Kendall Jones showt haar trofeeën van wild life jacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 19:14

Goof schreef:
Ik kan ergens de jacht nog begrijpen om overpopulatie tegen te gaan.
Maar het feit dat een persoon plezier haalt uit het doden van een dier vind ik echt onbegrijpelijk, dat gaat er bij mij niet in. Een olifant zien neervallen omdat jij het afschiet, walgelijk.

Wat ik overigens ook walgelijk vind is het feit dat ik op zowel facebook als hier ongevraagd word geconfronteerd met deze foto's.

Excuus, ik twijfelde al of ik de foto in een link had moeten zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:15

Met gelegaliseerde jacht heb ik geen moeite (zelfs bij bedreigde diersoorten kan ik mij daar zeker iets bij voorstellen in omheind gebied ter populatie bescherming en tegelijkertijd inkomsten te genereren), maar net het zo trots poseren en posten op Facebook... Tja, dat vind ik een ander verhaal. Een dier doden puur voor plezier, kan ik niet inkomen. Echt niet. Of het nou een vis is of een olifant.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:26

capopjekop schreef:
M_D_H schreef:
Goed lezen...
In omheinde gebieden voeren ze dus echt de boventoon en bedreigen ze echt andere populaties...

Maar waarom worden ze dan niet overgeplaatst naar een ander gebied? Niet alles zal 'vol' zitten toch

Soms is dat niet altijd mogelijk.
Bovendien zijn de dieren waarop je in dit soort gebieden mag jagen of oud of zwak.
Daarnaast worden dieren ook echt wel overgeplaatst. Ten eerste om de populatie sterk te houden en om inteelt te voorkomen maar ook om dus de populatie klein te houden...
Maar sommige dieren passen gewoon niet in een bepaald gebied.

Overigens wil ik wel duidelijk hebben dat de manier waarop dit meisje omgaat met die dieren echt walgelijk vind...
Ik geef alleen aan dat ik snap dat er soms gejaagd mag worden.
Dat het dus niet altijd slecht is.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:48

Moderatoropmerking:
Hoewel ik begrijp dat dit een onderwerp is dat heftige gevoelens opwekt, hierbij wel een dringend verzoek geen doodsverwensingen etc. te uiten. Dat is niet toegestaan op Bokt en ook niet nodig om een mening kracht bij te zetten.

mick75

Re: Kendall Jones showt haar trofeeën van wild life jacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:05

Ik heb geen problemen met jacht omwille van wildstandbeheer. Dat voorkomt uiteindelijk een hoop anderssoortig leed. Ik heb wel problemen met het zo koketteren met je "trofeeen". Dat je een geschoten dier fotografeert kan ik nog best begrijpen, dat je trots bent dat je het dier hebt weten te raken kan ik ook ergens nog wel begrijpen (goed schieten is echt niet simpel). Maar om op deze manier met de dode dieren om te gaan vind ik eigenlijk getuigen van een enorm egoisme, en een ernstig gebrek aan respect voor het dier. Een goede jager heeft juist heel veel respect voor het dier, en zal dus ook niet op zo'n manier zijn of haar werk aan de wereld showen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:12

Ik weet dat er veel jachtluipaard/cheeta/leeuwen/andere grote roofdieren fokbedrijven zijn in afrikaanse landen, welke "gekocht" worden, in een natuurgebied vrijgelaten met een zender, om ze na een paar uur te traceren en dood te schieten. Soort golf maar dan anders, op die manier wordt het gezien. Erg vreemd maar legaal.

Ik kan niet anders dan het typische beeld bedenken van een onnadenkend cowgirlmeisje die zichzelf heel wat vind en niet nadenkt over gevolgen of consequenties of iets wat in de buurt van verantwoordelijkheid komt.
Helaas, deze dingen gebeuren veel meer dan we zouden willen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:55

Het is niet zo zwart-wit als de meesten hier denken.

In Afrikaanse landen waar legale jacht is heeft het juist een positief effect op de populatie. De lokale bevolking verdient namelijk aan de jacht en is daardoor minder geneigd om dieren dood te schieten als ze de landbouwgronden platwalsen of de schapen opvreten, en ze treden harder op tegen stropers die hun inkomsten afpakken. In een vergelijking van landen mét en landen zónder legale jacht over dezelfde periode blijkt dat de populatie toeneemt in de landen met jacht, en drastisch afneemt in de landen waar het verboden is. Het voelt dus misschien tegennatuurlijk maar voor de instandhouding van de diersoort blijkt legale jacht dus juist een goede oplossing.

Dat iemand dan vól adrenaline zit nadat je zo'n beest hebt neergeschoten begrijp ik wel, en dat je dat moment graag wil delen met je naasten vind ik ook wel logisch. Heel respectvol is het misschien niet, maar misschien ziet zij dieren ook niet op de manier die wij ze zien, en dat mag. Er zijn vast ook mensen die spinnen heel bijzonder vinden maar ik trap ze toch moeiteloos dood. Mensen mogen toch een afwijkende mening hebben zonder dat ze daarvoor bij wijze van spreken op de brandstapel moeten? Ik kan me ook niet voorstellen dat je lol hebt in het afschieten van een prachtig dier, maar goed, zij kennelijk wel. Nou, prima. Dier heeft dit waarschijnlijk liever dan langzaam wegteren door ouderdom of levend opgevreten worden door andere beesten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:58

Ik wilde net hetzelfde topic starten! Ik vind dat wat ze doet niets toevoegt aan het helpen van dieren, ze verergert alles alleen maar. Als dit meisje wat minder knap was zouden nog meer mensen tegen zijn. Zij is gewoon de lappenpop voor andere mensen die willen jagen zoals haar. Ben en blijf tegen wat ze doet.

Er is gewoonweg geen respect voor de dieren en zij jaagt puur voor de fun ipv echt omwille van het helpen van de mensen daar. Dus nee, dit is echt niet netjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 21:58

Is het echt zo anders dan wat dierentuinen doen? Want ook daar worden bedreigde dieren afgeschoten als het binnen het fokprogramma problemen oplevert om het dier te houden. Dat levert alleen geen geld op, want daar wordt een dier vaak opgevoerd. Juist in het belang van de dieren (als groot geheel gezien ipv individu), worden ze indien nodig ook afgemaakt.
(Even los van of dierentuin zielig is of niet, want daar gaat het hier niet om)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:05

Suusje92 schreef:
Ik weet niet of ik t mag zeggen hoor, maar wat zou ik graag met alle liefde die roze boog van d'r willen pakken en haar in t wild laten rond rennen en me ff heerlijk vermaken!

Ze heeft dit op haar facebook staan:

Girls who like fishing, hunting and guns aren't weird. They're a rare gift from god. Them girls deserve bigger diamonds.

Ten eerste als je op dieren schiet omdat je de populatie wil verminderen en er fondsen zijn, dan verdien je in mijn geen grotere diamanten. Het feit dat ze dit plaatst laat al merken hoe egocentrisch ze is.

Ten tweede, ik herinner me niet dat toen ik naar de kerk ging dat er in de bijbel stond van schiet maar lekker op alle dieren los.

6. Gij zult niet moorden

Staat letterlijk in de 10 geboden.

Ik kan dit geen gift van god noemen, ik noem het eerder een verwalging van Satan..

Mee eens!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:06

En nu krijg ik vast bokt over me heen.
Ik heb ook voor de lol possums geschoten in nieuw zeeland.
Hier gingen we dan de vacht meenemen en de possums werden of in de bosjes gegooid of aan de honden gevoerd.
Zelfde gold voor de hazen en konijnen.

Herten ook voor de lol en alles wat je kan dragen aan vlees neem je mee en leg je in de vriezer. Of als je de auto dichtbij hebt neem je hem in zijn geheel mee.

En waarom het zo populair is in nieuw zeeland? Met name omdat vooral de possums uit australie komen en alle inheemse vogels/eieren op eten.
Herten zijn ook niet inheems en mag men dus ook op schieten.
Is een heuse vrijetijdsbesteding hier. Er zitten ook heel veel regeltjes aan verbonden en vaak is het snel en pijnloos..
Ik vond het altijd erg gezellig (ja echt) en heel erg interessant.

Maar beschermde dieren zou ik echt not done vinden. Dat slaat sowieso nergens op

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:15

Lienek schreef:

Je hebt daar ook echt van genoten? Met plezier een beest dood geschoten? Gewoon, voor de lol? Omdat het kon?

Ik heb veel possums gezien, maar ik voerde ze liever een stukje brood uit de hand dan dat ik er een kogel in joeg :r

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:35

Goof schreef:
Lienek schreef:

Je hebt daar ook echt van genoten? Met plezier een beest dood geschoten? Gewoon, voor de lol? Omdat het kon?

