Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:35

Amalarab schreef:
Men komt er vast weer op terug als blijkt dat veel jongeren stoppen met leren en dreigen massaal in de bijstand te raken.

Laten wij gewoon met zijn allen in de WW (o.d) gaan.. Zul je zien hoe snel het weer teruggedraait wordt :D :D

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:37

Ik ga inderdaad kijken of ik een studie zou kunnen starten in februari, maar volgens mij kan dat niet bij de studie die ik wil gaan doen...

Bah, ik vind het echt helemaal niks. Sowieso kan ik het idee van in het onderwijs willen investeren door te bezuinigen op StuFi niet begrijpen.

Faya__

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:38

Enidan, en alsnog proberen in september te beginnen?

Ik hoop heel erg dat ik ingeloot wordt....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:38

Wie rijk is, mag slim zijn..

Ik snap best dat het huidige systeem niet (meer) te doen is, overal moet op bezuinigd worden. Maar dat is ook op andere manieren mogelijk.
Meneer op tv zei; het is een flinke investering voor de toekomstige studenten. Maar daar tegenover staat beter onderwijs en dus een beter diploma. Studenten zullen deze investering dubbel en dwars terug verdienen? Maar WAARMEE dan?? Zo makkelijk kom je niet een een (goede) job. Ook niet met diploma -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:42

Hier een vraagje van een dinosaurus uit het gulden tijdperk: hoeveel is tegenwoordig eigenlijk de stufi?

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:43

Zie ik het verkeerd:

"Zo wordt de aanvullende beurs voor ouders met lage inkomens verhoogd en de beurs voor studenten met weigerachtige of onvindbare ouders behouden."

Als je ouders dus zelf onvoldoende middelen hebben om je te steunen, kun je beroep doen op een aanvullende beurs (die dus nu verhoogd wordt).

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:44

Sizzle schreef:
Hier een vraagje van een dinosaurus uit het gulden tijdperk: hoeveel is tegenwoordig eigenlijk de stufi?

Ligt aan je woonsituatie e.d. Vriendin van mij is uitwonend, zonder hulp van haar ouders en die krijgt 414p/m en mijn vriend 120 (inwonend met werkende ouders, moeder is nu wel werkloos dus het zal omhoog gaan)

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:47

Ik vind dit echt een belachelijk besluit, ik heb er gelukkig nog geen last van omdat ik nu in m'n eerste jaar zit. Maar ik betaal mijn studie wel deels van de stufie, na deze bachelor wil ik ook nog een master gaan doen, maar dat zou betekenen dat ik eerst zou moeten gaan werken om te kunnen sparen om uiteindelijk toch een master te kunnen doen, slaat nergens op toch. M'n ouders verdienen " te veel " om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs, maar toch kunnen mijn ouders me niet ondersteunen in het betalen van mijn studie.
Snap niet dat ze er een lening van gaan maken, je bezuinigt toch niet op de toekomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:52

De gedachte alleen al kan ik om gaan janken..

Via http://www.krijgiknogstufi.nl/ kan je ongeveer uitrekenen hoeveel je kwijt bent. Dan ben ik dus 60 000 voor mijn studie kwijt.. Hoe wil ik dit ooit nog gaan aflossen en op mezelf kunnen gaan wonen en een normaal leven lijden hierna..

Mijn ouders verdienen niet genoeg om me te kunnen helpen dus misschien zit er wel helemaal geen studie dan in? Ik vind het een belachelijk systeem en denk dat hierdoor veel minder mensen zullen gaan studeren..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:54

En over een paar jaar word 't allemaal weer terug gedraaid want 'het was toch geen goed idee'. Nee, dat kan ik ze nu ook wel vertellen. Vind 't wel positief dat het OV behouden is (want dat is ook belachelijk duur als je dat zelf moet dokken). Maar dan alsnog snap ik niet waarom ze gaan besparen op de toekomst … Ik zou ook echt niet op kamers kunnen zonder mijn studiefinanciering. Ik werk al sinds m'n 14de elk weekend keihard voor m'n eigen geld, maar als ik begin 2015 zou gaan studeren was ik alsnog hartstikke blut geweest.

Lifeofmarit, dan hebben hun wel best wel veel studiefinanciering moet ik zeggen. Normale bedrag voor studenten is 100,25. Uitwonende studenten krijgen 279,14.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:58

Als ik het goed begrijpt geld deze regeling niet voor studenten die nu al studiefinanciering krijgen?
Voor studenten die beginnen in leerjaar 2015-2016 is deze regeling pas van toepassing?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:09

Yep. Als je nu al studeert veranderd er niks.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:11

Godzijdank zit ik al in mijn tweede jaar studie, maar hierna doorstuderen is inderdaad géén optie :n
Wat een rukregeling zeg.... typisch den haag. Net wat er al word gezegd, over een paar jaar is het 'ja nee ja nee dat had iemand toen niet helemaal goed doorgedacht......'

