gelijk kind na eerste ongesteldheid.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:58

100 jaar terug was de gemiddelde leeftijd voor de eerste ongesteldheid in Nederland 16 jaar (nu 12).

edit:
Dus 2000 jaar terug zal dit zeker niet lager (en met grote waarschijnlijkheid zelfs nog hoger) zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-05-14 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:58

Er zijn landen die het principe aanhouden dat maandstonden betekend vruchtbaar en dat het tijd is om een kind te baren. Landen waar meisjes soms al op zevenjarige leeftijd aan een veel oudere man beloofd worden die er op mag kruipen zodra ze voor de eerste keer bloedt. Maar dan kan je al direct de vraag stellen hoe het toch zou komen dat er in diezelfde landen zoveel vrouwen de bevalling niet overleven of zware complicaties krijgen. Urine-incontinentie is bijvoorbeeld een van de veelvoorkomende problemen die veelal meisjes die lichamelijk nog helemaal niet klaar waren om een kind te baren krijgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:59

Brainless schreef:
100 jaar terug was de gemiddelde leeftijd voor de eerste ingesteldheid in Nederland 16 jaar (nu 12).

Dat klinkt toch al heel anders :j
Bovendien waren meisjes van 16 toen een stuk volwassener dan nu, die moesten al enige jaren mee zorgen voor het gezin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:00

Brainless schreef:
100 jaar terug was de gemiddelde leeftijd voor de eerste ongesteldheid in Nederland 16 jaar (nu 12).

edit:
Dus 2000 jaar terug zal dit zeker niet lager (en met grote waarschijnlijkheid zelfs nog hoger) zijn geweest.

toen werd je op je 20 ste ongesteld en op je 30 ste ging je dood :+

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:00

Het schijnt dat je pas vruchtbaar bent als je "er klaar voor bent".
Op jongere leeftijd baren schijn prettiger te zijn, omdat het lichaam soepeler is. En makkelijker uit dijt.

Het is onze huidige moderne wereld een schande enz. Hond of kat enz die na de eerste loopsheid/krolsheid jonkies krijgt...ohw jee foei maar dat kan niet.....maar toch, het is de meest natuurlijke zaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:01

Kwanyin schreef:
Urine-incontinentie is bijvoorbeeld een van de veelvoorkomende problemen die veelal meisjes die lichamelijk nog helemaal niet klaar waren om een kind te baren krijgen.

Niet dat ik het verder niet met je eens ben hoor, maar even advocaat van de duivel:
Rond de 80% van de vrouwen die 3 kinderen of meer gebaard heeft, heeft last van incontinentie. Een groot deel houdt die ook blijvend. Zijn vrouwen dan überhaupt niet bestemd om (iig meer dan twee) kinderen op de wereld te zetten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 22:01

Super bedankt voor jullie geweldige reacties, ze verwoorden namelijk precies mijn gedachten bij een ander onderwerp. Namelijk deze:

Waarom heeft iedereen toch zo'n verschrikkelijke haast om precies op de kalender datum dat het paard 3 wordt op hun paard te gaan zitten? Is een paard op die magische grens opeens oud en wijs genoeg om bereden te worden? Is het zowel fysiek als geestelijk sterk genoeg? Of moeten we die leeftijdsgrens nu eens niet zo letterlijk nemen en eens wat gezond verstand gebruiken. Bij beide onderwerpen natuurlijk.

Thanks voor het lezen en reageren, na weer het zoveelste topic van JIPPIE ik zit op mijn 3 jaar en 1 dag oude knol moest dit me even van het hart!

Brainless

Re: gelijk kind na eerste ongesteldheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:02

@Caira
Dus mijn dochter moet van turnen af omdat haar lichaam nog niet is uitgegroeid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:02

Urielle schreef:
Kwanyin schreef:
Urine-incontinentie is bijvoorbeeld een van de veelvoorkomende problemen die veelal meisjes die lichamelijk nog helemaal niet klaar waren om een kind te baren krijgen.

Niet dat ik het verder niet met je eens ben hoor, maar even advocaat van de duivel:
Rond de 80% van de vrouwen die 3 kinderen of meer gebaard heeft, heeft last van incontinentie. Een groot deel houdt die ook blijvend. Zijn vrouwen dan überhaupt niet bestemd om (iig meer dan twee) kinderen op de wereld te zetten?

en als je nog nooit een kind heb gebaart komt het tegen je 50 ste vanzelf.Hoef je niets voor te doen,een flinke niesbui is genoeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:03

geerke schreef:
en als je nog nooit een kind heb gebaart komt het tegen je 50 ste vanzelf.Hoef je niets voor te doen,een flinke niesbui is genoeg.

:')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:05

geerke schreef:

Bedankt voor de opwekkende mededeling, heb zo hard gewerkt om mijn bekkenbodemspieren weer onder controle te krijgen _O- Nou ja, kan er nog 15 jaar van genieten *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:06

nee ik denk het niet.. ik was zelf pas ongesteld op mijn 17e voor het eerst, maar mijn lichaam zou dat nu nog steeds niet aan kunnen hoor!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:07

Ik mis eventjes de link tussen een kind die een kind moet baren en wanneer een paard sterk genoeg is om een ruiter te dragen? :+ Of ik het er nu wel of niet mee eens ben, hoe moet een mening dat een lichaam eerst volgroeid moet zijn om een kind te baren automatisch impliceren dat een lichaam ook volgroeid moet zijn om gewicht te dragen?

