Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:25

zillionke schreef:
Doanique schreef:
Omdat je aan te dun zijn 'iets kan doen' (tussen aanhalingstekens dus he, meer eten etc.) en voor afvallen moet je moeite doen.

denk je dat?
Nou ik weet wel beter..

Maar dat is het stereotype denken... Over het algemeen wordt dit zo aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:28

Doanique schreef:
Omdat je aan te dun zijn 'iets kan doen' (tussen aanhalingstekens dus he, meer eten etc.) en voor afvallen moet je moeite doen.

Je hoeft er helemaal geen moeite voor te doen, je moet gewoon minder vreten. :) Ik ken genoeg mensen die vreselijk dik zijn, en die vragen mij dan: "Hoe kom je toch zo slank?" Ik zeg dan dat ik gewoon geen ongezonde zoete dingen eet, waarop ik het antwoord krijg: "Jamaar, dat is zo lekker."

Dan kan ik er ook niets meer aan doen dat je te dik bent, hoor. :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:31

Resistance schreef:
Doanique schreef:

Je hoeft er helemaal geen moeite voor te doen, je moet gewoon minder vreten. :) Ik ken genoeg mensen die vreselijk dik zijn, en die vragen mij dan: "Hoe kom je toch zo slank?" Ik zeg dan dat ik gewoon geen ongezonde zoete dingen eet, waarop ik het antwoord krijg: "Jamaar, dat is zo lekker."

Ja, of: "ik eet helemaal niet zoveel" Nee, voor hun maatstaven misschien niet :') Als je een complete bak gehakt naar binnen werkt als aperitiefje, is dat toch niet echt de standaard portie.

glenstorm

Re: Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:37

Ik heb het idee dat ons ideaalbeeld ligt bij dun. Nog wel een normaal BMI en dergelijke, maar meer bij de ondergrens van een gezond gewicht.
Zit je daar onder en heb je nergens last van. Prima niemand vindt het erg als je iewat dun bent. Maar zit je iets boven het normale gewicht dan wordt een opmerking daarover, hoe positief het ook gebracht wordt, als commentaar en zwartmakend beschouwd. Mensen zijn snel beledigd en op hun teentjes getrapt. Meesten kunnen zulke opmerkingen niet incasseren. Tja en volgens mij is dat de reden dat er zo'n taboe over is.

Anoniem

antje_vip schreef:
Resistance schreef:

Ja, of: "ik eet helemaal niet zoveel" Nee, voor hun maatstaven misschien niet :') Als je een complete bak gehakt naar binnen werkt als aperitiefje, is dat toch niet echt de standaard portie.

Precies! :j En dan vertel ik vervolgens wat ik allemaal op een dag eet, en dan vinden ze dat ik anorexia heb. En dan nog steeds klagen over dat ze te dik zijn. Ik heb het opgegeven. :')

xSlvna

Ach, mijn moeder is na 5 jaar dik zijn door "Komt door de tabletten" in twee maanden 9 kg afgevallen zonder te sporten of lijden. Kan gewoon. :+

Tuurlijk zijn, zoals de jongen met hartkwaal, altijd uitzonderingen, maar voor uitzonderingen hoef je (mijns inzien) geen aangepaste tekst te schrijven.

Sem_

badass schreef:
Ik ben 1,69 en ik weeg 51 kilo.
Maar bij mij mag er juist wel wat van af :+

Dat lijkt me niet gezond. Ik ben 1.70 met een gewicht van ongeveer 55 kilo (bmi 19) en ik ben al vrij dun. :=
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 14-07-14 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:38

Wat mij opvalt aan mensen met overgewicht: ze eten bijna allemaal volgens eigen zeggen heel weinig en bewegen voldoende. Dat ze dik zijn komt door medicatie/stress/hormonen/schildklier etc etc. En natuurlijk zijn er echt mensen met deze klachten die hierdoor overgewicht krijgen, heel vervelend! Maar de verhouding is nogal zoek.

Laat ik het dan opbiechten: begin dit jaar had ik een flink overgewicht en dat kwam puur door wat ik zelf in mn mond stopte. Als ik me rot voelde at ik iets lekkers, waardoor ik een schulgevoel kreeg en zo was de cirkel rond. Toch maakte ik echt zélf de keuze om ongezonde rommel te eten... heel stom. Half januari was ik mijn gedrag zo zat dat ik de knop heb omgegooit, inmiddels ben ik 22kg kwijt en voel me een stuk beter in mn vel.