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:13

Hmm, nodigt niet echt uit om door te studeren. :\

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:17

Ja vind het verschrikkelijk. ZE denken er absoluut niet over na:
steeds minder jongeren studeren verder, waardoor dat er op de hogere beroepen straks mensen te kort zijn.
jongeren kunnen nu al amper een eigen huis kopen soms zelfs niet eens huren... Wat nou als er ook nog eens een schuld bij komt.
Denk dat ze hiermee de economie volkomen naar onderen halen.
Snap dat ze er op willen bezuinigen. Maar dit kan ook anders, zoals korting op reizen ipv volledig betalen en voor sommige gewoon minder uitkeren, als ze hierbij naar de loon van de ouders gaan kijken. Want er zijn er zat die de studie krijgen van papa en mama, en de studiefinanciering ook. Dusja

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:26

Volgens mij snapt Den Haag het nog niet helemaal. Lekker met z'n alle terug naar school, kan prima want ze hebben toch genoeg geld met de banen die ze gekregen hebben dankzij hun dure studies. En waarvan hebben ze die betaald? Inderdaad. STUDIEFINANCIERING.

Soms vraag ik me af waarom ik niet in de politiek zit :') 't Is soms zo logisch allemaal.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:43

Ik vraag me soms af of zij zelf überhaupt wel kinderen hebben (of familie met kinderen)..
Ooh wacht.. zij verdienen toch genoeg..

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:47

Lienek schreef:
Ik roep geen loze dingen en ik weet dat dat omhoog gaat maar dan nog blijf ik straks met een enorme schuld achter.
Ik wil niet nog tien jaar alles opgeven om mijn schuld af te kunnen lossen.
Nee daar bedank ik voor.

Wat krijs je dan? Nu krijg je zonder lening, maar met basis- en aanvullende beurs €337,71 (als thuiswonende student). Als je gewoon een volledig aanvullende beurs krijgt straks is dit ongeveer gelijk, en hiermee dek je echt wel je schoolkosten.

Sizzle schreef:

http://www.duo.nl/particulieren/student ... dragen.asp

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:50

Dyphusion schreef:
Lienek schreef:
Ik roep geen loze dingen en ik weet dat dat omhoog gaat maar dan nog blijf ik straks met een enorme schuld achter.
Nee daar bedank ik voor.

Wat krijs je dan? Nu krijg je zonder lening, maar met basis- en aanvullende beurs €337,71 (als thuiswonende student). Als je gewoon een volledig aanvullende beurs krijgt straks is dit ongeveer gelijk, en hiermee dek je echt wel je schoolkosten.

Sizzle schreef:

http://www.duo.nl/particulieren/student ... dragen.asp

Pardon? Kan het ook wat vriendelijker... Ik ga hier ook verder niet in discussie als we niet normaal met elkaar kunnen omgaan en ik heb uitgerekend dat als ik nu zou studeren ik meer krijg met of zonder die extra 100,- van volgend jaar dus voor mij is daar de discussie mee over.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:52

Dyphusion schreef:
Lienek schreef:
Nee daar bedank ik voor.

Dek je daar écht wel je schoolkosten mee? Mijn thuisstudie kost al 350 euro per maand.....

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:53

Er zijn ook zat ouders die het wel kunnen betalen maar vinden dat hun kinderen het zelf moeten bekostigen hoor.. Bijna niemand van mijn vriendinnen wordt gesteund door hun ouders. Ik denk dan ook dat zij vooral de dupe zullen worden.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:53

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:30

Een lening ontkomen de meeste toch niet aan, zeker als je in het buitenland stage wil lopen, maar ik was blij dat de kosten voor mijn kamer destijds gedekt waren. De rest verdiende ik zelf bij.
Het enige voordeel wat ik zie is dat er misschien minder voor kansloze studies gekozen gaat worden. Maar tegelijkertijd zullen gewilde maar slecht betaalde beroepen (wetenschap) ook het loodje leggen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:32

ik kan het niet meer betalen om op kamers te gaan, wat ik wel gehoopt had.
En kan gaan lenen voor mn studie.
Ik baal dus best wel van de besluiten.
Wegens omstandigheden studeer ik wat langer, en zou de studiefinanciering in ieder geval goed van pas gekomen zijn.
Gelukkig hebben mijn ouders een beetje gespaard.
Maar anders had ik het helemaal niet gered.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:36

Het is te betalen.... Maar dan moet je of thuis blijven wonen en als je pech hebt je suf te reizen of lenen of veel werken. Studie an sich is niet erg duur, dat is wel bij elkaar te sparen over het algemeen; het is niet dat het alleen weggelegd is voor de rijken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-05-14 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt