Het zal me een Würst wezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:42

Ik snap niet helemaal hoe 'conchita' een statement maakt met betrekking tot transgenders. Híj is gewoon een man met een pruik en make-up op, cross-dresser oké, maar transgender nee.

Met zin heb ik zonder te kijken naar zowel het Nederlandse als het Oostenrijkse liedje geluisterd, om niet afgeleid te worden van het liedje zelf. 'Rise Like A Phoenix' klinkt als een slecht idols liedje, wanneer je dit doet.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:42

Als hij (als ik het goed begrepen heb, is hij wel homosexueel, maar niet transgender, dus geen transsexueel, maar in dit geval een travestiet) de media links had laten liggen en gevoon in een jurk, met make-up en een baard zijn liedje had gezongen, was zijn statement wat mij betreft een stuk sterker geweest. Doe je ding, wie of wat je ook bent. Laat je daarmee zien en trek je niets aan van wat anderen vinden. Oftewel: wees jezelf en bewijs dat je daarmee goed genoeg bent, ongeacht je sexuele voorkeur of hoe je er uit ziet.

Met al die media-aandacht lijkt het er meer op dat hij heeft gewonnen door de kermis er omheen, niet door te zijn wie hij is en gewoon zijn liedje te doen. Tenzij hij mediageil is en overal erg veel aandacht bij nodig heeft, natuurlijk ;) Ik vind het een beetje Dana International deel 2. Been there, done that. Al in 1998.

De stage name 'Conchita Wurst', oftewel, Schelpje Worst, vind ik ook wat.. dubieus. Ik weet niet goed wat ik daar dan weer van moet denken.

Verder voerde hij het liedje netjes uit. De stem doet me niks, maar dat betekent niet dat de uitvoering meteen slecht was.

Het liedje van Nederland vond ik stiekem een beetje saai ;)

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:43

Arc_En_Ciel schreef:
Achjoh, dat het songfestival normaal niet om achterliggende verhalen gaat, wil niet zeggen dat er geen uitzondering gemaakt kan worden.
Ik vind dat er best op zo'n soort manier aandacht mag worden besteed hieraan, het is iets actueels, en ik vind het heel mooi dat Conchita vindt dat je alles kunt bereiken, wie je ook bent.
Dat is gewoon een erg mooie en lieve boodschap, omdat er naar mijn mening gewoon nog teveel gediscrimineerd wordt naar mensen die net iets anders zijn.

En wat vind je ervan dat bijvoorbeeld buurlanden (toevallig) 12 punten worden geschonken?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:45

Is deze OP bewust zo bitsig geschreven, om de discussie op te wekken?

Zo niet, vind ik het alleen maar éxtra goed dat Conchita gewonnen heeft :o Wat een discriminerende ondertoon...

Het liedje vond ik zeker niet minder dan andere winnende Eurovisie nummers, dus het lijkt me een terechte overwinning.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:46

Bhriseis schreef:
Is deze OP bewust zo bitsig geschreven, om de discussie op te wekken?

Zo niet, vind ik het alleen maar éxtra goed dat Conchita gewonnen heeft :o Wat een discriminerende ondertoon...

Het liedje vond ik zeker niet minder dan andere winnende Eurovisie nummers, dus het lijkt me een terechte overwinning.

Haha, je eerste zin klopt. Het is geschreven met een pittige toon om tot een discussie te komen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:46

Siglos schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Achjoh, dat het songfestival normaal niet om achterliggende verhalen gaat, wil niet zeggen dat er geen uitzondering gemaakt kan worden.
Ik vind dat er best op zo'n soort manier aandacht mag worden besteed hieraan, het is iets actueels, en ik vind het heel mooi dat Conchita vindt dat je alles kunt bereiken, wie je ook bent.
Dat is gewoon een erg mooie en lieve boodschap, omdat er naar mijn mening gewoon nog teveel gediscrimineerd wordt naar mensen die net iets anders zijn.

En wat vind je ervan dat bijvoorbeeld buurlanden (toevallig) 12 punten worden geschonken?

Ik heb niet gezegd dat het altijd om de liedjes gaat :) Misschien een beetje onduidelijk van mijn kant, ik probeerde met mijn eerste zin te reageren op mensen die zeiden dat het songfestival niet om achterliggende verhalen (hoort) te gaan.
We weten denk ik allemaal wel dat het songfestival eigenlijk nogal corrupt is, en heel veel te maken heeft met politiek ed, maar daar gaat deze discussie niet over :)

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:49

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat het altijd om de liedjes gaat :) Misschien een beetje onduidelijk van mijn kant, ik probeerde met mijn eerste zin te reageren op mensen die zeiden dat het songfestival niet om achterliggende verhalen (hoort) te gaan.
We weten denk ik allemaal wel dat het songfestival eigenlijk nogal corrupt is, en heel veel te maken heeft met politiek ed, maar daar gaat deze discussie niet over :)

Wat betreft dat van de politiek is een interessante kwestie. Eigenlijk is het optreden van Chonchita politiek gerelateerd omdat het veel stof opwaait wat betreft Rusland en de andere landen omdat het een actueel onderwerp is.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:49

Gewaagd topic, zeker door de wat discriminerende toon in de OP.

Ik word dat gezeik over dat hij/zij alleen maar heeft gewonnen door die baard zó zat!

1. Het was gewoon een heel goed nummer (de beste imo) :D
2. Who the hell cares what he/she wants to look like? Veel mensen die zo tegen Conchita's overwinning zijn, zijn homofoob. Maar wat is er nu nichteriger dan je druk maken over het uiterlijk van iemand die je niet kent :+ Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zich niet druk maken over het Poolse liedje met vals zingende, halfblote vrouwen dat het toch tot de finale wist te schoppen...
3. Het is gewoon een wedstrijd die grotendeels om show draait. Conchita gaf een show, dat kan niemand ontkennen :+
4. De meeste mensen die stemden, stemden op Conchita, daarom heeft hij/zij gewonnen. Nederland was gewoon net wat minder goed volgens de mensen die stemden. Wat is dan het probleem? Niemand heeft de Conchita stemmers gedwongen om te stemmen. Het is echt niet zo dat allemaal mensen van een soort internationale COC-organisatie de stemmers een mes op de keel hebben gehouden zodat ze op Conchita gingen stemmen :')
5. Ook oost-Europeanen hebben op Conchita gestemd, best veel zelfs
6. Conchita is niet omgebouwd. Conchita is gewoon een man die zich af en toe kleedt als vrouw, dat is iets heel anders dan iemand die het gevoel heeft dat hij/zij van het andere geslacht moet zijn.

Dat is mijn mening :) Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen zijn die hem/haar veroordelen op zijn/haar uiterlijk. Als mensen zichzelf zo belangrijk vinden dat ze denken dat zij wel even kunnen bepalen of iemand in 'de samenleving' past, moeten die even een high-five krijgen, in the face, with a chair. Wat is überhaupt 'de samenleving'? Wie bepaalt wat 'de samenleving' is? Als 'de samenleving' anno 2014 zo'n bekrompen denkbeeld heeft, hoef ik er geen deel meer van uit te maken.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 15-05-14 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:50

Siglos schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ik denk dat dat ook een beetje de gun-factor is. Ik vind een tekening van mijn drie jarige nichtje mooier dan een tekening van een andere peuter ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:50

Ik vind het top dat ze gewonnen heeft, ook even een hele grote middelvinger naar die zeik Russen.
Altijd maar dat gezéik om álles.

Wanneer ging dat hele gebeuren nou om de liedjes, kijk even wat er rondloopt :=
Het is toch een compleet kansloos evenement, bijna iedereen vindt dat, maar nu gaat het opeens om de muziek :')
Niemand zegt over die lopende tieten dat het om de muziek gaat, want dat willen we blijkbaar wel zien. Het gaat om de show, en om de verschillende landen die samen komen. Lijkt me een perfecte plek voor zoiets.

Komt nog bij dat het liedje helemaal niet zo vreselijk was als de rest. Zonder baard had ze ook kunnen winnen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:52

NeverGiveUp schreef:
Ik vind het top dat ze gewonnen heeft, ook even een hele grote middelvinger naar die zeik Russen.

Het is toch een compleet kansloos evenement, bijna iedereen vindt dat, maar nu gaat het opeens om de muziek :')
Niemand zegt over die lopende tieten dat het om de muziek gaat, want dat willen we blijkbaar wel zien. Het gaat om de show, en om de verschillende landen die samen komen. Lijkt me een perfecte plek voor zoiets.

Komt nog bij dat het liedje helemaal niet zo vreselijk was als de rest. Zonder baard had ze ook kunnen winnen.

_/-\o_

ZoZenn

Al die media aandacht en toch hebben we het wéér over Conchita, ook van ons krijgt hij aandacht. Of het liedje de beste uit de poel was kan ik niet zeggen, ik vond het niet goed, maar de rest ook niet echt :+.

LesleyxLinn

Het nummer vond ik erg goed en hij had een prachtige stem.
Nederland was het enige land die ik beter vond. Maar om een statement te maken vind ik het juist goed dat hij nr 1 is geworden.

Daarnaast ben ik ook blij dat het songfestival volgend jaar niet in Nederland komt. :o

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:55

NeverGiveUp schreef:

Amen.

Arc_En_Ciel

Siglos schreef:
Citaat:

Wat betreft dat van de politiek is een interessante kwestie. Eigenlijk is het optreden van Chonchita politiek gerelateerd omdat het veel stof opwaait wat betreft Rusland en de andere landen omdat het een actueel onderwerp is.

Klopt inderdaad. Ik denk alleen niet dat het zo is gedaan om Rusland te provoceren oid, meer om een statement te maken.

ZoZenn

Wát is dat statement eigenlijk precies?

Zijn wie je bent? Hij is namelijk een man met een baard, je verstoppen achter een laag make-up en een pruik noem ik nu niet bepaald jezelf zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:56

ZoZenn schreef:

Zijn wie je bent? Hij is namelijk een man met een baard, je verstoppen achter een laag make-up en een pruik noem ik nu niet bepaald jezelf zijn.

Als je dat echt niet begrijpt, vraag ik mij af of je onder een steen bent opgevoed.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:56

ZoZenn schreef:

Ik noem het eigenlijk wel zijn wie je bent, want hij voelt zich blijkbaar prettig als hij zich op die manier kleedt, en dat komt wel uit zichzelf. Ik denk niet dat het geforceerd is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:57

ZoZenn schreef:

Wat dan wel? :=

Doen wat je wilt is toch jezelf zijn, daar kan jij toch niet over oordelen voor de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:58

Waar ik me gewoon aan stoor is dat dat homo/lesbie/transseksueel gedoe zo ontzettend overdreven is. Doe gewoon net zoals iedereen, wees jezelf. Prima als je homo bent of lesbies, of travestiet. Maar doe dan gewoon net als iedereen, niet zo overdreven. Mij hoor je toch ook niet roepen ik ben hetero en voor hetero's worden toch ook niet speciale politiekorpsen opgericht?
Ik denk juist als men zoveel aandacht gaat geven aan het hele homo gebeuren, dat er nog meer homo haat ontstaat.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:59

Dat is een goede, wat is precies jezelf zijn.
Jezelf is diegene die jij vindt dat je bent, de meeste bokkers zijn ruiters bijvoorbeeld. Doen wat je wilt is meer hetgeen uitdrukken dat jij leuk vindt, je bent toch je hobbies bijvoorbeeld niet?

amoj schreef:
Waar ik me gewoon aan stoor is dat dat homo/lesbie/transseksueel gedoe zo ontzettend overdreven is. Doe gewoon net zoals iedereen, wees jezelf. Prima als je homo bent of lesbies, of travestiet. Maar doe dan gewoon net als iedereen, niet zo overdreven. Mij hoor je toch ook niet roepen ik ben hetero en voor hetero's worden toch ook niet speciale politiekorpsen opgericht?
Ik denk juist als men zoveel aandacht gaat geven aan het hele homo gebeuren, dat er nog meer homo haat ontstaat.

Amen to that.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 15-05-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:00

Ik vind dat het opzich wel een goed liedje is, maar ik vind het wel erruug vreemd dat hij/zij zo op het podium verschijnt. Als hij zijn baard geschoren had, was het ook al heel anders geweest, vind ik! :o
Laatst bijgewerkt door ArroNnie op 15-05-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:00

ZoZenn schreef:

De statement is tolerantie. Ook als je veel make up/ een pruik wil dragen. Of als je toevallig op dezelfde sexe valt... of als je als man in vrouwenkleding rond wil lopen. Dit maakt je niet minder dan een ander. Dat is de statement.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:01

amoj schreef:

Ben jij ooit in elkaar geslagen omdat je hetero bent? Echt, ik snap niet dat je zulke onzin kan uit kramen. Even ter info, homo's, lesbie's, bisexuelen, travestieten, etc, worden al eeuwen gediscrimineerd, mishandelt, en zelfs vermoordt omdat ze anders zijn. En dan snap jij het niet? Jeez.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:02

Tango1979 schreef:
De statement is tolerantie. Ook als je veel make up/ een pruik wil dragen. Of als je toevallig op dezelfde sexe valt... of als je als man in vrouwenkleding rond wil lopen. Dit maakt je niet minder dan een ander. Dat is de statement.

Als dat het statement is, dan ben ik het er wel mee eens :)