mijn terugkomst in de action waar een vrouw geld wilde wisselen voor een wagentje. Dit doen ze blijkbaar niet aan de kassa's van de action, want dat is het beleid daar. Dit werd haar ook netjes verteld. "Ja nou, dan kan ik hier dus niet winkelen". Vervolgens ging ze het bij een andere kassa alsnog vragen, maar daar kreeg ze dezelfde uitleg. Intussen boden meerdere mensen haar aan te wisselen en als klap op de vuurpijl zei een vrouw zelfs: "hier, heb je een euro". Maar mevrouw zei niet eens dankjewel, maakte er een groot drama van "Rotwinkel, nou dan gaan we wel naar het kruidvat" en liep zo de winkel uit.

Maar ook het geen seconde kunnen wachten om er langs te mogen, je aan de kant duwen, ontzettend bemoeien met de verschijning van de personen om je heen die ook gewoon lekker willen winkelen, zuchten, chagrijnig kijken. Ineens viel me gewoon alles op.

Ook het verkeer was op vakantie heel anders, voetgangers waren daar heilig en iedereen stopte gewoon overal voor je. In Nederland ben ik zelfs op de zebrapaden al zovaak bijna aangereden. Haast haast haast en drammen maar.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:39

geerke schreef:
damian23 schreef:

duurzame energie???Bedoel je de groene stroom die in Nederland verkocht word maar wel uit de kerncentrale uit frankrijk komt? :D

nee, ze verwezen niet naar de kernenergie uit frankrijk (werd welaangehaald, maar meer dat de Fransen vasthielden aan kernenergie). Het ging om duitsland en noorwegen (energie uit zon, wind en water). Kan me ook wel iets bij voorstellen dat het hier niet van de grond komt. Zo werd er toch laatst een invoerverbod op goedekope zonnenpanelen uit land x (meen china) door Nederland ingesteld.