Mensen hebben altijd wel wat te zeuren of je nu dik/dun/lang/kort etc bent. Belangrijkste is hoe jij je voelt in je lichaam want jij bent ook de enige die er verandering in kan aanbrengen :)

_Denise_

Vind het ook vervelend dat de maatvoering van kleding veranderd lijkt te zijn. Als je korter bent zit je sowieso eerder aan de kleine maten. Ben zelf 1.64 en voor mijn gevoel een normaal postuur. Een aantal jaar geleden paste ik altijd in maat 36, en tegenwoordig moet ik bij 34 kijken, soms zelfs bij maat 32. En over dat laatst genoemde heb ik behoorlijk wat nare reacties op mogen ontvangen. -O-
Zou het van mezelf ontzettend onbeschoft vinden als ik andere mensen aanspreek op hun (over)gewicht, waarom dan wel andersom? Altijd maar die opmerkingen dat er meer eten in moet terwijl je prima eet. :r

bakkabouter

daantjuhhh schreef:
Dit is niet waar.

Kijk even naar mijn broertje.
Die heeft een hartkwaal (daar kan hij niks aan doen)
Hij eet goed, veel en gezond.
Volgt precies zijn diëtiste op!
Heeft extra shakes om aan te komen.

Hij is nu 3 jaar nauwkeurig bezig!
Hij is 1,85 en 55 kilo...

Mag jij hem vertellen hoe hij verder aan kan komen?

Als ik even mag, dit is een heel mooi voorbeeld om de uitspraak "het bereikte resultaat is de moeite niet waard" te illustreren. Als ik het even heel extreem mag gooien: wie weet is hij met een harttransplantatie wel geholpen? Er is geen zinnig mens ter wereld die dat gaat proberen puur en alleen om een te laag gewicht aan te pakken, maar theoretisch gezien zou het wel kunnen werken :)

En nu even iets serieuzer, in het ganse pakket van kennis die alle voedingsdeskundigen in de wereld samen bezitten, zit er ongetwijfeld wel ergens een techniek, een ander dieet, een andere samenstelling van shakes die voor het specifieke geval van jouw broer beter zou werken dan het patroon dat hij nu volgt. Misschien zou hij daar nog steeds geen 80kg mee bereiken, maar mogelijk wel 60.
Moeten jullie daar naar op zoek? Nee, jullie moeten helemaal niks, en al helemaal niet van mij.
Zoals eerder vermeld, dit is een mooi gevalletje van moeite vs resultaat. En soms is het dat inderdaad gewoon niet waard. Maar tenzij jouw broer de ambitie heeft om sumoworstelaar of zwaargewicht rugbyspeler te worden, lijkt me dat ook niet zo'n probleem ;)

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:41

Sem_ schreef:
Citaat:
Ik ben 1,69 en ik weeg 51 kilo.
Maar bij mij mag er juist wel wat van af :+

Dat lijkt me niet gezond. Ik ben 1.70 met een gewicht van ongeveer 55 kilo (bmi 19) en ik ben al vrij dun. :=

Dan blijkt maar weer dat leeftijd en gewicht niks zegt.
Maar het komt denk ik, omdat ik een hele tengere bouw heb maar wel buikvetjes :+

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:42

Zelfde hier. :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:44

Maar de hoofdvraag is eigenlijk, moet iedereen wel een 'goed gewicht' hebben? Wat boeit het jou hoe je buurman mager of vet is, laat hem lekker. Je hoeft hem niet af te zeiken, hoeft je er niet mee te bemoeien.

Waarom heb je je eyeliner zo dik en niet zo dun, waarom is je oogschaduw blauw en niet bruin. Hun uiterlijk en daar horen jij en ik zich niet mee te bemoeien. Dikke mensen hoeven geen magere af te zeiken en omgekeerd.

Het gaat niet om dik en dun, het gaat erom dat men eens moet leren respect voor elkaar te hebben.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:46

Dikke eyeliner is niet ongezond :). Maar dan nog, als mensen ongezond willen zijn, moet je je daarmee bemoeien? Ja, soms wel, soms hebben ze hulp nodig.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:47

xSlvna schreef:
Maar de hoofdvraag is eigenlijk, moet iedereen wel een 'goed gewicht' hebben? Wat boeit het jou hoe je buurman mager of vet is, laat hem lekker. Je hoeft hem niet af te zeiken, hoeft je er niet mee te bemoeien.

Waarom heb je je eyeliner zo dik en niet zo dun, waarom is je oogschaduw blauw en niet bruin. Hun uiterlijk en daar horen jij en ik zich niet mee te bemoeien. Dikke mensen hoeven geen magere af te zeiken en omgekeerd.

Het gaat niet om dik en dun, het gaat erom dat men eens moet leren respect voor elkaar te hebben.

_/-\o_

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:55

glenstorm schreef:
Zit je daar onder en heb je nergens last van. Prima niemand vindt het erg als je iewat dun bent. .

