Europese verkiezing, ben ik nou voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: Europese verkiezing, ben ik nou voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:01

Ik twijfel tussen GroenLinks en de SP, stemwijzers komen ook steeds op deze uit.
Moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:01

Bij mij word het denk ik CDA :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:08

Ook ik wil gaan stemmen maar moet me er nog in gaan verdiepen (en eigenlijk niet echt de tijd voor dus handig dit topic!). Ik wil sowieso europa kritisch gaan stemmen. CDA zat ik al aan te denken en PVV, maar ik gruwel van de PVV (evenals van GL en SP :o ).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:17

Ik vind het heel moeilijk, ik vind dat de grote lijnen en europa als handelsunie een goed streven zijn, maar dat nu alles heel erg doordraaft en we nu inderdaad eenheidsworst worden, terwijl een land als nederland onmogelijk te vergelijken is met een land als spanje of griekenland met compleet andere mentaliteit en andere cultuur.
Ik kom het dichtst bij de pvv, maar die willen geen eu en eruit stappen en dat lijkt me dus onverstandig, want ik denk dat de eu heus wel goede dingen kan doen.

Ik weet het gewoon nog niet...

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:22

Ik vind eruit stappen eigenlijk de enige optie, maar dat is waarschijnlijk echt onmogelijk... Met beide opties zullen we dieper in de sh*t raken.

Ik kom met de stemwijzer uit bij de Anti EU(ro) Partij, weet niet of ik zo'n partij wel serieus wil nemen. Daarna volgen PVV en VVD..

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:26

Ik vind het ook erg lastig.. Probeer me er nu (beetje laat) pas in te verdiepen..
Ik vraag me wel af hoe veel nut het heeft om op een kleinere, minder bekende partij te stemmen? Want ik kom ook uit bij partijen waar ik nog nooit van gehoord heb :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:25

Partij voor de Dieren :j

Ik ben niet voor een megastaat maar de PvdD ook niet. De EU is iets goeds, samen bereik je meer dan alleen tenslotte. En tja, er moet iemand zijn in de EU die zich druk maakt om dierenwelzijn :) Oa voor minder lange transporten, meer transparantie over de herkomst van dierlijke producten en geen subsidie meer naar de leegvisserij van de oceanen.

https://www.partijvoordedieren.nl/eu-ve ... 100redenen

Goed, ik ben het niet op alle punten met ze eens (verbod op het houden van exotische dieren bijv vind ik overdreven, laat die mensen een vergunning aanvragen ofzo) maar goed, die partij moet ik nog tegen komen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:28

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:32

Lijstduwer :')

Ja, helemaal gelijk in. Jammer alleen dat het gros van de mensen denkt dat de PvdD alleen maar zit te huilen over zielige koetjes en varkentjes in het parlement :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:14

Ik stem op Libdem, zij zijn niet tegen de EU, maar ook niet voor de EU zoals hij nu is. Net als ik, ik ben pro EU, maar niet zoals hij nu uitgevoerd wordt.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 23:13

Ik ga ook stemmen, hoewel ik nog steeds twijfel waarop.

De EU is op het moment te bureaucratisch om effectief te kunnen werken en de democratie is op veel punten ver te zoeken. Toch denk ik dat de EU als politiek orgaan veel voordelen te bieden heeft, maar ik vraag me af of dit haalbaar is met inachtneming van de fundering van de EU. Waar ik me vooral aan stoor is de Europese Commissie, wat is dat nou weer voor zooitje ongeregeld :+ maarja, daar kan ik toch weinig invloed op uitoefenen.

Ik vind het belachelijk dat ik alleen op Nederlandse partijen kan stemmen. Die roepen om te beginnen allemaal dat ze de Nederlandse belangen wel zullen verdedigen, maar dat wil ik helemaal niet, ik wil de Europese belangen vertegenwoordigd zien. Ik denk dus dat het een linkse partij wordt die pro-EU is. Daarvan dan de jongste persoon of de eerste vrouw op de lijst, dat weet ik ook nog niet helemaal zeker.

Klein voetnootje, je hoeft niet te stemmen. Als het je niet interesseert, moet je het vooral laten (daarmee doel ik niet op jou TS). De opkomst bij EU-verkiezingen ligt rond de 40%, en wat mij betreft is dat prima zo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:17

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:17

Ik ga niet stemmen. Bewuste keuze, ik heb me er voldoende in verdiept maar zolang er niet één partij is die de punten aankaart die ik werkelijk belangrijk vind weiger ik om ze mijn stem te geven. Daarnaast vind ik dat veel discussies met een verkeerd uitgangspunt gevoerd worden. Ik ben groot voorstander van de EU maar niet van de huidige vorm, en juist die vorm gaat het veel te weinig over. Het wordt allemaal gereduceerd tot vóór of tegen de EU, al dan niet in combinatie met een financieel plaatje, en ik vind dat een hele verkeerde manier van denken.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:24

Ik wil heel graag stemmen, maar het is voor mij een 'ver van mijn bed-show'. Het is zo nietszeggend, complex en groot... Ik kijk nu ook naar de stemwijzer, maar de vragen zijn zo nietszeggend...

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:32

Van de meeste onderwerpen van die vragen was ik nog wel op de hoogte, maar verder niet echt. Er is ook niet zoveel info over verspreid.

Ga waarschijnlijk gewoon stemmen, even afhankelijk van rest vd planning van vandaag.

