Zelfmoord als 'excuus'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:34

*knip*
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 17-07-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:34

Is dit na aanleiding van een topic? Dacht hetzelfde namelijk.
ik heb t meegemaakt in mn omgeving en kan er niet tegen als mensen dit voor vannalles roepen

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:35

Ik heb het ook wel eens gezegd. Maar dan als afscheid. Kreeg als reactie dat hij dan niet op mijn crematie zou komen omdat hij dan niets met me te maken wilde hebben. Tja heeft me tegengehouden. (Heeeeel kort samengevat, werd aan mijn haren naar psycholoog gesleept)

Maar als ik zulke dingen op social media lees neem ik het ook niet heel serieus om eerlijk te zijn. En helemaal niet van kinderen in die leeftijdsgroep. Schreeuw om aandacht. Maar het is altijd lastig... bedoel straks bedoelt juist die ene het wel serieus.

Het is gewoon een lastig onderwerp.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:36

Ik heb het nooit geroepen, wel gedacht. Maar aan de andere kant, ik ben heel bang voor de dood.
En tsja, ik heb dingen gezien bij mijn vader, die ik mijn familie niet nog een keer wil laten zien

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:36

Dit was inderdaad naar aanleiding van een bepaalde topic :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:37

Lijkt inderdaad wel een hype tegenwoordig. Vind het respectloos en zielig als je dat doet. Negen van de tien keer doen de mensen die het zeggen het niet maar juist degene die gelukkig lijken en stil zijn.

Ik heb het ook nooit getypt of geroepen maar dat betekent niet dat ik er niet serieus over na dacht.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:37

SindyKaya schreef:
In mijn klas schreeuwden ze er expres mee, mijn vader heeft in 2007 zelfmoord gepleegd. En om mij te plagen, of om een grapje met mij uit te halen gaan ze er mee roepen.
Grappig joh.

Enorm grappig ja... Maar als je dan het raam opendoet en iets zegt van "ja doe maar, dan zijn we van je gezijk af" is het plots niet meer grappig. Heeft me toen een middagje straf opgeleverd... Dat heb ik die leerkracht nog steeds niet vergeven :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:38

Wat intens gemeen SindyKaya. Ik hoop dat je er mee om kunt (leren) gaan. Denk wel dat mensen er vaak niet mee kunnen omgaan en dat is iemand belachelijk maken een stuk veiliger dan erkennen dat er iets vreselijks gebeurd is. Praat het niet goed uiteraard maar ik geloof niet dat ze zich realiseren wat ze jou aandoen.

Het is gewoonweg niet waar dat mensen die er mee dreigen geen zelfmoord plegen. Vaak niet maar het is zeker geen garantie en het is eigenlijk best gevaarlijk om mensen die er mee dreigen niet serieus te nemen. Aan de andere kant, neem je ze wel serieus dan wil dat nog niet zeggen dat
je ook maar iets kan doen om het te voorkomen.

Een puber die zoiets op facebook zet, dan ben ik inderdaad geneigd om dat niet heel erg serieus te nemen en het is inderdaad erg kwetsend voor degenen die wel iemand in de omgeving hebben die zelfmoord heeft gepleegd.

Helaas zijn er ook kinderen die viraal gegaan zijn met hun, helaas gelukte, zelfmoord.

Niets hierin is zwart/wit.

coldsummers

fourseasons schreef:
Lijkt inderdaad wel een hype tegenwoordig. Vind het respectloos en zielig als je dat doet. Negen van de tien keer doen de mensen die het zeggen het niet maar juist degene die gelukkig lijken en stil zijn.

Ik heb het ook nooit getypt of geroepen maar dat betekent niet dat ik er niet serieus over na dacht.

Heb ik dus ook. Zeker toen ik een klote tijd beleefde, eindelijk komt er langzamerhand een einde aan, maar dan wel ten koste van een aantal dingen. Ik heb een trauma opgelopen en heb nu zelfs angstaanvallen.

LoveChamp

Ik heb er zelf nooit aangedacht al denken sommige vrienden in mijn omgeving van toen wel omdat ik het 'zwaar' heb gehad. Ik vond het zelf wel meevallen er zijn altijd mensen in oorlogs gebied die het slechter hebben (dat was even een voorbeeld er zijn er veel meer)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:39

Huh ik snap het niet, zei jij "ja doe maar, dan zijn we van je gezijk af" ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:39

Nee, maar ik heb een tijdje in Amerika gewoond, en daar heb ik het toen wel een aantal keer gehoord. En dat was niet alleen maar om op te vallen: het was ook echt omdat de jongeren daar gewoon veel minder 'context' hebben. Ze hebben niet een hele structuur van een familie die er gewoon is, verschillende soorten vrienden op verschillende niveau's... en dus hebben ze als het mis gaat ook niks meer over om op terug te vallen.

Dingen worden spraakgebruik - maar ze worden ook makkelijker echt als oplossing gezien. Dat vind ik zorgelijk en verkeerd, alleen is de oplossing niet om ze agressief de mond te snoeren, te denken dat het alleen om aandacht gaat en verder niks.

(Het is overigens NIET waar dat mensen die erover praten het niet doen.)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:40

Percy schreef:
Wat intens gemeen SindyKaya. Ik hoop dat je er mee om kunt (leren) gaan. Denk wel dat mensen er vaak niet mee kunnen omgaan en dat is iemand belachelijk maken een stuk veiliger dan erkennen dat er iets vreselijks gebeurd is. Praat het niet goed uiteraard maar ik geloof niet dat ze zich realiseren wat ze jou aandoen.

