wetenschappers ontdekken mega aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:04

Ja Vjestagirl, ik snap wat je bedoelt. En bij extreme temperaturen kan prima, maar dat bedoel ik met stabiele omstandigheden. Het hoeft nog niet eens zo te zijn dat er een min of meer constante temperatuur heerst, kijk maar naar woestijndieren. Als het maar op een bepaalde manier continue is ('s nachts zeer koud, overdag zeer warm, zoals in de woestijn, niet ineens zowel 's nachts als overdag heel koud). Wij leven op zich ook onder vrij grote druk, 101325 Pascal maar liefst :) reken maar uit hoeveel kilo lucht er op je hoofd rust

Cyella, je bent het dus met me eens dat verbranding wel nodig is. Je hebt gelijk dat het geen zuurstof hoeft te zijn, maar je hebt evengoed een oxidator nodig. Als je dus geen atmosfeer hebt is er geen verbranding mogelijk, want dan is er geen stof aanwezig om te verbranden...

Laat ik het anders zeggen: voor leven zijn processen nodig, voor processen zijn stoffen nodig. Als die er niet zijn, tja dan kun je gewoon niks :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:04

Of ze hebben ons al lang gevonden en ons niet ontdekt of genegeerd omdat wij volgens hen geen intelligente levensvorm zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:06

Vjestagirl schreef:
Of ze hebben ons al lang gevonden en ons niet ontdekt of genegeerd omdat wij volgens hen geen intelligente levensvorm zijn.

Jaaa... Die's oud.

Ik denk dat het wel degelijk interessant is om een planeet te bestuderen die anders is dan de rest, want hè, dat doe je nou eenmaal :P Laten we vooral niet beginnen over dat de mens niet intelligent zou zijn...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:11

Rena100 schreef:
Heb je wel een punt Cyella, de aarde (onze aarde) is ook begonnen met bacteriën enz. Van daaruit kwamen er andere levensvormen. Als inderdaad de omstandigheden niet toereikend zijn, dan kan het zijn dat die eencellige levensvormen nooit evolueren...

Maar goed, dan nog houdt het in dat ook al zal er wel leven zijn op een andere planeet in de vorm van bacteriën enz, dan zijn er waarschijnlijk geen intelligente levensvormen zoals wij dat kennen op deze aarde

Dat is natuurlijk niet te voorspellen omdat hier geen onderzoek naar gedaan kan worden. Deze organismen die onder extremen omstandigheden op onze eigen aarde leven zijn nog maar te kort ontdekt. Wat het belangrijkste is om in gedachte te houden is dat de meest beperkende factor bepaald of en hoe een soort evolueert. Soms zullen ze uitsterven, maar soms zullen ze evolueren en zo 'sterker' worden. Als er op een planeet een zeer beperkende factor aanwezig is(Bijvoorbeeld inderdaad onregelmatige weersomstandigheden) dan is de kans groot dat de organismen niet ver geëvolueerd zijn. Maar ook al zouden er alleen maar bacteriën aanwezig zijn: dat betekend dat op een andere -nog niet gevonden planeet- zonder beperkende factor de kans heel groot is dat er intelligent leven is. Zodra er buitenaards leven is gevonden, staat voor mij eigenlijk vast dat er ergens anders leven bestaat zoals dat van ons!

Er zou in feite een atmosfeer moeten zijn inderdaad, maar je kan nooit weten of dat in praktijk ook echt noodzakelijk zijn. Het kan je verwonderen hoe vindingrijk evolutie kan zijn! Je hebt bacteriën die zowel aan verbranding kunnen doen met zuurstof(Aeroob), als dat niet aanwezig is, zonder zuurstof (Anaeroob) met nitraat, en als dat niet aanwezig is kunnen ze ook nog eens hun energiebron vergisten!

Ook zijn er bacteriën met een sulfaat ademhaling. Zo zie je maar wat een diversiteit er is! Ik denk dat het gewoon aan de omstandigheden ligt hoe leven zich ontwikkeld. Leven is lang niet overal mogelijk, maar ik denk dat als er een planeet is waar het enigszins mogelijk is, dat leven zich daar automatisch ontwikkeld.

