Het nieuws wordt steeds heftiger.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:38

AmoorM schreef:
Iris82 schreef:
Het lijkt er wel op he? Boko Haram, ISIS.
Ik vind het allemaal maar eng.

En die 50.000 mensen op die berg...
Ik weet gewoon niet wat erger is. Langzaam doodgaan of op een vreselijke manier afgeslacht worden... |(

Waarom worden die mensen afgeslacht dan? Zijn zij geen moslim? Ik kan dat nooit zo goed volgen.

Ze combineren, ik geloof, 7 geloven, en worden daarom gezien als duivelsaanbidders en moeten dood. Aldus ISIS.

Edit: Dit is uiteraard even een korte samenvatting.
Laatst bijgewerkt door Aroha op 08-08-14 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:40

Ik ben opgegroeid met de oorlog in libanon. Dat werd toen toch heel andrrs in beeld gebracht dan de oorlog in gaza nu (als voorbeeld). Toen werden er amper beelden van bombardementen uitgezonden, of alleen op grote afstand met onmisbare waarschuwingen.

Nu worden er zonder waarschuwingen afgerukte ledematen en doodgemartelde mensen op het journaal getoond, ze geven je niet eens de kans even op tijd weg te kijken.

Overal staan cameras op en alles moet getoond.

Er is namelijk wel een heel groot verschil in hoe nieuws gebracht wordt. Toen ik klein was was er ook dood en verderf. Koude oorlog, libanon, dreiging atoombom... En toch werd het anders gebracht. Ik denk dat de manier van toen beter was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:44

AmoorM schreef:
Iris82 schreef:
Het lijkt er wel op he? Boko Haram, ISIS.
Ik vind het allemaal maar eng.

En die 50.000 mensen op die berg...
Ik weet gewoon niet wat erger is. Langzaam doodgaan of op een vreselijke manier afgeslacht worden... |(

Waarom worden die mensen afgeslacht dan? Zijn zij geen moslim? Ik kan dat nooit zo goed volgen.

Ze combineren, ik geloof, 7 geloven, en worden daarom gezien als duivelsaanbidders en moeten dood. Aldus ISIS.

Edit: Dit is uiteraard even een korte samenvatting.[/quote]

Dus als ik het begrijp: Jij gelooft meer geloven dan alleen de islam en daarom moet je dood?

HighVoltage

Re: Het nieuws wordt steeds heftiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:45

Zo denken zij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:45

Wij willen meer, zoeken meer en kijken meer; eigenlijk doet de media wat het overgrote deel ook wil. Maar goed, jeugdjournaal vind ik ook wel fijner af en toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:47

vuurneon schreef:
Wij willen meer, zoeken meer en kijken meer; eigenlijk doet de media wat het overgrote deel ook wil. Maar goed, jeugdjournaal vind ik ook wel fijner af en toe!

Dit vraag ik me oprecht af. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen blij worden van de berichtgeving zoals het NOS journaal dat bijvoorbeeld doet.
Nieuws kijk je volgens mij om op de hoogte te zijn van wat er in NL en in de wereld gebeurt. Niet alleen de mate van nieuws, maar ook hoe het verstrekt wordt draagt hier volgens mij totaal niet aan bij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:48

Het verschil is nu natuurlijk ook dat iedereen een GSM met camera heeft en dat foto's en filmpjes zo op Twitter staan. Vanuit daar worden ze weer gebruikt door andere nieuwssites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:49

Wat ik me al heel lang afvraag en eigenlijk ook niet zo netjes is, maar toch wil vragen. Als je dit soort nieuws berichten hoort en dit soort dingen af spelen. Hoe kun je dan als moslim blij zijn met je geloof? Als je dit soort dingen op het nieuws hoort/ziet.

Zoals een profiel van een bokker hier, die zegt dat ze een echte moslim is. Hoe kun je je dan niet rot voelen met deze berichtgeving enzo.

Als ik gelovig zou zijn en mijn geloof deed dit soort vreselijke dingen, zou ik toch een stapje op zij zetten.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:53

Ik had ergens gelezen dat de moslim verschillende categorieën van geloofspraktisering had. De ISIS heeft een andere visie op het geloof dan andere groepen. Daar kunnen andere groepen dus niet veel aan doen, als er zo'n dingen over het geloof in het algemeen worden gezegd.

