Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:01

ZusJacobs schreef:
Welke moeder had niet terug uitgehaald? Goed recht!

Oh nee, het goed recht van de moeder is het zeker niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:01

Iris82 schreef:
upendo schreef:
Óf ik had d'r aan d'r arm naar de schoolleiding gesleept, maar dan moet ik heel vaak tot tien tellen..

En zelfs daarvoor slepen ze je nog naar de rechter....
Ik spreek helaas uit zeer nabije ervaring (hele familie zit in het onderwijs)

De Nederlandse rechtsstaat is soms te bizar voor woorden.

Eigenlijk moet je het voor zijn en samen met je kind dus aangifte blijven doen, tegen zowel school als leerlingen..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:02

Amaris schreef:
@ Nessah
Dus iemand slaat jou op je gezicht en jij gaat een goed gesprek aan met zo iemand hoe het nou kan dat dit moest gebeuren?

Soms ben je gewoon 'in the moment' en als je al een adrenaline gehalte hebt van heb ik jou daar omdat iemand je dochter dood wenst waar je bij staat, en diegene begint ook nog tegen je te schelden en heeft het gore lef jou te slaan? Halleluja maar reken maar dat de achtergrond van zo'n toestand me op dat moment geen zak interesseert.

Begrijpend lezen is ook een vak.... Dat zég ik niet. Dus aub verdraai mijn woorden niet.
Ik zeg zelf tot 3 keer toe dat ik het begrijp, maar dat het ( wettelijk) gezien gewoon niet mag. Dus dat daar een sanctie tegenover staat is logisch :)

Ik bekijk het rationeel, omdat ik niet het hele verhaal ken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:03

upendo schreef:
Iris82 schreef:

En zelfs daarvoor slepen ze je nog naar de rechter....
Ik spreek helaas uit zeer nabije ervaring (hele familie zit in het onderwijs)

Eigenlijk moet je het voor zijn en samen met je kind dus aangifte blijven doen, tegen zowel school als leerlingen..

De Nederlandse rechtsstaat is helemaal niet te bizar voor woorden :). Deze zit zelfs logisch in elkaar, er wordt namelijk goed rekening gehouden met de menselijke psyche, vandaar dat er zoiets als bijvoorbeeld noodweer en noodweer exces is ingebouwd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:03

Het probleem is ook een beetje dat de ouders van de pesters vaak totaal niet meewerken en sterker nog continu de schoolleiding of docenten voor de rechter willen slepen als je niet heel erg omslachtig te werk gaat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:04

upendo schreef:

Wees blij dat je in ons land geen eigen rechter mag spelen :) Kijk eens naar de gezellige landen in het nieuws, waar dat wel mag ;)

Hoe wel het soms zorgt voor frustratie, zoals deze situatie, waarborgt het zeker onze veiligheid.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:04

Upendo, jammer genoeg heeft dit vaak geen effect. Omdat het de lering is die het doet en deze door het rechtssysteem als kind wordt gezien (en ook is natuurlijk) en daarom heel veel door de vingers word gezien.
School en ouders van de pester hebben een kans gemist om een kind dat de verkeerde kant op gaat en waarschijnlijk met psychische problemen zit niet de kans te geven zichzelf positiever op te stellen.

Maar of daar het rechtssysteem iets aan gaat doen, ik denk het niet. Die moeder die geslaan heeft is veel gemakkelijker te 'behandelen'. Symptoom bestrijding, heet dat.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 20-06-14 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:05

Een dochter hebben die al zo kapot wordt gemaakt en dan moeten horen hoe ze wordt aangespoord tot zelfmoord... vind ik het nog heel netjes dat t bij 2 tikken is gebleven. Ik zou serieus niet voor mezelf in kunnen staan maar kan wel vertellen dat het bij mij niet bij 2 tikken was gebleven.
Je zou ze toch van alles aandoen, die achterlijke grieten.
Laat maar komen die taakstraf, maar van mijn kind blijven ze af.

XxLMMxX

Re: Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:06

Ik snap die moeder eigenlijk wel.
Natuurlijk mag ze zoiets absoluut niet doen.
Maar denk dat er bij meerdere mensen de stoppen zouden doorslaan

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:06

Nessah schreef:
upendo schreef:

Wees blij dat je in ons land geen eigen rechter mag spelen :) Kijk eens naar de gezellige landen in het nieuws, waar dat wel mag ;)

Hoe wel het soms zorgt voor frustratie, zoals deze situatie, waarborgt het zeker onze veiligheid.

