Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:51

Ik vraag mij sterk af of de gewone israëler en palestijn eigenlijk nog wel weet waarover er geruzied wordt. Ga het volgens mij niet meer meemaken dat daar nog vrede gaat heersen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:03

Aria_zz

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:11

Petraaken, ik denk idd dat dat steeds meer aan het vervagen is. Het gaat over land, that's the basic waar de meesten wel mee bezig zijn denk ik. Maar de rest...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:17

Ik lees ook even mee :)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:31

Ik zit momenteel in Israel en wil hier later op reageren. Zit nu in Jerusalem maar zat in Tel Aviv toen de aanvallen daarop begonnen. (Dit was verre van een fijne ervaring). Ik verblijf bij locals dus heb een heel ander beeld dan door de media word geschept. :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:36

TammyVN schreef:
Ik zit momenteel in Israel en wil hier later op reageren. Zit nu in Jerusalem maar zat in Tel Aviv toen de aanvallen daarop begonnen. (Dit was verre van een fijne ervaring). Ik verblijf bij locals dus heb een heel ander beeld dan door de media word geschept. :)

Daar ben ik enorm benieuwd naar!
En ben blij dat je ongedeerd bent!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:01

Fijn om eens wat meer achtergrond te lezen!

Wat ik ook schokkend vind Is hoezeer de bevolking onwetend wordt gelaten. Ik heb contact met een meisje uit Tel Aviv, en zij heeft geen flauw idee wat Israël doet. Voor haar ligt alle schuld bij de Hamas en is Israël slechts aan het verdedigen. Alles wat dat tegen spreekt zijn leugens.
Maar het is verschrikkelijk om te lezen hoe zij in de angst zit, nauwelijks nog eet of slaapt, constant klaar om naar de trap te vluchten als er sirenes klinken... En dan is haar woonplaats nog relatief rustig.

Ik hoop gewoon dat het opgelost wordt... Of dat in ieder geval de beschietingen stoppen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:09

Dat weet ik niet hoor, één van mijn beste vriendinnen is samen met een Israëliër, en die groep weet echt wat er aan de hand is.
Maar de beiden zeiden van de oorlog gaan nooit zeggen dat ze verkeerd bezig zijn.
Zowel Hamas als Israël voert propaganda voor hun eigen doel.

Even vlug gegoogled, maar ik vind ook nergens iets over censuur op google zoals bij china?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:19

Ik heb geen idee, weet alleen dat zij er vast van overtuigd is dat Israël onschuldig is. Ben er toen verder maar niet over in discussie gegaan..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:22

Nirvana_ schreef:
Ik heb geen idee, weet alleen dat zij er vast van overtuigd is dat Israël onschuldig is. Ben er toen verder maar niet over in discussie gegaan..

Vreselijk, ik heb vroeger vaak met een chinese groep gepraat, en die waren overtuigt dat china niet censureerde.
Volgens mij is dat ook deels het probleem, beiden groepen zijn gaan geloven in hun waarheid of leugens....

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:33

Dat geloof ik ook zeker. Maar aan de andere kant... Iedereen wil graag ergens bij horen, en trots zijn en blij zijn met je land. Als een buitenlandse me nu zou vertellen dat Nederland mensen op de Nederlandse Antillen bijvoorbeeld zou onderdrukken of mishandelen zou ik het ook niet geloven. Raar voorbeeld, maar misschien wel waar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:44

De strijd tussen Israël en Palestina is dat niet gewoon de strijd tussen een extremist Jood en een extremist Moslim?
Is dat niet hetzelfde als de strijd om Jerusalem en alwaar de moskee van de moslim staat op grond die voor de Jood heilig is?

Volgens mij heeft dat niets te maken met Palestijnse tegen de Israëlieten want er zijn er ook die gewoon met elkaar in vrede leven.
Ik heb gehoord van uit het zendeling team van onze kerk dat er zeker een groep Palestijnse met Israëlieten vredig samenleeft maar dit blijken wel Joden en Moslims die Christen zijn geworden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:57

TammyVN schreef:

Mijn familie woont in tel aviv, wil daar eind dit jaar heen gaan. Maar idd de media is heel anders.
Mijn familie had ook een raket in hun huis gekregen aantal jaren terug

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:01

Nirvana_ schreef:
Dat geloof ik ook zeker. Maar aan de andere kant... Iedereen wil graag ergens bij horen, en trots zijn en blij zijn met je land. Als een buitenlandse me nu zou vertellen dat Nederland mensen op de Nederlandse Antillen bijvoorbeeld zou onderdrukken of mishandelen zou ik het ook niet geloven. Raar voorbeeld, maar misschien wel waar :+

Daar denk ik ook soms aan, of ik mee zou gaan met de censuur.