Laatst gelezen dat zwaardere elementen zoals goud en zilver tijdens een supernova ontstaan. Is toch ongelooflijk dat je sieraden oorspronkelijk ontstaan zijn in een ster die bezwijkt onder zijn eigen gewicht!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:13

Magrathea schreef:
Vjestagirl schreef:

Jaaa... Die's oud.

Ik denk dat het wel degelijk interessant is om een planeet te bestuderen die anders is dan de rest, want hè, dat doe je nou eenmaal :P Laten we vooral niet beginnen over dat de mens niet intelligent zou zijn...

Misschien zijn wij veel minder intelligent dan we denken. Eerlijk: als jij een levensvorm ontdekte die zijn eigen planeet vernietigt dan zie je die niet als intelligent.

En wie zegt dat wij anders zijn dan anderen? Dat wij ze niet gevonden hebben wil niet zeggen dat een andere levensvorm niet al 100en voorbeelden van levensvormen zoals de onze heeft gevonden en alleen maar concludeert 'ah, zo eentje'.

Het gigantische ego van de mens om te denken dat wij boeiend genoeg zijn is misschien juist wel de reden dat we niets vinden. Stel dat er aliens komen, en die gaan opzoek naar het wezen wat logischerwijs de leiding heeft op de planeet. Misschien komen ze wel uit bij mieren, die verhoudingsgewijs het sterkste zijn. Of bij walvissen, omdat ze het grootste zijn. Of bij nog iets anders....

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:18

Precies! Ik denk dat de enigste redenen die er zijn waarvoor aliens naar ons zouden komen zijn:
-Ze hebben een (grond)stof nodig, die aanwezig is op de aarde
-Ze willen de aarde veilig stellen van ons, omdat wij hem kapot maken.

Maar aan de andere kant is dat laatste ook weer zo naïef. We denken dat we zo sterk en slim zijn dat we de hele natuur zouden kunnen vernietigen. Maar als je eerlijk bent weet je ook dat als de mens weg is, de natuur zich zal aanpassen en weer zal gaan gedijen. En als er te veel mensen zouden komen -zoals nu..- zal de natuur het evenwicht herstellen door een virus oid. Of de mens het overleefd of niet ligt aan de komende 100 jaar: binnen 100 jaar zullen we ook andere planeten kunnen bezoeken en bewonen: dan zijn we onsterfelijk omdat we verspreid zijn. Maar in de tussentijd zitten we 'vast' op deze planeet. Met de enorme toename van de mens, die alleen maar groter wordt de komende jaren, duurt het niet lang voordat een dodelijk virus de kop zal opsteken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:21

Als ik me de filmpjes voor de geest haal hoe groot het heelal is.. Is het heel goed mogelijk dat er ander leven is, maar in hoeverre zijn wij in staat zo'n planeet te bereiken. Volgens mij zou zo'n reis meerdere mensenjaren duren, nog maar niet te spreken over de brandstof die nodig is :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:22

Cyella schreef:
Precies! Ik denk dat de enigste redenen die er zijn waarvoor aliens naar ons zouden komen zijn:

Maar aan de andere kant is dat laatste ook weer zo naïef. We denken dat we zo sterk en slim zijn dat we de hele natuur zouden kunnen vernietigen. Maar als je eerlijk bent weet je ook dat als de mens weg is, de natuur zich zal aanpassen en weer zal gaan gedijen. En als er te veel mensen zouden komen -zoals nu..- zal de natuur het evenwicht herstellen door een virus oid. Of de mens het overleefd of niet ligt aan de komende 100 jaar: binnen 100 jaar zullen we ook andere planeten kunnen bezoeken en bewonen: dan zijn we onsterfelijk omdat we verspreid zijn. Maar in de tussentijd zitten we 'vast' op deze planeet. Met de enorme toename van de mens, die alleen maar groter wordt de komende jaren, duurt het niet lang voordat een dodelijk virus de kop zal opsteken.