En uiteraard kan je dezelfde complicaties nog steeds krijgen als je ouder bent. Maar dat neemt niet weg dat er bij jonge tienerzwangerschappen een heleboel complicaties bijkomen die gewoon komen omdat het lichaam nog lang niet klaar was voor zo'n zware arbeid en dat de risico's vele malen groter zijn om zoiets tegen te komen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:08

@caira
Daar heb je ook een punt. Je hebt met zekerheid paarden waar je al eerder op kunt en andere misschien wat later. En laten we ook het gewicht van de ruiter niet vergeten.

En meisjes met 7 zwanger zijn extreme uitzonderingen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:13

Nee natuurlijk niet!
Ik geloof sowieso niet, ik vind dat er in de bijbel alleen maar troep staat eigenlijk, voor wat ik er van weet. Een kind van 9 of 10 is gewoon niet klaar voor het moederschap, geen uitzonderingen.

Bhriseis

Re: gelijk kind na eerste ongesteldheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:15

Over hoe 'natuurlijk' het is en om het met dieren te vergelijken... hengsten kiezen toch ook merries uit die niet piepjong-en-hengstig zijn? In de vrije natuur dan, niet in gevangenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:17

EskeGirl schreef:
Puur biologisch gezien wel... ongesteldheid=vruchtbaar.

Maar psychisch? Toen ik net 12 was kon ik denk ik toch echt geen kind krijgen wat dat
bedreft, nu nog steeds niet.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Bij veel meiden kan het nog wel een jaar duren voordat ze echt vruchtbaar zijn na een eerste ongesteldheid. Dit is een soort van natuurlijk voorbehoedsmiddel (waar overigens niet op te rekenen valt uiteraard). Ook bij jongens betekent een eerste ejaculatie nog niet meteen vruchtbaarheid.

Verder, zoals hierboven al vermeld: meiden worden vroeger ongesteld omdat ze veilig leven en alles krijgen wat ze nodig hebben wat hun lichaam betreft. Maar dat wil inderdaad helemaal niet zeggen dat ze al kinderen kunnen baren, als het lichamelijk dan al kan, dan waarschijnlijk geestelijk nog niet.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:18

ThreeFingers schreef:
Op jongere leeftijd baren schijn prettiger te zijn, omdat het lichaam soepeler is. En makkelijker uit dijt.

Het is onze huidige moderne wereld een schande enz. Hond of kat enz die na de eerste loopsheid/krolsheid jonkies krijgt...ohw jee foei maar dat kan niet.....maar toch, het is de meest natuurlijke zaak.

Misschien dat we met de moderne tijd ook gelukkig evolueren wat betreft kennis.
Niet alles biologisch gezien, is ook goed...
Buiten dat de natuur niet altijd heel effectief is, leven we ook in andere omstandigheden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:22

Is dat in sommige landen niet nog steeds de standaard? In die landen ben je sowieso niet lang kind...

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:24

Ik vind je link wel leuk en begrijp hem ook. Ik verbaas me er ook altijd weer over wat we toch allemaal van een 3 jarig paard verwachten. Laat die paarden toch paard zijn. Een beetje zadelmak maken (moeten ze 3,5 jaar zijn) en dan een jaar rustig aan doen. Buitenritjes maken, lol voor de knol. En vanaf 5 jaar pas meer aan het werk zetten. Ik ken paarden die pas met 5 jaar werden ingereden en je wilt niet weten hoeveel cm die paarden nog gegroeid zijn tussen hun 3e en 6e jaar. En dat jonge kinderen sporten oké, maar vind niet dat een 4jarig kind op een wedstrijd thuis hoort. Of dat nu bij turnen of een bixie-wedstrijd is. Kinderen moeten plezier maken. En op een paard kruipen voor hun 3e vind ik echt niet kunnen. Je laat een 9jarig kind toch ook niet vakken vullen in de winkel.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:29

Furrow schreef:
ThreeFingers schreef:

Misschien dat we met de moderne tijd ook gelukkig evolueren wat betreft kennis.
Niet alles biologisch gezien, is ook goed...
Buiten dat de natuur niet altijd heel effectief is, leven we ook in andere omstandigheden.

Er bestaat ook zoiets als natuurlijke selectie. ...
Wat tegenwoordig niet meer "normaal" is.

Ik zeg niet dat alles in de primitieve vorm beter is.
Maar soms wat minder menselijke invloed op bv fokken. Zouden er meer gezonde exemplaren rondlopen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:32

Daar heb je wel een groot punt! :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:35

Caira schreef:
Waarom heeft iedereen toch zo'n verschrikkelijke haast om precies op de kalender datum dat het paard 3 wordt op hun paard te gaan zitten?

Wie is deze "iedereen"?
Ik ga niet op een paard zitten voor die tenminste vijf is, liever nog zes.
Je analogie is trouwens behoorlijk mank, maar dat geldt vaak voor analogieen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 18-05-14 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:37

Kuggur schreef:
Caira schreef:
Waarom heeft iedereen toch zo'n verschrikkelijke haast om precies op de kalender datum dat het paard 3 wordt op hun paard te gaan zitten?

Wie is deze "iedereen"?
Ik ga niet op een paard zitten voor die tenminste vijf is, liever nog zes.

zitten jullie wel in het goede topic?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:38

Opletten Geerke, Caira is de TS.
(Het is haar rare vergelijking die je begrijpelijk verwart).