n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Re: n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:37

Oh ja dan zal het inderdaad niet zo makkelijk in je drankje gedaan kunnen worden, heb het programma niet gezien dus heb daar geen idee van.:p

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:38

DezeNaam schreef:
En hoeveel moet je er dan van drinken om dood te zijn?:)
Of als iemand je dwingt het te drinken...Misschien klinkt het horror achtig of zo, maar als die pillen gewoon illegaal te kopen zijn en ze in verkeerde handen vallen./:

xMendy schreef:
Zo'n drankje zou sowieso al uit meerdere 'delen' bestaan die je los van elkaar moet binnenkrijgen.. dus ik geloof er niet in dat je het zomaar in je drankje kunt krijgen :o

*komt binnenvallen*

Waar het in het programma oa om ging was een reeds samengesteld en dus kant en klaar poeder waarvan slecht 6 gram nodig was. Dat is dus zo binnen

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:40

Oh sorry dat heb ik niet gezien. Eigenlijk best link en zou niet mogen IMO. Maargoed wie ben ik en daarbij heb ik de aflevering niet gezien, dus ik ga er verder ook niets over zeggen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:42

cp112 schreef:
VivaLaVida schreef:
Is het slecht om aan medicijnen te kunnen komen waar mee je zelfmoord kunt plegen, als je echt, echt, echt niet meer wil?
Als je al therapieën en anti depressiva's hebt gebruikt en niks helpt?
Of als je al zo oud bent en maar ligt te lijden en af te wachten?

Ik weet het niet. Bij mij komt op "beter dan voor de trein/van een flat/ophanging"

Wat vinden jullie hier nu van?
(Ik weet dat het bij uinl nu gaat om een medewerker van alberto die aangeeft dat ze nog geen therapie etc heeft gehad, dan keur ik het ook af dat er med verstrekt worden)

Volgens mij mis jii de strekking van het programma. De middelen ijn wél beschikbaar maar alleen via een arts en nadat de patiënt een heel traject doorlopen heeft.

Ik dacht inderdaad dat het helemaal verboden was in NL!

Edit; ik denk ook weleens dat veel mensen niet begrijpen dat je op.psychologisch vlak ook uitbehandeld kunt zijn..
Ook al ben ik echt voor zo veel.mogelijk behandelen hoor!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:56

De wetenschap dat je eruit kan stappen wanneer je wilt, dat de middelen beschikbaar zijn indien nodig/ gewenst maakt dat ik, en velen met mij, nog in leven zijn! Juist het besachikbaar maken van dergelijke middelen en het eventueel zelfs in huis hebben ervan, kan ook de rust geven om verder te gaan met het leven omdat je weet dat niemand je kan dwingen verder te leven wanneer je voor jezelf de grens getrokken hebt.

Het is een rare paradox dat de wetenschap dat je het heft echt in eigen hand kan nemen, die behoefte vaak kleiner wordt. Je wordt immers doordat je de beschikking hebt over de middelen, gedwongen echt na te denken over of je echt wilt stoppen. Als je dan een middel in je hand hebt met een slagingskans van rond de 100%, ga je echt wel nadenken of dat echt is wat je wil, er is dan geen weg meer terug. En zie je dan nog een sprankje hoop, neem je die laatste stap niet maar stel je jezelf gerust dat je zelf vanaf dat moment de controle hebt en gaat verder met leven. Zoals ik deed jaren terug, en velen met mij.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:01

Ik weet niet of dat zo is, als ik dat middel had was ik er denk ik niet meer geweest.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:03

Daar ga ik helemaal in mee mick75 :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:15

Pas als je dat spul in je hand hebt, het voelt, het ruikt, komt het besef dat je vanaf dat moment ZELF de regie draagt over je leven. Je hoeft geen seconde langer te leven dan je helemaal zelf bepaalt, niemand die je nog iets in de weg kan leggen als je er echt klaar mee bent. En dat geeft (bij mij, en bij anderen die ik ken) zoveel rust dat ik het nog wel een kansje wilde geven en hier nu dus nog ben.

