Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:30

Weer zo'n situatie waar een gigantisch taboe op rust, misschien is haar boek niet nu juist maar ik denk dat het goed is dat mensen zich bewust zijn van zoiets. Wat ik zou doen??? Zou het niet weten, als mijn man verslaafd aan alcohol zou raken met alle negatieve gevolgen van dien dan was ik weg, zou hij daarnaast niet lang meer te leven hebben dan misschien ook wel, ik weet het niet maar ipv laf vind ik haar ergens heel dapper om zoiets te vertellen. In haar plaatst had ik wel alles op alles gezet om bij zijn laatste minuten te zijn omdat hij haar de vrijheid gunde maar wel dat ze dan bij hem zou zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:33

Ik denk dat je pas kunt oordelen als je zelf in zo'n situatie zit. Sommige mensen zijn vreselijk als ze ziek zijn. Als mijn vriend ziek is denk ik al: wie is die kerel in mijn bed? Gelukkig weet ik dat griep best snel over gaat.

PowerReiner

Hmm.. vind dat sommige mensen snel veroordelen hier.

Ik weet niet wat ik in die situatie zou doen. In eerste instantie zou je zeggen dat je blijft tot het bittere eind. Maar na het lezen van het artikel ben ik wel gaan begrijpen waar de keuze vandaan komt. Ze is wel 7 jaar lang gebleven om hem te steunen, helpen en alles voor hem te regelen. Als je je partner dan zo verliest kan ik me ergens wel voorstellen dat je er een einde aan maakt.
Daarnaast wist zij in de breuk niet hoe lang het nog zou duren. Voor hetzelfde geldt had ze er nog 6 jaar aan kunnen besteden voordat hij zou sterven. Ik denk daarnaast ook dat veel mensen vergeten hoe zwaar de emotionele impact is op de partner. Het is altijd zo zielig en zwaar voor de persoon zelf, maar de partner dan?
Zij is gezond en ziet haar partner ondergaan door de ziekte. Hij drinkt veelvuldig en loopt alle feesten af en is in die 7 jaar een volledig ander persoon geworden. Natuurlijk is dat begrijpelijk, maar ik vind haar ook begrijpelijk.

Anoeska27

Ik heb laatst een interview met haar op de radio gehoord en ik vind het echt ronduit laf en onbeschoft. Vooral de manier hoe ze erover praatte, alsof het ging om een steentje die je even aan de kant schopt. Het interview heb ik niet gelezen, maar daar heb ik ook geen behoefte aan eigenlijk. Na dat interview op de radio heb ik er echt geen goed woord voor over.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:35

noordje schreef:
Over het verlaten... vind ik moeilijk.Hij vond het o.k. dat ze haar ding ging doen,maar zou terug komen op het moment dat hij zou overlijden. Dat heeft ze dus niet gedaan en dat vind ik een nogal kwalijk iets,logisch dat de familie niets meer met haar te maken wil hebben. Helemaal als ze er een boek over schrijft,vind ik dan weer een beetje hypocriet.

Nee ze zou terug komen als hij zou besluiten te euthaniseren. Dat heeft hij niet gedaan geloof ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:39

Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik weet wel dat ik heel boos was geworden als mijn moeders destijds ook maar had overwogen om mijn terminaal zieke vader te verlaten. Sterker nog, ik denk dat boos te zwak uitgedrukt is.
En ik snap eerlijk gezegd ook niet dat mensen hier begrip voor kunnen opbrengen, ik geef de familie van de man hierin ook groot gelijk. Zij rent weg, de familie mag het opknappen met die vent en ze slaat er nog een slaatje uit ook. Niet te geloven, het lef.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:39

Ik heb niets voor niets de belofte afgelegd dat ik bij mijn man blijft tot de dood ons scheid.
Ik weet ook zeker dat ik bij hem blijf. Ik snap heel goed dat het erg moeilijk is. Hoe moeilijk? Ja dat weet ik niet ik heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt.
Maar ik vind het vooral raar dat ze niet terug gekomen is dat was zijn wens. Ze beloofde terug te komen maar kwam niet terug...
Dat vind ik raar... misschien zelfs egoïstisch.

