Echte vrouwen hebben rondingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:50

En je vindt jouw formulering "banketstaaf gezegd, ook al is maat 40/42 gemiddeld in Nederland, is toch al te dik" niet beledigend of banketstaaf naar mensen die nu eenmaal breder, gespierder, zwaarder gebouwd zijn dan jij? Er zijn zat gespierde, breder gebouwde mensen die maat 40/42 zijn of meer die niet te dik of ongezond zijn.

En heb je mijn reactie/toelichting gelezen over de Dove reclame waar jij het over wilde hebben?

En daarnaast gaat het er in die reclame ergens ook nog eens om dat echte schoonheid van binnen zit.. dus al ben je niet het ideale maatje, dan nog mag je van jezelf houden en jezelf mooi vinden.
Verder helemaal eens met Massar.

En normaliter in bijna alle advertenties, voorpagina foto's en dergelijke worden juist hele ranke mensen gebruikt dus dat beeld wordt al vaak gepromoot waardoor mensen onzeker worden als ze niet aan dat volmaakte plaatje voldoen, DAAR is de Dove campagne nu een tegenreactie op.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-07-14 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:50

maras schreef:
Tja, er is inmiddels zoveel overgewicht in Nederland dat de industrie deze markt wel moet gaan aanboren om hun producten te verkopen. Overigens vind ik de reclame waarbij niet de graatmagere vrouw wordt tentoongesteld wel sympathieker dan de normaliter geposeerde anorexiamodellen. Maar ik ben het niet met ts eens dat maat 40/42 te dik is. Deze maat betekent voor veel vrouwen een gezond gewicht. Misschien uit cosmetisch oogpunt gezien iets te dik maar zeker niet uit gezondheids oogpunt. En dan speelt leeftijd ook nog een rol, als je rond de 20 bent is het eenvoudiger om echt slank te zijn dan wanneer je de 40 gepasseerd bent. Als iedereen maat 40/42 zou kunnen aanhouden dan zou het in de gezondheidszorg een hoop geld schelen.

Kan het niet anders dan helemaal met jou eens zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:51

En de dovemodellen zijn mooi op gewicht, daar snap ik jou probleem niet.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:52

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:53

Ach het belangrijkste is dat je gezond bent en je prettig voelt daar zit de schoonheid
Onze maatschappij is een beetje verknipt daarin is door de eeuwen heen altijd al zo geweest.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde wat een saaie boel zou dat zijn.
En wie bepaalt wat mooi is?
Ik ben blij dat niet iedereen dezelfde smaak heeft.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 10:54

Het is geen probleem, het is een constatering. Mensen kunnen het eens of oneens zijn, dat is een discussie.. Mijn mening is dat sommige vrouwen van Dove (licht) overgewicht hebben. Volslanke vrouwen, net als plus modellen. Daar is niets mis mee ( nogmaals) maar ik snap niet dat dit gepromoot kan worden, maar dat wanneer een model net even te dun is de wereld er over valt.

Ik zeg toch heel duidelijk, iedereen is mooi zoals hij is. Dat het me daar niet om gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:54

@Nessah
Ik heb ook billen/vollere boven benen, ik heb maat 40; soms 42 voor boven benen en borsten (cup C/D) nodig en ik ben 66 kilo.
Ik heb wel een platte buik en je kan mijn ribben/ruggengraat zien, ik kan helaas niet bepalen waar mijn vet wordt opgeslagen en waar ik ga afvallen.

Dat jij dat er te dik uit vindt zien betekend niet dat iemand geen gezond gewicht heeft volgens de BMI.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 10:55

[***] schreef:
dus eigenlijk zijn de dove modellen te dik en dus lelijk? ik vind dit net zo kwetsend als het promoten van veel te dunne mensen, ondanks dat er natuurlijk mensen zijn die van nature dun/steviger zijn.

verwoord het onduidelijk volgens mij :+

-O- Dat zeg ik toch niet?! Ik zeg alleen dat ik mensen met (licht) overgewicht zie en waarom dat wel gepromoot kan worden maar mensen met licht ondergewicht gelijk de wereld over gaat. ( denk aan bijv victoria secret)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:56

Nessah schreef:
Het is geen probleem, het is een constatering. Mensen kunnen het eens of oneens zijn, dat is een discussie.. Mijn mening is dat sommige vrouwen van Dove (licht) overgewicht hebben. Volslanke vrouwen, net als plus modellen. Daar is niets mis mee ( nogmaals) maar ik snap niet dat dit gepromoot kan worden, maar dat wanneer een model net even te dun is de wereld er over valt.

Ik zeg toch heel duidelijk, iedereen is mooi zoals hij is. Dat het me daar niet om gaat.

Het wordt niet GEPROMOOT, het wordt aangegeven dat iedereen mooi is op zijn eigen manier en dat dus niet iedereen een rank of slank poppetje is of hoeft te zijn.. Omdat mensen die wat zwaarder zijn vaak heel onzeker zijn over hun uiterlijk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:56

Nessah schreef:
maras schreef:
Tja, er is inmiddels zoveel overgewicht in Nederland dat de industrie deze markt wel moet gaan aanboren om hun producten te verkopen. Overigens vind ik de reclame waarbij niet de graatmagere vrouw wordt tentoongesteld wel sympathieker dan de normaliter geposeerde anorexiamodellen. Maar ik ben het niet met ts eens dat maat 40/42 te dik is. Deze maat betekent voor veel vrouwen een gezond gewicht. Misschien uit cosmetisch oogpunt gezien iets te dik maar zeker niet uit gezondheids oogpunt. En dan speelt leeftijd ook nog een rol, als je rond de 20 bent is het eenvoudiger om echt slank te zijn dan wanneer je de 40 gepasseerd bent. Als iedereen maat 40/42 zou kunnen aanhouden dan zou het in de gezondheidszorg een hoop geld schelen.

Dat was ( volgens de Dove site) de maat die gebruikt was. Daarop reageerde ik, want op de foto van Dove vindt ik de vrouwen te dik. Daarmee bedoel ik niets banketstaaf, ik zeg ook absoluut niet moddervet oid. Ik zeg gewoon dat die mensen (licht) overgewicht wordt en dat word gepromoot als mooi lichaam. Dát snap ik niet, want waarom is een lichaam mooi als er vet rolletjes op zitten? Of grotere rondingen? Wedden dat als er net iets te dunne vrouwen werden gebruikt met dat dit ware schoonheid was, dat de wereld te klein was? Dát is mijn punt.. Iets te dik is prachtig en iets te dun is walgelijk.

[ Afbeelding ]

Sorry hoor maar ik vind de meeste vrouwen op deze foto toch niet te dik... Het zijn gewone maatjes met hier en daar een iets steviger iemand tussen.
En maatje 40 te dik? Ik heb een bmi van 22, gezond dus. Maar helaas moet ik soms een 40 of een L pakken met mijn F-cup, kan ik weinig aan doen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:58

Puur afgaan op kledingmaten is nogal eenzijdig.
Ik ben breed geschouderd en heb een breed bekken, zelfs met ondergewicht is 40-42 het kleinst mogelijke voor mij.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:00

Nessah schreef:
[***] schreef:
dus eigenlijk zijn de dove modellen te dik en dus lelijk? ik vind dit net zo kwetsend als het promoten van veel te dunne mensen, ondanks dat er natuurlijk mensen zijn die van nature dun/steviger zijn.

verwoord het onduidelijk volgens mij :+

-O- Dat zeg ik toch niet?! Ik zeg alleen dat ik mensen met (licht) overgewicht zie en waarom dat wel gepromoot kan worden maar mensen met licht ondergewicht gelijk de wereld over gaat. ( denk aan bijv victoria secret)

Vic sec is wel iets meer als een beetje ver onder grens hoor

fargo

Schuur_ schreef:
Sorry hoor maar ik vind de meeste vrouwen op deze foto toch niet te dik... Het zijn gewone maatjes met hier en daar een iets steviger iemand tussen.
En maatje 40 te dik? Ik heb een bmi van 22, gezond dus. Maar helaas moet ik soms een 40 of een L pakken met mijn F-cup, kan ik weinig aan doen.

Waarom zou het helaas zijn dat je af en toe een maat 40 of L moet pakken? Dat zijn gewone maten voor volwassen vrouwen.. DAAR hoef je je echt niet voor te excuseren en dat is nou juist het punt!

Hanna_94

Ik vind die dovemodellen er toch absoluut niet te dik uit zien, in mijn ogen zijn die perfect op gewicht.
Maar wat is dit eigenlijk voor discussie? Wanneer is iemand te dik? Wanneer de buik wat boller is? Wanneer de billen een beetje uitsteken?
En wanneer is iemand dan te dun? Wanneer je botten kan zien? Als de buik ingevallen is?
Tja, ik denk dat dik/dun, los van BMI, een subjectief gegeven is. En vermits we de lengte van de dove-modellen niet weten, en dus niet BMI kunnen berekenen, is het hier maar subjectief gissen of deze dames te dik zijn of niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:01

Ik moet zeggen dat ik het ook zorgwekkend vind dat het vetter worden aangemoedigd word. Ik pas best in een maatje 36 en word toch aangesproken door mensen dat ik meer moet gaan eten.

Dat wil niet zeggen dat ik de mensen uit de Dove reclame te dik vind, verre van zelfs.
Mijn vriend echter is wel te dik en zijn BMI word als gezond gezien, dat snap ik dan weer niet. Als duidelijk te zien is dat iemand niet op gewicht is mag men niet roepen dat het prima en fantastisch is. Dik zijn is nou eenmaal niet gezond! (te dun ook niet, maar daar krijg je pas last van bij heel wat tekortkomingen in voedingsstoffen)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:01

Nessah schreef:
Dat was ( volgens de Dove site) de maat die gebruikt was. Daarop reageerde ik, want op de foto van Dove vindt ik de vrouwen te dik. Daarmee bedoel ik niets banketstaaf, ik zeg ook absoluut niet moddervet oid. Ik zeg gewoon dat die mensen (licht) overgewicht wordt en dat word gepromoot als mooi lichaam. Dát snap ik niet, want waarom is een lichaam mooi als er vet rolletjes op zitten? Of grotere rondingen? Wedden dat als er net iets te dunne vrouwen werden gebruikt met dat dit ware schoonheid was, dat de wereld te klein was? Dát is mijn punt.. Iets te dik is prachtig en iets te dun is walgelijk.

[ Afbeelding ]

Eventjes checken.. Jij vindt bovenstaande vrouwen te dik? Really? Waar zie jij die vetrollen waar je het over hebt? Ik denk dat jij gewoon een andere definitie van 'gezond' hebt dan menig ander. Als jij bovenstaande foto linkt aan te dik zijn, zou ik ook te dik zijn. Ik voel me verder niet persoonlijk aangevallen. Met mijn BMI van 21,8 en maatje 40 ben ik toch echt gewoon gezond en niet te dik.

Ik denk dat er per persoon gewoon gekeken moet worden of deze te dik of te dun is of gewoon een gezond gewicht heeft. Per persoon, per bouw, per levensstijl, gewoon per situatie zijn er zoveel dingen waar rekening gehouden mee moet worden. Definities als te dik koppelen aan kledingmaten is zo kort door de bocht. Alles over een kam scheren lijkt mij dus niet de oplossing. Reclames zijn er nou eenmaal omdat de maatschappij hier niet meer zonder kan. Volgens mij moet het niet gaan over beter of slechter, mooier of lelijker etc. Dove probeert mijn inziens een statement te maken dat zij geen bedrijf zijn die alleen maar de graatmagere modellen gebruiken die je doorgaans op tv ziet. Mijn mening: Ik vind het een prachtig statement!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:03

Ja maar die kritiek deelt niet iedereen.
Het gaat erom wat is gezond en wat niet.
Ik denk dat deze reclame een tegenbeeld is van wat gangbaar is en ik moet zeggen ik vind het niet lelijk.
Het beeld dat hier word weergegeven geld wel voor het grootste deel van de vrouwen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:04

:') wij vrouwen zijn er vooral heel goed in om een vertekend beeld over slank vs dik te hebben. Afbeelding de 35% wordt als volslank beschouwd door mannen en 25% - 35% is voor de meeste mannen het meest aantrekkelijk bij een leeftijd eind 20 tot eind 30. het vetpercentage dat als gezond wordt beschouwd is afhankelijk van je leeftijd.