Heb je niet eens een exotisch virus voor nodig... Over een paar jaar werkt de antibiotica niet meer en gaan we met z'n allen dood aan een simpele (long)ontsteking :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:25

Daarom zeg ik ook, laten we vooral niet beginnen over of de mens wel of niet intelligent is... Daar kunnen we een leuke discussie over voeren maar niet hier :)

Overigens zijn er behoorlijk veel planeten in kaart gebracht hoor. Probleem alleen is dat je nu eenmaal niet sneller kunt gaan dan het licht, dus zelfs voor buitenaards leven is er een beperking :)

Cyella, ja dat is echt cool hè :j (haha, een woordgrapje :+ )
Ik snap dat er bacteriën zijn met een andere ademhaling, maar mijn punt is dat die stof er dan wel moet zijn. In deep space is er in de regel niets, de "luchtdichtheid" gaat naar nul, op planeten als Mars zijn er van alle atomen maar zeeeer lage concentraties te vinden. Ook al kan een bacterie op sulfaat leven, dan moet er wel een zekere hoeveelheid sulfaat zijn, anders gaat ie alsnog dood. Verder zou je eigenlijk altijd twee levensvormen moeten hebben.. Iets moet dat sulfaat ook weer omzetten want anders is het na een tijdje op en sterft de bacterie ook jammerlijk :+ Net zoals bomen/planten vs dieren hier.
Ik denk dat je echt wel kunt concluderen dat je op zijn minst een atmosfeer(tje) nodig hebt voor leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:27

Nirvana_ schreef:
Heb je niet eens een exotisch virus voor nodig... Over een paar jaar werkt de antibiotica niet meer en gaan we met z'n allen dood aan een simpele (long)ontsteking :D

Jaa... dat zeiden ze 10 jaar geleden ook al :+ de grap is alleen dat antibiotica óók verandert. Net als de wormenspuit voor je paard en de jaarlijkse griepprik.

Maar goed, laten we bij het onderwerp blijven :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:27

Het is ook best arrogant om te denken dat andere levensvormen een soort mens 2.0 zijn. ;) De kans dat er ergens leven bestaat is al niet zo groot, de kans dat die levensvormen dan ook nog eens op ons lijken is helemáál klein. Intelligentie is geen logisch gevolg van de evolutie, het was gewoon een toevallig succes. Misschien is het meest succesvolle wezen op een andere planeet wel een dier wat razendsnel is, of eentje die álles kan verteren, of die een perfecte camouflage heeft. En de kans dat er '100en voorbeelden' zijn van levensvormen die lijken op de mens is zo goed als nul. Dan zou het leven niet alleen op tientallen volstrekt uiteenlopende manieren moeten zijn ontstaan, maar zich ook nog eens consequent hebben doorontwikkeld in dezelfde richting, ondanks die andere omstandigheden. Een beetje of er bananenbomen groeien in de tropen, op de Zuidpool, in de Sahara én onder water, maar de bananen die ze produceren zijn allemaal identiek. :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:30

Nirvana_ schreef:
Cyella schreef:

Nee precies! Daar zijn wetenschappers ook haastig naar op zoek, maar op een gegeven moment is het op. De natuur past zich aan, als de mens niet zorgvuldig omgaat met het volgende antibioticum, dan passen de bacteriën zich toch aan. Dan kunnen ze weer opzoek naar het volgende. Er zijn gewoon te veel mensen, en hoe meer mensen erbij komen, hoe groter de kans dat er straks helemaal geen mensen meer zijn, of heel weinig.

@Magrathea, daar ben ik het ook mee eens, vandaar ook dat ik zei:
"Er zou in feite een atmosfeer moeten zijn inderdaad, maar je kan nooit weten of dat in praktijk ook echt noodzakelijk zijn."

