Nav onderzoek: Rashond zwakker dan bastaard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: Nav onderzoek: Rashond zwakker dan bastaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:21

Dat denk ik ook wel kohtje. Geloof ook wel dat soms een trend meespeelt zoals bij de teacup chi's, maar dat lijken me uitersten en daar mag best controle en verbetering op komen. Persoonlijk vind ik het fijn een rashond te kopen en te kijken naar goede fokkers waarbij de ouderdieren getest zijn. Heb kruisingen gezien van probleemrassen (bijv op hd), die dan ongetest verpaard zijn, dat lijkt me ook allemaal niets. Je fokt dan wel niet met hetzelfde ras, maar wel met dezelfde problemen, die kruisingen zijn dan geen gezondere versie volgens mij. Alles komt terug op met verstand fokken, of het nou een kruising of een rashond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:24

Eem kruising tussen rashonden is wat anders dan een bastaard (onherleidbare kruising, geen inteelt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:28

kohtje schreef:
Waarom mag een dier alleen maar gezond en oud worden? Waarom moet een fokker er tegenwoordig zowat een garantie bij doen dat de hond oud wordt?
Bijna geen mens is echt gezond waar verwachten we dat dan wel van onze honden?

Pardon? En jij fokt honden? Dan vind ik dat je je diep mag schamen als je er zo over denkt
Je bent het de dieren die je fokt verplicht om ze zo gezond mogelijk te fokken zodat ze probleemloos oud worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:28

Helaas gaat het hier niet om rashonden. Het gaat hier om dieren die lijken op een rashond. Er is geen verplichting tot stamboom geweest om de gegevens bij een ras weg te schrijven. Hierdoor zijn er juist een hoop look-a-likes in terecht gekomen welke vaak het meest ongezond zijn. Uiterst jammer.

En nee, ik vind niet dat er een verbod op een ras moet komen. Wel dat zo'n ras strengere eisen moet krijgen bij de ouderdieren voordat pups een stamboom mogen krijgen. Bij de Cavalier en de Engelse Bulldog hebben ze daar nu een begin gemaakt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 12:39

kohtje schreef:
Ik zit mijn hele leven in het hebben en fokken van rashonden. Als fokker doe je heel veel aan gezondheid en kost het heel veel geld om die gezondheid goed en zelfs beter te krijgen.
Er wordt net gedaan of dat rashondenfokkers niets doen en het is juist zo dat die veel meer aan gezondheid doen dan mensen die even een nestje voor de fun op de wereld zetten.
Bij rashonden is alles openbaar daar lijkt het of dat ze meer problemen hebben maar dat is in mijn ogen zeker niet.
Laat maar eens 1000 kruizingen DNA en op de foto testen ik denk dat je je dan rot schrikt waar mensen mee gefokt hebben.

Je eerste zin verklaart voor mij al volledig waarom je een bepaalde sfeer in dit topic zet. Trek het je niet zo persoonlijk aan, het is maar een discussie :)

Daarnaast gaat het (nogmaals) alleen om specifieke rassen, niet om rassen waar heel nauwkeurig wordt gekeken naar de gezondheid van het ras. Want er zijn veel meer rashonden die wel ontzettend sterk zijn. Het gaat alleen om de rashonden die afwijken van de norm van een gezonde hond.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:54

Dit nieuwsbericht raakt volgens mij kant noch wal... Rashonden worden op allerlei aandoeningen getest, je maakt mij niet wijs dat mensen hun bastaard ook op al deze aandoeningen laten testen.
Dat betekent niet dat kruisingen vrij zijn van medische aandoeningen, het is alleen niet bekend ;)

Er zijn een heleboel fokkers die hun uiterste best doen om een gezonde hond te fokken, waarbij ze vanuit de rasvereniging aan strenge eisen moeten voldoen als het op gezondheid aankomt.
En natuurlijk zitten er ook rotte appels tussen die niet via een rasvereniging fokken en geen gezondheidsonderzoeken laten uitvoeren en wel een stamboom kunnen aanvragen, omdat de ouderdieren een stamboom hebben. En dan heb je nog de look-a-likes, die ook voor rashond doorgaan. Een dierenarts vraagt niet om een stamboom, tenzij je officiële onderzoeken laat uitvoeren... Ik vraag me dus af waarop deze cijfers nou daadwerkelijk gebaseerd zijn...