Ik snap de familie heel goed. Zij stapte uit alles toentertijd maar gaat nu een documentaire en boek uitbrengen?!?! waarom?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:41

liedje89 schreef:
Ik begrijp juist wel dat ze het schrijft en uitbrengt eigenlijk. Ik heb het idee dat veel mensen heel hard oordelen over iemand die een zieke partner zouden verlaten terwijl dat imo lang niet altijd terecht is. Ik denk dat het juist wel goed is dat je ook eens de andere kant van het verhaal bekijkt in dergelijke situaties.

Maar moet je dan je 'gelijk' halen middels een boek?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:45

PowerReiner schreef:
noordje schreef:
Over het verlaten... vind ik moeilijk.Hij vond het o.k. dat ze haar ding ging doen,maar zou terug komen op het moment dat hij zou overlijden. Dat heeft ze dus niet gedaan en dat vind ik een nogal kwalijk iets,logisch dat de familie niets meer met haar te maken wil hebben. Helemaal als ze er een boek over schrijft,vind ik dan weer een beetje hypocriet.

Nee ze zou terug komen als hij zou besluiten te euthaniseren. Dat heeft hij niet gedaan geloof ik.

Huh, hoe kan je nu euthanasie als voorwaarde opleggen?
Wat was de gedachtegang erachter?

iirrssjjee

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:56

Ik geef haar groot gelijk....
Als jij jezelf zo erg wegcijfert en er zo aan onderdoor gaat, dan kun je haast niet anders.
Voor zover ik kan opmaken, hebben ze ook samen de keuze gemaakt om uit elkaar te gaan.

Wat ik dan weer niet vind kunnen is dat ze haar belofte heeft gebroken wat betreft het terugkomen als hij euthanasie zou plegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:00

Dat ze uit elkaar zijn kan ik me wat bij voorstellen
Dat ze niet bij zijn sterfbed is geweest ondanks dat hij dat vroeg vind ik onbegrijpelijk

Ze noemt het een taboe. Ja duh. Laat dat ook maar mooi zo blijven
Tot de dood ons scheidt
En enorm trots op haar boek blah blah ik vond het allemaal nogal onsympathiek en zal het zeker niet kopen
Typisch geval van wat erg voor mij dat mijn vriend doodgaat...
En hij dan?

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:05

"Hij besefte ook dat het niet meer ging lukken. Sander ging bij zijn ouders wonen. Hij vond het goed zo. Hij wilde mij niet langer pijn doen."

"Daarom wil ze terug naar Hawaï, waar Sander haar een jaar eerder ten huwelijk vroeg. Ze krijgt een baan in een wellnesscentrum. Sander juicht haar reis toe".

Sander laat zijn vrouw gaan en geeft haar de vrijheid om voor zichzelf te kiezen. Dat is een échte daad van liefde. Hopelijk heeft ze dat in haar boek goed weergegeven. En zo zou de familie van Sander het ook moeten zien.

Ik heb in mijn omgeving meegemaakt dat een man verliefd werd op een andere vrouw, terwijl zijn eigen vrouw ongeneeslijk ziek was. Hij heeft haar niet verlaten, haar levensverwachting was een paar jaar, maar met medeweten van zijn zieke vrouw en haar familie is hij wel al een relatie gestart met de vrouw waar hij verliefd op werd. Iedereen kon realistisch denken in deze situatie. Prachtig! Zijn vrouw is later overleden en met zijn vriendin heeft hij nu een gezin.