En dat de media wel wat anders is vind ik normaal. Hamas gaat niet focussen op zijn slechte daden en Israël idem. Ik ben echt blij dat ik niet in een oorlogen woon.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:00

Citaat:
De president van de VS, Barack Obama, heeft zich na het begin van het Israëlische grondoffensief in de Gazastrook nadrukkelijk achter de regering in Jeruzalem geschaard. In een telefoongesprek met minister-president Benjamin Netanyahu zegde hij zijn "steun voor het recht van Israël om zichzelf te verdedigen" toe, zei Obama in het Witte Huis.

Geen enkele natie moet accepteren dat ze met raketten beschoten wordt en dat terroristen onder haar territorium tunnels graven, zei hij. Tegelijk toonde Obama zich bezorgd over het risico op een escalatie van het geweld. Washington hoopt dat Israël burgers spaart. Ook pleitte Obama voor een bestand. Buitenlandminister John Kerry is bereid voor nieuw overleg nogmaals naar de regio te reizen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 07:40

Obama HOOPT dat Israel burgers spaart ? Het gros van de doden en gewonden zijn burgers.
De Joodse lobby is groot in de USA.
Het is een ongelijke strijd. Israel heeft veel meer geld en wapens en een afweergeschut. Maar de Palestijnen geven niet op.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:00

Electra63 schreef:
Obama HOOPT dat Israel burgers spaart ? Het gros van de doden en gewonden zijn burgers.
De Joodse lobby is groot in de USA.
Het is een ongelijke strijd. Israel heeft veel meer geld en wapens en een afweergeschut. Maar de Palestijnen geven niet op.

Is dat niet altijd in oorlog, in mijn visie sterft maar een klein procent van degene die om oorlog vragen.
Pakweg 150 mensen zijn gisteren gestorven zonder zinnige reden, en de soldaten van Israël ook.

Maar er zit wel waarheid in het artikel, verdediging mag geen excuus zijn voor terrorisme.
En het is echt een propaganda strijd geworden voor terrorisme (de vele extremistische Belgische strijders, de aangevallen synagoge in het buitenland).
In mijn ogen vechten deze ook niet voor het land, maar voor geloof.

En dat maakt het zo complex, het is al lang niet meer voor de reden van pakweg 100 jaar terug:
- terrorisme cel bestrijding.
- geloof.
- het niet willen aannemen van oplossingen aan beiden kanten zoals het voorstel voor een oplossing voor de palestijnen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:18

Het zou al enorm veel schelen wanneer Israël stopt met het bouwen van Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied. Ik heb niet veel met zionistische joden en al helemaal niet veel met de Israëlische regering.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:28

ik ben het er mee eens dat dit al een eeuwen oude strijd is, die waarschijnlijk nooit opgelost gaat worden.
Maar ja, als iedereen er zo over denkt, wordt het ook nooit opgelost.

Beide partijen hebben schuld, maar met wie ik het "eens" moet zijn, weet ik ook zo niet.
Beide hebben goede standpunten, het jammere bij dit soort kwesties is dat de onschuldige bevolking moet lijden onder het fanatiekisme van andere mensen, die soms te ver door draaien in hun standpunten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:58

lieveli schreef:
Het zou al enorm veel schelen wanneer Israël stopt met het bouwen van Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied. Ik heb niet veel met zionistische joden en al helemaal niet veel met de Israëlische regering.

Dat, en wanneer de nederzettingen terug worden gegeven aan hun oorspronkelijke bewoners. De gewone mens, die heeft hier niet om gevraagd, zowel aan Joodse zijde, als aan Palestijnse zijde. Het zijn de extremisten aan beide kanten die het vuur blijven aanwakkeren. Helaas voor de bevolking zijn beide partijen aan de macht.

Het nederzettingen beleid van Israel is ordinair landje pik. Stel je voor dat je woont in een huurhuis van een sociale woningbouwvereniging. De woning naast jou wordt toegewezen aan een gezin met geheel andere normen en waarden dan die van jou en enigszins bezwaard leef je naast elkaar met bijbehorende ergernissen. Tot het punt waarop de nieuwe buur een nieuwe schutting plaatst en deze schutting ruim een meter op jouw grondgebied neerzet. Verontwaardigd probeer je dit eerst zelf op te lossen, maar je komt er niet uit en schakelt de woningbouwvereniging in. Deze geeft echter aan niet te willen bemiddelen. De nieuwe buur bouwt vervolgens een tuinhuis in jouw tuin en legt de schutting daar weer omheen. Jouw tuin is inmiddels voor de helft overgenomen door de nieuwe buren en nog altijd wil de woningbouwvereniging niet meewerken. Omdat de nieuwe buren jouw geklaag en (okee, netjes is het niet, maar de bak water die je over de schutting heen gooide op de zonnende buurvrouw had ze wel verdiend in jouw ogen) acties niet kunnen waarderen wordt de schutting opgehoogd en vervangen door een stenen exemplaar. Tja, wat doe je dan? Zelfs op kleine schaal ontstaan de meest grote burenruzies. Alleen in het geval van dit conflict is er geen onafhankelijke rechterlijke macht die uitspraak doet. De onafhankelijke rechterlijke macht zou de VN moeten zijn, maar je kunt je afvragen in hoeverre de VN onafhankelijk is en kan zijn. Inmiddels is het namelijk geen ordinaire burenruzie meer (waar in mijn optiek de Palestijnen toch echt de meeste recht van klagen hebben in eerste instantie), maar is het een buurtruzie geworden.