Daar ben ik zeker blij mee, maar ik vraag me af in hoeverre een uitspraak als 'noodweerexces' aangenomen wordt voor waar als je als moeder tegenover een puber staat..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:07

Omdat iemand een kind is word veel door de vingers gezien :?, hoe dan? Kinderen die over de schreef gaan worden ook gestraft, minder zwaar dan volwassenen (logisch, andere werking van de hersenen o.a.), maar desondanks worden ook kinderen gestraft. Bij zeer zware of ernstige vergrijpen is het ook niet ongehoord dat kinderen volgens het volwassenenrecht berecht worden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:07

Ik vind de reactie van de moeder terecht.
Waar haalt zo een veertienjarige snotaap het lef vandaan om uit te halen naar een (zwangere?) moeder ?!
Van mij mag ze eraf komen met een 'foei'.
Overigens heb ik zelf een dochter die na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs gaat, laat ik er nou niet achterkomen dat zij andere kinderen pest want dan is ze de mijne }>
Ik mag hopen dat ieder fatsoenlijk denkende ouder hun eigen kroost stevig aanpakt als ze te horen krijgen wat hun kind een ander kind aan doet....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:08

Een puber van een jaar of 13 valt over het algemeen 100% zeker buiten het volwassenenrecht. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:08

Ik snap moeder ook, maar ze zit gewoon fout. Ze had nooit mogen slaan. Klaar!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:10

upendo schreef:
Nessah schreef:

Daar ben ik zeker blij mee, maar ik vraag me af in hoeverre een uitspraak als 'noodweerexces' aangenomen wordt voor waar als je als moeder tegenover een puber staat..

Noodweerexces zal niet worden aangenomen, gok ik, daar noodweer voldoende lijkt. Even een quote van artikel 41 lid 1:

Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of een anders lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.

Maar goed, daar zitten ook aardig wat haken en ogen aan.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-06-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Ik had waarschijnlijk precies hetzelfde als "moeder" gedaan :=
Ten eerste laat ik mij niet slaan, kind of geen kind, en ten tweede laat ik niemand aan mijn kinderen zitten.
Ja mijn kids moeten ook veel zelf oplossen, maar komen ze er niet meer uit als zonder hulp? en doet de leiding van de school er niks aan? dan doe ik het zelf wel. :j

Nessah

upendo schreef:

het is toch geen noodweer? Het is frustratie/boosheid ( die ik snap) maar geen noodweer. Noordweer is dat als iemand je fysiek te lijf gaat en je je moet verdedigen voor je leven, dán is het noodweer. Dat is niet als je 1 klap krijgt die niet eens raak was. Nogmaals snappen doe ik het, maar regel is regel. Soms heel hard, maar so be it.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:11

Dat wel, maar kinderen worden gewoon vaak erg los behandeld, want het zijn maar kinderen. En ze kunnen er niet aan doen, want het zijn maar kinderen. En vervolgens kijken ze ook niet waar het vandaan komt, want het zijn maar kinderen en dat trekt wel bij. Dat is wat ik toch vaak zie. Ipv te gaan kijken of de ouders van het kind een fout hebben gemaakt, of het school.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:11

Nessah schreef:
upendo schreef:

het is toch geen noodweer? Het is frustratie/boosheid ( die ik snap) maar geen noodweer. Noordweer is dat als iemand je fysiek te lijf gaat en je je moet verdedigen voor je leven, dán is het noodweer. Dat is niet als je 1 klap krijgt die niet eens raak was. Nogmaals snappen doe ik het, maar regel is regel. Soms heel hard, maar so be it.

Nee, lees mijn citaat uit het wetboek.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:12

En als je je zo'n zorgen maakt over je kind en zij ook nog eens door school niet geholpen wordt en het al zooo ver is dat zij posttraumatische stress heeft, waarom zit ze dan nog daar op school? Dat weten we niet, dus oordelen kan niet.

Nessah

Re: Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:13

@_San87_: Bedoelde het meer zo van, het is geen noodweer. Ik omschrijf hetzelfde als het wetboek, maar dan in eigen woorden :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:14

Nessah schreef:
upendo schreef:

Even goed lezen, die snotaap haalde uit naar die (zwangere?) moeder...
Ze miste weliswaar, maar ze werd wel aangevallen....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:15

Nessah schreef:
@_San87_: Bedoelde het meer zo van, het is geen noodweer. Ik omschrijf hetzelfde als het wetboek, maar dan in eigen woorden :)

Maar je omschrijving klopt niet helemaal. Maar goed, het doet er verder ook niet toe, het is lastig uit het artikel op te maken of mams daadwerkelijk uit noodweer handelde (ik vind iemand die aanspoort tot zelfmoord tegenhouden namelijk in beginsel wel vallen onder verdediging van anders lijf :)).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:16

Risico van het "vak" als pester.
En ook bij een grote bek en uithalen, vind ik het een aannemelijk risico om klappen terug te verwachten.

Oud genoeg om te weten dat dat een reactie kan zijn op dat gedrag.

Ik vind dit actie- reactie, niet meer of minder dan dat. Niet eigen rechter, maar gewoon aktie reactie. Je moet jezelf toch niet in elkaar laten slaan of wordt dat nu van je verwacht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:17

Het punt is vooral dat dit soort dingen helemaal niet worden opgelost via de rechter. Of er nou wel straf volgt of niet - voor het onderliggende probleem doet het niets, en ook versterkt het alleen maar het gevoel van onvrede. De oplossing zit toch meer in het zoeken naar methoden om het conflict op te lossen.

Ik vind het volkomen begrijpelijk wat de moeder gedaan heeft, en ik vind het niet juist. En ik vind dat er consequenties op mogen staan, maar ook dat dat die niet te zwaar en ingrijpend zijn, (ze moeten het gezin bv niet ontwrichten wat mij betreft) en er moet weer een eind aan die consequenties moet zitten, zodat er ook een streep onder staat en het over een tijdje ook weer voorbij is.