Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:10

Bizar :n

Ik heb maat 32 en ik ben slank maar ik ben echt niet zo dun als de dame op de foto. Maat 146 kom ik dan ook echt niet meer in en ik vind maat xxs al de max voor een volwassene en ik was vroeger erg dun en was dan ook erg blij als ik ergens maat xxs kon vinden. Nu zie je het veel meer en dat is fijn voor de dames die niet aan kunnen komen maar als je maat xxxs als volwassene hebt, ben je naar mijn mening veel te dun.

Ik denk ook dat als iemand een eetstoornis heeft, en er constant mee geconfronteerd word dat ze maat xxs niet passen, ze daar misschien meer over na gaan denken dat bepaalde dingen niet kloppen en dat je het anders toch ergens stimuleert en daarmee laat zien dat het "normaal" is om zo dun te zijn want ja "ze hebben de maat kleding toch nog".

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:10

xSwanHeart schreef:
http://www.today.com/video/today/55607532

Uit dit filmpje begrijp ik dat deze maat alleen in Azië verkocht wordt.
Even in een spoiler in verband met eventuele triggers voor mensen met een eetstoornis
Spoiler:
Het gaat om een taillemaat van om en nabij de 60 cm.

Zo belachelijk klein is dat toch ook weer niet? Als jij kort van stuk bent en slank zit je daar al best vlug aan.

karuna schreef:
Helaas heb ik van dichtbij gezien wat anorexia met mensen doet, vreselijk gewoon. ;( een goede vriendin met een heel fijne jeugd en schatten van ouders, vanuit het niets vond ze zichzelf dik (had toen maatje 38 of zo) en ging heel snel helemaal verkeerd. Zij had idd als ideaal toen om te kunnen passen in maatje 164. Zij zou dus met deze xxxs heel blij zijn geweest.

In azie verkopen betekent dan op internet bestellen en laten overkomen. 80/60/80 was toch de ideale vrouwenmaat ooit, dat is dan een maatje veel te klein dan?

Volgens mij bedoel jij 90/60/90.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:13

Fiffill schreef:
xSwanHeart schreef:
http://www.today.com/video/today/55607532

Uit dit filmpje begrijp ik dat deze maat alleen in Azië verkocht wordt.
Even in een spoiler in verband met eventuele triggers voor mensen met een eetstoornis
Spoiler:

Zo belachelijk klein is dat toch ook weer niet? Als jij kort van stuk bent en slank zit je daar al best vlug aan.

Klopt, het is natuurlijk allemaal naar verhouding. Heb het even in een spoiler gezet omdat ik weet dat ik het tijdens mijn eetstoornis absoluut niet in verhouding had willen zien, en hoe dan ook had gedacht dat ik dat moest bereiken. Haalbaar/normaal of niet. ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:14

phoe relax he... ik heb ook steeds maat 156 en lager aan zelfs een broek van 128 kan er niets aan doen dat ik kort en smal ben? ik vind het wel fijn omdat 32 net te groot is vaak... maar goed soms dan is 36 te klein :+ hangt er net vanaf welk merk het is :+
oeh zal straks eens mijn taillemaat op meten... volgens mij zit die wel onder die 60 :+

karuna
Drukke kabouter

Re: Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:15

90/60/90 ook best, scheelt niet veel, de idioot kleine 60 is hetzelfde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:18

karuna schreef:
90/60/90 ook best, scheelt niet veel, de idioot kleine 60 is hetzelfde.

60 is helemaal niet zo klein hoor? Ik zit ook rond die maten en ik ben echt niet extreem dun. Het ligt maar net aan je bouw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:21

Citaat:
Spoiler:

Was naar aanleiding van deze opmerking

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:22

Dan snap ik de opmerking nog steeds niet? 60 is niet voor iedereen idioot klein.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:24

Nee, ik snap het nu ook niet meer. Het klinkt alsof je het zelf erg smal vindt. Is het natuurlijk ook, als je 1.80m bent. Maar als je 1.60m bent, lijkt het al heel anders :j Denk dat je het echt in verhouding moet zien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:25

Kijk in de matentabel in de openingspost, de maat xxxs staat gelijk aan 60 cm tailleomvang. Echt heel erg klein dus en ongeacht de lengte van de persoon.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-07-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:25

Er zijn ook winkels speciaal voor grote maten, waarom dan niet voor kleine maten?
Ik heb zelf maat 36 en in veel damesmodezaken kan ik niet gerecht, vaak begint het bij 38 en soms vanaf 40. Voor broeken moet ik vaak naar H&M maar als ik een beetje een mooie en nette broek wil is het al best lastig om iets leuks te vinden.
Maar om dit soort heel kleine maten te promoten en als 'cool' te betittelen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:28

Precies, je kan echt heel weinig zeggen over maten zonder een persoon te zien (ik ben zelf ook maar 1.62 trouwens).

karuna schreef:
Kijk in de matentabel in de openingspost, de maat xxxs staat gelijk aan 60 cm tailleomvang. Echt heel erg klein dus en ongeacht de lengte van de persoon.

