MH-17 en oorlog Rusland en VS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:59

Als er een oorlog komt, dan heeft dat direct of indirecte invloed op Nederland en de rest van de wereld, of ze nou meevechten of niet. Op de economie, op in- en export, mensenrechten, politiek, op het milieu. Want het is niet meer zoals in de Tweede Wereldoorlog dat de atoombom/wapens net in aanmaak waren, maar er is nu een grote opslag van kernwapens, die ook nog eens vele malen sterker is dan de bommen die op Hiroshima en Nagasaki zijn gegooid.

Ik vind trouwens dat mensen wel erg makkelijk denken en erg naïef zijn over een oorlog en denken dat het door verdragen en organisaties niet zou gebeuren, omdat dat wel voor bescherming zou zorgen. Dat zeiden ze ook in het Verdrag van Versailles van 1919, dat door dit verdrag er geen oorlog meer zou komen, maar zoals iedereen wel weet kwam er toch ene Adolf Hitler aan de macht die veel schade heeft aangericht. En ook Poetin is niet echt een man die je op zijn woord kan geloven.

Maar je moet je niet te druk willen maken hier over, daar is het te warm voor..
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 23-07-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:03

Ik denk maar steeds: 'I hope they love their children to'. Van dat nummer van Sting.

Maar de kans dat dit een oorlog wordt is inderdaad heel klein.
Laatst bijgewerkt door Casca op 23-07-14 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:04

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:
Rutte heeft Poetin nog wel in toom hoor. Bovendien heeft hij ook wat respect en goodwill voor ons koningshuis (lang leve ons koningshuis!) en daarnaast hebben we nog de EU, UN en vanalles om de wereld tegen oorlog te beschermen. Het komt niet zomaar tot een oorlog.

Wat :D?

Nou ja, we krijgen wel de lichamen terug. Poetin blijft gevaarlijk, maar vind dat Rutte het erg goed doet.
je moet zo'n meisje toch soort van geruststellen :o

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:07

verootjoo schreef:
Nou ja, we krijgen wel de lichamen terug. Poetin blijft gevaarlijk, maar vind dat Rutte het erg goed doet.

Doet Poetin dat dan niet om niet nog meer negatieve aandacht te krijgen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:08

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Wat :D?

Tuurlijk komen de lichamen terug, maar dat is niet omdat Rutte Poetin in toom heeft :D.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:09

Poetin is niet helemaal gek hoor, het draait voor hem, net als voor de meerderheid van staatslieden en regeringsleiders vooral om de economie. poetin is al sinds zijn ambtsaanvaarding vooral bezig Rusland weer op de kaart te zetten in economisch opzicht. En ja, de separatisten worden gesteund door Rusland, zowel materieel als moreel maar dat wil niet zeggen dat Rusland hen in de hand heeft. Nog afgezien van het feit dat de separatisten niet met opzet een burgervliegtuig neerhaalden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:22

Ik denk alleen wel van wordt er dan nu niemand berecht voor het neerhalen? Of loop ik op de zaken vooruit. Het is uiterst belangrijk dat we de vrede bewaren, maar er zijn wel bijna 300 onschuldige mensen overleden. Ik denk alleen dat ik hiermee wel te ver vooruit denk... Het gaat vast nog even duren om alles te onderzoeken.

Doubtless

Re: MH-17 en oorlog Rusland en VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:24

Moonsparkle: Daar is het nog te vroeg voor. Een land verantwoordelijk stellen voor deze daad brengt ook sancties met zich mee. Dat brengt zoveel ellende met zich mee, dat gebeurt pas als verantwoordelijke + sancties + risico's duidelijk zijn. Even afwachten, dit gebeurt nog wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:27

poetin heeft niets met dit ongeluk te maken....het komt hem wel redelijk goed uit natuurlijk.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:30

moonsparkle schreef:
Ik denk alleen wel van wordt er dan nu niemand berecht voor het neerhalen? Of loop ik op de zaken vooruit. Het is uiterst belangrijk dat we de vrede bewaren, maar er zijn wel bijna 300 onschuldige mensen overleden. Ik denk alleen dat ik hiermee wel te ver vooruit denk... Het gaat vast nog even duren om alles te onderzoeken.

Meer, die dag zijn er talrijke onschuldige levens verloren gegaan door bombardementen in de buurt van de crash.

