Rechter zet streep door fokverbod nertsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:19

@Ikke, ah oké.

Los van of er wel of geen wereldwijd draag- of fokverbod komt (waar ik het niet over heb gehad, omdat het naïef zou zijn om te denken dat dat er komt), dan ben ik nog steeds voorstander van het verbod in Nederland om eerder genoemde reden. Je bent vrij om daar anders over te denken, maar dan hoef je niet naar mij te wijzen dat 'dierenwelzijn bij mij niet verder gaat dan mijn achtertuin' omdat ik een andere mening heb dan jij en het vanuit een ander perspectief bekijk (waar je het natuurlijk niet mee eens hoeft te zijn, daarom is dit ook een discussieforum).

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:21

tamary schreef:
Zoalng er vraag is naar bont dan liefst met goed toezicht en welzijnsregels. Dat is dus Nederland/west-europa.

Mee eens, maar mag ik dan toch even advocaat voor de duivel spelen? Beter welzijn betekend meer investering, want uiteindelijk doorgerekend wordt in de prijs voor bont. Geimporteerd bont (uit landen met slechter welzijn) is dan goedkoper en wordt daardoor eerder gekocht, dan Nederlands bont. Het principe van kiloknallers zijn goedkoper dan biologisch vlees.

beert schreef:
@Ikke, ah oké.

Los van of er wel of geen wereldwijd draag- of fokverbod komt (waar ik het niet over heb gehad, omdat het naïef zou zijn om te denken dat dat er komt), dan ben ik nog steeds voorstander van het verbod in Nederland om eerder genoemde reden. Je bent vrij om daar anders over te denken, maar dan hoef je niet naar mij te wijzen dat 'dierenwelzijn bij mij niet verder gaat dan mijn achtertuin' omdat ik een andere mening heb dan jij en het vanuit een ander perspectief bekijk (waar je het natuurlijk niet mee eens hoeft te zijn, daarom is dit ook een discussieforum).

Ga hier even tussen srpingen dames (dames toch? geen heer in dit gezelschap?).

Je zegt dus dat je vind dat de economische belangen te zwaar wegen en dat er beter naar het dierenwelzijn gekeken moet worden cq. welzijn weegt zwaarder dan economisch belang. Maar als je het plaatje wat groter bekijkt, dan krijg je misschien een ander beeld, zoals ikke aangeeft. Ik doel daarmee op de import van 'slecht' bont als er een verbod in Nederland komt. Wat denk je daar van?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:27

Dribbel schreef:
tamary schreef:
Zoalng er vraag is naar bont dan liefst met goed toezicht en welzijnsregels. Dat is dus Nederland/west-europa.

Mee eens, maar mag ik dan toch even advocaat voor de duivel spelen? Beter welzijn betekend meer investering, want uiteindelijk doorgerekend wordt in de prijs voor bont. Geimporteerd bont (uit landen met slechter welzijn) is dan goedkoper en wordt daardoor eerder gekocht, dan Nederlands bont. Het principe van kiloknallers zijn goedkoper dan biologisch vlees.

Nerts is high end en die modemerken willen hoge kwaliteit (hebben naam hoog te houden) en daarvoor betalen is ook een statussymbool. Hoe beter het welzijn hoe hoger de kwaliteit.

vuurneon

Re: Rechter zet streep door fokverbod nertsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:32

Fijn om te lezen! Liever in een goed gecontroleerde omgeving, waar nog wel controles zijn voor het dierenwelzijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:38

Dribbel, is er uberhaupt een importmarkt in nederland? Volgens mij wordt er hier toch al nauwelijks bont gedragen of verwerkt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:44

Citaat:
Je zegt dus dat je vind dat de economische belangen te zwaar wegen en dat er beter naar het dierenwelzijn gekeken moet worden cq. welzijn weegt zwaarder dan economisch belang. Maar als je het plaatje wat groter bekijkt, dan krijg je misschien een ander beeld, zoals ikke aangeeft. Ik doel daarmee op de import van 'slecht' bont als er een verbod in Nederland komt. Wat denk je daar van?

Doe maar vrouwelijk hoor :D. Maar het blijft een lastige discussie, afhankelijk van hoe je het ziet. Het is vaak economie vs. dierenwelzijn in deze discussies en waar is dan de middenweg en bekijk je het landelijk of mondiaal?

Natuurlijk is er een groter, wereldwijd plaatje. Ik denk alleen dat je ergens moet beginnen om het goede voorbeeld te geven. Nederland doet het erg goed op het gebied van dierenwelzijn als je het vergelijkt met andere landen. Soms slaan we daar inderdaad in door (ik ben ook geen fan van bepaalde dierenorganisaties), zoals al eerder genoemd werd.