Met de kennis die we nu hebben is het noodzakelijk. Maar misschien zijn er wel organismen die onder het oppervlakte leven. Daar heb je geen atmosfeer voor nodig. Maar het is natuurlijk zéér aannemelijk dat er een atmosfeer nodig, ik denk dat alleen uitzonderingen echt zonder zouden kunnen, en dat zouden waarschijnlijk geen intelligentie of grote soorten worden. Het is moeilijk om iets uit te sluiten omdat we maar één exemplaar van een planeet met leven hebben; niks om het mee te vergelijken. Je hebt sowieso inderdaad een vorm van een ecosysteem nodig: iets moet iets in leven houden. Daar ben ik het mee eens.

*Kijkt met bewondering naar haar gouden ring* ^^

Verder werkt antibiotica wel steeds minder, ik heb een opleiding gedaan onderzoeksgericht op medicijnen en ziektes. Er werd flink op gehamerd dat we daar onderzoek op moesten doen. Denk dat het wel degelijk van belang is dat we stoppen met het overmatig gebruik van antibiotica, vooral op vlees en groenten!
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 03-06-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:32

Volgens mij zijn ze de spellingscontrole vergeten :')

is 17 keer zo zwaar als onze aarde

Ja ja, 17 keer zo zwaar dan lijkt me toch wat correcter Nederlands :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:36

Dani schreef:
Het is ook best arrogant om te denken dat andere levensvormen een soort mens 2.0 zijn. ;) De kans dat er ergens leven bestaat is al niet zo groot, de kans dat die levensvormen dan ook nog eens op ons lijken is helemáál klein. Intelligentie is geen logisch gevolg van de evolutie, het was gewoon een toevallig succes. Misschien is het meest succesvolle wezen op een andere planeet wel een dier wat razendsnel is, of eentje die álles kan verteren, of die een perfecte camouflage heeft. En de kans dat er '100en voorbeelden' zijn van levensvormen die lijken op de mens is zo goed als nul. Dan zou het leven niet alleen op tientallen volstrekt uiteenlopende manieren moeten zijn ontstaan, maar zich ook nog eens consequent hebben doorontwikkeld in dezelfde richting, ondanks die andere omstandigheden. Een beetje of er bananenbomen groeien in de tropen, op de Zuidpool, in de Sahara én onder water, maar de bananen die ze produceren zijn allemaal identiek. :+

Klopt! Maar ik denk dat het ook arrogant is om te denken dat er geen levensvorm is die intelligenter is dan de mens. En onder intelligentie valt bij mij het vermogen om iets vernuftigst te doen. Bijvoorbeeld iets uitvinden, het leven gemakkelijker maken, iets automatiseren. Zowel in de grootste als de kleinste zin van de woorden. De mens doet iets wat niet noodzakelijk is om te overleven: uitvinden.

De kans dat aliens hetzelfde uitzien als wij, is heel klein.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:38

jorika1986 schreef:
Men verwacht geen leven. Er zal hoostwaarschijnlijk geen atmosfeer rond deze planeet zijn waardoor leven niet mogelijk is.
Ook zal de planeet zo ver weg liggen dat ernaartoe gaan niet mogelijk is. Verder reizen dan een mensen leven...
Ik denk niet dat op zeer korte termijn er een space shuttle naar toe zal gaan.

Toch haal ik dat niet direct uit het originele artikel. Deze quotes vond ik persoonlijk het meest interessant.

Citaat:
"This is the Godzilla of Earths!" adds CfA researcher Dimitar Sasselov, director of the Harvard Origins of Life Initiative. "But unlike the movie monster, Kepler-10c has positive implications for life."

Citaat:
"Kepler-10c didn't lose its atmosphere over time. It's massive enough to have held onto one if it ever had it," explains Dumusque. "It must have formed the way we see it now."

Citaat:
"Finding Kepler-10c tells us that rocky planets could form much earlier than we thought. And if you can make rocks, you can make life," says Sasselov.

Citaat:
This research implies that astronomers shouldn't rule out old stars when they search for Earth-like planets. And if old stars can host rocky Earths too, then we have a better chance of locating potentially habitable worlds in our cosmic neighborhood.

eldora1

Interresant!