Wel ben ik het met je eens dat het allemaal wat minder extreem zou mogen. Gelukkig hoor je steeds vaker dat mensen op zoek zijn naar minder korte snuiten, rechtere ruggen etc. Als de wens van de koper veranderd, zullen fokkers daar vroeg of lat ook in mee moeten gaan :)
Laatst bijgewerkt door amy_leftover op 27-05-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:55

[***] schreef:
kohtje schreef:
Waarom mag een dier alleen maar gezond en oud worden? Waarom moet een fokker er tegenwoordig zowat een garantie bij doen dat de hond oud wordt?
Bijna geen mens is echt gezond waar verwachten we dat dan wel van onze honden?

Pardon? En jij fokt honden? Dan vind ik dat je je diep mag schamen als je er zo over denkt
Je bent het de dieren die je fokt verplicht om ze zo gezond mogelijk te fokken zodat ze probleemloos oud worden.

Ik fok al 10 jaar niet meer.
Natuurlijk ga ik voor zo gezond mogelijk en ben dan ook gestopt met fokken omdat ik niet de mogelijkheid heb om bv naar Wageningen te rijden voor bv een mri test. En geen test is voor mij niet fokken.
Maar niet elk dier kan gezond zijn. En het heeft ook te maken met hoe de nieuwe eigenaar de pup groot brengt.
Zie heel veel pups die slecht gevoerd worden of die veel te veel lopen. Daar kan je als fokker niets aan doen. Je geeft voorlichting,geef boeken mee enz maar je geeft het uit handen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 12:58

Ik vraag mij af of je de stelling wel hebt gelezen? Daar laat ik namelijk bastaards uit, daar vraag ik alleen de mening over specifieke rassen die bewezen zwakker zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:02

Toevallig heb ik altijd Cavalier King Charles gefokt en weet dus iets meer over wat er door fokkers wordt gedaan om het ras gezond te krijgen. Het is ook al bewezen dat de laatste 10 jaar de gezondheid vooruit is gegaan van dit ras.
Maar er zijn heel veel Cavaliers zonder stamboom en laten we juist die mensen die dus een zieke Cavalier zonder stamboom hebben terug vinden in de media.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:05

Juist de 'zwakkere rassen' moeten aan aardig wat gezondheidsonderzoeken doen. Voer dat maar in bij alle honden waar men mee wil fokken ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:07

Oke, dus de gezondheid is vooruit gegaan. Leuk. Maar een hond met zoveel erfelijke ziektes en een vergrootte kans daarop, daar wil je toch niet mee fokken? Ook al verklein je de kans met de jaren door het er uit te fokken, de kans is gewoon groter dan de norm dat er een zieke pup in een nest zit. Mij lijkt het dat je daar als fokker en dierliefhebber geen zin in hebt en dus niet met honden wilt fokken waarvan de kans groter is dat ze wat hebben. Zeker niet een hond met meerdere verschillende erfelijke ziektes, waarom zou je zo'n vergrootte kans willen fokken? Dat is het punt wat ik niet begrijp, als je keuze hebt uit sterke gezonde rassen die wel onder de norm vallen, waarom dan toch voor een vergroot risico kiezen?

http://www.cavalierpage.com/cavalier/ge ... problemen/

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:08

amy_leftover schreef:
Juist de 'zwakkere rassen' moeten aan aardig wat gezondheidsonderzoeken doen. Voer dat maar in bij alle honden waar men mee wil fokken ;)

Daar ben ik het mee eens hoor! Dat dat voor elke "fokhond"( is dat een woord :') ) zou moeten!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:11

Dat bastaarden 'gezonder' zijn dan rashonden is al eeuwen bekend, hoeft niet moeilijk over gedaan te worden.