Maar als ik kijk naar het stukje Nederland en hoe we met onze dieren omgaan, dan past de nertsenhouderij daar (vind ik) niet meer tussen. Bont wordt amper gedragen door Nederlanders en echt veel te verbeteren valt er niet (itt tot andere landbouwhuisdieren waar grote stappen gemaakt zijn). Als ik op Wikipedia lees, dan zouden we niet het eerste land zijn in Europa met een verbod, maar wel waarschijnlijk een van de actievere landen waar het verboden zou worden. Maar zijn de houderijen uit Engeland dan ook 'verplaatst' naar andere plekken?
Citaat:
Het fokken van nertsen was reeds verboden in het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Kroatië. Hierbij dient in aanmerking te worden genomen dat in Oostenrijk zich één pelsdierhouderij bevond, en in Zwitserland en Kroatië geen enkele. In Duitsland en Italië zijn voorstellen gedaan de welszijnseisen dusdanig te verhogen dat naar alle waarschijnlijkheid het fokken van nertsen in deze landen onrendabel zal worden.

Maar ik kan niet je vraag beantwoorden of de fokkerijen dan 1-op-1 'verplaatst' worden naar China en andere dieronvriendelijke landen en zo het welzijn van de pelsnerts nog verder verslechterd. Daarom even kijkende naar soortgelijke gevallen:

Al eerder (1995/1997) werd het fokken van chinchilla's en vossen verboden in Nederland. Als we nu terugkijken, is het dan wel zo dat de vraag naar chinchilla- en vossenbont gelijk is gebleven en die houderijen zijn verplaatst naar dieronvriendelijke landen? Of is de vraag afgenomen? Dat laatste zou natuurlijk ook kunnen gebeuren, als er onvoldoende aanbod is (of het aanbod te duur is).

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:49

Ik ben op zoek naar precieze cijfers bij het CBS (centraal bureau voor statistieken), maar kan niet vinden wat ik zoek. Ga even ergens anders zoeken, want dit werkt niet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:53

Ik zocht ook al, maar kan alleen cijfers vinden van Bont voor Dieren etc. en die neem ik vaak met een korreltje zout :-)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:55

Dit gaat puur over productie in Europa (mink is nerts).
Fur is farmed in 22 European countries. Denmark, Poland, Holland and Finland are the largest producers.

PRODUCTION FIGURES BY COUNTRY:
Belgium: 200.000 mink, 100 chinchilla
Bosnia: 6.000 chinchilla
Czech Republic: 2.200 chinchilla
Denmark: 15.000.000 mink, 7.000 fox, 24.000 chinchilla
Estonia: 4.600 chinchilla
Finland: 1.700.000 mink, 1.800.000 fox, 130.000 finnraccoon
France: 150.000 mink
Germany: 350.000 mink
Greece: 550.000 mink
Holland: 4.750.000 mink
Hungary: 14.000 chinchilla
Iceland: 160.000 mink
Ireland: 200.000 mink
Italy: 160.000 mink
Latvia: 350.000 mink, 9.100 fox
Lithuania: 550.000 mink, 1.200 fox
Norway: 595.000 mink, 150.000 fox
Romania: 17.000 chinchilla
Serbia: 10.000 chinchilla
Spain: 600.000 mink
Sweden: 1.100.000 mink
Poland: 6.000.000 mink

bron: http://www.furinformationcenter.eu/

Import/export ben ik mee bezig.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:00

goed bezig Dribbel

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:06

Ik kom ook veel tegen over Denemarken en Finland.

Wat ik me dan afvraag is of het daadwerkelijk de 'slechte landen' zijn die eventuele vraag naar bont overnemen. Dat wordt nu veel geroepen in reacties ("Laat maar in Nederland, want hier is tenminste controle"), maar als ik dit zo lees, staan de Denen te juichen om het verbod. :
http://www.z24.nl/ondernemen/deense-boe ... ont-458855

Zijn de nertsen daar daadwerkelijk zoveel slechter af dan in Nederland dat we het hier moeten blijven gedogen? Dit om op de vraag in te gaan om verder te kijken dan 'mijn achtertuin'?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:21

beert schreef:
Ik kom ook veel tegen over Denemarken en Finland.

Wat ik me dan afvraag is of het daadwerkelijk de 'slechte landen' zijn die eventuele vraag naar bont overnemen. Dat wordt nu veel geroepen in reacties ("Laat maar in Nederland, want hier is tenminste controle"), maar als ik dit zo lees, staan de Denen te juichen om het verbod. :
http://www.z24.nl/ondernemen/deense-boe ... ont-458855

Zijn de nertsen daar daadwerkelijk zoveel slechter af dan in Nederland dat we het hier moeten blijven gedogen? Dit om op de vraag in te gaan om verder te kijken dan 'mijn achtertuin'?