Oordeel niet te snel over een ander. Dit kan pas als je uit ervaring kan spreken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:07

jeetje heftig artikel zeg. Jezelf te rade gaan wat je zou gaan doen, is lastig als je niet in zo'n situatie zit. Ik zeg nu nee ik blijf tot het bittere eind maarja tot waar ga je met je eigen grens. Nu zijn er geen kinderen bij betrokken geloof ik, dan is de keuze denk ik ook een stuk lastiger.
Gezien haar situatie, dat ze om zichzelf denkt ja zoals ik het lees met drank etc kan ik me voorstellen maar andere zijde snap ik de familie ook wel, ze had best even terug kunnen komen voor het laatste afscheid, wat ik uit artikel begrijp had ze dat immers beloofd?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:53

Interessant om te lezen hoe iedereen er over denkt en een onderbouwde discussie gevoerd kan worden. Ik vond het namelijk ook erg lastig. Ik kon er alleen niet uithalen of het inderdaad al zolang speelde of pas de laatste tijd toen het echt ongeneselijk bleek. Op haar Facebook is het namelijk alleen maar euforie over haar boek, elke mijlpaal wordt enthousiast gedeeld. Zonder verwijzing naar haar ex. Dat maakt dat ik het voor nu gewoon lijkenpikkerij vindt. Had het dan naar het KWF gedaan oid...

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:00

jaja praat maar lekker voor iemand , terwijl jij zelf nog nooit zo'n vergelijkbare situatie hebt meegemaakt.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:02

Er word nu wel gezegd dat het laf is et cetera maar wacht maar tot je het zelf mee maakt. Het is niet zo makkelijk als sommige het hier beschrijven; ''Je partner zien aftakelen'' ''er bij blijven tot het bittere eind''. Hier kun je alleen over oordelen als je het zelf hebt meegemaakt.

Dat er nu word gezegd over haar dat ze laf is en dat ze alleen maar geld met haar verhaal wilde verdienen vind ik minstens zo laf. Jullie kennen die hele vrouw of man niet en ik weet zeker dat echt niet alles in dat boek staat. Wie weet wou ze het van zich afschrijven, dat doen zo veel mensen alleen is dit toevallig een bekender boek geworden blijkbaar.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:03

Ik heb veel situaties gezien op mijn werk als deze, van partners die een gehele gedragsverandering ondergingen door een hersentumor.
Wel nooit een partner gehad die van de zijde week.

En toch vind ik financieel beter worden door zo een situatie echt niks, zeker als de familie van de overledene er niet achter staat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:06

zillionke schreef:
jaja praat maar lekker voor iemand , terwijl jij zelf nog nooit zo'n vergelijkbare situatie hebt meegemaakt.

Het gaat mij persoonlijk meer over het feit dat dit zo uitgebreid en uitgemolken in de media moet verschijnen. Wil ze haar gelijk halen? Laten zien dat ze een statement heeft gemaakt?

Ik vond Kluun ook al walgelijk, dit valt in hetzelfde schuitje. Als je zulke keuzes maakt, prima. Eigen keus. Maar trap de mensen om de betreffende partner niet nog een keer na.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:09

Caesar schreef:
zillionke schreef:

Het gaat mij persoonlijk meer over het feit dat dit zo uitgebreid en uitgemolken in de media moet verschijnen. Wil ze haar gelijk halen? Laten zien dat ze een statement heeft gemaakt?

Ik vond Kluun ook al walgelijk, dit valt in hetzelfde schuitje. Als je zulke keuzes maakt, prima. Eigen keus. Maar trap de mensen om de betreffende partner niet nog een keer na.

Waarom? Omdat zij schrijvers zijn. En reclame willen maken voor hun werk.