Juist de vrijheid te hebben om eruit te stappen geeft me de kracht om te leven. En dat besef kan pas komen als je het spul daadwerkelijk vast hebt, weet dat als je dat inneemt er echt geen weg meer terug is.

Hoeveel mensen staan er niet dagelijks langs het spoor te denken over dat laatste stapje, en hoeveel nemen die stap daadwerkelijk... Als iedereen die met die gedachte langs het spoor staat echt zou springen zou er amper nog een trein op tijd rijden. Slechts een klein deel van de mensen met zelfmoordgedachten wil echt, echt dood. En wie dat echt wil moet het recht daarop hebben. Voor al die anderen kan de gedachte aan niet meer hoeven leven al genoeg rust geven en wie zijn wij om iemand dat te ontzeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:32

Ik denk idd ook dat als je echt geen uitweg meer ziet en je al zo lang behandeld bent en het gewoon op is......je ook recht moet hebben op dat medicijn waar je er rustig mee uit kunt stappen. Hoe moeilijk het ook is voor de naasten... als iemand lang vecht tegen bijv kanker en dan overlijdt, gun je diegene ook de rust.. klinkt als een rare vergelijking misschien maar depressie is ook een (vreselijke) ziekte waar sommigen niet tegenop kunnen vechten..

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:39

Ik vind dat er wel een middel beschikbaar moet zijn. Maar niet zoals eerder genoemd een poedertje waarvan je 6 gram binnen moet krijgen en het is voorbij, maar bijvoorbeeld een systeem van 3 verschillende pillen met een vieze smaak en waarvan je een behoorlijke hoeveelheid moet binnenkrijgen. Ik weet natuurlijk niet in hoevere zoiets mogelijk is, maar zo'n compleet poedertje lijkt mij gewoon domweg gevaarlijk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:58

Mijn moeder heeft 16 jaar geleden er zelf een einde aangemaakt. Ze kon niet meer, het leven had al haar energie uit haar gezogen.

Tuurlijk heb ik verdriet en denk ik soms hoe kon je mij nou als tweejarige zo achterlaten in onzekerheid. Maar aan de andere kant ben ik ook trots dat ze zelf heeft kunnen kiezen. Je kunt namelijk niet van andere (bv haar kinderen) houden als je niet van jezelf houdt.

Ze heeft t overigens met pillen gedaan, en ik wil eigenlijk niet weten hoeveel ze daar precies voor heeft ingenomen. Tis een verhaal met vraagtekens, in t dossier staat "ongeluk"

Maar wat ik hier mee wil zeggen is dat je baas bent over je eigen leven. En ik geloof best dat er mensen zijn die nu sneller zelfmoord plegen, maar aan de andere kant is de lijdensweg ook korter en misschien wel goed om te weten dat je zelf eenvoudig die beslissing kan maken. Wat hiervoor dan ook is gezegd ben ik totaal mee eens: het geeft ook rust.
Suïcidale mensen hebben gewoon heimwee naar de hemel, niet waar ?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:01

Oud/ziek en dan afwachtend totdat het lichaam echt opgeeft.. Daarvoor vind ik zeker dat er een middel moet komen mits de persoon echt helder denkt. Dus geen dementie. Maar een dertiger, nee zeker niet. (al heb je extreme uitzonderingen)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:13

Astaloca schreef:
Oud/ziek en dan afwachtend totdat het lichaam echt opgeeft.. Daarvoor vind ik zeker dat er een middel moet komen mits de persoon echt helder denkt. Dus geen dementie. Maar een dertiger, nee zeker niet. (al heb je extreme uitzonderingen)

Dit is er al

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:14

cp112 schreef:
Astaloca schreef:

Dit is er al

Klopt. En dat vind ik genoeg. (ik ga undercover in nl nog kijken)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:16

ik denk ook dat het eenvoudiger beschikbaar maken van dit soort middelen uiteindelijk levensreddend kan zijn. Als mensen die ergens nog een sprankje licht zien, is het een stuk makkelijker dat te vinden met iets in de hand dat al je problemen zo oplost. Die rare paradox. Hoop doet leven. Het hoeft niet meer dus laten we het nog een kansje geven. Je hele mindset verandert wanneer je weet dat niemand je kan dwingen verder te leven als je echt niet meer wilt, het geeft rust. Zoveel rust dat bij mij meteen die grauwe sluier van depressie van me af viel. Wat jaren praten en medicijnen niet lukte, lukte het bezitten van een middeltje wel (of beter gezegd: Het weten waar dat middeltje probleemloos te verkrijgen is). Ik zie het als mijn nooduitgang, hoewel ik niet van plan ben die te gebruiken. Pak die van me af en ik weet niet wat er gebeurt, maar sta ook niet voor mezelf in.