Misschien zijn er ergens heeeel ver weg hier vandaan, ook wel ' mensen/wezens' die proberen te zoeken naar nieuw leven en hebben geen idee van ons bestaan haha
Weet jij veel! :p

Magrathea

Tutut liespower, dat ziet de spellingscontrole niet hè :P

Ik snap het ook wel Cyella, maar daarom zei ik dat je liever wilt zoeken naar planeten waarvan het aannemelijk is dat er leven is. Als de verhouding hetzelfde is in het hele heelal als hier dan is nog geen 10% van de planeten bewoond.
Als jij iets zoekt in huis zoek je ook eerst op de logische plekken, toch :D

Die definitie van intelligentie die jij noemt klinkt inderdaad goed :j "In staat zijn tot activiteiten die niet noodzakelijk zijn om te overleven"
Ik geloof dat het ook met het voelen van emotie, compassie, het inzien van de gevolgen van daden etc. te maken heeft.

Magrathea

Re: wetenschappers ontdekken mega aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:48

Ik raad trouwens iedereen aan de film "The Hitchhikers' Guide to the Galaxy" te kijken. Als we het hebben over buitenaards leven, dan vind ik dat scenario nog wel het meest geloofwaardig :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:52

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:
Okee, ik heb dus een theorie, waar het "leven" criterium op gebaseerd is. En dan heb ik het niet over eencelligen want dat is weer een ander verhaal, zelfde voor virussen/bacteriën. "Interessante" vormen van leven dus.

Voor leven is energie nodig. Voor energie is verbranding nodig. En voor verbranding is zuurstof nodig. Geen enkel verbrandingsproces kan plaatsvinden zonder zuurstof. Dus zonder zuurstof kun je een planeet eigenlijk al skippen als het om leven gaat. (Ik denk dat dat het vooral is trouwens, als je álle planeten in het heelal moet gaan analyzeren op potentieel leven ben je heul lang bezig :+ )
Verder heb je eigenlijk altijd wel een atmosfeer nodig, aangezien een wezen anders uit elkaar spat (processen in een lichaam veroorzaken druk, evenals ademhalen, eten etc.)
Verder moet de levensvorm dus in staat zijn te overleven: dwz, min of meer stabiele omstandigheden. Op Venus is de kans zeer klein dat er leven bestaat, aangezien het er vooral stormt, en een dag langer duurt dan een jaar (en een levensvorm dus bijna een jaar in de zon zit, dan weer een jaar in de schaduw etc). Als ik daar even logisch over nadenk krijg je misschien een levensvorm die kan leven op het hete gedeelte, maar niet op het koude en andersom.

Kortom: nee, ik vind het helemaal niet zo gek dat er naar planeten zoals aarde wordt gezocht. Ook omdat in het zonnestelsel wij er vrij zeker van kunnen zijn dat er verder geen "intelligent" leven is en dat wij in de ideale omstandigheden verkeren om leven te huisvesten.

Maar dan ga je uit van levensvormen zoals wij zelf.

Tja, dat is natuurlijk ook het kader van waaruit de mensheid denkt, dus die redenatie lijkt me niet meer dan logisch :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:56

liespower94 schreef:
Volgens mij zijn ze de spellingscontrole vergeten :')

is 17 keer zo zwaar als onze aarde

Ja ja, 17 keer zo zwaar dan lijkt me toch wat correcter Nederlands :)

:+
Die eerste zin is gewoon correct. Het gaat namelijk om het stukje "zo zwaar als", dat die 17x ervoor staat is niet van belang.
Er staat dus geen overtreffende trap in, dus het woord 'dan' moet helemaal niet gebruikt worden.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:56

lieveli schreef:
Oh misschien kunnen we mijn ex er heen sturen om op ontdekking te gaan. Win-win!

Ik mis de like knop hier _/-\o_

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:08

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat we op moeten houden met denken dat er ergens alleen maar leven mogelijk is als de omstandigheden er gelijk zijn aan de onze. Dat wij ergens niet kunnen leven wil niet zeggen dat er niets kan leven...

Helemaal mee eens. :)

Deze vind ik ook heel interessant: http://nieuws.vtm.be/buitenland/88529-n ... arde-lijkt

Tillie20

Re: wetenschappers ontdekken mega aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:10