Ik hoop nooit hetzelde mee te maken als deze vrouw. Ik zou niet weten wat ik zou doen, ik denk dat je dat pas kunt antwoorden als je het echt mee maakt.
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat ik weg zou gaan, ik weet namelijk niet of ik sterk genoeg zou zijn om 7 jaar in zo'n situatie te zitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:45

Ik vind het verschrikkelijk. Je bent getrouwd (in goede en slechte dagen, rijkdom en armoede, gezondheid en ziekte) en dan ga je weg op het moment dat je partner je het hardst nodig heeft... Je bent de belangrijkste persoon in iemands leven en juist op zo'n cruciaal punt ga je weg, onbegrijpelijk voor mij.
Dan kun je wel dingen roepen over grenzen, jezelf beschermen en kiezen voor jezelf. Maar je bent niet alleen op de wereld, wij zijn gemaakt om voor elkaar te zorgen. Kiezen voor jezelf vind ik op zo'n moment echt baregoistisch. Dat kun je gewoon niet maken. Kies dan voor jezelf als je partner overleden is. Je partner heeft er ook niet voor gekozen zo te worden.
Iemand die terminaal is heeft een levensverwachting van nog 3 maanden. Kun je dan echt niet max drie maanden iemand anders even boven jezelf plaatsen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:32

Maar mensen scheiden toch ook? Het is toch ook in voor en tegenspoed.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:43

Jennyj01 schreef:
Maar mensen scheiden toch ook? Het is toch ook in voor en tegenspoed.

En dat gaat vaak om veel minder hevige tegenspoed...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:50

Ik snap het ergens wel.

Mijn opa was niet terminaal als in kanker en hij had nog maar zoveel maanden. Maar mijn opa stierf langzaam elke dag een beetje meer vanwege het feit dat zijn longen helemaal op waren.
Hij kon dit niet accepteren en om een lang verhaal kort te maken: Hij werd een verschrikkelijke man om mee te moeten leven en kon niks meer behalve op de stoel zitten en in bed liggen.

Mijn oma ging hier lichamelijk aan kapot, en menig maal hebben wij gevreesd voor haar leven. Hulp werd niet geaccepteerd door mijn opa en dus kon mijn oma niet anders dan door gaan met de zorg.

Maar god wat heeft die het moeilijk gehad met die verzorging van mijn opa, en ik had dan ook niet raar op gekeken als ze het niet vol gehouden had.

Je weet gewoon niet wat je doet, tot je zelf in zo'n situatie zit :(:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:51

verootjoo schreef:
Iemand die terminaal is heeft een levensverwachting van nog 3 maanden. Kun je dan echt niet max drie maanden iemand anders even boven jezelf plaatsen?

Even een algemene opmerking, omdat ik dit geval niet ken en me er nog niet in verdiept heb.

Je roept dat het bij terminale patienten om 3 maanden gaat. Ik ken terminale patienten die nog jarenlang doorleven en maar niet dood willen (excuses als dit wat cru klinkt), en je er met 3 maanden echt niet bent. Wat is in jouw ogen het tijdsbestek waarin je de kiezen op elkaar moet zetten en door moet zetten, en wanneer mag je voor jezelf kiezen?
Diagnose "terminaal" wordt door artsen gemaakt en die kleunen soms ook mis. Zover mis dat de persoon in kwestie soms helemaal geen dodelijke ziekte heeft.
In voor- en tegenspoed, in gezondheid en ziekte is een belofte die je maakt als je getrouwd bent.
Ik heb alle respect als de partner een terminaal zieke tot het eind kan begeleiden, maar ik kan ook heel goed snappen als iemand dat echt niet trekt en voor zichzelf kiest.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:58

Gezien dat hij enorm is gaan drinken in zijn laatste periode snap ik wel dat ze de relatie op een gegeven moment niet meer voort kon zetten. Het klinkt alsof haar partner echt niet meer was met wie ze toen de relatie begonnen is, en er was niet direct zicht op een verandering daarin. Dat ze echter de belofte doet om er op het laatst wel voor hem te zijn, en dan zichzelf toch te belangrijk vind, vind ik echt schokkend en absoluut niet kunnen. Ze had er toen gewoon voor hem moeten zijn, het was duidelijk dat dat echt de laatste loodjes waren.