Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Zoalng er vraag is naar bont dan liefst met goed toezicht en welzijnsregels. Dat is dus Nederland/west-europa.
beert schreef:@Ikke, ah oké.
Los van of er wel of geen wereldwijd draag- of fokverbod komt (waar ik het niet over heb gehad, omdat het naïef zou zijn om te denken dat dat er komt), dan ben ik nog steeds voorstander van het verbod in Nederland om eerder genoemde reden. Je bent vrij om daar anders over te denken, maar dan hoef je niet naar mij te wijzen dat 'dierenwelzijn bij mij niet verder gaat dan mijn achtertuin' omdat ik een andere mening heb dan jij en het vanuit een ander perspectief bekijk (waar je het natuurlijk niet mee eens hoeft te zijn, daarom is dit ook een discussieforum).
Dribbel schreef:tamary schreef:Zoalng er vraag is naar bont dan liefst met goed toezicht en welzijnsregels. Dat is dus Nederland/west-europa.
Mee eens, maar mag ik dan toch even advocaat voor de duivel spelen? Beter welzijn betekend meer investering, want uiteindelijk doorgerekend wordt in de prijs voor bont. Geimporteerd bont (uit landen met slechter welzijn) is dan goedkoper en wordt daardoor eerder gekocht, dan Nederlands bont. Het principe van kiloknallers zijn goedkoper dan biologisch vlees.
Citaat:Je zegt dus dat je vind dat de economische belangen te zwaar wegen en dat er beter naar het dierenwelzijn gekeken moet worden cq. welzijn weegt zwaarder dan economisch belang. Maar als je het plaatje wat groter bekijkt, dan krijg je misschien een ander beeld, zoals ikke aangeeft. Ik doel daarmee op de import van 'slecht' bont als er een verbod in Nederland komt. Wat denk je daar van?
Citaat:Het fokken van nertsen was reeds verboden in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Kroatië. Hierbij dient in aanmerking te worden genomen dat in Oostenrijk zich één pelsdierhouderij bevond, en in Zwitserland en Kroatië geen enkele. In Duitsland en Italië zijn voorstellen gedaan de welszijnseisen dusdanig te verhogen dat naar alle waarschijnlijkheid het fokken van nertsen in deze landen onrendabel zal worden.
beert schreef:Ik kom ook veel tegen over Denemarken en Finland.
Wat ik me dan afvraag is of het daadwerkelijk de 'slechte landen' zijn die eventuele vraag naar bont overnemen. Dat wordt nu veel geroepen in reacties ("Laat maar in Nederland, want hier is tenminste controle"), maar als ik dit zo lees, staan de Denen te juichen om het verbod. :
http://www.z24.nl/ondernemen/deense-boe ... ont-458855
Zijn de nertsen daar daadwerkelijk zoveel slechter af dan in Nederland dat we het hier moeten blijven gedogen? Dit om op de vraag in te gaan om verder te kijken dan 'mijn achtertuin'?
ikke schreef:Dat zal nooit en te nimmer gebeuren. Dat kost teveel geld en is geen snelle oplossing om iets volledig naar de klote te helpen... Zoals de laatste paar regeringen hier in NL mee bezig is geweest. Het braafste jongetje uithangen is nu eenmaal eenvoudiger dan daadwerkelijk voor jezelf denken... En daar ook naar leven/reageren enz.Als NL nu technologisch eens net zo hard probeerde voorop te lopen dan dat ze doen om het beste jongetje in de Europa-klas te zijn, dan kwamen we nog eens ergens........
Ayasha schreef:Maar waarom is dieren fokken voor de pels ineens zo'n ramp terwijl fokken voor vlees geen probleem lijkt te zijn?
ikke schreef:Die dierenbeschermingsclubs hebben helemaal geen interesse in dierenwelzijn maar zijn uitsluitend geinteresseerd in media-aandacht en dat doel heiligt alle middelen, desnoods over de rug van een dier.......
merrylegs schreef:ik vind het een vreemde strategie om het welzijn van dieren te verbeteren, door nertsenfokkerijen wel toe te laten, ongeacht de welzijnsregels. Je kan wel zeggen dat de productie dan naar het buitenland verhuist, waar de nertsen het nog slechter zullen hebben, maar je moet toch érgens beginnen met een verbod? Als een tiental landen het verbieden, volgt de rest later wel of gaan ze zich tenminste vragen stellen over bontproductie.
Voor mij is bont trouwens niet echt hetzelfde als dieren houden voor het vlees. Vlees, dus voedsel, is een basisbehoefte(en ja, ik ben vegetariër). Van koeien wordt tenminste bijna het hele dier gebruikt. Tegenwoordig hoeft niemand meer dierenhuiden te dragen om warm te blijven, dus bont is imo een overbodige, wrede luxe.