Hopelijk wordt de dader voor beiden gestraft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:46

iedere dag gaan er wereldwijd mensen dood door bombardementen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:49

LZP -> NM

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:15

geerke schreef:
poetin heeft niets met dit ongeluk te maken....het komt hem wel redelijk goed uit natuurlijk.

Juist niet. Hij heeft niks te winnen van dit ongeluk.

We zijn al lang verwikkeld in een economische, financiële en propaganda oorlog. De kans dat het een fysieke oorlog gaat worden is klein en niet alleen omdat dan eventueel de kernwapens om de hoek komen kijken. Amerika heeft het geld niet en Europa heeft gewoon geen legermacht die in de verste verte in staat is zijn eigen grondgebied te verdedigen (iets met vrede, verdragen en dus geen leger meer nodig, daarbij ook even vergetend dat het leger nog meer taken heeft dan enkel afslaan invasie). De staat van het Nederlandse leger (materiaal en aantal mensen) is al helemaal bedroevend slecht. Kans echter dat Rusland als het al zijn grens oversteekt verder gaat dan de oude USSR grenzen is 0. Voornaamste reden dat Poetin de Oekraïne niet in de navo wil hebben is geografisch, want in Oekraïne (en meer nog Roemenië trouwens) ligt het berggebied de Karpaten. Daar doorheen komen met een leger is ook in deze moderne tijd ronduit lastig. Kan je dat leger echter achter dat berggebied op vriendelijk terrein opbouwen is het allemaal vlak terrein en zit je met 1x goed gas geven met je tank in Moskou. Rest van Rusland/oude USSR is al vrijwel omsingeld door Amerikaanse legerbases.

Ik hoop dat de crash van MH-17 een ongeluk is, maar ik heb er helaas mijn twijfels over. Het komt een aantal mensen te goed uit en er wordt veel te snel een schuldige aangewezen. Het filmpje waarin de seperatisten verantwoordelijkheid zouden claimen is trouwens geheel vals! en dat is al overduidelijk als je ziet dat het betreffende filmpje al op 16/7 op youtube stond. Daarnaast vloog het toestel in een gebied waar het niet mocht komen, want gesloten wegens kapotte radar. Zonder die betreffende radar konden de seperatisten trouwens ook dit toestel niet geraakt hebben zelfs al zouden ze met het mogelijk gebruikte wapen kunnen omgaan. Komt nog bij dat ook zij absoluut geen voordeel hebben bij dit gebeuren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:17

Ik denk tot nu toe dat dat niet gaat gebeuren, heb er ook even ove4r nagedacht maar daarom word het zo kalmpjes aangepakt om dit te voorkomen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:24

Hoe erg het ook is wat er gebeurd is, ik geloof nooit ze het zover gaan laten komen hierdoor.
298 doden door de crash is al erg genoeg en als het tot een oorlog komt zullen er nog meer onschuldige doden vallen.

En eerlijk? Ik ga mijn tijd/energie niet verspillen om mij druk te maken over een eventuele oorlog.
Als het ooit zover komt hou je het toch niet tegen, maar ik hoop natuurlijk dat het niet gaat gebeuren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:38

Ik denk dat een oorlog op dit moment niet echt aan de orde is. Maar een tweede koude oorlog sluit ik niet bepaald uit. Ik denk eigenlijk dat die al is begonnen. Een oorlog waarin niet zozeer fysiek gevochten wordt, maar men elkaar vooral zo hard mogelijk probeert te intimideren onder het dreigement het ultieme wapen te gebruiken. En vooral heel hard hopen dat er niet een derde partij de druk wat extra wil opvoeren door zich er eventjes in te gaan mengen, al dan niet met geweld.

Maar of er nou oorlog komt of niet, je kan er toch zelf niets aan veranderen.