Maar dit is dus lang niet altijd het geval, blijkbaar hebben mensen er wel last van aangezien ik (laat ik het bij mezelf houden) toch heel regelmatig opmerkingen naar mijn hoofd heb gekregen, hoogstwaarschijnlijk niet kwetsbaar bedoeld maar dat zijn ze soms wel. Terwijl er mijns inziens naar mensen die wat zwaarder zijn dan gemiddeld veel meer 'op de tenen' gelopen wordt wat betreft het maken van opmerkingen, mensen zijn daarin veel voorzichtiger.

Tegenwoordig heb ik een darmziekte, daardoor is het (nog) lastiger om op een voor mij gezond gewicht (wat al ondergewicht is) te blijven, ondanks dat er nu 'wel' een reden voor is zijn opmerkingen over mijn gewicht/postuur krijgen lang niet altijd leuk, juist omdat het me zoveel frustratie kost om iedere keer weer aan te moeten komen en mijn soms maandenlange moeite en resultaat in een week weer weg is en ik weer overnieuw kan beginnen.

Oh en 'schildklier' is niet zo'n best excuus, de mijne werkt ook niet maar helaas kom ik er niet van aan lol

@bakkabouter, mijn minimum gezond gewicht (heb in het verleden ook een eetstoornis gehad dus weet heel goed wat dat is) heb ik een aantal jaar geleden 'opgegeven', het kostte me zo extreem veel moeite en om daar te komen en te behouden (nadat de darmziekte was vastgesteld), dat het er vaak op neer kwam dat ik juist minder ging eten ipv meer omdat je zo vaak tegen je zin moet eten (vol is vol op een gegeven moment), samen met de dietiste hebben we mijn doel wat lager gesteld wat een stuk beter te behapstukken was.
Iemand gaf bijv. als voorbeeld 'wel 4 boterhammen' te eten bij lunch... ik at er 7 op een gegeven moment... en dan (met nog een heleboel eten erbij over de dag natuurlijk) whoehoe 200-300 gr per dag aankomen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:55

Wat een gezeur over dik of dun....als we het niet over extremen hebben.....moet iedereen het toch zelf weten........en wat mij opvalt is dat vrouwen veel kritischer zijn ten opzichte van de eigen sexe als tov mannen.....en wees nou eerlijk.....wat heb je liever een kerel die iets te zwaar is,maar wel leuk in gesprek en doen en laten,of een sportschooltype die de hele dag niets anders doet dan dat,geen andere gespreksstof heeft en smorgens meer tijd in de badkamer nodig heeft dan jij......laat iedereen lekker in zn eigen waarde.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:57

En ik snap niet waarom sommige mensen zich dik noemen terwijl ze niet dik zijn. Over dunne mensen zal ik nooit iets zeggen.. Dun of dik zijn is geen strafbaar feit namelijk.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:01

die mensen noemen zich dik,om dat ze vissen naar een complimentje...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:03

papagroom schreef:
die mensen noemen zich dik,om dat ze vissen naar een complimentje...

_/-\o_

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:11

antje_vip schreef:
[

No offence maar ik bijvoorbeeld eet echt niet veel. Ik eet absoluut niet gezond, momenteel, maar dit heeft meer met onregelmatige werktijden te maken. Ik ontbijt niet, eet vaak twee x warm op een dag (voor werk en tijdens werk) en noem maar op. Maar ik heb nooit veel gegeten. Nooit. En toch was ik in een korte periode (toen ik nog veel regelmaat had en een gezonde leefstijl!) heel veel aangekomen. Vind het jammer dat mensen altijd maar denken dat het met teveel eten of veel snoepgoed eten te maken heeft.

Ik zou nooit een negatieve opmerking over iemand zijn gewicht maken. Dik of dun... Niemand is perfect. Krijg overigens wel vaak genoeg opmerkingen over mijn gewicht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:14

Mylady_E schreef:
Ahum Doanique, dat is behoorlijk kort door de bocht.
Ik ben 25 jaar, 1m67 en weeg 45kg. Van opleiding voedings- en dieetkundige dus ik kan objectief meedelen dat ik zeker niet weinig eet. Ik eet voldoende en er is lichamelijk niets mis (schildklier, ...). Ik ben gewoon van nature uit een hele smalle. Ik heb geen ziekte, alles functioneert perfect normaal en ik voel mij goed in mijn lijf.
Ik ga dus volledig mee met de openingspost! Overgewicht is en blijft ongezond en ik vind het schandalig dat het steeds meer goedgepraat wordt.

