Bestuurders van Sanquin hoeven niet te bloeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:08

Als iedereen om deze reden zou stoppen met bloed doneren, zijn de enigen die er echt slechter van worden de patiënten die het heel hard nodig hebben. Ik ben het idd niet eens met die salarissen, maar voor mij is stoppen met bloed doneren geen optie, dat zou mijns inziens het verkeerde statement geven.

In andere landen mag je vaker doneren, maar gebeurt het doneren ook wel voor geld en dan heb je dus kans dat iemand bloedbank na bloedbank afloopt om maar wat te verdienen. Er is veel minder controle en veel meer risico op 'onzuiver bloed'.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:21

Princesj schreef:
Douraque schreef:
En als wij de grote directeuren dit geld niet betalen, vertrekken zij naar het buitenland waar die bonusregels niet gelden. Dan ben je als onderneming de dupe, je raakt je goede directeur/bestuurders kwijt door regels en dan ga je als onderneming je ook in het buitenland vestigen

Dit is ook gebeurd met Starbucks en gaat met nog veel meer onderneming ken gebeuren

Helemaal mee eens! In het buitenland word je nog gewoon betaald naar je prestaties. En dit is bij organisaties, maar ook bij banken, verzekeraars noem maar op.. Wil je goede mensen houden, zul je ze moeten betalen.

Idd goede mensen… maar er zijn meer dan genoeg directeuren die zo'n hoog salaris niet verdienen maar toch krijgen. En tegen de tijd dat de Raad van Commissarissen erachter is dat ze een kat in de zak gekocht hebben (die directeur was toch niet zo'n goede als werd gefluisterd) schamen ze zich zo dat ze daar niet mee in de openbaarheid durven te treden en de directeur met een riante afkoopsom laten vertrekken.

Douraque

Re: Bestuurders van Sanquin hoeven niet te bloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:30

Dat is wederom niet waar. Een directeur neemt geen beslissingen zonder dat de Raad van bestuur of de Raad van Commissarissen is betrokken bij het besluit. Mocht dit toch nog zijn gebeurd, wat een minimale kans is, dan is besluit nietig ofwel heeft nooit plaatsgevonden. En dan wordt de bestuurder er zonder geld uitgezet. En je hoeft nooit een reden te geven aan het publiek als iemand ontslagen wordt

Die verhalen in de media staan 9 van de 10 keer vol met onwaarheden cq onvolledigheden

Het aantal "slechte" directeuren ten opzichte van de "goede" is zo minimaal dat het te verwaarlozen is

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:03

Fijn Douraque je reacties!

Ik word zelf ook altijd moe van het gezeur op de directeuren / de top die veel geld in de zak steeks zoals iedereen dat noemt (opgefokt door de media). En mensen besluiten gelijk maar geen geld meer te geven / bloed te doneren (terwijl geen bloed doneren natuurlijk helemaal stom is, je wordt er zelf niet armer op en patiënten hebben het nodig) en daardoor zijn de armen/dieren/patienten de dupe. Er zullen echt wel wat rotte appelen van directeuren tussen zitten, maar het grootste gedeelte is echt wel oké. Er is veel controle op dat soort organisaties en veel organisaties hebben ook gewoon de getallen over welke bedragen binnen komen aan donaties en wat daarmee gebeurt. Maar goed dat wil men niet horen, maar moppert liever verder zonder te weten waarover en stopt doneren.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 11:35

Douraque schreef:
Dat is wederom niet waar. Een directeur neemt geen beslissingen zonder dat de Raad van bestuur of de Raad van Commissarissen is betrokken bij het besluit. Mocht dit toch nog zijn gebeurd, wat een minimale kans is, dan is besluit nietig ofwel heeft nooit plaatsgevonden. En dan wordt de bestuurder er zonder geld uitgezet. En je hoeft nooit een reden te geven aan het publiek als iemand ontslagen wordt

Die verhalen in de media staan 9 van de 10 keer vol met onwaarheden cq onvolledigheden

Het aantal "slechte" directeuren ten opzichte van de "goede" is zo minimaal dat het te verwaarlozen is

Dat laatste is niet wat ik ondervonden heb. Niet alleen op directeurs niveau maar ook op managers niveau. Een bekend persoon (ben zijn naam even vergeten, wel iemand van Apple) heeft ooit eens gezegd: "Better a hole in your team than an asshole in your team"
Teveel directeuren/managers zitten op plekken waar ze niet thuis horen.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:53

Mag ik dan vragen hoe je dat ervaren hebt? Werk je veel samen met verschillende directeuren? En hoe herken je dan een slechte directeur? Hoe beoordeel je dat?

Het citaat is natuurlijk voor alles toepasbaar van sportteams tot het werk. Of het zo is, zal ook per situatie verschillen. En het zegt natuurlijk niks over directeuren, of ze op de juiste plek zitten en de beslissingen die ze nemen.

Hoe zou je het dan liever zien? Wie zou dan directeur moeten worden? En wat voor salaris?

Om even nog wat toe te voegen:
Salaris directeur Unilever: 1.500.000
Salaris directeur Philips: 3.300.000
Salaris directeur Randstad: 1.400.000

En dan vergelijken met:
directeur Sanquin: 215.000
directeur Dierenbescherming: 129.000
directeur artsen zonder grenzen: 94.000

Vergeleken met de commerciële sector verdienen de laatste directeuren dus een schijntje...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:02

@Kaartje23: Je bent appels met peren aan het vergelijken: Je vergelijkt beursgenoteerde bedrijven met organisaties die het moeten hebben van giften van anderen.
En hoeveel medewerkers heeft bijv. Unilever in dienst, wat is de omzet vergeleken met het 2e rijtje? Het zijn veel andere belangen waar we over praten en daar hoort ook een ander prijskaartje bij.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:07

Pay peanuts, get monkeys...