Muntdrop, bwaarom moet zoiets dan weer met een extra drewmpel in de zin van meerdere vieze pillen? Doodgaan met een drempel kan dan ook wel makkelijker, met een voor sommigen lagere drempel. Het gaat er juist om dat die middelen niet vrijwel onbereikbaar zijn, maar dat iemand die dat echt wil met even wat zoekwerk die wel moet kunnen krijgen. Hoeft nou ook weer niet op elke straathoek, maar nu wordt het zo moeilijk gemaakt dat je mensen dwingt mensonterende methodes toe te passen op gruwelijke plaatsen. Wederom, de gedachte/ wetenschap dat je dood kan wanner het leven ondraaglijk is geeft vaak al genoeg rust om de grens van het ondraaglijke te kunnen verschuiven en dus verder te gaan met leven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:27

cp112 schreef:
Astaloca schreef:

Dit is er al

Helaas krijgen mensen het niet altijd als ze er om vragen, sterker nog soms willen artsen een levensverlengende behandeling na herhaaldelijk verzoek van patient en familie niet eens stopzetten |o . Imo mag je als patient dus best wat meer zeggenschap krijgen in of je nu dood wilt of niet, wat mij betreft ook voor psychiatrische patienten. Je kan wel zeggen dat je over 10 jaar misschien nog gelukkig word maar als je dood bent kan je daar ook geen spijt van hebben...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:45

Ik vind dat er zo'n middel moet zijn.
Mijn vriend is al 40 jaar zwaar psychiatrisch patient,en heeft in 8 maanden 5 zelfmoord pogingen gedaan.
De laatste keer was het bijna gelukt,als ze hem een half uur later gevonden hadden was het gelukt.
Toen hij op de spoedeisende hulp lag en er 8 man om hem heen bezig waren heb ik vreselijk in 2 strijd gestaan,aan de ene kant wilde ik natuurlijk dat hij zou blijven leven, maar aan de andere kant gun ik hem zijn rust zo.
Hij heeft gewoon een vreselijk leven, zit constant in angst(hij is heel bang voor mensen),komt de deur niet uit en is vaak psychotisch,heeft waanideeën,is depressief enz.
Voor hem zou ik willen dat er zo'n pilletje was(legaal).
Hij gebruikt veel medicijnen,maar krijgt niet voor meer dan 3 dagen in huis.(laatste keer heeft hij de medicijn kluis opengebroken om bij zijn pillen te komen).
Ik weet bijna zeker dat hij weer een poging zal doen,voor hem hoop ik dan dat het lukt,al moet ik er voor mezelf niet aan denken hem kwijt te raken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 03:08

Ik heb een tijdje geleden ook een heel positief verhaal gelezen mbt de stichting de einder. Ging om een oud (dik in de 80) echtpaar dat (geestelijk en lichamelijk) klaar was met leven en samen eruit wilden stappen. Hun kinderen waren er van op de hoogte en hadden er ook vrede mee, hebben allemaal mooi afscheid kunnen nemen en ook alles was verder goed afgehandeld en geregeld. Die mensen zijn vredig samen ingeslapen en hen is (imo) een leidensweg bespaard gebleven.

Wel idd jammer dat de stichting nu slecht in het nieuws komt, want ik vind het een goed ding dat ze er zijn. Dat mensen zelf die beslissing kunnen nemen, want op de normale legale manier is die mogelijkheid er niet.
Dat kan de echt wanhopige mensen drijven tot andere gruwelijke manieren om er toch een einde aan te maken.