Citaat:
Voor mannen in de leeftijd van 17 tot en met 29 jaar geldt een gezond vetpercentage van 10% tot 15%. Voor vrouwen in dezelfde leeftijd is dat een percentage tussen de 20% en 25%. Voor mannen tussen de 30 tot en met 39 jaar is een vetpercentage van 15% tot 17,5% gezond. Voor vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep is dat 25% tot 27,5%. Voor mannen boven de 40 jaar geldt een gemiddeld gezond vetpercentage van 20%, voor vrouwen boven de 40 jaar 30%.

Er bestaan voor de leeftijdsgroep van 40 jaar en ouder nog specifiekere percentages. Zo is het voor mannen van 40 tot en met 59 jaar tussen de 11% en 22%, voor vrouwen in die leeftijd 23% tot 34%. Voor mannen van 60 tot en met 79 jaar is een vetpercentage van 13% tot 25% goed, voor vrouwen in die leeftijdsgroep 24% tot 36%.

Alles onder en boven de gemelde vetpercentages is te laag of te hoog en brengt mogelijk gezondheidsrisico’s met zich mee. Of er ook echt een gezondheidsrisico is kan alleen een dokter bepalen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:04

Dus voor jou heeft iedereen die niet uberslank is meteen overgewicht? Je kan ook best wat voller zijn en een gezond bmi hebben.
Ik denk dat het doel van deze reclames niet het promoten van overgewicht is, maar wel het promoten dat iedereen zich goed in zijn vel mag voelen. Ook mensen met een 'maatje meer' die toch nog gezond zijn. Het merendeel van de uberslanke modellen heeft namelijk ook geen gezond gewicht.
Als jij vindt dat met deze reclames (die toch nog steeds in de minderheid zijn) dunne mensen belachelijk gemaakt worden, worden de vollere mensen dus ook belachelijk gemaakt in alle andere reclames. Dat is wel gewoon prima dan?

Ik ben van mening dat er niemand belachelijk wordt gemaakt maar dat men gewoon bewust wil maken dat er niets mis is met wat rondingen en dat wat stevigere vrouwen ook mooi kunnen zijn. Er wordt namelijk nergens gezegd dat (gezond, dus niet graatmager) dun lelijk is.

Goed dat jij trots bent op jouw lichaam maar andere (vollere) vrouwen hebben ook dat recht om trots te zijn op hun lichaam.

Als ik het in mijn post over vollere/stevigere vrouwen heb, heb ik het wel over vrouwen met een gezonde bmi en dus niet over vrouwen met een duidelijk of zelfs extreem overgewicht.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:07

Dove is niet de enige die dit soort reclames maakt, ik pakte echter het grootste merk eruit. Vervolgens gaat het nu ineens over Dove..

Het ging mij om het feit dat je in reclames steeds meer vollere ( voor ik weer zeg dikkere en iedereen het persoonlijk opvat.) dames ziet en er dan dingen bij staan van "Echte vrouwen' "Wat een schoonheid" dat soort dingen.. Dat vind ik weldegelijk het promoten van volle vrouwen en ik vind dat geen goede ontwikkeling.