Ik heb veel possums gezien, maar ik voerde ze liever een stukje brood uit de hand dan dat ik er een kogel in joeg :r

Ja, ik ga het niet ontkennen.
Nu zijn de normen en waarden in zo'n land heel anders natuurlijk maar daar geld hoe meer er dood zijn hoe meer vogels kunnen overleven.
Daar zijn het net als muizen/ratten/insecten/wespen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:38

_Micha_ schreef:
Wat zijn de positieve effecten dan? Dat vind ik wel boeiend om te weten, zonder dat ik meteen het artikel hoef te lezen.

Excuus, ik haalde het verkeerde artikel aan. Ik bedoelde het artikel van Lindsey et al. (2012) The Trophy Hunting of African Lions: Scale, Current Management Practices and Factors Undermining Sustainability, citaat uit het artikel:
Conversely, trophy hunting can create incentives for the conservation of lions and the retention of land under wildlife-based land uses [13]. Trophy hunting can also theoretically increase local tolerance of lions [14], and thus reduce persecution resulting from the threat that the species poses to livestock and human life [15], [16].

Overigens komt het volgens mij vaak voor dat jagers een foto maken met hun 'trofee'. Heb ook foto's ervan zien hangen in het MINFOF in Kameroen. Tja ik vind het ook echt onbegrijpelijk hoor... ook als het gaat om (niet beschermde) antilopes e.d.
Wat bijvoorbeeld ook zo was in Kameroen, eigenlijk juist vanwege te weinig toeristen/jagers die kwamen dat er te weinig geld binnenkomt en de managers minder aanwezig zijn. Resulteert in minder beheer, meer illegale mensen die in het park komen (bv. stropers, mensen met grote kuddes koeien e.d., goudzoekers) => veel verstoring in de gebieden, gestroopte dieren (wat er echt minder vriendelijk aan toegaat dan een kogel), vernieling. Zitten echt wel twee zijdes aan de medaille..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 08:25

Bedankt voor de duidelijke uitleg Myour en Dani, dat geeft een goed perspectief waar ik om eerlijk te zijn nog niet eens aan gedacht had/niets van wist. Ik heb dan dus ook op zich geen probleem dat deze dieren worden neergeschoten. Wat voor mij steekt is de manier waarop mevrouw Jones met de dieren daarna om gaat dat is iets wat ik persoonlijk totaal niet prettig vind.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 08:54

Ik begrijp dat ook niet goed, maar is het een reden om die mevrouw zo te beledigen? Er zijn zoveel mensen die dingen doen waar ik niks van snap en die ik ook niet goedkeur, maar dát is nu net het stukje keuzevrijheid wat we allemaal hebben. Ik vind het een behoorlijk naar idee dat ze zich zou moeten conformeren naar wat wij vinden. Ze doet niemand kwaad, overtreedt geen wet - ze doet alleen iets wat gezien kan worden als respectloos naar de dieren. Daar mag je natuurlijk best je afschuw over uitspreken maar ik vind het zo raar om dan de hele persoon maar gelijk te benoemen als walgelijk en egoïstisch en ziek. Ze ziet de (dieren)wereld op een iets andere manier dan wij, dat mag toch gewoon?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:13

Hoewel ik het vreselijk vind om te zien, moeten we 1 ding niet vergeten......
Deze dieren zijn bedreigt vanwege behuizing en bevolking die hun leef gebied afneemt! Niet omdat er iemand is geweest die heeft besloten dat het legaal is om (in deze omstandigheden) deze dieren te mogen neerschieten. Jagen kan je het niet noemen wat die beesten kunnen vaak niet vluchten.
Hoe hypocriet is het om te bekritiseren dat mensen lol beleven aan de jacht..... wij beleven toch ook lol aan ons stukje vlees?! -Vegetariers uitgesloten- en ja de slacht gaat (meestal) snel, jacht ook, maar ons biefstukje, of kippepootje heeft over het algemeen een minder leuk en los leven gehad dan de meeste van deze dieren.

en die foto's hoeven van mij al helemaal niet, maar ik hoef ook geen foto's te zien van sommige mensen op een paard. En er zijn genoeg mensen die het niet vinden kunnen dat wij, en hoe wij onze paarden rijden.

Begrijp me niet vertkeerd ik vind het vreselijk om te zien, ik kan wel janken om dit soort foto's en de wetenschap dat mensen dit soort dingen doen.
zij is (en velen met haar) zo opgevoed, en weet dus niet veel anders.

en hoewel ik absoluut geen moraalridder ben, vind ik wel dat we ook moeten kunnen inzien dat dit iets is wat wij (de mens) zelf hebben gecreeerd. voor de zoveelste keer.