Jij hoeft dus niets te doen of te laten om op gewicht te blijven, maar weet wel te melden dat het schandalig is dat overgewicht wordt goedgepraat... :')

Zegt iemand met een obstinate schildklier die minder kan eten dan een mens gemiddeld mag eten en toch te weinig afvalt en veel sporten niet meer kan vanwege artrose en bechterew... -O-

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:16

Om het maar even plat te zeggen is dik of dun zijn allebei een handicap. Het is allebei een gevaar voor de gezondheid. Maar ja, ik snap niet waar mensen het lef vandaan halen om iemand met overgewicht zomaar op straat aan durven spreken over hun bouw. Ik heb ondergewicht gehad door kinkhoest en daar heb ik het minder zwaar mee gehad als met die paar kilo te zwaar waar ik nu al 4 jaar tegen vecht. Als je ondergewicht hebt wordt je net zo goed als aansteller behandeld. Terwijl ik 5 maanden aan het vechten was om in leven te blijven door de ademnood en kotsbuien heen kreeg ik van iedereen verwijten dat ik me aanstelde want er even 10 kilo aanvreten moest toch wel even kunnen? Volgens iedereen ben je helemaal niet ziek. Iedereen is wel eens verkouden.. maar mensen zien je dan op je goede dagen niet op de dagen dat je op sterven na dood uit het raam hangt voor zuurstof.. En nu zijn we 8 jaar verder en is er bijna 25 kilo bij. Waarvan ik er graag nog 10 van kwijt wil. Dit gaat nog moeilijker dan die 10 kilo er aanvreten. Mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en verder denken, ho maar. Als je 6 dagen per week op dieet bent en je neemt dan in het weekend ook een bitterbal bij het voetbal kijken krijg je meteen een blik van mensen en de opmerking of je dat nou wel zou doen als je aan het afvallen bent..

Ik werkte bij de snackbar en daar kreeg ik ook vaak obesisize klanten in de winkel. Ja soms schrok ik ook wel hoe iemand 6 snacks en een grote friet weg kon gaan zitten stouwen.. maar ik had ook klanten die net 10 kilo waren afgevallen en om het te vieren een frietje piccallily kwamen halen. waarop ze dan van andere klanten opmerkingen kregen of dat wel verstandig was, want ze waren dan immers nog steeds dik.

Mensen zien gewoon niet in hoe moeilijk het al is voor deze mensen om te moeten vechten tegen je lichaam. Als je toch niet weet hoe het komt dat iemand ze dik of te dun is hoe kan je er dan een oordeel over geven? Jij weet toch niet hoe mensen er al tegen gevochten hebben.. 80% van die mensen realiseerd zich echt wel dat ze een probleem hebben.. en die willen die doen er echt wel wat aan. Die niet willen krijg je met een hatelijke opmerking echt niet om, om er wel wat aan te doen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:21

_Denise_ schreef:
Vind het ook vervelend dat de maatvoering van kleding veranderd lijkt te zijn. Als je korter bent zit je sowieso eerder aan de kleine maten. Ben zelf 1.64 en voor mijn gevoel een normaal postuur. Een aantal jaar geleden paste ik altijd in maat 36, en tegenwoordig moet ik bij 34 kijken, soms zelfs bij maat 32. En over dat laatst genoemde heb ik behoorlijk wat nare reacties op mogen ontvangen. -O-
Zou het van mezelf ontzettend onbeschoft vinden als ik andere mensen aanspreek op hun (over)gewicht, waarom dan wel andersom? Altijd maar die opmerkingen dat er meer eten in moet terwijl je prima eet. :r

Daar irriteer ik me dus rot aan!
Ik ben 168 en weeg +-51 kg. Moet in winkels altijd de kleinste maatjes gaan zoeken terwijl dat vroeger echt het geval niet was. Tot voor enkele jaren had ik een 36?! Nu heb ik 34 of zelf kleiner.
Heb nu zelfs winkels waar ze XS en Small te bestellen zijn! Of je moet ze via de website laten komen.
Broeken die ze standaard al niet meer in mijn maat hebben (24) maar het begint pas aan een goeie 26.
Zelf eet ik erg goed. Maar ik ben nooit dik geweest. Zit gewoon zo geprogrammeerd.
Maar dan vind ik het echt rot dat ik bv voor rijbroeken al in een kindermaatje moet gaan zoeken want meeste merken gaan al niet eens meer tot 34...
(lekker voor het paard dan...)

Heb niets tegen mensen die dik zijn maar de maatvoering stilaan doen veranderen om vrouwen een beter zelfbeeld te geven vind ik ronduit slecht. :o

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 01:30

Over anderen oordelen en hen te veroordelen is makkelijker dan je afvragen of diegene misschien iets mankeert.

Ik was altijd netjes op gewicht lette altijd op mijn eten en toen werd ik ziek nu 10 jr later 80kg zwaarder geworden door ziekte en medicatie.

Opgenomen in een revalidatie centrum daar zouden ze me wel laten afvallen ja ja nou geen gram 3mnd onder begeleiding van een dieetiste afgepaste eten en dagelijks sporten.

Nu kan ik binnenkort naar het ziekenhuis en word besproken of ik in aanmerking kom voor een maagbypass ik hoop het want al dat extra gewicht mee zeulen dagelijks is geen pretje.