Nog wat voorbeelden, maar nogmaals internet staat er mee vol:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 41-ajYi9gg
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... 84Z8imGFcA

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:07

Moesten we terug gaan naar de tijd zonder internet en tv dan zou het uiterlijk veel minder grote plaats in ons leven gaan nemen. Word eigenlijk gek van mensen die steeds maar met hun uiterlijk bezig zijn. Zowel van die prada chicks die niets anders als dure kleding en zelfverzorging gebruiken om hun leven te vullen als de meer rondere die steeds gaat huilen omdat ze zichzelf niet goed genoeg vind bvb. Op zo een momenten vraag ik me echt af of sommigen niet beter blind werden geboren om gelukkig te zijn. Als je zo ziek bent van je uiterlijk dan is het misschien beter dat je het gewoon niet ziet :o Zo momenteel ook als je de krant openslaat de WK chicks. Tuurlijk gaat het over hele mooie meiden, maar zo zijn er toch meer. Om daar nu steeds zo veel inkt over te laten vloeien...er zijn toch veel interessantere dingen in het leven als iemands uiterlijk.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:07

Het lastige van dit soort discussies is dat er van een bult ongegronde assumpties wordt uitgegaan. Niet iedereen bij wie je ribben kan tellen heeft ondergewicht en is ongezond, net als dat niet iedereen die maat 42 heeft of wat vetjes meteen overgewicht heeft. Zolang dit aannames zijn die mensen maken wordt het voeren van een discussie lastig.

Waar het mij denk ik om gaat is dat er door bedrijven als dove gebruik wordt gemaakt van modellen die niet aan het standaard schoonheidsideaal voldoen, maar wel gewoon gezond zijn en een normaal BMI hebben, om aan te tonen dat ook deze vrouwen er mogen wezen en net meteen afgeschilderd moeten worden als "te dik". Hetzelfde geldt voor magere vrouwen in reclames, waar ook geen probleem mee zou moeten zijn zolang ze maar gezond zijn. Dit is wat het mode ideaal in mijn ogen zou moeten zijn; een verscheidenheid aanverschillende lichamen die allemaal gezond zijn, al soms een beetje dik en soms een beetje dun. Zonder dat en van de twee meteen ongegrond wordt weggezet als lelijk en/of ongezond.

Ik heb er dan ook wel moeite me dat reclames (en mensen) claimes maken over "dit zijn ECHTE vrouwen" of "alle vrouwen zouden..anders vinden mannen". Het maakt niet uit of dit over magere of stevige mensen gaat, het is denigrerend naar de andere groep en sluit mensen buiten die er ook mogen wezen. Je bent altijd een echte vrouw, en er zullen altijd mensen zijn die je leuk vinden ook als je niet aan een bepaald plaatje voldoet.zelfs als je helemaal geen gezond gewicht hebt, zou er niet gezegd mogen worden dat je geen vrouw meer bent, je vrouwelijkheid is daar toch helemaal niet afhankelijk van?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:08

Ik vind het flauw dat het dan niet allebei mooi kan zijn. Net alsof iets minder rondingen, maar wel kerngezond niet óók mooi kan zijn.

Een gezond en vrouwelijk lichaam (vrouwelijke bodybuilders vind ik niet zo mooi bijv.), dat vind ik mooi.

Jammer dat er gelijk weer zo'n splitsing gemaakt moet worden, maar op deze manier valt er natuurlijk meer geld te verdienen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:09

juleke schreef:
Goed dat jij trots bent op jouw lichaam maar andere (vollere) vrouwen hebben ook dat recht om trots te zijn op hun lichaam.

-O- En waar zeg ik dat dat niet mag? Waar zeg ik dat dikkere mensen zich zelf lelijk moeten vinden?? Lees mijn laatste zin eens van de OP...
Ik zég alleen waarom die reclames/plaatjes met die teksten een nieuwe hype lijken te zijn.. Lees mijn vorige post maar even.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 11:10

Bonna schreef:
Ik heb er dan ook wel moeite me dat reclames (en mensen) claimes maken over "dit zijn ECHTE vrouwen" of "alle vrouwen zouden..anders vinden mannen". Het maakt niet uit of dit over magere of stevige mensen gaat, het is denigrerend naar de andere groep en sluit mensen buiten die er ook mogen wezen. Je bent altijd een echte vrouw, en er zullen altijd mensen zijn die je leuk vinden ook als je niet aan een bepaald plaatje voldoet.zelfs als je helemaal geen gezond gewicht hebt, zou er niet gezegd mogen worden dat je geen vrouw meer bent, je vrouwelijkheid is daar toch helemaal niet afhankelijk van?

en dit is dus wat ik bedoel