Met oprecht heel enge partijen. Want met de ontwikkelingen in Syrie en Irak is de polarisatie van de regio niet van de lucht en is de reactie van Amerika goed te begrijpen. Israel is voor hen de enige bufferzone in het gebied. En de Arabische wereld staat op zichzelf al in brand, de meeste landen in de omgeving zijn niet begaan met het lot van de Palestijnen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:34

maaikemuis schreef:
lieveli schreef:

Met oprecht heel enge partijen. Want met de ontwikkelingen in Syrie en Irak is de polarisatie van de regio niet van de lucht en is de reactie van Amerika goed te begrijpen. Israel is voor hen de enige bufferzone in het gebied. En de Arabische wereld staat op zichzelf al in brand, de meeste landen in de omgeving zijn niet begaan met het lot van de Palestijnen.

Daar ben ik het enorm mee eens.
En ik denk zoals jij het zegt, dat de steun daardoor ook een deels verklaart wordt. Wat daar aan het broeien is, dat is niet goed...
Indirect of heel direct, is het bij ons ook aan het broeien (lees undercover in klein Marokko).
Het is niet een kwestie van dat het hier gaat gebeuren, maar wanneer en in welke mate we gaan getroffen worden.

Dat is dus ook een deel van de problematiek, in mijn visie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:01

Oh maar dat ben ik echt niet met je eens, ik vind discrimineren ook echt zo vies, (lees undercover in Klein Marokko zeggen).

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:03

lieveli schreef:
Oh maar dat ben ik echt niet met je eens, ik vind discrimineren ook echt zo vies, (lees undercover in Klein Marokko zeggen).

Bedoel je dat het een discriminerend boek is?
Ik snap het niet?

Het is al een lang geweten probleem, dat bepaalde steden een probleem hebben met radicale groeperingen.
Dat ze jongeren omvormen tot soldaten om daar te vechten, en de problemen voor de echte slachtoffers (de burgers) alleen maar vergroten.
Mag dat dan niet gezegd worden? Het probleem is juist erger geworden omdat we het topic negeren.

Vandaag weer 28 doden, en de wereld kijkt niet eens toe -O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:33

Ooooh ik dacht dat je lees bedoelde als in 'ik bedoel' :') Noh lekker wakker hoor. Kun je kort omschrijven wat er in dat boek staat? En die radicale groeperingen zijn er al zolang, ik denk niet dat we in Nederland een Gaza probleem gaan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:40

Israël wordt door de media afgeschilderd als de grote boosdoener. Israël heeft veel minder slachtoffers terwijl bij de Palatijnse wel veel slachtoffers heeft.
Als ik een filmpje tegen kom op facebook van voetballende jongetjes die getroffen zijn door een raket van het leger offensief van Israël dan vind ik dat afschuwelijk om te zien.
Vreselijk dat kinderen daar het slachtoffer van worden.
Maar ik begrijp ook de Israëlisch kant die gewoon weg zich zelf beschermd.

Israël is het meest gehate land van deze wereld, ze zitten tegen de zee omringt door landen die ze het liefst van de wereld af vagen. Ze moeten continue opletten.
Het is een sterk land dat ondanks hun gehate positie toch het hoofd boven water weet te houden.

Citaat:
De Israëlisch premier Netanyahu zei eerder tegen buitenlandse media dat het grote verschil in doden komt doordat Israël de eigen burgers wel zou beschermen:

“Wij gebruiken een raketafweersysteem om onze burgers te beschermen en zij gebruiken hun burgers om hun raketten te beschermen. Hun strijders vuren vanuit huizen. Deze huizen zijn eigenlijk commandoposten van het leger van Hamas en Islamitische Jihad. Dat is waar ze hun beveiligde communicatie hebben, hun wapenopslag, raketten, landkaarten et cetera. Wij gaan die huizen natuurlijk geen immuniteit geven en dus moeten we ze aanvallen. En we proberen burgerslachtoffers te beperken als dat kan.”

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/07/15/strijd-in-gaza-de-oorlog-tussen-israel-en-hamas-in-cijfers/