Ik herken trouwens je angst op zich wel. Het zijn roerige tijden, er gebeurt overal van alles. Ik ben zelf opgegroeid in de jaren '80, met de koude oorlog nog op volle toeren en de angst voor DE bom heerste alom. Net als nu waren er terroristische aanslagen en zo. En ik was ook heel bang voor oorlog. Vroeg ook iedereen naar zijn mening erover en probeerde alles te begrijpen wat er gebeurde (en dat lukte niet, het was veel te veel). Eigenlijk zijn er best een hoop overeenkomsten met de jaren '80 van de vorige eeuw. Alleen is de mentaliteit in het land wel heel erg veranderd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:43

Als Belg heb ik dit drama minder gevolgd (ook al waren er wel enkele Belgische slachtoffers ook), maar wat oorlog betreft: kernwapens maken een eventuele oorlog natuurlijk ontelbare keren gevaarlijker, maar anderzijds zullen twee landen met kernwapens wel 2x nadenken voordat ze met elkaar in de clinch gaan. Ze weten heel goed dat het dan wel es slecht kan aflopen met de wereld.

En diegene die de oorlog uitlokken, zijn niet diegene die het risico willen lopen er zelf het loodje bij neer te leggen, die blijven veilig in hun ivoren toren.

Dus TS, geniet van je jeugd en je vakantie, maak je geen zorgen, en prijs je gelukkig dat je in Nederland woont, en niet in een land waar bombardementen dagelijkse kost zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:49

Claudia1993_ schreef:
Hoe erg het ook is wat er gebeurd is, ik geloof nooit ze het zover gaan laten komen hierdoor.
298 doden door de crash is al erg genoeg en als het tot een oorlog komt zullen er nog meer onschuldige doden vallen.

En eerlijk? Ik ga mijn tijd/energie niet verspillen om mij druk te maken over een eventuele oorlog.
Als het ooit zover komt hou je het toch niet tegen, maar ik hoop natuurlijk dat het niet gaat gebeuren.

er zijn deze week in de Oekraine 700 doden gevallen onder de bevolking daar.Ook kinderen...
Er is waarschijnlijk een verschil tussen ''goede doden'' en ''slechte doden'' |(

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:51

ik denk zelf wel dat nederland zo slim is om niet met vs en rusland te bemoeien. ik denk zelf dat wij niet in een oorlog komen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:52

xEmily schreef:
Onze geschiedenisleraar had tegen ons verteld dat hij gelooft dat wij een doelwit worden voor Rusland. Amerika vallen ze niet direct aan dus dan Europa, en dan nog hele theorie erbij :')

Fijn zo'n leraar voor een klas jonge mensen! >;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:57

Het is anders wel gewoon realistisch. Nederland valt al tijden Rusland lastig als een parasiet op een grote beer. Ze zijn zelf de Russische wapens aan het laden bij wijze van. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind Poetin een gevaarlijke gek, maar Rusland kiest hem niet voor niets. Misschien is het een stuk cultuur die wij niet begrijpen, dat weet ik niet. Vergeet niet dat hier een behoorlijk anti-Russische censuur heerst.

Zodra het word "sancties" valt moet ik eigenlijk al lachen. Nederland.. Sancties geven aan Rusland.. Serieus? Die walsen ons in een uur plat als ze willen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:02

poetin is democratisch gekozen.
Rutte niet want wij hebben geen presidents verkiezingen. :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:05

Precies. Dat is al 1 ding die die "gekken" daar beter voor elkaar hebben dan wij.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:10

Ik verwacht in elk geval op korte termijn geen traditionele oorlog. Maar een nieuwe koude oorlog heeft ook grote consequenties en Nederland, als handelslandje dat behoorlijk afhankelijk is van de import/ export, is daar behoorlijk gevoelig voor.

Maar we leven wel in roerige tijden. Aan de ene kant interessant om mee te maken, maar zeker ook beangstigend. Zeker voor een jong meiske dat langzaamaan in de puberteit begint te komen en wiens hele leven begint te veranderen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:10

Sterker nog, de overheden van verschillende landen leggen sancties op waar hun bedrijfsleven de billen mee afveegt. De bevolking ondertussen heeft helemaal geen zin in het hele media circus. Een deel prikt aardig door de propaganda heen, een deel hobbelt er blind en kritiekloos achteraan en de rest heeft wel belangrijkere zorgen door de aanhoudende crisis. Om al iets te kunnen moet de meerderheid van de bevolking achter de Rusland is gemeen/gevaarlijk/etc. mythe aan lopen en die meerderheid is er niet. Simpelweg al omdat de bevolking geen zin heeft in een oorlog wetende dat zij de rekening betalen (financieel, economisch en fysiek). Zolang er dus geen eenheid is onder de bevolking om echt actie te ondernemen kan de regering (gelukkig) eigenlijk weinig.