(correct me if I'm wrong, maar dit stond in mijn cursus Godsdienst...)

EDIT: met moslim bedoel ik de Islam, excuus
Laatst bijgewerkt door HighVoltage op 08-08-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:54

Dus omdat andrren gruwelijke dingen doen en zeggen hetzelfde geloof aan te hangen moet jij dat maar opgeven? Enig idee trouwens hoeveel stromingen er binnen de islam zijn? Die soms maar weinig gemeenschappelijk hebben behalve dat ze allah aanbidden? Er is iig geen vaste interpretatie van de koran, net als die er voor de bijbel niet is.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:55

Dat er rotte appels in de wereld zijn betekent niet dat het geloof niet deugt...

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:55

AmoorM schreef:
Wat ik me al heel lang afvraag en eigenlijk ook niet zo netjes is, maar toch wil vragen. Als je dit soort nieuws berichten hoort en dit soort dingen af spelen. Hoe kun je dan als moslim blij zijn met je geloof? Als je dit soort dingen op het nieuws hoort/ziet.

Zoals een profiel van een bokker hier, die zegt dat ze een echte moslim is. Hoe kun je je dan niet rot voelen met deze berichtgeving enzo.

Als ik gelovig zou zijn en mijn geloof deed dit soort vreselijke dingen, zou ik toch een stapje op zij zetten.

Het is niet hun geloof die dit doet, maar een stel extremistische gekken die willen dat iedereen hetzelfde geloof aanhangt en eigenlijk voornamelijk op macht uit zijn. Vrij offtopic though.

Die 50.000 mensen op een berg in Irak zijn 'Yezidi's', ze hebben geen zeven geloven, maar in hun geloof kun je elementen terug vinden van 6/7 geloven. O.a. dingen van de Islam, maar ook van het Christendom.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:57

Jehova's Getuigen geloven ook in dezelfde God als dat de Katholieken, dus behorende tot het Christendom. Enkel hebben zij wel een hele eigen interpretatie van de bijbel en een hele hoop gewoontes en gebruiken waar ik ook absoluut niet achter sta. Maar dat wil niet zeggen dat de Katholieken die het niet met de Jehova's eens zijn ook maar hun geloof moeten laten vallen alleen maar omdat ze ook tot het Christendom behoren? Zo moet je het denk ik ook zien met de Islam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:59

De opmerking dat mensen elkaar altijd al hebben afgeslacht maar dat we er nu meer van mee krijgen zit natuurlijk wel wat in.
Dat is ook logisch met al die social media en journalisten over de hele wereld.
Er zal ons nu in deze tijd niet veel meer ontgaan.
Maar wat mensen echt over het hoofd zien is de toename van geweld en dan niet in het soort maar in de hoeveelheid en hoe vaak.
Je ziet op chronologische volgorde een toename in het aantal conflicten in de wereld.
Zo heb ik eens een avond bij gewoond waarbij een spreker een chronologische schema had gemaakt over een tijdvak van 100 jaar geloof ik (kan meer zijn).
En daar ben ik toen wel van geschrokken van hoe de conflicten in de wereld zijn toe genomen.

Deze man had dat overigens ook gedaan met natuurrampen en ook daarin zag je een toename van de milieu rampen. (overstroming, droogte, etc)
Deze avond heb ik iets van 8 jaar geleden bijgewoond en toen deed die spreker al een uitspraak over milieuvluchtelingen.
Dat was toen nog niet zo aan de orde maar vandaag de dag is het vanzelfsprekend dat er mensen vluchten vanwege droogte of overstroming.

Ja vroeger had je het ook allemaal maar er is wel degelijk een toename.
En ja daar is het nieuws mee door drongen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:00

AmoorM schreef:

Als Hendrik zijn paard mishandelt, dan stop jij ook gelijk met paarden? Als Hendrik zijn paarden mishandelt, dan ben jij ook niet blij met paarden als hobby meer? Het geloof doet niets, het zijn de mensen die het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:01

TammyVN schreef:
AmoorM schreef:

Het is niet hun geloof die dit doet, maar een stel extremistische gekken die willen dat iedereen hetzelfde geloof aanhangt en eigenlijk voornamelijk op macht uit zijn. Vrij offtopic though.