Blijft de vraag wat de rest van de wereld doet. Binnen Europa zal het nog wel enigszins fatsoenlijk aan toe gaan, maar ik kan je zo een paar landen noemen waar ze het een stuk minder nauw nemen met dierenwelzijn.
Enne, wij gedogen hier niks, de nertsenfokkerij en -handel is gewoon legaal; daar hoeft helemaal niks aan gedoogd te worden, zoals bij die witte rommel.

Als NL nu technologisch eens net zo hard probeerde voorop te lopen dan dat ze doen om het beste jongetje in de Europa-klas te zijn, dan kwamen we nog eens ergens........

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:25

ikke schreef:
Als NL nu technologisch eens net zo hard probeerde voorop te lopen dan dat ze doen om het beste jongetje in de Europa-klas te zijn, dan kwamen we nog eens ergens........
Dat zal nooit en te nimmer gebeuren. Dat kost teveel geld en is geen snelle oplossing om iets volledig naar de klote te helpen... Zoals de laatste paar regeringen hier in NL mee bezig is geweest. Het braafste jongetje uithangen is nu eenmaal eenvoudiger dan daadwerkelijk voor jezelf denken... En daar ook naar leven/reageren enz.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:41

Maar waarom is dieren fokken voor de pels ineens zo'n ramp terwijl fokken voor vlees geen probleem lijkt te zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:54

Ayasha schreef:
Maar waarom is dieren fokken voor de pels ineens zo'n ramp terwijl fokken voor vlees geen probleem lijkt te zijn?

:j
Hoeveel mensen ik niet ken die roepen dat het echt niet kan, dat bont, en toch wel vlees eten. Maar ach.
Weten we nog hoe Bokt reageerde toen Tinkebell van haar kat een tas had gemaakt? (Die kat was trouwens oud en aan het eind van zijn leven, en hij is snel en pijnloos gestorven) ( [LZP] Misselijke kunst van Tinkebell (Katinka Simonse) )
En het erge is dat het dan twee kanten op kan. "Vreselijk, dieren vermoorden voor bont!" "Maar er worden ook dieren vermoord voor vlees". En dan kan je denken "Vreselijk inderdaad, laat ik stoppen met vlees eten" maar de meeste mensen denken eerder "Oh ja, nu je 't zegt. Laat maar dan."

Nou ja, voor we beginnen te jammeren dat die arme pelsfokkers hun baan kwijtraken kan er misschien een compromis gesloten worden: er mogen geen nieuwe pelsdierenfokkerijen bij komen in NL? Dan verdwijnt het vanzelf.
Er is ook nog steeds kinderarbeid in Azië. Zullen we dat hier ook maar weer invoeren? Die kinderen hebben het hier tenslotte veel beter, we kunnen beter de iPhones hier laten maken in plaats van in Azië want kinderarbeid verdwijnt toch niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:57

Nou ik ben ook een vleeseter. Daar niet van. En ik ben helemaal voor de verbetering van het welzijn van de dieren die voor onze luxe gefokt worden (vlees of pels) ook als dat betekent dat mijn biefstukje duurder wordt. Ik vind het gewoon erg hypocriet om hier idioot over te doen terwijl je straks wel rustig die hamburger besteld in de frituur. :)
Algemeen verhoogd welzijn voor dieren die gefokt worden voor vlees, pels, whatever zou ik echter wel toejuichen. :)
Een dier heeft geen "toekomstperspectief" ik denk dus ook niet (echt niet) dat het een dier uit maakt of die een jaar fijn leeft of 10 jaar...

edit: sjezus ik moet leren typen. :x

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:00

Vorig jaar ben ik op een nertsenbedrijf wezen kijken dat hier in de buurt zit. Aan de ene kant viel het mee heel erg mee hoe de dieren erbij zaten, namelijk in een uitgebreid hok met gangetjes en speelgoed. Maar natuurlijk waren de hokken alsnog niet supergroot, en zaten ze met heel veel in een grote hal. Alle dieren zaten wel in kleine groepjes in een hok, zodat ze echt wel vaste maatjes hadden. En ik heb maar weinig dieren gezien met bijtwondjes ofzo, waarvan je zou zeggen dat ze veel vechten of iets in de groepjes.