Ben het er wel mee eens dat er niet ondoordacht te werk moet worden gegaan... men moet niet zonder enige achtergrond info maar poeders beschikbaar gaan stellen. Er zijn genoeg mensen die op andere manieren nog wel kunnen worden geholpen en weer plezier in het leven kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 03:24

Mick75 ik kan het niet beter uitdrukken dan jij hier doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:14

Colunder wat sterk van jou dat jij hem de rust gunt. :(:) kan me jouw topic nog herinneren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:31

Ik ben er niet tegen. Maar.......

Wat betreft ondraaglijk (zonder kans op herstel) fysiek lijden is denk ik iedereen het wel eens. Maar inderdaad het psychisch ondraaglijk lijden is gewoon een heel moeilijk verhaal. Want wanneer is het uitzichtloos. Er zijn jonge mensen die voor de trein springen maar nooit hulp hebben gehad die misschien wel geholpen hadden kunnen worden, maar er zijn ook mensen die net de stap naar zelfmoord niet durven nemen maar toch dood en dood ongelukkig zijn jaar in jaar uit. het is gewoon een hele moeilijke kwestie omdat het gewoon eigenlijk niet te toetsen is. Ik denk dat het daarom voor het psychische gedeelte toch beter is dat het zo blijft, puur omdat het te ingewikkeld word als je dat gaat toestaan. Wat betreft het fysiek lijden vind ik dat je gewoon zelf moet kunnen beslissen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:57

Wat maqakt fysiek lijden dan erger dan psychisch lijden? Omdat het "meetbaar" is en psychisch lijden niet? Omdat het zichtbaarder is? Omdat het psychisch lijden onvoorstelbaar is voor diegenen die het (gelukkig) niet kennen? Waarom moeten er extra barrieres opgeworpen worden voor mensen wiens lijden ondraaglijk is maar je aan de buitenkant niets ziet?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het taboe rondom de dood verdwijnt. Kan je er vrijuit over praten en zijn de middelen voorhanden, dan is de druk er al voor een groot deel vanaf. Het hoeft dan niet meer.

Ik denk ook niet dat het eenvoudiger beschikbaar maken meer levens gaat kosten, eerder dat het levens red. Als je niet hoeft te wachten met actie totdat alles helemaal zwart is, tot het allerlaatste, miniscule lichtpuntje van hoop is verdwenen, is het makkelijker die puntjes van hoop te vinden, en door te gaan. Geef mensen de keuze, met een middel met gegarandeerde slaagkans, en de meesten gaan door. Diegenen die niet door aan zullen op een andere manier uiteindelijk ook wel slagen. Ik denk trouwens ook dat diegenen die echt dood willen, dat nu ook wel voor elkaar krijgen, en dat bij diegenen waarbij het steeds net niet lukt toch de echte doodswens niet sterk genoeg is. De meesten daarvan vinden met zo'n middel in de hand toch nog iets om het leven te proberen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:40

Van het berichtje hierboven.. De doodswens niet sterk genoeg? Van nature wil het lichaam natuurlijk overleven tot de laatste seconde. Als de poging bv voor de trein niet lukt, ligt dat in mijn ogen niet aan de te onsterke doodswens, maar simpel aan dat het lichaam te sterk is, of dat het gewoon niet is gelukt.
Ik denk als je eenmaal het echt geprobeerd hebt, dat je al zo ver bent dat ik ook vind dat je die rust verdiend. Tis alles behalve leuk om wakker te worden in t ziekenhuis en je familie om je heen die wss toch je kijk op t leven beïnvloeden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:41

Tuurlijk gaan degenen die echt dood willen wel dood. Maar met deze man in the picture gaan ook de mensen die niet echt dood willen, dood. Lijkt me niet de bedoeling.
Hard aanpakken deze man!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:48

Ik denk dat mensen met die poeder nu ook dood gaan die niet de moed hebben om te springen, of te hangen of op welke manier ook. Of dat ze door de instelling ook niet de kans krijgen dat te doen.
Deze mensen zullen hun hele leven lijden, omdat de stap naar de dood te groot is. Dat vind ik ook niet goed