Die 50.000 mensen op een berg in Irak zijn 'Yezidi's', ze hebben geen zeven geloven, maar in hun geloof kun je elementen terug vinden van 6/7 geloven. O.a. dingen van de Islam, maar ook van het Christendom.

Verschrikkelijk voor die mensen. Zijn zij zo de berg in gejaagd?

Beetje off topic inderdaad.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:02

Even over de hele oorlogssituatie in die land(en) daar: ik maak mij zorgen, nu dat de VS zijn binnengevallen...Oftewel grijpt VS de macht en wordt het (iets) kalmer, oftewel is dat pas de vonk naar een groter probleem...

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:03

AmoorM schreef:
TammyVN schreef:

Verschrikkelijk voor die mensen. Zijn zij zo de berg in gejaagd?

Beetje off topic inderdaad.

Ze zijn de bergen in gevlucht. ISIS kwam namelijk steeds dichterbij en heeft voor Christenen de optie om zichzelf te bekeren tot de Islam en belasting hiervoor te gaan betalen, of 'dood door het zwaard'. Yezidi's moeten 'gewoon' dood geloof ik. Dus Yezidi's zijn massaal op de vlucht geslagen, ze hebben niets mee kunnen nemen, hier was geen tijd voor. En zitten nu dus te verpieteren bovenop die berg. Blijkbaar wacht de ISIS ze beneden gewoon op..

:\ :\ :\

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:04

Rowdine schreef:
vuurneon schreef:

Dit vraag ik me oprecht af. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen blij worden van de berichtgeving zoals het NOS journaal dat bijvoorbeeld doet.
Nieuws kijk je volgens mij om op de hoogte te zijn van wat er in NL en in de wereld gebeurt. Niet alleen de mate van nieuws, maar ook hoe het verstrekt wordt draagt hier volgens mij totaal niet aan bij.

De media is slechts in dienst van ons; zij draaien wat wij vragen. De kranten lopen beter met dramatische koppen, dus ellende verkoopt. Wij mensen zijn nieuwsgierig en getriggerd daardoor. Vroeger was het normaal om naar openbare executies te gaan, in de tijd van mijn vader fietste je achter de brandweerauto aan als de dorpsman de bel luidde om de sensatie te zien bij gebrek aan verdere spanning (geen tv) en als er een ongeluk gebeurd staan er gewoon kijkfiles. Dus blijkbaar willen 'wij' graag ellende zien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:04

Er is zelfsniet echt een toename van het aantal conflicten in de wereld. Wel een veranderde economische situatie waardoor oorlog in een land als afghanistan, 20 jaar geleden onbenullig en onbeduidend, nu van invloed is op de wereldeconomie en dus de aandacht trekt waar er 20 jaar geleden letterlijk geen haan naar kraaide.

Wat wel is toegenomen is het aantal heftige natuurrampen. Dat heeft ook weer invloed op economieen en handel, en daarmee indirect ook op conflicten en oorlogen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:06

Vroeger duurde het ook langer; zat je weken op een boot om een ander land te bereiken en die verrekte inboorlingen maar te bekeren of een koppie kleiner te maken. De manier van oorlogsvoeren is versneld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:34

vuurneon schreef:
Vroeger duurde het ook langer; zat je weken op een boot om een ander land te bereiken en die verrekte inboorlingen maar te bekeren of een koppie kleiner te maken. De manier van oorlogsvoeren is versneld.

of ze mee te nemen.... :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:32

Iemand moest ook het werk doen }> nu hebben wij de Polen die vrijwillig komen, maar ja... In die gouden tijd was het ietsje anders :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:38

Bah, gister avond in het nieuws dat yezidi's zich zelf en hun familie van kant maken om maar niet in de handen van de ISIS komen. Het komt ook erg dichtbij doordat ze NL yezidi's hier in NL gaan interviewen en filmen. Die dan met familie daar in Irak bellen om afscheidt te nemen omdat ze zich niet laten bekeren.
Zo ook een vader die zei dat hij nog weinig munitie had en als de ISIS dichterbij komt hij hem zelf en zijn kinderen neerschiet.

Arme, arme mensen.....

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:41

Isis is vreselijk, en dan te weten dat veel Nederlanders en Belgische radicale islamieten daar mee vechten. En wat krijgen ze als ze terugkomen, alleen de kans dat hun paspoort afgenomen wordt...