Dani je hebt wel een punt, maar het zou iig een vooruitgang zijn als er coalitie gevormd kan worden die wat tegengas geeft denk ik dan. Winnen zullen de anti euro partijen toch niet waarschijnlijk :)

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:33

Leuk topic! Ik heb wel gestemd vandaag. Als MA student European Studies toch een soort verplichting, haha. Ik wilde nog even inhaken op meerdere posts die ik zag langskomen over hoe de verkiezingen gepromoot worden. Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat er weinig aan wordt gedaan. Posters, postbus 51 reclames op radio en tv, debatten op en in zo goed als alle media.. Wel vind ik dat mensen te vaak teruggrijpen op het nationale programma van een partij i.p.v. Het Europese programma te bekijken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:37

Aal, dat denk ik ook! Bij mij is het juist totaal afwijkend. Ik stem PvvD deze verkiezing, maar dat doe ik bij landelijke verkiezingen niet. Ik ben tegen de landbouwsubsidies, geklooi met dieren, couperen van paardenstaarten etc. etc. Zij zijn hier heel uitgesproken in en daarom stem ik op hen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:39

Gestemd maar eigenlijk wil ik graag terug naar vroeger, met grensbewaking, guldens en weg met de grote bemoeizucht van een log apparaat waar mensen gruwelijk veel verdienen maar velen zeer weinig uitspoken. Ik bedoel maar, in welk beroep kun je een paar dagen per week op je kont zitten slapen(in somige gevallen) en 10.000 per maand incasseren. Daarnaast zeer handig om je vrouw en kinderen als naaste medewerkers aan te stellen en je mag daarnaast ook nog eens een ton, 100.000 euro per jaar vangen als onkosten zonder ook maar een declaratie te laten zien. Heb je vijf jaar gezeten en kom je er uit dan heb je al een extra pension opgebouwd van 1250 euro per maand, zonder ooit premie hiervoor betaalt te hebben. Ook blijkt het onderzoek naar de euro tov de gulden niet helemaal eerlijk te zijn geweest, pro euro en anti gulden.

Omdat ik uit principe nooit mijn stem aan Wilders zal geven(alhoewel er blijkbaar veel op gestemd word) is het de SP geworden.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 15:41

Ik twijfel nog tussen pvda en GroenLinks. Bij de stemwijzer kwam de VVD uit, maar ik ben het niet helemaal eens met hun standpunten. Op de tweede plaats stond de IQ-partij? Daar had ik nog nooit van gehoord en van hun site wordt ik ook niet veel wijzer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:23

Bopje schreef:
Ik twijfel nog tussen pvda en GroenLinks. Bij de stemwijzer kwam de VVD uit, maar ik ben het niet helemaal eens met hun standpunten. Op de tweede plaats stond de IQ-partij? Daar had ik nog nooit van gehoord en van hun site wordt ik ook niet veel wijzer.

IQ-partij ben ik een filmpje van tegengekomen. Die is zowel hilarisch als triest (complotten, aluhoedjes, etc. gevoel).

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:50

Ik heb gestemd! Heb gestemd op een partij waar ik het niet volledig mee eens ben maar wel op heel veel dingen. Voornamelijk de belangrijke zaken voor mij.

Ik ben 20, bij het stembureau keken ze er van op dat ik er aan kwam. Ik was één van de weinige jongeren, ze vonden het heel goed dat ik wel stemde. Ben er stiekem best wel trots op :)

Overigens vind ik de discussie Europa of geen Europa best interessant, ga me daar nog wat meer op inlezen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:31

Goed dat je hebt gestemd! Bij mij zaten de dames met hun mobiel te spelen haha. Was de enige :o

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:37

Ik heb op de piratenpartij gestemd, het is wel een kleine partij maar toch eens wat nieuws, en privacy op internet vind ik belangrijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 19:39

Ik vind het algemeen stemrecht een van de grootste rechten van onze tijd en ben er dus heel erg trots op dat ik met enige regelmaat mijn stem mag laten horen. Dat is een heel, heel groot recht en daar zou je niet lichtzinnig mee om horen gaan. Niet stemmen is voor mij dan ook geen optie, als er echt niets bij zit waar ik me in kan vinden stem ik blanco, omdat ik dan in elk geval laat zien dat ik de moeite best wil nemen op te komen draven. Met niet komen zeg je ook dat het je niet interesseert, en dat kan heel gevaarlijk zijn en uiteindelijk zelfs het stemrecht in zn geheel om zeep helpen.

Helaas moet ik ook zien dat de partijen, op een paar na, vooral schitteren door een ernstig gebrek aan informatie en voorlichting. Zowel over de verkiezingen an sich (het is te missen dat die vandaag zijn en dan hoef je niet onder een steen te leven), als over hun eigen standpunten. Dat vind ik eigenlijk gewoon schokkend, het geeft aan dat ze het zelf niet zo belangrijk vinden, en daarmee tonen ze ook een soort van minachting naar de kiezers toe. Niet erg netjes! Want pas na zo goed mogelijke voorlichting kunnen mensen een goede keuze maken met de minste kans dat ze spijt krijgen.

Wat ik zelf vind? Ik ben zoals velen niet tegen Europa, maar wel tegen deze vorm maar dat hebben SonjavR en Winged al veel netter omschreven. Ik zie graag samenwerking tussen de landen, maar wel met respect voor de individuele, lokale culturen, gebruiken, omgevingen en mensen. Een Europa waar de bevolking belangrijker is dan de belangen van enkele bedrijven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:05

Ik heb ol groenlinks gestemd. Ik hoef niet perse meer EU maar wij kunnen als piepklein landje het ons ook niet veroorloven om uit de EU stappen. Oa omdat wij heel veel aan export doen en dat kan nu heel goed dankzij de EU.

Pvv slaat kant nog wel met dat anti-eu, onderbouwen helemaal niets. Enige wat ze roepen "uit de EU!" Maar waarom vertellen ze niet. Dat mensen daar intrappen vind ik ronduit schokkend.