We hebben alles mogen zien, vanaf het nest tot en met de verwerking van de vacht. De dieren worden op een (voor zover dat kan) 'vriendelijke' manier zeer snel vergast/verstikt. Dat was in mijn ogen zelfs 'beter' dan de slacht van bijvoorbeeld varkens en kippen in Nederland. Er was duidelijk veel aandacht voor het dierwelzijn en voor de beveiliging overigens :D. Er waren nog meer plannen voor een verbetering van de omstandigheden, maar daar wachten ze toen nog mee tot duidelijk zou zijn hoe het zou aflopen met de wet.

Dieren loslaten is de slechtste actie ooit, aangezien de meeste dieren verhongeren, doodgereden of terug gevangen worden.

Zelf ben ik niet voor bont, en in dat opzicht zou het in mijn ogen ook niet nodig moeten zijn om zulke dieren te houden/fokken. Maar aan de andere kant is het wel iemands werk/inkomen, en zijn er ook genoeg dingen te zeggen over de veehouderij/paardenhouderij enz. Het is een lastig dilemma, maar ik denk dat je beter kunt zorgen voor goede/betere omstandigheden dan het fokverbod. Het dierwelzijn zoals we dat hier kennen is in veel landen niet aan de orde, en het zou (denk ik) vooral een verschuiving van activiteiten zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:00

ikke schreef:
Die dierenbeschermingsclubs hebben helemaal geen interesse in dierenwelzijn maar zijn uitsluitend geinteresseerd in media-aandacht en dat doel heiligt alle middelen, desnoods over de rug van een dier.......

Waarom is dit toch echt gespeend van iedere vorm van logica?!
Lees nu toch eens terug..... wat je schrijft is toch volkomen kolderiek?! :')

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:03

Is hier ook al een arrest van bekend? En zo ja onder welk nummer is deze bekend? Ik ben wel benieuwd op welke wetsartikelen er beargumenteerd word.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:05

Dus ik heb even dat topic terug zitten lezen en de rillingen lopen me over de rug. Mensen die zeggen dat het gestoord is om zomaar een dier de nek te breken om er een voorwerp van te maken... Nou ik mag hopen dat die nooit vlees of vis eten of producten gebruiken waar dieren op getest zijn. Bah.

Ayasha, snap ik, en ben het er ook wel mee eens. Ik verbaas me alleen over de hypocrisie van de mens, dus.
Zolang het leven goed is en de dood snel en pijnloos moet het maar. (Al weiger ik daar zelf aan mee te werken.) Als ik nu de deur uit loop en doodgereden word door een auto denk ik ook niet meer "Ah jammer zeg dat ik toch niet die reis naar Amerika heb gemaakt..." Dan ben ik al dood namelijk :')

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:18

ik vind het een vreemde strategie om het welzijn van dieren te verbeteren, door nertsenfokkerijen wel toe te laten, ongeacht de welzijnsregels. Je kan wel zeggen dat de productie dan naar het buitenland verhuist, waar de nertsen het nog slechter zullen hebben, maar je moet toch érgens beginnen met een verbod? Als een tiental landen het verbieden, volgt de rest later wel of gaan ze zich tenminste vragen stellen over bontproductie.

Voor mij is bont trouwens niet echt hetzelfde als dieren houden voor het vlees. Vlees, dus voedsel, is een basisbehoefte(en ja, ik ben vegetariër). Van koeien wordt tenminste bijna het hele dier gebruikt. Tegenwoordig hoeft niemand meer dierenhuiden te dragen om warm te blijven, dus bont is imo een overbodige, wrede luxe.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:35

merrylegs schreef:
ik vind het een vreemde strategie om het welzijn van dieren te verbeteren, door nertsenfokkerijen wel toe te laten, ongeacht de welzijnsregels. Je kan wel zeggen dat de productie dan naar het buitenland verhuist, waar de nertsen het nog slechter zullen hebben, maar je moet toch érgens beginnen met een verbod? Als een tiental landen het verbieden, volgt de rest later wel of gaan ze zich tenminste vragen stellen over bontproductie.

Voor mij is bont trouwens niet echt hetzelfde als dieren houden voor het vlees. Vlees, dus voedsel, is een basisbehoefte(en ja, ik ben vegetariër). Van koeien wordt tenminste bijna het hele dier gebruikt. Tegenwoordig hoeft niemand meer dierenhuiden te dragen om warm te blijven, dus bont is imo een overbodige, wrede luxe.

Niet in ons regionen in elk geval :j

Voedsel is een basisbehoefte, ja, vlees heb je niet nodig ;) maar dat is een andere discussie

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:03

Magrathea schreef:
Niet in ons regionen in elk geval :j

waar dan wel? op de noordpool? maken die dat niet zelf, of zeg ik nu iets heel racistisch..