In de openingspost zie ik alleen XXS in de tabel staan wat gelijk staat aan 61-63 cm. Je kan niet zeggen of 60 cm heel erg klein is want het ligt wel aan de bouw van de persoon. Ja, natuurlijk is het relatief klein, maar je moet het in verhouding zien.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:30

Ja maar ik pas 164 ook en 152 kwa omvang ook alleen word alles te kort dan. Misschien als je echt klein bent, dat het niet extreem dun is maar ik was 1.60 toen ik zo dun was en wad echt wel te dun.. ik kreeg toch vaak de vraag of ik anorexia had. :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:31

Ben het met karin eens.
Ik heb ook een normaal postuur en ben niet heel kort of lang (1m69)
Maar bijvoorbeeld panties of een legging kopen is in veel zaken moeilijk omdat het vaak bij 38 begint. Ik heb best stevige benen (wel kort... totaal niet elegant :+ ) en 38 is voor mij echt te groot. Dus meiden van mijn lengte met een smal postuur zouden makkelijk in een 32 of kleiner kunnen passen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 11-07-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:32

Aziatische vrouwen hebben toch wel vaak een heel tengere bouw... dat is niet echt goed te vergelijken met de gemiddelde Nederlander.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:33

Klopt... vriendin van mij is chinees en die zit in xxs of kindermaten. Maar dun ziet ze er zeker niet uit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:34

Grotere maten worden tegenwoordig ook weg gezet als zijnde sexy, want dan ben je pas een echte vrouw, dus waarom kleinere maten niet als cool? Wel zo eerlijk voor de smallere dames.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:34

net opgemeten, 60 vind ik niet een gek getal iig haha.
maar ik zou vooral blij zijn met leuke jurkjes in zo'n maat... met mijn 1,57 toch haast onmogelijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:35

Mijn moeder was ook klein, slank en smal, ik weet nog wel dat ze haar wel eens adviseerden "ach mevrouw, waarom kijkt u niet even op de kinderafdeling??" En dat dan tegen iemand van 50+ :=

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:38

phormicola schreef:
Grotere maten worden tegenwoordig ook weg gezet als zijnde sexy, want dan ben je pas een echte vrouw, dus waarom kleinere maten niet als cool? Wel zo eerlijk voor de smallere dames.

Waarom niet geen enkele maat als sexy en cool :) ? Waarom niet het maakt niet uit welke maat je hebt, iedereen heeft iets moois en je bent zoals je bent? Zowel het promoten van extreem dus als het promoten van extreem dik heeft nadelige gevolgen. Eigenlijk heeft het promoten van elke maat nadelige gevolgen als meisjes iets gaan nastreven wat ze helemaal niet zijn: het ene meisje ziet er super gezond uit in maatje XXXS, de ander in maat M. Who cares?

xSwanHeart

phormicola schreef:

Ik vind dat maten helemaal niet moeten afgetekend als cool/niet cool. Zolang het binnen het gezonde blijft, lijkt iedere maat me prima. Vind het dan ook een slechte zaak dat de media zoveel aandacht aan dit maatje besteedt. Zorgt alleen maar voor meer anti-'dun' & -'dik' discussies.
't Wordt tijd dat we die stomme maten eens loslaten.

vuurneon

KarinvdM schreef:
Mijn moeder was ook klein, slank en smal, ik weet nog wel dat ze haar wel eens adviseerden "ach mevrouw, waarom kijkt u niet even op de kinderafdeling??" En dat dan tegen iemand van 50+ :=

Is toch prima :D scheelt een hoop in de kosten :')

Ik vind die maat niet zo schokkend, als er ook xxxxxl is (ernstig overgewicht is ook ongezond) waarom dan ook niet voor de smallere mensen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:39

Ik vind eerder het schokkend dat maat 40/42 als normaal gezien wordt dan maatje xxxs. :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:40

:=

Heb mezelf net even opgemeten, maar ik zit ook onder of op de laagste kant van XXS volgens de tabel in de openingspost. Wat zijn dan de maten van XXS want dan pas ik daar grotendeels ook nog in.

Wat een ophef zeg. Ik vind het eerder erg dat maat 40 als normaal gezien wordt tegenwoordig. :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:42

Wat is er mis met maat 40 dan?
Mijn moeder heeft maat 40 en ik vind haar benen er gewoon gezond uitzien? :=