Het is gewoonweg niet waar dat mensen die er mee dreigen geen zelfmoord plegen. Vaak niet maar het is zeker geen garantie en het is eigenlijk best gevaarlijk om mensen die er mee dreigen niet serieus te nemen. Aan de andere kant, neem je ze wel serieus dan wil dat nog niet zeggen dat
je ook maar iets kan doen om het te voorkomen.

Een puber die zoiets op facebook zet, dan ben ik inderdaad geneigd om dat niet heel erg serieus te nemen en het is inderdaad erg kwetsend voor degenen die wel iemand in de omgeving hebben die zelfmoord heeft gepleegd.

Helaas zijn er ook kinderen die viraal gegaan zijn met hun, helaas gelukte, zelfmoord.

Niets hierin is zwart/wit.

Heel gemeen was dat ja, het is gelukkig nou wel opgehouden.
Toen ze het zeiden van spring maar uit het raam, ben ik echt naar het raam toe gerent en ben ik in de opening gaan zitten. Natuurlijk sprong ik niet echt maar ik heb ze goed laten schrikken. Sinds dien doen ze het bijna niet meer

coldsummers

LoveChamp schreef:
Ik heb er zelf nooit aangedacht al denken sommige vrienden in mijn omgeving van toen wel omdat ik het 'zwaar' heb gehad. Ik vond het zelf wel meevallen er zijn altijd mensen in oorlogs gebied die het slechter hebben (dat was even een voorbeeld er zijn er veel meer)

Ik vind die voorbeelden altijd zo stom. Tuurlijk hebben mensen het erger in andere landen zoals in Afrika of in oorlogslanden... Maar dat betekend niet dat jouw probleem minder erg is.

Misschien als mensen aandacht schenken aan de mensen die denken aan zelfmoord ze het niet doen. En deze mensen dan zorgen dat ze nog een leven op kunnen bouwen.

Maar ik snap dat mensen dat zovaak zeggen, het is makkelijker zoiets te zeggen dan om iemand te helpen. Helaas

VenoSnorlax

Soms heb je ook mensen die als er geen aandacht aan word besteed als ze t roepen dat ze denken dat ze dan toch niet gemist worden omdat niemand ze tegenhoud

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:42

SindyKaya schreef:
Huh ik snap het niet, zei jij "ja doe maar, dan zijn we van je gezijk af" ?

Klopt, ook ik had een paar leuke klasgenoten die doorhadden dat ik het niet leuk vond als zij riepen dat ze zichzelf wat gingen aandoen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:43

Ik kan mij dat filmpje van dat Amerikaans meisje nog herinneren. Dat kwam in principe neer op hetgeen wat Anke98 zegt.

Zelf heb ik het as far as I know nooit gezegd of geroepen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:43

Anke98 schreef:
Soms heb je ook mensen die als er geen aandacht aan word besteed als ze t roepen dat ze denken dat ze dan toch niet gemist worden omdat niemand ze tegenhoud

Precies, maar meestal weet je toch wel van de mensen die het roepen of het echt waar is of niet?

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:46

Heimdallr schreef:
LoveChamp schreef:

Ik vind die voorbeelden altijd zo stom. Tuurlijk hebben mensen het erger in andere landen zoals in Afrika of in oorlogslanden... Maar dat betekend niet dat jouw probleem minder erg is.

Misschien als mensen aandacht schenken aan de mensen die denken aan zelfmoord ze het niet doen. En deze mensen dan zorgen dat ze nog een leven op kunnen bouwen.

Maar ik snap dat mensen dat zovaak zeggen, het is makkelijker zoiets te zeggen dan om iemand te helpen. Helaas

Zo dacht ik wel toen ik in de mindere tijd dat. Wel moeten de mensen die inderdaad zo denken wel geholpen worden. Als die ene (niet stom bedoeld maar noem liever even geen hij/zij) was geholpen was het niet gebeurd maar niemand die hielp in de familie kring van die ene.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:46

Bijna niet meer wil zeggen dat het nog wel gebeurt SindyKaya en dat is echt heel erg. Je hebt het al moeilijk genoeg. Doet de school daar niets aan?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:47

Heimdallr schreef:
Anke98 schreef:

Precies, maar meestal weet je toch wel van de mensen die het roepen of het echt waar is of niet?

Nee dat is het m juist veel mensen in een zware deppresie hebben een enorm goed masker op

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:48

Anke98 schreef:
Heimdallr schreef:

Nee dat is het m juist veel mensen in een zware deppresie hebben een enorm goed masker op

Daar valt vaak niet af te lezen dat er problemen zijn en wat er in hun op gaat

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:49

Percy schreef:
Bijna niet meer wil zeggen dat het nog wel gebeurt SindyKaya en dat is echt heel erg. Je hebt het al moeilijk genoeg. Doet de school daar niets aan?

Niet echt, ik word verder niet gepest, maar als de jongens weer in een vervelende bui zijn denken ze dat zo'n grapje wel kan. Niet dus

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:51

mensen die het roepen doen het niet, is een soort van negatieve aandacht vragen, niet wenselijk maar als je zoiets roept denk je er toch over na en dat is zeker voor kinderen toch wel een reden dat er echt wat aan de hand is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:51

Ik ben het er zeker mee eens dat iedereen het gedacht heeft als jongere of oudere.
Maar zeggen zou nooit bij mij op zijn gekomen.

Hoe reageren jullie op iemand die het zegt te doen?