Het is ook niet voor niets dat in sommige rassen showlijnen en werklijnen bestaan. Werklijnen moeten functioneel zijn, showlijnen zijn dat wat minder.

Ja bij rashonden wordt er op vanalles en nog wat getest en dat is alleen maar goed. Maar toont ook aan dat het nodig is.

Persoonlijk vind ik wel dat bij rassen die niet natuurlijk kunnen voortplanten, niet functioneel zijn (en dan bedoel ik dat de hond normaal kan leven zonder kunstingrepen) of waarbij 100% van de populatie 'aangetast' is, mogen ze ophouden.
Cavalier king charles en engelse bulldog zoals ze nu gekend zijn gaan er dan idd wel uit.

Gelukkig zijn er fokkers die proberen terug te fokken. Old english bulldog bvb ziet er al beter uit.

Het zou goed zijn als men (bij bepaalde rassen) op z'n minst probeert om een gezonde hond te fokken.
Als de rasstandaard dan moet aangepast worden omdat bvb de neuzen langer moeten, dan is dat maar zo.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:05

Nessah schreef:
Oke, dus de gezondheid is vooruit gegaan. Leuk. Maar een hond met zoveel erfelijke ziektes en een vergrootte kans daarop, daar wil je toch niet mee fokken? Ook al verklein je de kans met de jaren door het er uit te fokken, de kans is gewoon groter dan de norm dat er een zieke pup in een nest zit. Mij lijkt het dat je daar als fokker en dierliefhebber geen zin in hebt en dus niet met honden wilt fokken waarvan de kans groter is dat ze wat hebben. Zeker niet een hond met meerdere verschillende erfelijke ziektes, waarom zou je zo'n vergrootte kans willen fokken? Dat is het punt wat ik niet begrijp, als je keuze hebt uit sterke gezonde rassen die wel onder de norm vallen, waarom dan toch voor een vergroot risico kiezen?

http://www.cavalierpage.com/cavalier/ge ... problemen/

Er zijn ook gewoon heel veel gezonde Cavaliers hoor zonder ziekte. Heb er hier een lopen van nu 12 jaar en zo gezond als een vis.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:08

Ik beweer ook nergens dat er geen gezonde zijn :) Ik geef alleen ( met bron) aan dat zij een verhoogde kans hebben op bepaalde aandoeningen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:11

Tja. Bij de niet-rashonden zijn er een hoop met Patella luxatie (kleine honden) en hd (grote honden). Het bekende jack-hussel huppeltje is er één van. Bij echte jack russels komt het bijna niet voor, bij Hussels en boerenfoxen daarentegen, heel veel.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:11

Dus wordt er nu gefokt met de gezonde door de nette fokkers. Die bron is trouwens niet echt opjectief.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:15

Verbieden vind ik een groot woord, echter ben ik wel van mening dat het fokken op show-uiterlijk ontzettend uit de hand gelopen is. Er bestaat zelfs een ras dat alleen nog maar puppies kan krijgen via keizersnee en dat gaat te ver. Kind charles spaniels bijvoorbeeld hebben een kopje dat te klein is, zodat hun hersenen en ogen in de verdrukking komen, dit ras moet gekruist worden met een ras dat precies deze problemen verhelpt. De rassen hoeven niet te verdwijnen, echter moeten ze dan wel gekruist worden met rassen die precies de problemen verhelpen die bestaan in een bepaald ongezond ras.
Net zoals ze ongezond gefokt zijn, moeten ze weer gezond gefokt worden. Hondenshows kunnen hieraan bijdragen door punten af te trekken bij onjuiste/ongezonde fok en niet dat de heupen te hoog staan voor de mooi...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:22

verbieden lost niets op, mensen halen dergelijke rashonden dan bij broodfokkers weg waar inteelt de boventoon voert...