Als je goede mensen in de top wilt hebben van een bedrijf, hoor je daar ook voor te betalen. Wilde hier mijn scriptie over schrijven maar dat mocht helaas niet ;)

Maar als directeur moet er ontzettend veel geregeld worden, je hebt een grote verantwoordelijkheid en alles... Dus zo raar is het niet dat je een goed salaris krijgt?

(Mag ik nu heel even lief opmerken dat ik het dan ook heel hypocriet vindt dat mensen nog naar ziekenhuizen gaan :') en naar de tandarts enzo.... want die verdienen ook veel, zou ik dan ook gaan boycotten...)

En heeft even niets met de belangen te maken, een dokter in het ziekenhuis heeft toch ook als belang "maak patiënt beter"?

Wil je goede mensen, dan zit er een prijskaartje aan, ongeacht het doel...

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:13

Sanquin bestaat uit meerdere takken. En is een commercieel bedrijf. Zij lopen voorop in onderzoek. Verkopen ook veel producten aan het buitenland. Benieuwd hoeveel mensen dit bedrijf kunnen leiden.

Er is ook een reden dat bloeddonoren geen vergoeding ontvangen. Er komen te veel risicogroepen af op een vergoeding.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 10:21

@Lianne86: Je hoort mij niet zeggen dat als je directeur bent, een heleboel verantwoordelijk hebt je er geen goed salaris voor mag krijgen. Maar het moet wel in verhouding zijn.
En ja, ik ben het eens met je laatste zin (trouwens ook met de 1e ;) ) wil je goede mensen dan zit er een prijskaartje aan. Maar je kunt het salaris van een directeur van Sanquin niet op 1 lijn zetten met het salaris van een directeur van Unilever wat Kaatje23 deed.

@Dyanne_Z: Sanquin is een commerciële organisatie maar wel afhankelijk van ""giften""(lees: bloed en plasma) van anderen die er niet voor betaald worden.

En, misschien nog wel veel belangrijker, de directeur doet het niet alleen maar heeft een heel team van mensen om zich heen die hem/haar adviseren en bijstaan.
Vergelijk het met een voetbalteam: Je kunt nog zoveel sterspelers hebben, als ze niet kunnen samenwerken heb je er niets aan!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 10:35

Haha nee, maar dat doe ik ook bewust niet.... Je moet dan naar diverse dingen kijken om de omvang van o.a. de taken/verantwoordelijkheden te kijken (omzet, aantal medewerkers etc.) Maar het is wel zo... Stel je bent een goede directeur, waarom zou je dan bij een goed doel moeten gaan werken met de gedachte "omdat het een goed doel is, wil ik maar de helft ontvangen wat mijn collega ontvangt die bij een commercieel bedrijf werkt?"... Zo werkt het helaas niet ;)

Als je een soort gelijk bedrijf vindt, maar dan in de commerciële sector en dan de salarissen vergelijkt.... Dan kun je wel een oordeel maken... Maar dat is bij alles... Mensen zien dat ze een "goed" salaris hebben en vinden dat dat niet kan... Omdat het voor een goed doel is...

Maar dat wilde ik dus in mijn scriptie ook gaan doen, goede doelen vergelijken met qua grootte vergelijkbare commerciële instellingen.... dat je een "eerlijker" beeld krijgt...

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:11

Silvia, dat begrijp ik natuurlijk ook. Wat ik er mee wilde aangeven is dat directeuren van goede doelen al echt minder verdienen (en ja daar zijn natuurlijk logische redenen voor). Maar je wilt wel goede directeuren voor een organisatie. En die mag je dan toch best betalen wat mij betreft. Gewoon omdat de verpleegkundige die bloed prikt dat werk niet kan doen. Lianne86 verwoord het goed.

En wat je zegt dat de directeur in een team werkt klopt natuurlijk. Maar dan is het toch nog vreemder om te zeggen dat veel directeuren fout zijn, er alleen maar zitten voor het geld en slechte beslissingen nemen? Ik denk dat een directeur ook het beste voor zijn organisatie wil (gewoon omdat hij ook achter het goede doel staat en anders ook voor persoonlijke redenen: goed voor de cv).

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:38

Hier een ex-medewerkster van Sanquin. Heb 3 jaar bij een mobiel team gewerkt.
Sanquin is een enorm grote organisatie, minstens 3000 man personeel in Nederland. En dat zijn echt niet alleen afname medewerkster. Bloed afnemen is een bijzaak van Sanquin, hun hoofdzaak is het onderzoek. Zij ontwikkelen nieuwe medicijnen, verkopen deze o.a. naar Amerika, onderzoeken van alles. Zo zijn ze al jaren bezig met het onderzoeken van mogelijkheden om zelf donorbloed te maken, zodat je niet meer afhankelijk bent van je donoren. Want er is een donor tekort en dat loopt alleen maar op door de vergrijzing in het donorbestand.

Om dit alles in goede banen te leiden, heb je een competente directeur nodig. En die moet een goed salaris krijgen, anders is hij zo vertrokken naar de commerciële sector.

Ik werkte 3 avonden per week en met alle toeslagen die ik daarbij kreeg vanwege de avonduren e.d., had ik een ontzettend mooi salaris. Dus de afname medewerksters verdienen goed. Ook 2x een bonus gehad en paar keer een etentje omdat ons team het meeste bloed had afgenomen in dat jaar. Voor mij is Sanquin een hele goede werknemer geweest.